Beantwoord

Locatie van antenne

• 11 november 2016
  • 17 reacties
  • 2422 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2
Goedenmiddag, ivm de mogelijke installatie van de buitenantenne ben ik benieuwd waar de voor mij meest optimale zendmast zich bevindt. Is het mogelijk om met de volgende info : 206 5488649 -3dB -83dBm -59dBm 12dB 7 dat voor mij uit te zoeken ? Alvast bedankt, Peter
icon

Beste antwoord door Tabali 7 februari 2017, 11:09

@tmoesel

ik heb even snel voor je gekeken. Je maakt gebruik cell id: 944650 Mbts: 369.
Dat is de mast die staat op het diaconessenhuis.

Echter als ik het zo bekijk dan zou de mast in Ijhorst (mbts: 31546) veel logischer zijn. Maar de praktijk kan altijd afwijken natuurlijk.

Kan je hiermee uit de voeten?
Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

17 reacties

Reputatie 3
Hoi Peter4GT,

Wat is je postcode?
Ook ik ben wel benieuwd of er een plek is (los van de 'balkjes' op de Huawei homepage) waar ik in dB kan zien wat de huidige ontvangst is. Liefst live, zodat ik spelenderwijs de beste richting voor mijn antenne kan bepalen.

@Risikosek12, omdat je naar de postcode vraagt ga ik er van uit dat je een of andere kaart gebruikt om de locatie van de zendmasten te bepalen? Zo ja, zou je die met ons willen delen? Ik ben er ook erg benieuwd naar. 🙂
Reputatie 3
Hi medeklanten,

Natuurlijk wil ik die kaart delen. Op de kaarten zijn alle zendmasten te zien die in Nederland te vinden zijn. Je kunt op de kaart ook de masten van de andere providers zien. Als je op een mast (antenne) klikt dan zie je wanneer de mast in gebruik is genomen, de hoogte, aantal dB waarop hij uitzendt en de frequentie.

De kaart voor Oost Nederland is hier te vinden:
https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1YxXeIRD-KXmH4psMPUGLFvAhlJ8&ll=52.14244171756184%2C5.791990547500063&z=8

De kaart voor West Nederland is hier te vinden:
https://www.google.com/maps/d/u/0/view?mid=1S0JBDt6TSpAYXDXY0PRC1Zmp2Wc
Reputatie 3
Badge +2
Bedankt Risikosek, de kaart ken ik alleen kan je niet via die kaart uitvinden op welke mast je bent 'ingelogd' daar heb je de hulp van T-Mobile bij nodig. T-Mobile kan met behulp van je cell id vertellen welke mast daar bij hoort.

@Torrentus, met dit adres kan je zien welk cellid jouw mast heeft en wat de sterkte is : http://192.168.8.1/api/device/signal

Bij mij ziet dat er zo uit : 206 5488649 -4dB -83dBm -59dBm 8dB. Als ik het goed heb begrepen is de sterkte van mijn signaal -83dBm en dat lijkt vrij goed. Zie ook dit topic : https://forum.t-mobile.nl/installatie-andere-technische-vragen-480/buitenantenne-binnen-zorgt-niet-voor-beter-bereik-270779

Mijn probleem is dat mijn modem af en toe spontaan overschakelt naar een langzamere mast. Dit is een bekend probleem. Ik wil graag weten op welke mast ik aanlog met cellid 5488649 omdat ik dan de buitenantenne daarop kan richten. Ik hoop dat als ik de buitenantenne op die mast uitricht ik sneller internet heb en dat ik dan ook af ben van het overspringen naar die langzamere mast.
Reputatie 3
Heb je al geprobeerd om de router op 4G only mode te zetten? Of blijft de router wel op het 4G netwerk? Misschien heb je niks aan mijn antwoord, alvast mijn excuses hiervoor. Een medewerker van T-Mobile is inderdaad de enige die écht kan helpen. Je router op 4G only zetten kan via deze link: https://forum.t-mobile.nl/installatie-andere-technische-vragen-480/zet-mijn-modem-vast-op-4g-270781
Reputatie 3
Badge +2
Bedankt voor het meedenken maar dat heb ik inderdaad al gedaan
Reputatie 7
Badge +20
Hoi allemaal,

