Beantwoord

Hosted VoIP over 4GvT

• 9 februari 2017
  • 21 reacties
  • 975 Bekeken

Begrijp dat VoIP via (telefoonaansluiting) van het Huawei modem niet (echt goed) werkt.

Wil dat ook zeggen dat Hosted VoiP niet zal werken?
(Begrijp niet helemaal hoe dat zit, dat laatste...)

Mvrgr, Max
icon

Beste antwoord door Pilovali 9 februari 2017, 19:54

Hallo,

Als je een telefoon direct aan het modem sluit (via de telefoonpoort), dan bel je via de 097-nummer, en dat wil niet. In de toekomst zou dat misschien wel lukken, maar ik kan niks beloven.

Je kunt ook SIP gegevens instellen in het modem, maar dat werkt blijkbaar niet goed. Dat is al een keer getest door iemand van T-Mobile of Klantexpert team.

Wat wil je precies doen, misschien kan ik je wel helpen.

Groet,
Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 5
Badge +17
Hallo,

Als je een telefoon direct aan het modem sluit (via de telefoonpoort), dan bel je via de 097-nummer, en dat wil niet. In de toekomst zou dat misschien wel lukken, maar ik kan niks beloven.

Je kunt ook SIP gegevens instellen in het modem, maar dat werkt blijkbaar niet goed. Dat is al een keer getest door iemand van T-Mobile of Klantexpert team.

Groet,
Reputatie 4
Badge +9
Als aanvulling, zie meer inforamtie hier: VoIP via 4G voor thuis.

Pilovali heeft al aangegeven dat bellen via 097 nummer gaat lukken. Maar topic die ik hierboven heb vermeld zit al 3 pagina's aan vast met discussies 🙂.

Met vriendelijke groeten,
Skyrider
Dank voor de reactie's maar zit er niet een wezenlijk verschil tussen bellen via het modem en Hosted VoIP ?
Heb het idee dat dit laatste niet via het modem loopt maar via de data van het modem naar de "Host" ( een betaalde dienst ) die het naar telefoondata omzet ???

We willen van de KPN kosten af en als VoIP niet gaat naar een mobiel-vast abonnement via diezelfde "Host".

Dank voor het meedenken!!
Misschien is VoIP altijd "Host-ed" ???
Reputatie 4
Badge +9
Zie hier: Wat is Hosted VoIP?

Hosted telefonie, hosted voice, voip centrale zijn allemaal termen die worden gebruikt voor dezelfde dienst: telefonie uit de cloud via IP. VoIP of ‘Voice over IP’ is een technologie dat Internet of een ander IP-netwerk gebruikt om spraak te transporteren. Telefonie is op deze manier mogelijk op datanetwerken zoals het Internet.

Met vriendelijke groeten,
Skyrider
Quote: Telefonie is op deze manier mogelijk op datanetwerken zoals het Internet.

Waar zit dan de problematiek van VoIP met 4GvT, 4GvT werkt toch met data?

Uit de discussies die Skyrider aangaf hebben de meesten het over VoIP met telefoons via Fritzbox o.i.d. rechtstreeks naar Huawei, maar als ik het goed begrijp gaat "Hosted VoIP " alleen met data en zou dus moeten kunnen ??
Reputatie 5
Badge +17
Als je een telefoon/PC hebt waar je de SIP instellingen kunt configureren, dan zou het prima werken. Je kunt alleen niet een normale telefoon aansluiten op het modem en dan gaan bellen.
Dag ik weet niet precies wat je met "hosted"bedoeld. Maar ik heb ook VOIP probleemloos werkend.
Zie mijn reactie in een ander topic

Dag,

Ik heb voip werkend via een abonnement bij budgetphone.nl
Met het startpakket werkte het direct. Het startpakket is een Linksys VOIP adapter. (gratis bij een free abonnement)
Alleen met enige vertraging in de spraak wat opgelost is door de SIP ALG in de router uit te zetten.
Dank je wel Vincent_, dit klinkt bemoedigend, ga ik proberen!
Zou jij kunnen kijken wat het typenummer van de Linksys adapter is ?
Linksys pap2t, maar zag zo niet waar die nog leverbaar is. Vergelijkbaar product is de Cisco SPA112 VoIP ATA.

