Beantwoord

4G thuis zeer traag

  • 19 december 2020
  • 5 reacties
  • 335 Bekeken

Reeds eerder enkele malen al aangekaart dat de 4G verbinding bij ons erg traag is. Omgeving Eindhoven. Er zijn nooit storingen. Heel goed natuurlijk. Ik schiet er echter niets mee op.

Sim kaart gewisseld. Mifi router gewisseld. Allemaal met goede support van de medewerkers bij T-mobile.

Al regelmatig speedtest gegevens geplaatst. Zal ik hieronder weer doen. Dit is niet te doen.
3 kinderen thuis die school moeten volgen via het internet. Ik zou nu wel eens een oplossing willen krijgen in plaats van mooie woorden. Betaal er € 35,- p.m. voor, dat is het echt niet waard.

https://www.speedtest.net/result/10520618424
https://www.speedtest.net/result/10548439077
https://www.speedtest.net/result/10576195573
https://www.speedtest.net/result/10601788005
https://www.speedtest.net/result/10615979895

 

Ik hoor graag wat eraan gedaan gaat worden. Anders ga ik toch een andere aanbieder zoeken.

icon

Beste antwoord door David 21 december 2020, 13:10

Hoi @John&Mandy,

Goed dat je dit nogmaals laat weten, zodat dit nauwkeurig kan worden nagekeken! 

Aangezien de dekking, simkaart en router in orde blijken moet er wel iets anders aan de hand zijn. Dit kan bijvoorbeeld jullie locatie ten opzichte van de mast zijn. Ik ga dit gelijk doorzetten naar onze netwerkspecialisten, zodat zij dit nader kunnen controleren. Hopelijk kunnen zij gauw de oorzaak achterhalen en jullie verder helpen met dit probleem.

Mochten er in de tussentijd vragen zijn dan horen we het graag! 

 

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @John&Mandy,

Goed dat je dit nogmaals laat weten, zodat dit nauwkeurig kan worden nagekeken! 

Aangezien de dekking, simkaart en router in orde blijken moet er wel iets anders aan de hand zijn. Dit kan bijvoorbeeld jullie locatie ten opzichte van de mast zijn. Ik ga dit gelijk doorzetten naar onze netwerkspecialisten, zodat zij dit nader kunnen controleren. Hopelijk kunnen zij gauw de oorzaak achterhalen en jullie verder helpen met dit probleem.

Mochten er in de tussentijd vragen zijn dan horen we het graag! 

 

Al eens geprobeerd de simkaart in een telefoon te stoppen en dan bij je in de buurt kijken hoe de verbinding is?

Dag Hakuin,

 

Goede gedachte. Deze actie hebben we inderdaad al uitgevoerd voordat we de Sim kaart hebben omgewisseld. De verbinding fluctueert heel erg. Ook als ik de sim in een telefoon steek. Zo is er 15mB een minuut later 0,5. Beide eigenlijk te traag voor het abonnement.

Meer tips om uit te proberen zijn welkom.

 

Reputatie 4
Badge +1

Dag Hakuin,

 

Goede gedachte. Deze actie hebben we inderdaad al uitgevoerd voordat we de Sim kaart hebben omgewisseld. De verbinding fluctueert heel erg. Ook als ik de sim in een telefoon steek. Zo is er 15mB een minuut later 0,5. Beide eigenlijk te traag voor het abonnement.

Meer tips om uit te proberen zijn welkom.

 

Goedenavond,

via deze link kan je de waardes zien van de kwaliteit van je verbinding.

 

https://wiki.teltonika-networks.com/view/Mobile_Signal_Strength_Recommendations#4G_.28LTE.29

gr jempi

 

4G (LTE)

Voor de 4G-servicemodus zijn er vier relevante metingen:

  • RSSI - Indicator ontvangen signaalsterkte. RSSI is een negatieve waarde, en hoe dichter bij 0, hoe sterker het signaal
  • RSRP - het ontvangen referentiesignaal is de kracht van de LTE-referentiesignalen verspreid over de volledige bandbreedte en smalband
  • RSRQ - Kwaliteit van ontvangen referentiesignaal is een C / I-type meting en geeft de kwaliteit van het ontvangen referentiesignaal aan (vergelijkbaar met EC / IO)
  • SINR - Signaal-naar-interferentie plus ruisverhouding (een minimum van -20 dB SINR is nodig om RSRP / RSRQ te detecteren). Geeft de doorvoercapaciteit van het kanaal aan. Zoals de naam al aangeeft, is SINR de sterkte van het signaal gedeeld door de sterkte van eventuele interferentie
RSRP Signaalsterkte Omschrijving
> = -80 dBm Uitstekend Sterk signaal met maximale datasnelheden
-80 dBm tot -90 dBm Mooi zo Sterk signaal met goede datasnelheden
-90 dBm tot -100 dBm Redelijk tot slecht Betrouwbare gegevenssnelheden kunnen worden bereikt, maar marginale gegevens met drop-outs zijn mogelijk. Wanneer deze waarde dichtbij -100 komt, zal de prestatie drastisch afnemen
<= -100 dBm Geen signaal Verbinding verbroken
RSRQ Signaalkwaliteit Omschrijving
> = -10 dB Uitstekend Sterk signaal met maximale datasnelheden
-10 dB tot -15 dB Mooi zo Sterk signaal met goede datasnelheden
-15 dB tot -20 dB Redelijk tot slecht Betrouwbare gegevenssnelheden kunnen worden bereikt, maar marginale gegevens met drop-outs zijn mogelijk. Wanneer deze waarde dichtbij -20 komt, zal de prestatie drastisch afnemen
<= -20 dB Geen signaal Verbinding verbroken
SINR Signaalsterkte Omschrijving
> = 20 dB Uitstekend Sterk signaal met maximale datasnelheden
13 dB tot 20 dB Mooi zo Sterk signaal met goede datasnelheden
0 dB tot 13 dB Redelijk tot slecht Betrouwbare gegevenssnelheden kunnen worden bereikt, maar marginale gegevens met drop-outs zijn mogelijk. Wanneer deze waarde dicht bij 0 komt, zullen de prestaties drastisch afnemen
<= 0 dB Geen signaal Verbinding verbroken

RSSI voor LTE is berekend op basis van verschillende andere signaalgerelateerde metingen: RSSI = breedbandvermogen = ruis + vermogen van bedienende cel + interferentievermogen . Een 4G LTE-modem kan bijvoorbeeld een RSSI van -68 dBm rapporteren, maar:

RSRP = -102 dBm

RSRQ = -16 dB

SINR = -1,8 dB

In dit geval is de signaalkwaliteit eigenlijk erg slecht. Dit kan komen doordat het apparaat zich op enige afstand van de LTE-zender bevindt. Het is ook mogelijk dat iets het signaal

Hi Jempi,

Dank voor de info. Bijgevoegd een afbeelding van de ontvangst.

Ontvangst zou beter kunnen. 

 

Vandaag een specialist aan de telefoon gehad die wist te vertellen dat 4G op verschillende bandbreedtes wordt uitgezonden. Mijn modem functioneert maar op 1 band. Daar zit dan mogelijk nog wat snelheids/stabiliteits winst.

Ik heb besloten over te stappen naar glasvezel. Moet nog aangelegd worden maar met 3 opgroeiende tieners is 4G niet meer genoeg.

Tevens het om de 20min opnieuw aanvullen van de data begint toch wel erg vervelend te worden.

Dank voor het meedenken. 

Reageer