Informatie

Alles over 4G voor Thuis

Alles over 4G voor Thuis
Reputatie 7
  • Oud-Moderator
  • 9719 reacties

Goedemiddag allemaal, 

Vandaag (maandag 29 juni) introduceren wij ons vernieuwde 4G voor Thuis! In dit topic vind je veel antwoorden op jouw vragen en kun je ook vragen stellen over dit vernieuwde abonnement. Mede-leden en Moderators helpen je dan graag verder met jouw vraag! 

 

Check ook onze website over 4G voor Thuis voor meer informatie én je kunt daar direct de postcodecheck invullen om te zien welke variant 4G voor Thuis voor jou beschikbaar is!

 

FAQ 4G voor Thuis

Hoe snel kan ik internetten?

Met 4G voor Thuis is de maximum internetsnelheid afhankelijk van de router die je gebruikt:

  • Onze buitenrouter (Huawei B2368-66): tot 100 Mbit/s download en 10 Mbit/s upload
  • Binnenrouter (Huawei B618): tot 30 Mbit/s download en 5 Mbit/s upload
  • Iedere andere (binnen/buiten) router: tot 30 Mbit/s download en 5 Mbit/s upload

De internetsnelheid die je kunt halen, is mede afhankelijk van de dekking bij jou thuis en hoe druk het op het 4G-netwerk is. Mocht het zo zijn dat er veel mobiel dataverkeer op jouw mast is, kan het voorkomen dat de 4G voor Thuis-verbinding wat trager is. Wanneer de drukte voorbij is wordt dit automatisch weer aangepast.

 

Welke bundels zitten er bij dit nieuwe abonnement van 4G voor Thuis?

Wanneer je door de postcodecheck komt kun je in aanmerking komen voor een van de volgende abonnementen:

  • 150 GB als startbundel die je iedere maand krijgt. Is deze bundel op? Je begint dan iedere dag weer met 5 GB en kunt vervolgens oneindig aanvullen met aanvullers van 5 GB. Dit geldt voor het abonnement met Sim Only en de binnenrouter (afhankelijk van de postcodecheck);
  • 500 GB als startbundel die je iedere maand krijgt. Is deze bundel op? Je begint dan iedere dag weer met 5 GB en kunt vervolgens oneindig aanvullen met aanvullers van 5 GB. Dit geldt voor het abonnement met de binnenrouter (afhankelijk van de postcodecheck) en de binnenrouter.

 

Wat zijn de kosten van de verschillende bundels?

 Er zijn drie verschillende opties voor jouw 4G voor Thuis-abonnement. Hieronder zie je al een kort overzicht en op de website kun je de postcodecheck doen om te zien wat voor jou beschikbaar is.

Abonnementen 4G voor Thuis

 

 

Waarom is de maandelijkse startbundel afhankelijk van het adres waar ik woon?

De beschikbare bandbreedte (ruimte op het internet) verschilt per locatie. Dat komt doordat het aantal Odido klanten dat gebruik maakt van een zendmast uiteenloopt.

We bieden je dus de startbundel die beschikbaar is op zijn adres om jou de kwaliteit van ons mobiele netwerk te bewaken.

 

Zo zorgen we voor de meest optimale ervaring voor iedereen die gebruikmaakt van het Odido netwerk!

 

Ik heb al 4G voor Thuis, mag ik overstappen naar dit nieuwe abonnement?

Dit is niet in alle gevallen mogelijk. Mocht je hier interesse in hebben, laat dan een bericht in dit topic achter en dan gaan we voor je kijken of het in jouw geval mogelijk is.

 

Houd er ook rekening mee dat er andere voorwaarden gelden dan bij jouw huidige abonnement. Lees de prijslijst met bijbehorende voorwaarden daarom alvast even goed door. 

 

Wat kan ik met de hoeveelheid data en de geleverde snelheid?

Hoe snel het internetverbruik gaat hangt vooral af van jouw gebruik. Om je een zo goed mogelijk beeld te geven, nemen we streamen als voorbeeld, omdat dit over het algemeen veel internet gebruikt.

