Vraag

4g thuis verbinding valt dagelijks een paar keer terug naar lage snelheid

• 23 november 2020
  • 8 reacties
  • 565 Bekeken

4g thuis verbinding valt dagelijks een paar keer terug naar lage snelheid.

Alleen resetten van het modem helpt dan. Na reset hebben we weer normale snelheid.

Dagelijks uitval naar zeer lage snelheid (speedtest meting).

Na reset heb je dan weer gemiddeld 23 mbit snelheid terug.

Al een ander modem gekocht vorige week, maar de problemen zijn exact hetzelfde…

Dit is zeer irritant en ongewenst. Dit is zeker geen waar voor het geld…

Willem

8 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi Willem,

Sorry voor de late reactie! 

Dat is wel een apart probleem en niet één die ik eerder langs heb zien komen. Ik zie dat je ook een nieuwe simkaart opgestuurd hebt gekregen, dat zou ook mijn eerste idee zijn bij dit probleem. Heeft deze nieuwe simkaart een positief effect gehad of loop je nog tegen hetzelfde probleem op? 

We hebben ook een aantal toppers rondlopen die al lang gebruikmaken van 4G voor Thuis en er veel mee getest en gewerkt hebben. @Jempi, @feplas, hebben jullie wellicht een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Reputatie 2

Hoi Willem en David,

Dit probleem zelf niet eerder mogen ervaren.

Moeilijk om te zeggen wat er aan de hand is. De informatie is summier. Hoeveel apparaten  zijn aangesloten op netwerk en hoe? Wifi, bekabeld. Via welke verbinding en apparaat wordt speedtest uitgevoerd. Heb je getest op meerdere apparaten? Is de vertraging op elk apparaat? Het is te adviseren om speedtest altijd middels een bekabeld aangesloten systeem uit te voeren en voor het goede moeten alle andere apparaten dan afgekoppeld zijn zodat storing door een apparaat op je eigen netwerk uit te sluiten is. Hoever zakt de verbinding in? @David Zou het kunnen dat Willen tussen 2 palen zit en midden op de dag wisselt van paal?

In eerste instantie zou ik zeggen simkaart. Die is zoals ik begrijp vernieuwd. Wat is daar het resultaat van? Controleer de snelheid binnen je netwerk van apparaat naar apparaat. Als dat allemaal oké is kan je het beste een netwerk storing aanmaken via deze pagina.

Kijk ook even in het log van je modem. Misschien staat daar iets war duidelijk maakt wat er aan de hand is. En eigenlijk zal je met t-mobile contact op moeten kunnen nemen wanneer het probleem zich voordoet en dan vooral niet je modem resetten. Zij kunnen dan kijken wat de status is van je verbinding op dat moment.

Kijk ook even hier naar. Vergelijk de waardes bij een goede en slechte verbinding.

Ik ben benieuwd wat het vervolg is.

Succes

Ferry

Reputatie 1

Al heel lang last van. Volgens de tech dienst is het een probleem bij hun. Krijg steeds te horen dat ze bezig zijn met een oplossing. Bij mij meestal in de avond.

Reputatie 4
Badge +1

Hoi Willem en David,

Dit probleem zelf niet eerder mogen ervaren.

Moeilijk om te zeggen wat er aan de hand is. De informatie is summier. Hoeveel apparaten  zijn aangesloten op netwerk en hoe? Wifi, bekabeld. Via welke verbinding en apparaat wordt speedtest uitgevoerd. Heb je getest op meerdere apparaten? Is de vertraging op elk apparaat? Het is te adviseren om speedtest altijd middels een bekabeld aangesloten systeem uit te voeren en voor het goede moeten alle andere apparaten dan afgekoppeld zijn zodat storing door een apparaat op je eigen netwerk uit te sluiten is. Hoever zakt de verbinding in? @David Zou het kunnen dat Willen tussen 2 palen zit en midden op de dag wisselt van paal?

