Sticky

[INFO] Het vernieuwde 4G voor Thuis is hier!


Reputatie 7
Badge +20
  • T-Mobile Moderator
  • 9509 reacties

Goedemiddag allemaal, 

Vandaag (maandag 29 juni) introduceren wij ons vernieuwde 4G voor Thuis! In dit topic vind je veel antwoorden op jouw vragen en kun je ook vragen stellen over dit vernieuwde abonnement. Mede-leden en Moderators helpen je dan graag verder met jouw vraag! 

 

Check ook onze website over 4G voor Thuis voor meer informatie én je kunt daar direct de postcodecheck invullen om te zien welke variant 4G voor Thuis voor jou beschikbaar is!

 

FAQ 4G voor Thuis

Hoe snel kan ik internetten?

Met 4G voor Thuis is de maximum internetsnelheid afhankelijk van de router die je gebruikt:

  • Onze buitenrouter (Huawei B2368-66): tot 100 Mbit/s download en 10 Mbit/s upload
  • Binnenrouter (Huawei B618): tot 30 Mbit/s download en 5 Mbit/s upload
  • Iedere andere (binnen/buiten) router: tot 30 Mbit/s download en 5 Mbit/s upload

De internetsnelheid die je kunt halen, is mede afhankelijk van de dekking bij jou thuis en hoe druk het op het 4G-netwerk is. Mocht het zo zijn dat er veel mobiel dataverkeer op jouw mast is, kan het voorkomen dat de 4G voor Thuis-verbinding wat trager is. Wanneer de drukte voorbij is wordt dit automatisch weer aangepast.

 

Welke bundels zitten er bij dit nieuwe abonnement van 4G voor Thuis?

Wanneer je door de postcodecheck komt kun je in aanmerking komen voor een van de volgende abonnementen:

  • 150 GB als startbundel die je iedere maand krijgt. Is deze bundel op? Je begint dan iedere dag weer met 5 GB en kunt vervolgens oneindig aanvullen met aanvullers van 5 GB. Dit geldt voor het abonnement met Sim Only en de binnenrouter (afhankelijk van de postcodecheck);
  • 500 GB als startbundel die je iedere maand krijgt. Is deze bundel op? Je begint dan iedere dag weer met 5 GB en kunt vervolgens oneindig aanvullen met aanvullers van 5 GB. Dit geldt voor het abonnement met de binnenrouter (afhankelijk van de postcodecheck) en de binnenrouter.

 

Wat zijn de kosten van de verschillende bundels?

 Er zijn drie verschillende opties voor jouw 4G voor Thuis-abonnement. Hieronder zie je al een kort overzicht en op de website kun je de postcodecheck doen om te zien wat voor jou beschikbaar is.

Abonnementen 4G voor Thuis

 

 

Waarom is de maandelijkse startbundel afhankelijk van het adres waar ik woon?

De beschikbare bandbreedte (ruimte op het internet) verschilt per locatie. Dat komt doordat het aantal T-Mobile klanten dat gebruik maakt van een zendmast uiteenloopt.

We bieden je dus de startbundel die beschikbaar is op zijn adres om jou de kwaliteit van ons mobiele netwerk te bewaken.

 

Zo zorgen we voor de meest optimale ervaring voor iedereen die gebruikmaakt van het T-Mobile netwerk!

 

Ik heb al 4G voor Thuis, mag ik overstappen naar dit nieuwe abonnement?

Dit is niet in alle gevallen mogelijk. Mocht je hier interesse in hebben, laat dan een bericht in dit topic achter en dan gaan we voor je kijken of het in jouw geval mogelijk is.

 

Houd er ook rekening mee dat er andere voorwaarden gelden dan bij jouw huidige abonnement. Lees de prijslijst met bijbehorende voorwaarden daarom alvast even goed door. 

 

Wat kan ik met de hoeveelheid data en de geleverde snelheid?

Hoe snel het internetverbruik gaat hangt vooral af van jouw gebruik. Om je een zo goed mogelijk beeld te geven, nemen we streamen als voorbeeld, omdat dit over het algemeen veel internet gebruikt.

 

Wat kan ik met 150GB?