 

Wat kan ik met 150GB?

Streamen op hoge kwaliteit (full HD) gebruikt gemiddeld genomen zo’n 3GB per uur. Dit zou betekenen dat je met 150GB dus 50 uur kan streamen. Dat komt neer op meer dan 1,5 uur per dag. Wil je minder data verbruiken? Dan pas je jouw instellingen aan naar gemiddelde kwaliteit.

 

Streamen op gemiddelde kwaliteit (720p) gebruikt gemiddeld genomen zo’n 1GB per uur. Dit zou betekenen dat je met 150GB dus 150 uur kan streamen. Dat komt neer op wel 5 uur per dag.

 

Wat kan ik met 500GB?

Dit zou betekenen dat je met 500GB dus 166 uur kan streamen. Dat komt neer op meer dan 5 uur per dag. Hiernaast kan je zo veel surfen als je wilt (tot het op is). 

 

Ben je door de startbundel heen, dan activeer je de rest van de maand zo vaak als je wilt gratis 5 GB-aanvullers, zodat je Unlimited online bent!

 

Wat kan ik met 30Mbit/s download?

Heb je één of meerdere apparaten? Dan is dit een prima snelheid om mee te Netflixen, gamen, streamen of surfen.

 

Wat kan ik met 100Mbit/s download?

Dit is bedoeld voor klanten met grotere gezinnen waarbij meerdere personen tegelijk online zijn. Voorbeelden zijn onder andere professioneel gebruik (kantoor aan huis) of intensief online gamen.

 

Waarom moet ik een postcodecheck doen voor het aansluiten van 4G voor Thuis?

4G voor Thuis wordt alleen aangeboden op locaties waar het mobiele netwerk geschikt is om dit product te leveren en er wordt een check gedaan voor welke startbundel je in aanmerking komt.

 

Wat is het verschil tussen de binnen- en buitenrouter?

De binnenrouter is een plug & play apparaat, heel gemakkelijk zelf te activeren en direct te gebruiken. Hiermee kan je internetten met een downloadsnelheid van maximaal 30 Mbit/s.

De buitenrouter wordt kosteloos (tenzij je speciale wensen hebt, zie ook de vraag ‘Welke werkzaamheden voert...’) door een monteur op afspraak geïnstalleerd aan de buitenmuur van de woning (let hiervoor op toestemming van bijv. de VVE). Hiermee kan je internetten met een downloadsnelheid van maximaal 100Mbit/s.

 

Mag ik 4G voor Thuis ook op andere plaatsen gebruiken?

Nee, 4G voor Thuis mag alleen op het afleveradres gebruikt worden. Bij het aanschaffen van 4G voor Thuis doen we een postcodecheck. Dat doen we niet voor niets, we controleren of je op dat adres een goede gebruikerservaring kunnen bieden.

 

Kan ik 4G voor Thuis ook in het buitenland gebruiken?

Nee, 4G voor Thuis is alleen te gebruiken op het Odido netwerk in Nederland.

 

Kan ik gebruikmaken van de Recycle Deal bij 4G voor Thuis?

Nee, Recycle Deal is niet beschikbaar voor routers van 4G voor Thuis.

 

Kan ik ook bellen en sms’en met de 4G voor Thuis simkaart?

Met de simkaart is het mogelijk om te bellen en te sms’en (alleen niet via de router). Aan de simkaart zit geen 06-nummer maar een 097-nummer gekoppeld. Voor bellen en sms’en worden kosten in rekening gebracht, deze staan vermeld op de prijslijst.

 

Welke voordeelbundels kan ik gebruiken in combinatie met 4G voor Thuis?

Extra diensten zoals Videoland, Deezer en Extra Veilig Online zijn op dit moment niet mogelijk in combinatie met 4G voor Thuis.

 

Ik heb mijn eigen router in gebruik en heb een technisch probleem met 4G voor Thuis. Wat kan ik doen?

Omdat je een eigen router gebruikt, kunnen we je slechts beperkte ondersteuning bieden. We kunnen meekijken naar een aantal zaken, maar we kunnen echter niet garanderen dat we het probleem kunnen oplossen.