In eerste instantie zou ik zeggen simkaart. Die is zoals ik begrijp vernieuwd. Wat is daar het resultaat van? Controleer de snelheid binnen je netwerk van apparaat naar apparaat. Als dat allemaal oké is kan je het beste een netwerk storing aanmaken via deze pagina.

Kijk ook even in het log van je modem. Misschien staat daar iets war duidelijk maakt wat er aan de hand is. En eigenlijk zal je met t-mobile contact op moeten kunnen nemen wanneer het probleem zich voordoet en dan vooral niet je modem resetten. Zij kunnen dan kijken wat de status is van je verbinding op dat moment.

Kijk ook even hier naar. Vergelijk de waardes bij een goede en slechte verbinding.

Ik ben benieuwd wat het vervolg is.

Succes

Ferry

@feplas ja dit is een lastige, als je tussen 2 palen in zit dat kan je via admin account je router vast zetten op de sterkste zendmast. heb hier me eigen nog niet in verdiept. via deze website https://antennekaart.nl/kaart/4g?lat=51.72968629&lng=4.38217163&zoom=12&providers=t-mobile kan je zien waar de zendmasten staan. 

succes jempi

Reputatie 2

Al heel lang last van. Volgens de tech dienst is het een probleem bij hun. Krijg steeds te horen dat ze bezig zijn met een oplossing. Bij mij meestal in de avond.

@Jellesbode Jouw probleem is toch anders. Jij schreef: Bij mij is het bijna altijd na 21:00 dan zit ik vaak rond de 2mb. Modem resetten helpt dan niet alleen een reset van T-Mobile helpt dan bij mij maar die zijn dan gesloten.

Volgens mij heb jij een ander abonnement.

Ik heb daar toen ook een tip gegeven. Ben je daar niet verder mee gekomen? Misschien kan je nog iets met de tips die ik hierboven heb geschreven? Doe bij terugval eens je sim in een telefoon en kijk dan eens wat de snelheid is. Of had je dat al een keer geprobeerd?

Succes Ferry

Update:

Mijn sim kaart is vervangen. Daarnaast ben ik van een kleine TP link Wifi router naar een TPlink Archer MR400 gegaan. Daarmee treedt het probleem wel minder frequent op, maar is nog niet definitief verholpen. Als ik b.v. een update van iPad OS of MacOS doe, stopt de verbinding. Dan van ± 25 Mbit naar 0,025 of zoiets. Internetsnelheid van 25 jaar geleden zeg maar…

Dat komt dan voor op alle apparaten die aangesloten zijn. Bedraad kan ik niet testen, Ik heb geen device die nog zo’n gekke ouderwetse Ethernet-poort heeft haha. Zonder gekheid; mijn MacBook iPad en iPhone hebben die poort niet en ik heb geen ethernetadapter hier. Volgens mij is dat ook het issue niet… het issue is dat ik op ieder apparaat (conform speedtest) terugval van 25 Mbit naar een paar kb. Ik heb aangesloten op wifi: 2 MacBooks, 2 iPads, 2 iPhones en 2 Apple Watches. 

Na een snelheidsval heb ik na een herstart van de Tp link meteen weer internet op de normale snelheid. Jammer dat daar een herstart voor nodig is, want het kost gewoon tijd en ergernis.

Met de nieuwe sim en de TPlink MR400 heb ik nu wel een iets stabiele verbinding. Dat moet ik eerlijk zeggen. 

Verder heb ik nog iets anders opvallends: iedere dag om 18:36 valt de verbinding uit en komt na een minuut weer terug… Goed dat zal wel iets in het netwerk zijn. Ik ben dus niet echt tevreden over T-mobile voor thuis, zeker omdat het me de aanschaf van een nieuw modem kost, alleen al om te bewijzen dat het netwerk de snelheid niet vasthoudt. Gewoon jammer om af en toe te moeten herstarten.