Streamen op hoge kwaliteit (full HD) gebruikt gemiddeld genomen zo’n 3GB per uur. Dit zou betekenen dat je met 150GB dus 50 uur kan streamen. Dat komt neer op meer dan 1,5 uur per dag. Wil je minder data verbruiken? Dan pas je jouw instellingen aan naar gemiddelde kwaliteit.

 

Streamen op gemiddelde kwaliteit (720p) gebruikt gemiddeld genomen zo’n 1GB per uur. Dit zou betekenen dat je met 150GB dus 150 uur kan streamen. Dat komt neer op wel 5 uur per dag.

 

Wat kan ik met 500GB?

Dit zou betekenen dat je met 500GB dus 166 uur kan streamen. Dat komt neer op meer dan 5 uur per dag. Hiernaast kan je zo veel surfen als je wilt (tot het op is). 

 

Ben je door de startbundel heen, dan activeer je de rest van de maand zo vaak als je wilt gratis 5 GB-aanvullers, zodat je Unlimited online bent!

 

Wat kan ik met 30Mbit/s download?

Heb je één of meerdere apparaten? Dan is dit een prima snelheid om mee te Netflixen, gamen, streamen of surfen.

 

Wat kan ik met 100Mbit/s download?

Dit is bedoeld voor klanten met grotere gezinnen waarbij meerdere personen tegelijk online zijn. Voorbeelden zijn onder andere professioneel gebruik (kantoor aan huis) of intensief online gamen.

 

Waarom moet ik een postcodecheck doen voor het aansluiten van 4G voor Thuis?

4G voor Thuis wordt alleen aangeboden op locaties waar het mobiele netwerk geschikt is om dit product te leveren en er wordt een check gedaan voor welke startbundel je in aanmerking komt.

 

Wat is het verschil tussen de binnen- en buitenrouter?

De binnenrouter is een plug & play apparaat, heel gemakkelijk zelf te activeren en direct te gebruiken. Hiermee kan je internetten met een downloadsnelheid van maximaal 30 Mbit/s.

De buitenrouter wordt kosteloos (tenzij je speciale wensen hebt, zie ook de vraag ‘Welke werkzaamheden voert...’) door een monteur op afspraak geïnstalleerd aan de buitenmuur van de woning (let hiervoor op toestemming van bijv. de VVE). Hiermee kan je internetten met een downloadsnelheid van maximaal 100Mbit/s.

 

Mag ik 4G voor Thuis ook op andere plaatsen gebruiken?

Nee, 4G voor Thuis mag alleen op het afleveradres gebruikt worden. Bij het aanschaffen van 4G voor Thuis doen we een postcodecheck. Dat doen we niet voor niets, we controleren of je op dat adres een goede gebruikerservaring kunnen bieden.

 

Kan ik 4G voor Thuis ook in het buitenland gebruiken?

Nee, 4G voor Thuis is alleen te gebruiken op het T-Mobile netwerk in Nederland.

 

Kan ik gebruikmaken van de Recycle Deal bij 4G voor Thuis?

Nee, Recycle Deal is niet beschikbaar voor routers van 4G voor Thuis.

 

Kan ik ook bellen en sms’en met de 4G voor Thuis simkaart?

Met de simkaart is het mogelijk om te bellen en te sms’en (alleen niet via de router). Aan de simkaart zit geen 06-nummer maar een 097-nummer gekoppeld. Voor bellen en sms’en worden kosten in rekening gebracht, deze staan vermeld op de prijslijst.

 

Welke voordeelbundels kan ik gebruiken in combinatie met 4G voor Thuis?

Extra diensten zoals Videoland, Deezer en Extra Veilig Online zijn op dit moment niet mogelijk in combinatie met 4G voor Thuis.

 

Ik heb mijn eigen router in gebruik en heb een technisch probleem met 4G voor Thuis. Wat kan ik doen?

Omdat je een eigen router gebruikt, kunnen we je slechts beperkte ondersteuning bieden. We kunnen meekijken naar een aantal zaken, maar we kunnen echter niet garanderen dat we het probleem kunnen oplossen.

 

De router is kapot. Wat nu?

Tijdens de contracttermijn valt de router onder onze reparatievoorwaarden. Je kunt jouw router dus ter reparatie aanleveren. We bieden geen tijdelijke router aan in de tussentijd.