 

De router is kapot. Wat nu?

Tijdens de contracttermijn valt de router onder onze reparatievoorwaarden. Je kunt jouw router dus ter reparatie aanleveren. We bieden geen tijdelijke router aan in de tussentijd.

Maak je gebruik van jouw eigen router in combinatie met 4G voor Thuis Sim-Only? Dan kan je gebruik maken van Toestelflexibiliteit en zodoende vervroegd verlengen naar een 4G voor Thuis abonnement inclusief router.

 

Heeft 4G voor Thuis een vast IP-adres?

Nee, 4G voor Thuis heeft een dynamisch IP-adres.

 

Welke werkzaamheden voert de monteur uit bij het installeren van 4G voor Thuis?

De monteur bekijkt ter plekke de situatie. Standaard voert de monteur de volgende werkzaamheden uit. De monteur:

  • plaatst het buitenmodem aan de buitenmuur;
  • installeert de indoor wifirouter;
  • sluit ze op elkaar aan met een kabel;
  • werkt die bekabeling op of langs de plinten weg;
  • verbindt 1 apparaat met het internet;
  • test of alles goed werkt.

Heb je aanvullende wensen? Geen probleem! De monteurs van Guidion voeren meerwerk uit tegen een prijs van €17,50 per kwartier (dit is exclusief materiaal). Je bespreekt samen met de monteur welke wensen je hebt.

 

Ben ik een normale gebruiker?

4G voor Thuis is bedoeld voor normaal persoonlijk gebruik ('redelijk gebruik' noemen we dat). Hieronder valt uiteraard ook intensief gebruik zoals online tv kijken, het streamen van video/muziek, surfen, e-mailen en social media.

 

4G voor Thuis is niet bedoeld voor:

  • Klanten die permanente verbindingen open hebben staan. Denk hierbij aan verbindingen zonder menselijke tussenkomst zoals bewakingscamera’s, gateway apparaten en andere permanente verbindingen. 
  • Klanten die veel extreem grote bestanden downloaden, bijvoorbeeld intensief gebruik van nieuwsgroepen, torrent websites.
  • Klanten die de dienst commercieel gebruiken, zoals een wifi-netwerk voor derden of het doorverkopen van data.

 

Hopelijk heb je hierboven al het antwoord op jouw vraag kunnen vinden, maar zo niet laat je vraag als reactie in dit topic achter, dan word je zo snel mogelijk verder geholpen! :sunglasses:


299 reacties

Reputatie 2

 

Het zou theoretisch mogelijk zijn dat, juist omdat je een beter signaal hebt, dat je fluctuaties in bijv. luchtkwaliteit beter gaat zien. Het weer heeft bijvoorbeeld wel degelijk een effect op je signaalsterkte. Daarnaast zullen we tzt met Mimo-achtige antenne’s ook zien dat je zomaar ineens andere signaalwaardes ziet als die antenne’s zichzelf bijstellen. 

Ter vergelijking op jouw lokatie, wat voor snelheden haal je met een normale telefoon? Is dat veel minder dan wat je met de buitenantenne(s) haalt (Je zelf aangeschafte antenne en de T-Mobile Huawei variant)?

Reputatie 3

 

En t-mobile technici weten dit dan niet…. LOL... proest....

Reputatie 4

@Xandrios met mijn iphone icm t mobile unlimited haal ik buiten in de tuin (hemelsbreed 500 meter van de mast) rond de 135mb down en 30mb up. deze is niet afgeknepen.

met de nieuwe outdoor B2368-66 rond de 90mb met uitschieters boven de 100 down en 9 mb up.

mijn vorige hardware b535-232 met konig antenne zat ik rond 80 mb down. deze ontvangst was veel stabieler dan de outdoor versie. Had 5/5 streepjes 4G+ ontvangst. werd zelden minder.

Ik gebruik nu de nieuwe outdoor unit en heb mijn andere router met antenne als back up staan. dus kan snel wisselen.

 

Reputatie 4

 

 

dit is idd een puntje!