Goed om te zien dat er al nagedacht wordt over een oplossing! :)

Ik heb de vraag uitgezet bij één van onze netwerkexperts en hoop dan ook dat er spoedig antwoord over komt. Zodra we iets weten, delen we dat direct in dit topic!
Badge +2
Goedenmiddag, ivm de mogelijke installatie van de buitenantenne ben ik benieuwd waar de voor mij meest optimale zendmast zich bevindt. Is het mogelijk om met de volgende info : 206 5488649 -3dB -83dBm -59dBm 12dB 7 dat voor mij uit te zoeken ? Alvast bedankt, Peter

Hallo peter4GT,

Bedankt voor je vraag.

Als ik het zo zie zijn dit gegevens over de signaalsterkte. Als ik de precieze locatie van je krijg dan kan ik wel kijken welke mast en cell theoretsch het meest logisch zou zijn. De praktijk kan echter altijd afwijken.

groetjes
Reputatie 3
Badge +2
Volgens mij is het cell-id 206 5488649. Hiermee kunnen jullie toch zien welke mast hiermee overeenkomt ?
Badge +2
@peter4GT

ik heb je een privebericht gestuurd met wat informatie.
Heb hetzelfde "probleem". Modem wisselt van zendmast en heb geen idee met welke mast het modem verbinding heeft. Via de link in de post hierboven zie ik wel waar de masten staan maar cellid komt niet overeen. Wie kan me vertellen welke mast dit is 304 7488023 -5dB -92dBm -71dBm 11dB 7 .
Hiermee haal ik max 25mb down.
Verbinding deze mast 304 7488011 -4dB -99dBm -75dBm 12dB 7 kom ik wel tot 70mb. Aanzienlijk beter maar springt geregeld naar de langzame mast die aan het signaal te zien dichterbij staat..
Als iemand mij de locaties door kan geven kan ik de antenne wat beter richten. 🆒
Reputatie 6
Badge +11
Ik heb ondertussen met scriptje elke seconde signal en datum gelogd met buitenantenne positie statisch, en zo, dat ik op de 'snelste mast' zit, maar weet nog steeds niet waar die staat. Het 'id' wat in lijsten en kaarten te vinden is, is niet het Cell-ID voor zover ik zie.

Zie bijlages siglog 3 4 5 6: rsrq rsrp rssi sinr
(RSRP steeds ~-95dBm)

de 2 naalden zullen 24-uurs sessie timeout zijn
Badge +2
@tmoesel

ik heb even snel voor je gekeken. Je maakt gebruik cell id: 944650 Mbts: 369.
Dat is de mast die staat op het diaconessenhuis.

Echter als ik het zo bekijk dan zou de mast in Ijhorst (mbts: 31546) veel logischer zijn. Maar de praktijk kan altijd afwijken natuurlijk.

Kan je hiermee uit de voeten?
Reputatie 6
Badge +11
@tabali
Bedankt, dit werpt weer nieuw licht op de zaak en verklaart veel!. Ik ging er van uit dat aan de hand van het draaien en vastschroeven etc de mast Rogat was, maar deze staat nog verder weg. Het is super dat het op zo'n afstand nog zo goed werkt; de mast staat tussen 2 snelwegen in, al zijn er weinig opstakels tussen de mast en modem/buitenantenne.

