OPROEP: Waar is behoefte aan 4G voor Thuis?

• 22 november 2016
  • 14 reacties
  • 1989 Bekeken

Reputatie 5
Badge +11
Hi allemaal,

Een aantal dagen geleden schreef het AD over plaatsen in Nederland waar veel huishoudens nog geen beschikking hebben over breedband internet. Soms moet zelfs zo'n 20% van de huishoudens nog inbellen via hun telefoonlijn!

We brengen graag in kaart waar de regio's zijn met veel behoefte aan breedband internet en waar geen opties zijn als glasvezel, kabel of goede VDSL verbindingen, want wellicht kunnen we inwoners van deze gebieden helpen met 4G voor Thuis. Ben of ken jij iemand in zo'n gebied? Laat het ons dan weten in dit topic! Nieuwsartikelen waarin dit onderwerp ook wordt besproken voor bepaalde regio's (zoals deze) zijn uiteraard ook welkom.

We gaan graag met jullie in gesprek! 😃

14 reacties

Reputatie 3
Badge +2
Hallo Dennis, dit recente rapport van het buro Stratix geeft veel van de informatie waar je naar op zoek bent.
http://www.stratix.nl/academy/publicaties/stratix%20rapport%20-%20onderzoek%20lte-dekking%20in%20nederland.pdf

Echter dit rapport verteld niet hele verhaal. Ik woon zelf in de Randstad waar 99% van de huishoudens razendsnel vast internet heeft. Mijn buren op 500 meter hebben prima internet via de kabel maar helaas zijn wij niet op de kabel aangesloten en afhankelijk van een brak ADSL lijntje met een maximale snelheid van 6Mb. Voor ons is 4G voor thuis dus een uitkomst en is het enige nadeel de (extreem) hoge kosten tov vast internet via de kabel of glasvezel.
Hallo Dennis,

Nou......houd je broek maar op.
Heel Oterleek, stompetoren, groot schermer en eigenlijk alle buitengebieden van Alkmaar zijn "achtergebleven" gebied.
Ik help vaak mensen met PC-perikelen ( internet valt weg, of andere zaken) en overal waar ik kom zijn mensen aangesloten op adsl via telefoonlijn.
Nou wil het geval dat KPN ( eigenaar van de telefoonlijnen) een nieuw netwerk in gebruik genomen heeft ( met een W, of K protocol) maar dit protocol werkt niet op lijnen verder dan 2,5 km. ikzelf zit op 6,2 km vanaf de centrale.
Dit houd in dat alle mensen die "overgezet" worden helemaal niets meer hebben.!!!!
En jullie 4GVT dus een uitkomst is.!!! ( MET NOG EEN HELE GOEDE KLANTENSERVICE OOK)

Ik zou zeggen: gooi er wat flyers ofzo tegenaan, want hier zijn klanten.:-)
Reputatie 6
Badge +11
Hier 6.3 km van de centrale met sinds 2 jaar XS4ALL met een Fritzbox. Is zeer stabiel, vast IPv4, 1.6Mbps down / 0.6Mbps up. Bitrates bij KPN waren 20% hoger maar met zowel Experiabox v7 en v8 wel iedere 2 weken weer uitval wat tot nare situaties en extra hen en weer gereis leidde. Ik denk dat 4GvT met de LTE module in de Huawei een grotere uptime heeft dan de voormalige KPN ADSL installatie.

De draden in de grond moeten in NL door iedereen te gebruiken zijn, het is maar wat je er aan beide uiteinden aanhangt en hopelijk niemand die de lijn doorploegt of spit. Genoeg meegemaakt wat dat betreft.
Bij provider wissel bleek dat het tweede (ongebruikte) aderpaar te veel signaalverlies had dus heb ik toen ingestemd met dat XS4ALL/Guidion het werkende aderpaar omschroefde, om dagenlang wachten op graafwerkzaamheden o.i.d. te voorkomen.

