Beantwoord

4G Thuis veelt rager dan 06 op dezelfde locatie

• 16 augustus 2020
  • 5 reacties
  • 345 Bekeken

Sinds mijn T-Mobile thuis beduidend trager is dan waar ik voor betaal (wordt aan gewerkt!) doe ik nu regelmatig internet snelheidstest. Vanaf dezelfde locatie met mijn laptop via 4G thuis en op mijn laptop  gekoppeld aan mijn mobiel (06) als hotspot. Via 4G thuis is de upload (+/- 10Mbs) 2x keer zo snel als de download (+/- 5Mbs), beiden erg bedroevend voor een abonnement wat 25 Mbps/ 25 Mbps zou moeten aan kunnen! Via 06-hotspot 18,2 Mbps/33.7Mbps downloaden en 1.76 Mbps/2.58 Mbps Uploaden.

Router gereset/stroom er enige tijd af maar het helpt weinig tot niets! Kan ik hiervoor ook T-mobile langs laten komen? Het is beter geweest! Kan ook niet achterhalen of ze misschien op het moment aan het werk zijn..Iemand een goede suggestie?

icon

Beste antwoord door eric 16 augustus 2020, 17:03

4G voor thuis is een “best effort”dienst. De genoemde snelheden zijn bedoeld als maximum.

Daarnaast geldt dat snelheidsverschillen tussen thuis en een mobiel toestel ook kunnen voorkomen doordat modems/midi routers minder carrier aggregatie aankunnen dan moderne smartphones. De laatste zijn dus in staat om van meerdere radio frequenties gebruik te maken waar de router dan vaak 1 of maximaal 2 tegelijk ondersteund. Als daar “net” veel gebruikers op die frequenties zitten dan is de ervaring wat minder want mobiel blijft een shared medium.

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 6
Badge +12

4G voor thuis is een “best effort”dienst. De genoemde snelheden zijn bedoeld als maximum.

Daarnaast geldt dat snelheidsverschillen tussen thuis en een mobiel toestel ook kunnen voorkomen doordat modems/midi routers minder carrier aggregatie aankunnen dan moderne smartphones. De laatste zijn dus in staat om van meerdere radio frequenties gebruik te maken waar de router dan vaak 1 of maximaal 2 tegelijk ondersteund. Als daar “net” veel gebruikers op die frequenties zitten dan is de ervaring wat minder want mobiel blijft een shared medium.

Ben nu aan het overwegen om een nieuwe router met buitenantenne aan te schaffen maar als ik je goed begrijp hoeft het daardoor ook niet perse beter te worden. Ben ook aan het denken aan 4G thuis extra snel (met koop van de router+buitenantenne) maar dat zal dan ook allemaal Best Effort zijn en geen enkele garantie dat het beter wordt. Het blijft me wel bevreemden dat het sneller is geweest?!

Zou graag overstappen op glas maar dat de planning is verschoven naar 2022 (is ver weg) en nog maar de vraag of het uberhaupt doorgaat. Wachten totdat er een partij 5G voor thuis gaat aanbieden...

Reputatie 6
Badge +12

Er is wel 5G maar dat is met de huidige frequenties niet heel veel sneller of geeft meer garanties. Dat komt pas na de 3.5 Ghz frequentieveiling in 2022.

Ik weet niet wat voor router je nu gebruikt, maar ze leveren nu bij de binnenrouter een Huawei B818-263 4G. Die is LTE CAt 19 wat dus met veel banden tegelijk kan verbinden. Met een buitenantenne kun je ook beter de hoge radio frequenties ontvangen wat de kans op hogere snelheden weer hoger maakt. De monteur hangt deze antenne ook aan de goede kant van je huis, zodat de antenne niet “in de schaduw” zit.

Nu zijn de nieuwe 4G voor thuis producten echt bedoeld voor gebieden waar ze met glas/koper niet kunnen komen. De postcode checker is leidend of je zo'n pakket kan bestellen. Op de dekkingskaart van T-Mobile kun je ook kijken wat de te verwachten ervaringen zijn. 

Reputatie 4
Badge +1

Er is wel 5G maar dat is met de huidige frequenties niet heel veel sneller of geeft meer garanties. Dat komt pas na de 3.5 Ghz frequentieveiling in 2022.

Ik weet niet wat voor router je nu gebruikt, maar ze leveren nu bij de binnenrouter een Huawei B818-263 4G. Die is LTE CAt 19 wat dus met veel banden tegelijk kan verbinden. Met een buitenantenne kun je ook beter de hoge radio frequenties ontvangen wat de kans op hogere snelheden weer hoger maakt. De monteur hangt deze antenne ook aan de goede kant van je huis, zodat de antenne niet “in de schaduw” zit.

Nu zijn de nieuwe 4G voor thuis producten echt bedoeld voor gebieden waar ze met glas/koper niet kunnen komen. De postcode checker is leidend of je zo'n pakket kan bestellen. Op de dekkingskaart van T-Mobile kun je ook kijken wat de te verwachten ervaringen zijn. 

@eric_2 goedemorgen ik zit ook al een tijdje in 4GvT maar ik had de nieuwe postbode check gedaan op het adres van een vriendin die  midden in het dorp woont en dicht bij de mast woont maar daar kan ik gewoon geleverd krijgen. Daar is alles te krijgen van aanbieders. Weet jij waarom je dan daar wel door de postcode check heen komt?

gr jempi

Reputatie 6
Badge +12

De logica achter de postcode checker kennen wij als medeklanten niet. Moderators geven alleen aan dat er niet op verzoek postcode’s kunnen worden toegevoegd, Dus als je WEL kunt bestellen, dan is dat toch prima? Als je niet kunt bestellen is het helaas jammer.

Reageer