Maak je gebruik van jouw eigen router in combinatie met 4G voor Thuis Sim-Only? Dan kan je gebruik maken van Toestelflexibiliteit en zodoende vervroegd verlengen naar een 4G voor Thuis abonnement inclusief router.

 

Heeft 4G voor Thuis een vast IP-adres?

Nee, 4G voor Thuis heeft een dynamisch IP-adres.

 

Welke werkzaamheden voert de monteur uit bij het installeren van 4G voor Thuis?

De monteur bekijkt ter plekke de situatie. Standaard voert de monteur de volgende werkzaamheden uit. De monteur:

  • plaatst het buitenmodem aan de buitenmuur;
  • installeert de indoor wifirouter;
  • sluit ze op elkaar aan met een kabel;
  • werkt die bekabeling op of langs de plinten weg;
  • verbindt 1 apparaat met het internet;
  • test of alles goed werkt.

Heb je aanvullende wensen? Geen probleem! De monteurs van Guidion voeren meerwerk uit tegen een prijs van €17,50 per kwartier (dit is exclusief materiaal). Je bespreekt samen met de monteur welke wensen je hebt.

 

Ben ik een normale gebruiker?

4G voor Thuis is bedoeld voor normaal persoonlijk gebruik ('redelijk gebruik' noemen we dat). Hieronder valt uiteraard ook intensief gebruik zoals online tv kijken, het streamen van video/muziek, surfen, e-mailen en social media.

 

4G voor Thuis is niet bedoeld voor:

  • Klanten die permanente verbindingen open hebben staan. Denk hierbij aan verbindingen zonder menselijke tussenkomst zoals bewakingscamera’s, gateway apparaten en andere permanente verbindingen. 
  • Klanten die veel extreem grote bestanden downloaden, bijvoorbeeld intensief gebruik van nieuwsgroepen, torrent websites.
  • Klanten die de dienst commercieel gebruiken, zoals een wifi-netwerk voor derden of het doorverkopen van data.

 

Hopelijk heb je hierboven al het antwoord op jouw vraag kunnen vinden, maar zo niet laat je vraag als reactie in dit topic achter, dan word je zo snel mogelijk verder geholpen! :sunglasses:


262 reacties

Reputatie 4
Badge +1

Op mijn Huawei B818 staat de APN op smartsites zie ik, ik dacht dat die voor 4gvT op fms moest staan.  Het werkt overigens allemaal  prima, wat is eigenlijk het verschil tussen fms en smartsites?

@rdf70 goedemorgen, Ja dat klopt dat speciaal voor 4Gvt is een speciale APN gemaakt is.

'fms”  waar er meer poorten open staan zodat ik bijv van buitenaf mijn camera systeem in kan. Smartsites staan deze poorten dicht.

Maar omdat met de nieuwe Extra snelle 4Gvt abonnement, samen komt met de nieuwe outdoor unit b2368-66 in eerste instantie niet zelf de APN op fms konden zetten maar alleen automatisch werd bepaald. Daarom hadden de netwerk specialisten de standaard APN aangepast voor de nieuwe 4GvT. abonnementen.

Maar door in te loggen op de router met admin account op de router (en niet op de user account) konden we wel zelf de APN aanpassen.

Dus daarom werkt de standaard APN ook nu voor nieuwe varianten 4GvT maar met beperkte poorten die open staan.

En als ik heb goed heb konden de oude varianten van 4Gvt op beide APN's. 

Goed nieuws!

Maar waarom is de upload nou weer enorm omlaag gehaald vergl. met het 4gvt uit 2017…

Vooral voor streaming camera's op afstand en veel cloud werkzaamheden kan het wat krap worden lijkt me…

 

Reputatie 4
Badge +1

Goed nieuws!

Maar waarom is de upload nou weer enorm omlaag gehaald vergl. met het 4gvt uit 2017…

Vooral voor streaming camera's op afstand en veel cloud werkzaamheden kan het wat krap worden lijkt me…

 

@Ronko is mij niet helemaal duidelijk waarom. 25mb up had beter gepast.

@Jempi @David Ben benieuwd of daar op korte termijn nog verandering in gebracht gaat worden....