Ondertussen heb ik vanmiddag de versie met alleen binnenrouter  aangeschaft, ik moet zeggen dat het prima werkt.

Ik zie het abonnement en ookdook verbruiksstatus echter niet in mijn mobiele app staan, komt dat  omdat het weekend is?

Reputatie 3

Heb je “Gebruiker toevoegen” gedaan? Lijkt een onlogische actie maar daarmee voeg je een abonnement toe.

Thnx! Dat was het inderdaad. 

Ik moet zeggen dat ik al sinds het orange-tijdperk een tevreden klant ben, je zult mij niet horen klagen over bereik of snelheid. Maar de app en inlogwijze e.d. mag allemaal wat gebruiksvriendelijker. Ik ben behoorlijk handig op technisch gebied, maar ik heb me net een weg moeten banen door een wirwar van wachtwoorden, niet herkende automatische herkenning van mijn nummer(!), reset-verzoeken per mail die nooit aangekomen zijn, haperende webpagina's, klantvoordeelverzoeken aan mezelf(!), bizarre tekstinvullingen tijdens het typen van deze post. Meerdere abo's hebben maakt het er alleen maar moeilijker op. Ook moet het toch mogelijk zijn om al je abo's in één overzicht te hebben in de app. Lezen we even mee T-Mobile?

Ik heb 4GvT in feb 2020 verlengd maar wil overstappen naar een ruimere bundel van 500GB omdat sinds ‘Stay-at-Home” de 100GB binnen 10-15 dagen op is. Is dat mogelijk?

Onze locatie komt wel in aanmerking voor Extra Snel maar dat hoeft niet echt.

Reputatie 7
Badge +14

Als je hebt verlengd, dan ben je weer een nieuwe contractperiode aangegaan. Na die periode kun je misschien overstappen op het nieuwe product. Op jouw postcode moet dat dan wel worden aangeboden. Het aantal huishoudens wat dit kan is namelijk kleiner dan het oude 4g voor thuis.

Reputatie 4
Badge

 

 

kan weg

Reputatie 4

Goedemorgen ik ben deze ochtend bezig geweest met het zoeken van de meest ideale plekje voor de outdoor unit. Ik denk dat ik hem heb gevonden. de verbinding is veel stabieler en haal nu gemiddeld 96 mb down. mijn ervaring is dat de outdoor gevoelig is, unit op de ene plek minder sterk bereik en 50 cm verder veel beter. 

ik had hiervoor op een andere plek staan maar was niet het beste plekje dus hang de outdoor unit niet zomaar op, neem de tijd om de meest ideale plekje te vinden.

https://www.speedtest.net/result/9815045153.png

 

Reputatie 4

@feplas thanks geregeld, 

Reputatie 4

@David heb nu denk ik de ideale plek gevonden. vraagje waarom heb ik nu met nu goed bereik GEEN LTE+

Is de door mij aangeschafte Huawei b818 eigenlijk simlockvrij? En zo nee, hoe en wanneer kan ik die simlockvrij maken?

Wij zijn alreeds een paar jaar klant met het oude 4GvT abonnement en de normale 100Gb bundel die we gebruiken voor onze stacaravan op de camping (het T-mobile adres staat hier ook op), nu wil ik het nieuwe sneller internet bestellen van 100Mbit.

Kan ik het pakket ook op mijn thuis adres laten afleveren? Dit in verband met geen postadres op de camping. Kan ik het pakket al gebruiken zonder een monteur te raadplegen (is wel de bedoeling om deze te laten komen maar duurt even voor de vakantie begint en normaliter alleen in weekenden op camping aanwezig of houd ik mijn huidige 4GvT sim?)

Reputatie 7
Badge +14

Het nieuwe product kan/mag alleen op het adres waarop een positieve postcode check wordt afgegeven worden gebruikt. Het oude product kon je nog wel meenemen naar de camping. Dat kun je dus behouden. 

Lijkt me een vreemde bedoeling dat het pakket zelf niet ergens anders afgegeven mag worden, het wordt daar immers niet gebruikt alleen gedropt, hier is namelijk 0 mogelijkheid om iets af te geven, het is een camping..