Groeten,

Willem

Reputatie 4
Badge +1

Update:

Mijn sim kaart is vervangen. Daarnaast ben ik van een kleine TP link Wifi router naar een TPlink Archer MR400 gegaan. Daarmee treedt het probleem wel minder frequent op, maar is nog niet definitief verholpen. Als ik b.v. een update van iPad OS of MacOS doe, stopt de verbinding. Dan van ± 25 Mbit naar 0,025 of zoiets. Internetsnelheid van 25 jaar geleden zeg maar…

Dat komt dan voor op alle apparaten die aangesloten zijn. Bedraad kan ik niet testen, Ik heb geen device die nog zo’n gekke ouderwetse Ethernet-poort heeft haha. Zonder gekheid; mijn MacBook iPad en iPhone hebben die poort niet en ik heb geen ethernetadapter hier. Volgens mij is dat ook het issue niet… het issue is dat ik op ieder apparaat (conform speedtest) terugval van 25 Mbit naar een paar kb. Ik heb aangesloten op wifi: 2 MacBooks, 2 iPads, 2 iPhones en 2 Apple Watches. 

Na een snelheidsval heb ik na een herstart van de Tp link meteen weer internet op de normale snelheid. Jammer dat daar een herstart voor nodig is, want het kost gewoon tijd en ergernis.

Met de nieuwe sim en de TPlink MR400 heb ik nu wel een iets stabiele verbinding. Dat moet ik eerlijk zeggen. 

Verder heb ik nog iets anders opvallends: iedere dag om 18:36 valt de verbinding uit en komt na een minuut weer terug… Goed dat zal wel iets in het netwerk zijn. Ik ben dus niet echt tevreden over T-mobile voor thuis, zeker omdat het me de aanschaf van een nieuw modem kost, alleen al om te bewijzen dat het netwerk de snelheid niet vasthoudt. Gewoon jammer om af en toe te moeten herstarten.

Groeten,

Willem

@Wifiindeholleeik om te antwoorden op je opmerking van dat de verbinding iedere dag even weg valt klopt!! Iedere 24 uur word de verbinding opnieuw gestart. dit kan je oplossen door de router op een tijd te rebooten vlak voor slapen gaan of net als ik en @feplas een tijdschakelaar op te plaatsten die bij mij om 03.00u een minuut de stroom eraf haalt. dus dit vehaal klopt.

Reputatie 2

Update:

Groeten,

Willem

Hi Willem,

Een heel verhaal maar geeft wel een beter inzicht in de situatie. Lijkt me idd sterk dat dit ligt aan de 8 apparaten die via wifi zijn aangesloten.

Had je al gekeken naar het log in je modem. Zie je daar iets wat is geregistreerd tijdens de storing? En worden waardes van je verbinding weergegeven in je modem? Het gaat dan om de volgende waardes:

SINR                  > = 20 dB uitstekend                  > = 0dB geen signal

RSRQ                > = -10 dB uitstekend                 = -20 dB geen signal

Signal strength  -30dB dBm verbazingwekkend   -90 dBm onbruikbaar

RSRP                > = -80 dBm uitstekend               < = -100 dBm geen signal

Kijk even wat de waardes zijn tijdens een goede verbinding en tijdens een storing en maak dan een hier storingsmelding. Of neem tijdens een storing direct telefonisch contact op met T-mobile zonder je modem te resetten. Zij kunnen dan misschien wat er aan de hand is.

Zoals @Jempi aangeeft wordt het signaal vanuit de mast om de 24 uur even onderbroken. Een tijdklok tussen je modem en het stopcontact plaatsen en in de nacht ergens tussen 3 en 4 uur even je  modem stroomloos maken zal dit probleem voorkomen. Doordat je de modem 1 keer per dag stroomloos maakt zal het goed mogelijk kunnen zijn dat je geen problemen meer kan ondervinden.

Succes Ferry

Reageer