Beantwoord

Knijpt t-mobile sinds kort de snelheid van 4GVT (oude variant) af?

  • 29 mei 2020
  • 6 reacties
  • 537 Bekeken

Reputatie 2

Ben al ruim 2 jaar afnemer van de oorspronkelijke 4GVT variant (dus gelimiteerde bundel maar wel maximale snelheid). De snelheid was altijd 120/20 down/up. Heb dat ook nodig omdat ik af en toe heel snelle download nodig heb. Werkte perfect.

Sinds kort echter is na een reset van het modem de snelheid 80/10 en precies na een half uur wordt dat 40/8. Lijkt op knijpen tot 2/3 en daarna tot 1/3.

Dat is balen want daar wil ik niet zoveel geld voor betalen.

Is t-mobile aan het knijpen? Misschien tijdelijk vanwege het vele thuiswerken?
Hier is niets veranderd. Zelfde modem, zelfde plek, zelfde ontvangststerkte (3/5), zelfde zendmast (Klarenbeek). Zelfde Speedtest tool (Ookla), zelfde Speedtest server, zelfde PC, bedraad aangesloten.
Fenomeen treed op elk moment van elke dag op. Dus 2/3 van de oorspronkelijke snelheid en na een half uur dus 1/3. Ook ‘s-nachts dus met drukte op het net heeft het niets te maken.

Heb nu als experiment een Vodafone prepaid genomen en dan vol signaal op dezelfde zendmast en ruim 80/30 down/up met een simpele USB Huawei dongle. Dus als t-mobile zo slecht blijft gaat het Vodafone op korte termijn worden.

Graag een reactie.

 

icon

Beste antwoord door David 2 juni 2020, 16:27

Hi @GrannySmith,

Geen zorgen, we zijn er nog! Dit is echter in eerste instantie een klant-helpt-klant Community, dus waar klanten elkaar onderling te hulp schieten. Mocht dat na een tijdje niet gebeuren, dan zijn er altijd nog moderators aanwezig, maar in het weekend en op feestdagen kan het zo zijn dat dat wat langer duurt dan doordeweeks.

Nu jouw vraag en om gelijk met de deur in huis te vallen: Nee, wij knijpen niets af. Ook met de vele thuiswerkers houdt ons netwerk zich erg sterk en is er geen noodzaak om ingrijpende maatregelen te treffen, zoals het knijpen van de internetsnelheid. 

Aangezien je ook al getest hebt met een andere router raad ik je aan om via onze dekkingskaart een melding te maken van jouw netwerkissue. De dekking is op jouw postcode niet optimaal, dus het kan zijn dat dat er iets mee van doen heeft. Onze netwerkspecialisten zullen hier zo snel mogelijk mee aan de slag gaan en jou van een terugkoppeling en mogelijke oplossing voorzien. 

Als er in de tussentijd nog iets anders is waar we bij kunnen helpen, dan horen we het graag van je.

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 2

Ik heb nog een nieuw - zelfde - modem (Huawei b618s, dus het t-mobile type) geprobeerd, zelfde resultaat. Dus 120/20 nog op 1 mei, paar weken later 60-70/8.

Zelfde modem met een Vodafone SIM geeft ruim 120/25. 
Ligt dus niet aan de hardware.

Graag een reactie.

Reputatie 2

Zijn hier trouwens nog moderatoren en t-mobile helpdesk mensen? Zie op veel vragen op het forum geen enkel antwoord vanuit t-mobile. 
Slechte zaak!

t-mobile was altijd erg actief en behulpzaam hier maar dat is nu weg?

Reputatie 7
Badge +20

Hi @GrannySmith,

Geen zorgen, we zijn er nog! Dit is echter in eerste instantie een klant-helpt-klant Community, dus waar klanten elkaar onderling te hulp schieten. Mocht dat na een tijdje niet gebeuren, dan zijn er altijd nog moderators aanwezig, maar in het weekend en op feestdagen kan het zo zijn dat dat wat langer duurt dan doordeweeks.

Nu jouw vraag en om gelijk met de deur in huis te vallen: Nee, wij knijpen niets af. Ook met de vele thuiswerkers houdt ons netwerk zich erg sterk en is er geen noodzaak om ingrijpende maatregelen te treffen, zoals het knijpen van de internetsnelheid. 

Aangezien je ook al getest hebt met een andere router raad ik je aan om via onze dekkingskaart een melding te maken van jouw netwerkissue. De dekking is op jouw postcode niet optimaal, dus het kan zijn dat dat er iets mee van doen heeft. Onze netwerkspecialisten zullen hier zo snel mogelijk mee aan de slag gaan en jou van een terugkoppeling en mogelijke oplossing voorzien. 