 

Als men daar zo stug aan vast houd laat ik denk ik het huidige abonnement maar doorlopen de eerstkomende aantal jaar, werkt ook prima en die kon ook thuis afgegeven worden en vervolgens op de camping aangesloten waar ook het account op staat, lijkt me niet dat ik de enige ben met hetzelfde "probleem".


Beetje jammer van die "klantvriendelijkheid" in dat geval maar misschien dat een moderator daar nog iets zinnigs over kan zeggen?

Reputatie 4

@David heb nu denk ik de ideale plek gevonden. vraagje waarom heb ik nu met nu goed bereik GEEN LTE+

aanvulling! @David kan er een notificatie ingebouwd worden voor als de bundel op is? en dan op de telefoon en niet op de router?

Is de door mij aangeschafte Huawei b818 eigenlijk simlockvrij? En zo nee, hoe en wanneer kan ik die simlockvrij maken?

Er zit op de mijne geen simlock op en geen logo van T-mobile. 

Reputatie 7

@Jempi 

Hier wordt wel aan gewerkt, maar ik durf niet te zeggen wanneer dit daadwerkelijk beschikbaar komt. Sowieso delen we alle updates in dit topic! 

@jimmyhuybrechts 

Eric_2 heeft in dit geval gelijk: het product is echt bedoeld voor het adres waar de postcodecheck op is uitgevoerd. Als het product op de camping zal worden gebruikt, dan moet ook daar de postcodecheck worden gedaan en worden afgeleverd en (indien beschikbaar) gemonteerd. De camping heeft wellicht een receptie waar het geleverd kan worden, als je door de postcodecheck zou komen op die locatie? 

Mochten er nog aanvullende vragen zijn dan horen we het graag!

Reputatie 2

het product is echt bedoeld voor het adres waar de postcodecheck op is uitgevoerd.

Hoi David, wat zijn de mogelijkheden op het moment dat je verhuist - naar een gebied waar het 4GVT product niet wordt aangeboden, of, wel wordt aangeboden met een lagere snelheid of datalimiet?

Wordt je dan verwacht het contract af te kopen of kun je kosteloos opzeggen gezien jullie de dienst op het nieuwe adres niet kunnen leveren?

@David Dit klopt dus niet, ik heb hier vanochtend een chat over gehad met een T-Mobile medewerker en hoewel je inderdaad het product moet gebruiken op de locatie van de postcodecheck (zoals ik ook doe/ga doen met de nieuwe).

Mag je het pakket zelf op elke plek in Nederland af laten leveren als je dat zou willen, zolang je zelf fysiek maar tekent. In mijn geval wordt deze morgen aangeboden op mijn werk locatie om die reden.

Waarna deze komend weekend meegenomen zal worden naar de camping, hier zal ook de monteur uitgenodigd worden.

Reputatie 4

@David gaan jullie nu communiceren naar buiten en naar de monteurs dat men bij de nieuwe outdoor unit met het “admin” account (waar je de APN zelf kan aanpassen) moeten gaan inloggen? en gaan jullie ook de automatische APN nu weer terug dicht zetten ? of blijft deze voor de zekerheid voor 4gvt open staan?

 

Heb mijn pakket aangemeld voor retour in de bedenk periode. Vanmiddag nog contact gehad met de klantenservices en daarbij werd tegen wat eerder aangegeven werd dat zodra er glasvezel aanwezig was het omgezet kon worden. Nu kreeg ik te horen dat ik tegen die tijd een afkoopboete moet betalen om hem om te zetten.

Vind het jammer dat op het moment van bestellen a verteld wordt en zodra je het pakket hebt er b gezegd wordt. Vermoedelijk dus nu nog 6 tot 12 maanden wachten voordat ik met mobiel en vaste aansluiting over kan. 

Op mijn Huawei B818 staat de APN op smartsites zie ik, ik dacht dat die voor 4gvT op fms moest staan.  Het werkt overigens allemaal  prima, wat is eigenlijk het verschil tussen fms en smartsites?

Reageer