Wellicht het overwegen waard om ook een abonnement bij budgetphone te nemen? Kan wel uit met een gratis startpakket. En je krijgt de linksys geconfigureerd en al binnen. was plug play. Afgezien dat ik de sip alg in de router even uit moest zetten.
Ga ik doen en hou je op de hoogte! TNX
Budgetphone startpakket werkt uit de doos... aansluiten op Dect - klaar, prima !!!
Dank voor de tip Vincent_

Had ook een GXP2160 (IP phone) bij ze besteld (mooi kleurenscherm) , deze geeft helaas nog een probleem: Bellen gaat prima maar inbellen doet niets en je krijgt een voice bericht dat het nummer niet bereikbaar is. (SIP-ALG aan of uit geen verschil) ???
Hopelijk een instelling's probleempje ???
Reputatie 5
Badge +17
Waarschijnlijk komt het door dat je achter een zogeheten "dubbele-NAT" zit. Probeer het volgende eens:
Ga hiervoor naar http://192.168.8.1 in je browser (je kunt hiermee inloggen op de Huawei router). Onder het kopje “Settings” vind je instelling “New profile” en kun je een nieuw APN profiel instellen. Bij APN voer je dus in “fms”.

Bron: https://forum.t-mobile.nl/installatie-andere-technische-vragen-480/uitleg-port-forwarding-instellen-270716

Groet,
Dank voor de reactie Pilovali, De Voip IP telefoon zit rechtstreeks op de Huawei van 4GvT.
Zit er dan toch nog een dubbele NAT dwars?
Reputatie 5
Badge +17
Standaard zit je achter een dubbele NAT. Voor de meeste mensen is het geen probleem, maar als je dingen gaat doen als VoIP telefonie of dingen thuis hosten, dan kan het zorgen voor problemen.

Gewoon een kwestie van proberen 🙂
Tnx, ga ik in ieder geval doen.
Vanmiddag werkte ineens de IP telefoon wél normaal...??? Wel zijn er haperingen in het geluid, zo'n beetje nét hinderlijk.... Misschien werkt fms hier ook wel voor. Keep you posted!
@Pollmans

Graag gedaan, veel plezier ermee.
Hopelijk graag je de rest ook werkend.
Hallo,

Groet,

Als dat niet werkt, waarom zit er dan een T11 aansluiting op de Huawei ?
Reputatie 5
Badge +17
T11? Bedoel je niet RJ11? ;)
Als je daar een telefoon aansluit, dan bel je uit via de ingebouwde simkaart, en niet via VoIP. Misschien dat dit in de toekomst veranderd, maar dat weet ik niet zeker.
T11 toch bijna goed :@
Maar er zijn ook VOIP instellingen mogelijk in de user-interface, dus de modem moet het aankunnen. Waarschijnlijk is T-mobile daar nog niet op ingesteld. Wat ze overigens nergens toegeven, de modem wordt de schuld gegeven.
Reputatie 6
Badge +11
@JukeboxBill
"Wat ze overigens nergens toegeven, ..." is nogal merkwaardig. Voor zover ik gezien heb in andere thread m.b.t. telefoneren via 4GvT is door T-Mobile NL medewerker vastgesteld dat 'bellen' via- en met de modem niet werkt omdat 4GvT met 097 nummer wordt uitgeleverd.

Verder is bellen met gebruikmaking van RJ11 niet per definitie VoIP, maar wordt er een Circuit Switched 3G link opgezet, (en tijdelijk geen 4G data meer). Dan heb je dus hetzelfde als bellen met een smartphone, alleen met in het audio gedeelte een enorme hoop extra processing/kabel/protocollen etc. Met VoLTE actief zou iets gunstiger zijn, echter de vraag is dan of er (draadloze) handsets te koop zijn die de extra geboden spraakkwaliteit niet te-niet doen.

Heb je wel eens een 2-jarig totaalkosten berekening/vergelijk gedaan van een situatie met gebruikte RJ11 ( dus 06 nummer in de modem) vs. modem (met 097 nummer) en een smartphone voor bellen/gesprekken?

Reageer