4GvT is echt een gamechanger, vooral ook omdat het niet gelijk 2jaar vastcontract is. Ben op andere locatie kabelinternet gewend en voor de ADSL locatie heb ik in de loop der jaren allerlei workarounds opgezet om met de lage snelheden te dealen. Dus b.v. compleet Digitenne uit de lucht continue opslaan (150GB/dag) voor een lokale 'uitzendinggemist', zoveel mogelijk download/update/backup taken naar nacht of midden overdag, proxy caching etc.
Als ik dat niet zou doen is de 100GB niet toereikend weet ik uit Fritzbox statistiken. ADSL is nog niet opgezegd, zodoende totaal internet kosten 100 Euro/maand (+ nog 10 euro voor KNIPPR om commerciele TV te kunnen kijken).

'Telecom' bij de oosterburen biedt 4GvT aan zonder datalimit (MagentaZuhause Hybrid ). Daarbij wordt zowel mobiel (4G etc) alsook ADSL/telefoonlijn gebruikt. Ik weet niet of dit voor TMO-NL ook aantrekkelijk is, voor veel huishoudens in buitengebied van NL met > 2.5KM van centrale lijkt me dit een zorgeloze internet oplossing. Als KNIPPR ook native LTE multicast ondersteunt is het plaatje helemaal rond denk ik.
Reputatie 3
Badge +4
De hele polder Mastenbroek, max. snelheden daar 2-3 Mbit/s down, 1 Mbit/s up (ja echt!)
YouTube filmpjes gaan zelfs niet!
Buitengebieden Sterksel en Maarheeze. Enkel adsl/telefoonlijn mogelijk met 18kb snelheid.
Reputatie 1
Hallo Dennis,

Sinds kort heb ik 4g voor thuis hier in Vinkenbuurt, plattelandsdorpje tussen Ommen, Balkbrug en Nieuwleusen. 4g voor thuis van jullie werkt hier prima (40down/18up) en ik denk dat hier nog veel meer mensen behoefte hebben aan breedband internet. KPN investeert hier niet meer en de snelheden liggen rond de 1 á 2 Mb/s down en 0,5 up, niet te doen dus. Kabel en glasvezel zijn niet aanwezig.

Vinkenbuurt is echter niet het enige 'dorpje' met beroerd internet, als je in dit gebied ook maar iets van de dorpen met de centrales af woont is het niet meer te doen met het internet.

Graag hoor ik nog eens van je wat jullie er mee gedaan hebben!
Reputatie 5
Badge +11
@all Dank voor jullie input! We gaan hiermee aan de slag :D

@peter4GT
We zijn inderdaad op de hoogte van de Stratix gegevens. Dit bleek niet altijd representatief te zijn. Daarom vragen we jullie nu om input, de gebruiker zelf weet namelijk het beste of hij een slechte internetervaring heeft of niet. :)

@PeterK53
Dank voor de info! En uiteraard goed om te horen dat 4G voor Thuis goed bevalt :D

@tmoesel
Zoals je wellicht weet zijn we momenteel bezig om Vodafone Thuis over te nemen, zodat we ook ADSL en glasvezel aan kunnen gaan bieden. Dit zou ook mogelijkheden geven om hybride diensten aan te kunnen bieden, echter moeten we dan wel onderzoeken of dit écht interessant is voor onze klanten. Als iemand een ADSL-lijn van 1-2Mbps heeft dan zet het ook geen zoden aan de dijk.

@HarryMe
Dank, staat genoteerd! :)

@Pauline K.
Dank voor de info, staat ook genoteerd :)

@GHSV
Dank voor de info en ook goed om te lezen dat je een mooie snelheid haalt op jouw locatie! :)

Mochten jullie nog meer tips hebben voor regio's waar 4G voor Thuis interessant kan zijn, laat het ons dan vooral weten! Dan gaan we ermee aan de slag 🙂
Dennis, misschien een Tip: de buitenantenne is redelijk groot en goed zichtbaar.
Misschien kan je stickers laten maken ter grote van de voorkant van de antenne met het T-Mobile logo erop.
Gratis uithangbord, gratis reclame, iedereen uit de buurt die langskomt kan het zien ( ze zien de antenne nu ook maar weten niet wat het is en van wie het is 🙂 )
Reputatie 6
Badge +11
@Dennis
Deutsche Telekom heeft als eis 384kbps DSL beschikbaar voor een 4GvT hybrid setup. 1-2Mbps is welliswaar nauwelijks genoeg voor b.v. NPO1 via uitzending gemist, maar het is wel een halve TeraByte per maand. Ik bestanden van 100GB over ADSL geupload, duurt 3 weken, maar reizen met harde schijven is veel onaantrekkelijker evenals extra mobiel databundel kopen. Ook voldoende voor een simple beveiligingscamera 24/7 streaming.

