Beantwoord

Externe antenne voor een Huawei B525S-23A

• 21 december 2017
  • 7 reacties
  • 3055 Bekeken

Ik maak gebruik van een Huawei B525S-23A. De maximale snelheid die ik haal is 28MBs, beter dan via mijn ADSL, maar minder dan T-Mobile beschikbaar heeft. Natuurlijk wil ik sneller en daarom wil ik een externe antenne aansluiten. Welke type antenne zou ik moeten kiezen?
icon

Beste antwoord door tmoesel 22 december 2017, 12:24

@puupie

Zoals Jan al aangeeft, het is niet gezegd dat je met een externe antenne hogere snelheden haalt. Als je die B525S-23A nog niet b.v. boven op zolder voor een raam richting de meest gunstige mast hebt geplaatst, zou ik dat als eerste doen. Deze B525S-23A zou dan al vrijwel optimale snelheden moeten kunnen halen. Het is echter erg afhankelijk van de directe omgeving, bossen, opstakels. etc. Verder verandert de situatie elke nacht en als alle masten verder van 2km weg staan is het nogal willekeur heb ik door de maanden heen gemerkt/gemeten, ook met externe buitenantenne. Zie o.a. volgende links voor wat je zou kunnen doen en tips:

https://forum.t-mobile.nl/4g-voor-thuis-algemeen-477/handige-video-s-om-4g-te-optimaliseren-281869

https://forum.t-mobile.nl/search?q=buitenantenne
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 5
Badge +14
ik weet niet welke antenne maar denk dat je niet veel meer snelheid krijgt met een externe antenne .
vooral als het via 4G gaat , de verschillen zijn minimaal .
Reputatie 6
Badge +11
@puupie
Zoals Jan al aangeeft, het is niet gezegd dat je met een externe antenne hogere snelheden haalt. Als je die B525S-23A nog niet b.v. boven op zolder voor een raam richting de meest gunstige mast hebt geplaatst, zou ik dat als eerste doen. Deze B525S-23A zou dan al vrijwel optimale snelheden moeten kunnen halen. Het is echter erg afhankelijk van de directe omgeving, bossen, opstakels. etc. Verder verandert de situatie elke nacht en als alle masten verder van 2km weg staan is het nogal willekeur heb ik door de maanden heen gemerkt/gemeten, ook met externe buitenantenne. Zie o.a. volgende links voor wat je zou kunnen doen en tips:

https://forum.t-mobile.nl/4g-voor-thuis-algemeen-477/handige-video-s-om-4g-te-optimaliseren-281869
https://forum.t-mobile.nl/search?q=buitenantenne
@Jan Kelder & smoezel,

Dank voor jullie reacties, die waren inspirerend.
Zit in een gebied waarvan T-Mobile zegt dat ik geen 4G ontvangst kan hebben. Heb echter geen andere optie voor internet.
Er staan 5 masten in de directe omgeving, allemaal op ongeveer 2,5 km afstand, 15-30 meter hoog. Zo hoog mogelijk in huis gaf geen resultaat. Met de app "OpenSignal" de richting waar het signaal vandaan komt kunnen bepalen. Meteen werd duidelijk dat het schuin aflopend zinken dak, juist aan de kant waar de T-Mobile 4G mast staat, waar ik mee verbonden ben.
B525S-23A met de achterkant richting het signal voor het raam gezet. Eén streepje ontvangst op 4G, dat was beter dan de 3 streepjes 3G wat ik had. Bij AliExperss een goedkope binnenantenne gekocht, aan het raam geplakt en aangesloten. Nu 2-3 streepjes 4G+.
Een echte buitenantenne kan ik niet plaatsen, want er zijn geen doorgangen naar buiten waarlangs ik een kabel kan voeren zonder de kabel te pletten. Gaten boren is geen optie omdat we dit huis tijdelijk huren tot ons eigen huis hersteld is.
Nu op zoek naar een betere buitenantenne die ik ook binnen voor het raam kan plaatsen (en kan richten), hopelijk helpt dat.
Reputatie 6
Badge +11
@puupie
Je kan met het programma LTEWatchH.exe in vrij detail zien hoe de signaalsterkte is anders de kale getallen via:
http://192.168.8.1/api/device/signal

Als het maar tijdelijk is: Ikzelf heb vorig jaar in begin de modem simpleweg aan de gordijnrail gehangen, in midden van raam. Dat geeft ook nu nog steeds de beste resultaten, ook al heb ik de buitenantenne van T-Mobile.
Het grote voordeel van die B525s-23a dat die 900Mhz en 1800MHz kan combineren, vandaar 4G+. Dat werkt niet met de modems die je van T-Mobile verplicht moet kopen bij een 4GvoorThuis abo.

3G zit op 900Mhz en dat dringt beter door op langere afstanden dan 4G van T-Mobile wat 1800MHz als 'favoriet' lijkt te hebben. De meeste externe (buiten)antennes zijn richtingsgevoelig, b.v. een sectorhoek van maar 70graden. Probleem kan dan zijn dat de mast die je denkt dat beste doorvoersnelheden geeft, dat niet over langere tijd doet en dus op gegeven moment b.v. ver onder de 20Mbps zakt, terwijl een andere mast weer beter presteert. Ik momenteel de buitenantenne weer afgekoppeld en de modem op zijn doos voor het zolderraam staan en kwam gister o.i.d. tot 42Mbps DL.
@tmoesel
Het kostte wat tijd om weer in het forum te komen, kn om e.o.a.r. niet inloggen.
Dank, ik kan nu een aantal observaties beter plaatsen. Ik haal bij "goed weer" bijna 30Mbps met de simpele Aliexpress binnenantenne, die echt wel helpt. Ik hoop op e.o.a. manier er nog wat meer uit te sleuren.
Reputatie 6
Badge +11
@puupie
OK mooi resultaat, ook gezien waar en hoe bij jouw de masten staan. Kun je met jouw
B525s-23a handmatig selecteren (ergens in menu via 192.168.8.1) of je interne of externe antenne wilt gebruiken?
Bij sommige (wat oudere) firmware versies van Huawei is die optie er heb ik ooit gezien.
@tmoesel
De B525s-23a heeft inderdaad een optie om te kiezen tussen extern en intern of beide. Na lang proberen is "beide" voor mij de beste optie. Het is allemaal proefondervindelijk. Waar ik zit t.o.v. de T-Mobile antennes is de kwaliteit van de verbinding heel erg wisselend. Een geweldig avontuur: de werking van de plakantenne wordt zelfs beïnvloed door het stalen kozijn van het raam waar ik het opgeplakt heb. Een centimetertje dichter of verder van het kozijn maakt heel veel uit in de ontvangst.

Reageer