Reputatie 7
Badge +20

Morning @Ronko,

Thanks voor de feedback! Op dit moment of op korte termijn verwacht ik er nog geen veranderingen in, maar ik zal het zeker doorspelen naar mijn collega's van 4G voor Thuis. Mocht er in de toekomst verandering in komen, dan laat ik het hier natuurlijk gelijk weten!

@David Morning,

Wat zou dan de rede zijn om de upload zo laag/ lager te zetten? Ook omdat er vooral in deze tijd met een heel gezin meer met beeld bellen wordt gewerkt. Dit zal in de toekomst zo blijven en alleen maar meer worden. 5 of 10 mbits is dan een lachertje. 25 zou toch veel beter passen en is meer van deze tijd ...?

Zelfs met mn mobiele telefoon haal ik al gem de 45 aan upload. En dat is dan voor 1 persoonsgebonden apparaat. Kom op mensen van 4GVT wordt wakker dit is gewoon niet logisch.

 

 

APN naar fms gezet op mijn b818, ik merk verder geen verschil, de open poorten heb ik niet nodig. Dus maar weer terug gezet naar smartsites, want dat is veiliger als ik het goed begrijp?

Reputatie 5
Badge +12

@David Morning,

Wat zou dan de rede zijn om de upload zo laag/ lager te zetten? Ook omdat er vooral in deze tijd met een heel gezin meer met beeld bellen wordt gewerkt. Dit zal in de toekomst zo blijven en alleen maar meer worden. 5 of 10 mbits is dan een lachertje. 25 zou toch veel beter passen en is meer van deze tijd 

Je ziet dat er nog heel veel asymetrische producten zijn. ADSL is max 20 down en 1 up, VDSL doet het al wat beter en de kabel wordt geleverd met 50/5 of in best case met 1000/50. 

 

 

@David Morning,

Wat zou dan de rede zijn om de upload zo laag/ lager te zetten? Ook omdat er vooral in deze tijd met een heel gezin meer met beeld bellen wordt gewerkt. Dit zal in de toekomst zo blijven en alleen maar meer worden. 5 of 10 mbits is dan een lachertje. 25 zou toch veel beter passen en is meer van deze tijd 

Je ziet dat er nog heel veel asymetrische producten zijn. ADSL is max 20 down en 1 up, VDSL doet het al wat beter en de kabel wordt geleverd met 50/5 of in best case met 1000/50. 

 

 

Ja dat zal wel maar blijft krom om van een abbo uit 2017 met 4gvt waarin ik 90 down en 40mbps up haal nu ineens naar een lagere upload zou gaan van max 10mbps.

Snap gewoon de rede niet goed waarom het zo omlaag gezet is. Helemaal omdat je upload snelheid in een compleet gezin die oa in de cloud werkt, aan video bellen doet, video vlogs etc upload en noem maar op.…

Dus waarom wordt die snelheid omlaag gegooid terwijl de upload steeds belangrijker aan het worden is. 25 mbps aan max upload was al een stuk logischer geweest...

Reputatie 2

Maar er is natuurlijk nog wel een verschil tussen wat de consument het liefste zou willen, en wat technisch mogelijk is. Nu zal je zeggen dat het voorheen ook kon, dus technisch is het mogelijk - maar best kans dat in de afgelopen tijd T-Mobile heeft opgemerkt dat er juist een tekort is op het gebied van uploadcapaciteit en dat het zodoende beter is om de “zware gebruikers” (4GVT dus) op dat punt verder te limiteren...omdat de mobiele gebruikers anders wellicht niet de snelheden halen die wel zouden moeten.

Wat mij persoonlijk veel meer stoort is dat er zoveel basisvragen onbeantwoord blijven door T-Mobile. Hier op het forum, maar ook via de helpdesk komen er geen antwoorden. Simpele dingen als wat de opties zijn bij verhuizing buiten het dekkingsgebied, of als beloofde snelheden absoluut niet behaald worden bijvoorbeeld.

Reputatie 5
Badge +12

Dit is een klantenforum. Moderators leiden vooral discussies tussen klanten in goede banen maar zijn geen tovenaars die alles wat de klantenservice niet kan of mag ineens wel kunnen. Dus op sommige vragen hebben ze, net als de klantenservice geen antwoord.