Verder is uptime een issue, zie b.v. dit:
https://www.ericsson.com/res/thecompany/docs/publications/ericsson_review/2016/etr-bolstering-the-last-mile-with-multipath-tcp.pdf

Ik heb de afgelopen jaren in de omgeving wel vaker gemerkt dat er wel animo is voor sneller internet, echter momenteel is de implementatie van TMO-NL mijn inziens nog te weinig geintegreerd, b.v. geen inclusief/geintegreerd onderkomen voor het bestaande vastelijnnummer. Is voor mij persoonlijk geen probleem, maar voor anderen wel.

Ik heb de telefoonlijn vanuit de kelder omgelegd/doorgetrokken naar zolder zodat zowel de Huawei als Fritzbox vrijwel naast elkaar staan. Beide hebben een RJ45 ethernet poort in 1 computer. Zodoende kan ik beide gebruiken zonder kabels ompluggen. En het is geschikt voor mulitpath-tcp., dus mocht er een test/prototyping plaatsvinden, laat het maar weten!
Reputatie 5
Badge +11
@PeterK53
Goede tip! Thanks! Nemen we mee :)

@tmoesel
Dank voor de toelichting! Je hebt gelijk, als je over een periode van een maand kijkt dan kan 1-2Mbps al veel afvangen. Zodra de overname van Vodafone Thuis afgerond is, gaan we hier zeker naar kijken! Ik heb dit idee in ieder geval toegevoegd aan de lijst met ideeën in dit topic.
Een groot deel van het buitengebied van Voorst (gem. Voorst) heeft last van slecht internet. Adsl is vaak erg traag (4 mb is vaak al erg snel...). Steeds meer agrariërs nemen in dit gebied een dure straalverbinding (is weer lang niet overal mogelijk ivm hoge bomen en zichtlijnen). 4GvT is hier absoluut een uitkomst. Wat veel mensen tegenhoudt is dat je een datalimiet hebt. (adsl is traag en onstabiel, maar wel onbeperkt).
Reputatie 7
Badge +20
Hi Groos,

Goed om te zien dat je zelf in ieder geval enthousiast bent over 4G voor thuis. Hoe is jouw ervaring verder met 4G voor Thuis? Merk je dat je met een buitenantenne wel gebruik kan maken van maximale snelheid? Maak je ook al gebruik van de weekendbundel? Andere 4G voor Thuis klanten zijn erg tevreden over deze bundel.
Hoi Hajar, Ik ben zelf inderdaad erg enthousiast over 4GvT. Door de buitenentenne is de snelheid echt een stuk beter. Las deze week over de weekend bundel, ga dat meteen proberen. Wij hebben nu nog adsl +4GvT. Wil adsl eruit doen, maar ben bang dat bundel (ook met weekend bundel) nog niet groot genoeg is. Ik heb de afgelopen maanden getest of een hybride oplossing werkt (is nog niet de oplossing voor ons, zal in een aparte post mijn ervaringen delen). Ik denk dat we een bundel van ca. 300 gb + weekend bundel nodig hebben als alles via 4GvT gaat.
Reputatie 7
Badge +20
Hey Groos,

Heel leuk om te lezen! :)

Die weekendbundel is inderdaad enorm handig, we merkten dat daar veel vraag naar was, dus een goede uitkomst! Grotere bundels zijn op dit moment niet aan de orde, maar als dit wel zo is, dan zal dit als eerste worden gedeeld in dit topic. Aangezien je alle suggesties daar ook kunt plaatsen heb ik jouw andere topic ook daar geplaatst, kunnen anderen ook meedenken en tips geven! 🙂

Reageer