Vorig jaar ben ik simpelweg met de Huawei rond gereden en in de buurt van de mast in IJhorst was het signaal good. Heb toen alleen wat fotos van laptopscherm genomen en denk dat het cell-id 80757771 is, maar thuis heb ik dit id nog nooit gezien. De IJhorst mast is hemelsbreed gezien de beste keuze, echter er zit een flink stuk bos tussen en als je ook naar de dekkingskaart kijkt, dan zou je daar niet op richten, wat dus ook niet is gebeurt.

De buitenantenne even verdraaien kan ik tzt wel een keer doen, wil eerst eigenlijk even GPS automatisch loggen (tesamen met signal en tijd). En misschien ook maar een stappenmotor opsnuffelen voor onder de buitenantenne/schoorsteen 🙂
Reputatie 6
Badge +11
@tabali
De sneeuw is weg dus ben toch maar even op de ladder geklommen. Met buitenantenne gericht op mast IJhorst blijft cell-ID 944650, maar het RSRP=-104 ipv -95 (na powercycle van modem). Richten op dorpskern (andere kant op) levert wel ander cell-ID op, maar met RSRP=-99.

Alleen als ik modem op 900Mhz band lock, kom ik rond de -87, maar met speedtest 14Mbps o.i.d. (is van test van vorig jaar)

Simpele conclusie na 3 maanden: een mast ruim 2x zo ver weg geeft beste signaalwaarden en doorgaans hoogste speedtest. Wel of geen buitenantenne maakt nauwelijks uit, modem achter raam met juiste hoek is ook -95.
Badge +2
@tabali
De sneeuw is weg dus ben toch maar even op de ladder geklommen. Met buitenantenne gericht op mast IJhorst blijft cell-ID 944650, maar het RSRP=-104 ipv -95 (na powercycle van modem). Richten op dorpskern (andere kant op) levert wel ander cell-ID op, maar met RSRP=-99.

Alleen als ik modem op 900Mhz band lock, kom ik rond de -87, maar met speedtest 14Mbps o.i.d. (is van test van vorig jaar)

Simpele conclusie na 3 maanden: een mast ruim 2x zo ver weg geeft beste signaalwaarden en doorgaans hoogste speedtest. Wel of geen buitenantenne maakt nauwelijks uit, modem achter raam met juiste hoek is ook -95.

Dit is wel mogelijk in de praktijk. Het is altijd een combinatie van verschillende factoren. Het kan ook kloppen dat het op 900 mhz wel sterker signaal geeft maar minder snelheid. Niet zo onlogisch maar wel minder dan ik verwacht had.

Wel erg bedankt het delen. Uiteindelijk ben jij de ervaringsdeskundige en hiervan leren wij ook erg veel. Super bedankt voor het delen!
Reputatie 6
Badge +11
@Tabali
Ik ben nog eens wat dieper gaan spitten in signaalsterkte/mogelijkheden van o.a. T-Mobile en Vodafone. Uiteindelijke oplossing was een langere USBkabel voor mijn E3372 dongle en daardoor hogere positie. De link tussen E5186s-22a en E3372 is nu lekker vlot.

In de specs van de E5186s-22a staat:

"FDD DL CA 1800 MHz + 2600 MHz, 1800 MHz + 800
MHz, 2600 MHz + 800 MHz, 1800 MHz intra-band
contiguous, 2600 MHz intra-band contiguous"

Als ik verder kijk naar deze site (aanname dat die actueel is):
http://www.spectrummonitoring.com/frequencies/#Netherlands

Op 900Mhz (band8) is max 71Mbps te halen in theorie met de E5186s-22a. Gemiddeld en op drukkere tijden zal dat wellicht maar 10-20% ervan zijn en ik was eerlijk gezegd niet zo verrast dat het maar net boven de 10Mbps uitkomt.

Jammer genoeg ondersteunt de E5186s-22a geen 1800+900, dus de 83Mbps (hoogste ooit gemeten) download die ik haal op mijn locatie zal van 20Mhz spectrumblock of van 10/20Mhz+20Mhz spectrumblock komen, alles aleen op 1800Mhz (band3).