Als er in de tussentijd nog iets anders is waar we bij kunnen helpen, dan horen we het graag van je.

Reputatie 2

David,

Goed te lezen dat er nog moderatoren e.d. zijn.

Ik heb via de dekkingskaart een melding gemaakt met de volgende tekst:

---

Ben al ruim 2 jaar afnemer van de oorspronkelijke t-mobile 4GVT variant (dus gelimiteerde bundel maar wel maximale snelheid).
De snelheid was altijd 120/15 down/up. Nooit lager dan 100/10. Drie, soms vier streepjes signaal (van de 5) in het interface van de router. 
Heb de hoge snelheid nodig omdat ik af en toe heel snelle download nodig heb. 
Werkte altijd helemaal perfect. Erg blij met 4GVT dus.

Op 1 mei jl. heb ik nog een SpeedTest uitgevoerd; 120/11. 
Sinds kort echter is na een reset van het modem de snelheid 80/10 en ongeveer na een half uur wordt dat 40/8. 

Ik heb nog een nieuw - zelfde - modem (Huawei b618s-22d, dus het t-mobile type) geprobeerd, zelfde - slechte - resultaat. 
Zelfde modem echter met een Vodafone SIM geeft ruim 120/25! 
Het slechte t-mobile resultaat ligt dus niet aan de hardware. Zendmast is in Klarenbeek: cell-id = 15e0a. 
Modem staat op 1800 Mhz. band 3. 

Wat is hier aan de hand? SINR op dit moment 5, was voorheen veel hoger. 
Gezien het feit dat Vodafone op dezelfde mast zit en gewoon 120/25 kan leveren en t-mobile met hetzelfde modem onder gelijke omstandigheden net 40/8 terwijl dat 2 jaar altijd 120/15 was, doet mij denken dat er iets aan de hand is met uw apparatuur op deze zendmast. 

Graag een reactie!

---

Ik wacht af… ondertussen echt gecharmeerd van de nu veel, veel hogere performance van Vodafone via deze zendmast met aan mijn kant dezelfde apparatuur. Meer dan 3x zo hoge down- en upload met Vodafone. Dit terwijl t-mobile altijd zo goed was. Ik hoop dus te horen dat er inderdaad bij deze zendmast iets niet optimaal meer werkt… en natuurlijk dat dat dan hersteld wordt.

Reputatie 2

Een update. Ben gebeld door klantenservice. Prima.

Heel concreet wat er nu aan de hand is werd het niet. Gesprek begon met het feit dat ik ongunstig zit t.o.v. de zendmasten. Dat is altijd zo; eerst het probleem bij de klant neerleggen. Baal ik van.

Waarop ik inbracht dat tot begin mei ik erg tevreden was en sinds kort maar 1/3 van de snelheid krijg, zonder dat hier ook maar iets veranderd is. Enige mogelijkheid was genoegen nemen met wat korting of opstappen. 
 

Tja. T-mobile adverteert met het snelste netwerk. Dat was ook zo tot begin mei; drie keer zo snel als KPN hier. Ik haal dus nu met t-mobile 45/8. Dat was 2 jaar lang 120/20. En Vodafone met zelfde modem, zelfde plaats in huis, zelfde zendmast maar liefst 130/35. Kortom; t-mobile is nu de langzaamste van de drie. Dus wordt het denk ik afscheid nemen. Waarbij ik het echt jammer vind niet te weten wat nu de oorzaak is. In het gesprek werd dat wat vaag; voorbereiding 5G werd genoemd. Ik denk zelf aan afknijpen, een antenne defect of zendapparatuur foutje. Signaal”kwaliteit” door modem webpagina gemeld is ongewijzigd. Technische tools zoals LTEWatch geven aan dat de SINR nog maar gemiddeld 4 is, dat was ruim 14. Dus veel slechter signaal dat niet aan mijn kant ligt.

Maar hier kom je als klant dus niet verder mee, terwijl ik weet dat een operator de mogelijkheid heeft om ter plaatse of op afstand te zien wat hier aan de hand is. Lijkt me technisch interessant voor t-mobile zo’n plotselinge snelheidsverlaging.

Jammer.

Reputatie 2

Update.

Sinds eind juli is de snelheid weer 80% van wat het ooit was, en sinds twee weken is het weer bijna zoals het altijd was, rond 110/10.

Prima.

Reageer