Dit is een klantenforum. Moderators leiden vooral discussies tussen klanten in goede banen maar zijn geen tovenaars die alles wat de klantenservice niet kan of mag ineens wel kunnen. Dus op sommige vragen hebben ze, net als de klantenservice geen antwoord.

Idd het zijn moderators en helaas niet onze influencers🤡

Reputatie 2

Dit is een klantenforum. Moderators leiden vooral discussies tussen klanten in goede banen maar zijn geen tovenaars die alles wat de klantenservice niet kan of mag ineens wel kunnen. Dus op sommige vragen hebben ze, net als de klantenservice geen antwoord.

Met alle respect, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Uiteraard zal de bulk van de vragen door andere klanten beantwoord kunnen worden. Maar vragen die nooit beantwoord zijn verdienen alsnog een antwoord - en de moderators hebben de resources om dit gemakkelijk beantwoord te krijgen. Ik zeg niet dat ze alles moeten weten...maar zij hebben de mogelijkheid om intern dit soort vragen uit te zetten en beantwoord te krijgen.

Als wij als normale gebruikers geen reactie krijgen van de normale klantenservice, en ook hier op het forum geen antwoorden kunnen krijgen - welke andere opties zijn er dan nog? Sommige vragen zijn simpelweg enkel door t-mobile zelf te beantwoorden...maar via de normale kanalen komt die informatie niet (En ook dat is een zorgpunt natuurlijk..).

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Xandrios 

Het kan zijn dat een aantal vragen ons ontgaan zijn ook omdat dit een klant helpt klant forum is. Welke vragen wil je beantwoord hebben? Dan kan ik dit natuurlijk navragen bij onze specialisten. 

Goedenavond,

Vandaag in mijn contact met de Klantenservice van TM over ontvangsproblemen op 3781NV kwam deze mogelijkheid kort aan de orde. Verder niet op doorgegaan. Eerst maar eens wat over gelezen; o.a. in de Community.

Mijn vraag is nu of ik mijn huidige data-only-abonnement Tablet GO met een 097-nummer simpel kan laten overzetten naar een 4G-abonnement voor Thuis Extra Snel. Hoor graag van jullie.

Frans

Reputatie 7
Badge +20

Goedemorgen @FraCo,

Het is niet mogelijk om over te stappen van een Tablet (of mobiele telefoon) abonnement naar 4G voor Thuis. Wat voor problemen ervaar je op jouw locatie? Gaat dat wellicht om de vaste aansluiting? Als je namelijk problemen met je Tablet GO hebt, dan zal dit hoogst waarschijnlijk ook het geval zijn met 4G voor Thuis Extra Snel, aangezien beide abonnementen over het mobiele netwerk gaan. Als het om andere problemen gaat, dan horen we het graag, want dan kunnen we misschien met je meedenken over een gepaste oplossing! We horen het graag van je, Frans! 

 

Het gaat om een mobiele aansluiting met een only-data-abonnement met een 097-SIM-kaart in een Huawei mifi-router. Mijn ontvangst is teleurstellend. Bij de komst van 4G op de dichtsbijzijnde hs-mast in pc 3781NV op een kilometer hier vandaan een paar jaar geleden is door TM heel wat anders in het vooruitzicht gesteld. Ik citeer: “mogelijk kun je binnenkort 300 Mbps halen”.

De werkelijkheid is volstrekt anders. Ik weet dat dat het maximum is, maar als ik van de 36 recente OOKLA-metingen gemiddeld net aan op 10% zit (35 down) dan is dat ver onder de maat. Van die 36 zit nog eens een kwart onder de 15. En dat gebeurt spontaan.

Het lijkt er daarbij op dat e.e.a. te maken heeft met werkzaamheden/omzettingen oid bij TM in de 1ste helft van juli. Sindsdien is het mis.

Overigens heeft een buurtbewoner vorige week een set metingen uitgevoerd in de omgeving die mijn ervaring beamen. Zie de betreffende toppit: “melding van slecht bereik” in de Community. https://community.t-mobile.nl/mobiel-netwerk-347/melding-van-slecht-bereik-277303

TM beaamt deze veel te lage kwaliteit ook. Los van de “coulancekorting” voor de komende 6 mnd - waar ik niets aan heb omdat ik daarmee nog steeds onvoldoende verbinding heb - gaat er ook verder niets gebeuren aan de kant van TM.

Uit een "technisch verslag” dat werd voorgelezen, begreep ik dat “THUIS-gebruikers” voorrang kregen. Klantenservice opperde zelfs dat ik eventueel maar het abonnement moest opzeggen als TM niet levert wat er beloofd is. En dat is dus wat ik in mijn gedachten had bij mijn bericht van gisteravond: ik zeg het ene op omdat het niet in orde is en neem het andere dat meer hoop geeft.

Misschien moeten we het maar eens uitproberen voor een maandje. Als het niets beter is, weten we dat en is het wat het is. Dat lijkt me toch een redelijke deal gelet op het voorgaande.

Reputatie 7
Badge +20

Hi @FraCo,

Dat is een heel stuk duidelijker inderdaad, dank daarvoor! 

Ik verwacht niet dat 4G voor Thuis in dit geval sneller of beter zal werken dan jouw Tablet-abonnement. Het maakt in dat geval namelijk niet uit welk abonnement je hebt, het gaat dan echt om de dekking op jouw postcodelocatie en die zal voor beide producten vergelijkbaar zijn. 

In tegenstelling wat hierboven is aangegeven, heeft 4G voor Thuis geen voorrang op de mast.Dit is ook in de eerste vraag van de FAQ terug te vinden: 

Het staat je natuurlijk vrij om het te testen, maar om valse verwachtingen te voorkomen wil ik alleen maar zeggen dat je geen wonderen moet verwachten van 4G voor Thuis in jouw situatie.

Mocht je nog aanvullende vragen hebben, laat het gerust weten!

OK. Als dat de oplossing niet is, dan is de vraag wat dan wel. Vandaag weer zo’n ervaring waarbij TM zowel op de telefoon als op de mifirouter - dus op beide abonnementen- zonder een verklaarbare reden terugvalt naar een abnormale downloadsnelheid van enkele Mbps  tot zelfs onder de 1. Dan kan je werkelijk niets meer. En dan is de korting ook een lachertje. Dat kan toch niet als normaal worden bestempeld! Na verloop van tijd krabbelt de snelheid weer omhoog. Is er al eens serieus gekeken naar de kwaliteit van de apparatuur van de betreffende mast en/of software? Overigens kreeg ik vandaag als reactie van TM dat het mogelijk kon liggen aan een bug die optreedt na het bijplussen van de databundel. Maar dat speelt hier niet; storing/klacht betreft ook het reguliere zakelijke telefoonabonnement. 

Hallo David .

Ik heb sinds 3 maanden 4 g voor thuis ,maar zie nu dat de bundel voor nieuwe abbo,s 

is opgehoogd .Kun je kijken of ik daar ook voor in aanmerking kom.

Groet bertus

Reputatie 5
Badge +12

@Bertus66 Bestaande contracten worden niet opengebroken om naar het nieuwe aanbod te gaan. Als je een maandelijks opzegbaar abonnement hebt gekozen kan je dat opzeggen en een nieuw product aanschaffen. Als je een twee jaar abonnement hebt genomen, dan zul je dat eerst moeten afmaken.

Let wel, de nieuwe abo's zijn in een kleiner deel van Nederland te bestellen. Dus check eerst even of je op jouw huisadres zo ie zo in aanmerking hiervoor komt.

hallo,

 

ik zag dat je het 4g abbonoment voor thuis kon upgraden naar een 2020. 
wat zijn de stappen om dit te doen?

kan ik overstappen zonder weer een nieuwe router te kopen>?

Reputatie 5
Badge +12

Er is een nieuw 4g voor thuis aanbod als simonly beschikbaar. Let op, bestaande contracten worden niet opengebroken en de hoeveelheid postcodes waar je dit nieuwe product op kan bestellen is beperkt.

Beste, is het mogelijk om in het 100mbit abonnement waar een router van Tmobile verplicht is de ppp sessie door te zetten naar een achterliggende router? (dus kan men het externe IP doorzetten naar een eigen router?) Op dit moment hebben wij een Unifi netwerk die netjes alles in de app communiceerd en als wij de router van unifi moeten weglaten dan missen we veel mogelijkheden, en ook natuurlijk capitaal vernietiging. router achter router vinden wij niet prettig 2x NAT geeft problemen.

 

Reageer