Vraag

Postcodecheck ellende

• 5 augustus 2020
  • 5 reacties
  • 474 Bekeken

Reputatie 1
  • is een Master Poster
  • 23 reacties

Hi iedereen,

Als long-time T-mobile klant zou ik graag voor ons nieuwe vakantiehuisje in Tholen een 4G voor Thuis abonnementje willen afsluiten. Het huisje is bijna klaar en wanneer ik op de bouwplaats sta heb ik er zo ongeveer 130/30 Mbit verbinding op m’n telefoon via het roze netwerk. Het park waar het huisje staat ligt volledig in een buitengebied (tussen de Oosterschelde en het Zoommeer) dus er is nauwelijks iets mogelijk qua vast internet. Het park zelf kan niet meer dan 10Mbit(!) internet per huisje aanbieden. 

Wij zijn van plan daar naast vakantie te vieren, ook afentoe wat werk te kunnen doen op onze computers en daarnaast moet er netflix gekeken kunnen worden. Een ideale use case voor T-Mobile’s 4G voor Thuis Extra Snel zou je denken.  

Helaas is daar echter de politieke invloed van de postcodecheck, de verplichte stap die genomen moet worden voor de aanvraag van een 4G voor Thuis abonnement. Om redenen die enigsinds mysterieus blijven, kan ik op de postcode daar geen abonnement aanvragen. De ene medewerker van T-mobile geeft aan dat vreemd genoeg infrastructuur partij Guidion bepaalt waar wel en geen 4G voor Thuis geleverd kan worden (wat men bij Guidion natuurlijk ontkent), een andere mewerker geeft aan dat gemeentes bepalen welke postcodes voorzien mogen worden van 4G en weer een andere medewerker gaf aan dat het park dan eerst aan T-Mobile moet doorgeven dat eigenaren 4G mogen aanvragen. Kortom het lijkt vooral politiek te zijn die van invloed is op de 4G voor Thuis postcodecheck.  

Ook de zakelijke afdeling (ik ben ook zakelijk klant) had voor mij geen oplossing. Zij konden enkel losse 4G abonnementen aanbieden, echter met een cap van 25Gb p/m, t.o.v. een cap van 500 Gb p/m bij de 4G voor Thuis abonnementen. Men durft dit “Unlimited” te noemen, maar je moet het na 25Gb dmv smsjes handmatig ophogen per 5Gb, wat natuurlijk ook geen doen is.  

Na enkele uren bellen ben ik het spoor aardig bijster, de enige oplossing die mij door een van de medewerkers werd aangedragen is het abonnement maar gewoon op een andere postcode af te sluiten, om de postcode check te omzeilen, en het modem daarna wel op de gewenste postcode te gebruiken (waar prima 4G bereik is, zo blijkt uit mijn metingen). Men kon dan natuurlijk totaal geen garantie of service meer aanbieden op het product.  

Wellicht zijn er meer mensen die voor deze uitdaging hebben gestaan? Ik vind het heel bijzonder dat T-Mobile hiervoor geen oplossing heeft en dus maar van mensen verwacht (en adviseert) dat ze de producten tegen de regels in gebruiken. Ik hoop dat er wellicht iemand van T-mobile met kennis van zaken nog suggesties heeft, of weet hoe ik bijvoorbeeld een voorstel kan doen om mijn postcodegebied ook op de kaart te krijgen, aangezien dit een uitgelezen “buitengebied” is voor dit product en potentieel ook nog een aantal extra klanten kan opleveren! 

Ik zoek in de tussentijd alvast verder naar een ISP die wél graag het buitengebied bedient ;) 

5 reacties

Reputatie 4
Badge +5

Beetje speculeren, maar in bepaalde vakantie gebieden is het niet handig om dit soort grootverbruikers in een radiocell te hebben? Het blijft een shared medium en als de masten wat verder uit elkaar staan en er is veel seizoen vraag beperkt t-mobile 4g voor thuis.

Succes met het vinden van een andere ISP. Er zijn er maar 1 of 2 die een dergelijk product zo ie zo aanbieden.

Reputatie 7
Badge +17

Hier op mijn adres haal ik op mijn mobiel ook snelheden in de tuin van 200 Mbit down en 60 up maar alsnog kom ik niet door de postcodecheck. De reden hiervoor kan ik wel begrijpen omdat ik ongeveer 600 meter van de mast vandaan woon en er dus misschien geen optimale dekking is op mijn adres om constant 100 Mbit te halen met relatief veel verbruik.

Maar in de FAQ over het vernieuwde 4G voor thuis staat dat het niet toegestaan is om het abonnement op een andere postcode af te sluiten en vervolgens verhuizen omdat het postcode gebonden is net als een vaste thuisverbinding., bovendien wordt er een buitenrouter geïnstalleerd.

Het vernieuwde 4G voor thuis

Dat komt waarschijnlijk omdat jij een gewone snelle DSL of Glasvezel aansluiting kunt afsluiten,.

Update, toch niet, ik kan het wel afsluiten hier thuis terwijl ik glasvezel tot 1000Mb kan afsluiten, 600 meter is ook niet te ver, bij mij staat die op bijna 100 meter afstand.

Rare is, ik woon ellendig van de mast af, mobiel is hier thuis slecht tot soms geen bereik, zelfs contact gehad met de netwerk afdeling en die beaamden dat en kon kosteloos het mobiel opzeggen als ik dat wilde.

Denk dat 4g thuis ook niet zo denderend zal zijn hier, staan teveel bomen tussen en een paar grote gebouwen, moet de buiten antenne op een meter of 15 hoog komen, op het dak had ik iets beter ontvangst.

Reputatie 1

Niemand van de T-Mobile admins die hier iets over kan zeggen? Bijvoorbeeld of er een proces bestaat om een verzoek te doen tot toevoeging aan de postcode bibliotheek?

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Gurney,

Dit is in eerste instantie een klant-helpt-klant-community en op jouw bericht zijn een aantal goede reacties gegeven. 

Het is inderdaad niet de bedoeling dat er dergelijke alternatieve “oplossingen” worden doorgegeven, alsmede allerlei redenen waarom het op jouw locatie niet wordt aangeboden. Dit heb ik ook eerder uit jouw bericht geplukt en doorgezet naar zowel de desbetreffende collega's als de collega's die de kennisbank beheren, zodat er gewoon een duidelijk verhaal wordt gecommuniceerd. Sorry voor deze miscommunicatie en verwarring.

Het aanvragen op een ander adres is ook geen optie, want er worden steekproefsgewijs adressen gecheckt en gekeken waar de aansluiting wordt gebruikt. Dit is om misbruik te voorkomen, want 4G voor Thuis is echt specifiek bedoeld voor de mensen waar vast niet voldoet. Ik snap dat het dan balen is dat je het gevoel hebt dat je in aanmerking zou moeten kunnen komen voor 4G voor Thuis en het dan bij de postcodecheck niet het geval blijkt te zijn. We bieden op dit moment nog geen optie aan om jouw adres aan te melden voor een “heroverweging” om 4G voor Thuis ook daar aan te bieden, maar het is wel iets wat ik als feedback en suggestie mee ga nemen. Ik kan niet garanderen dat hier (op korte termijn) iets mee gebeurt, maar je weet het natuurlijk nooit.

Mocht je nog andere vragen hebben voor ons en/of de Community dan horen we het natuurlijk graag van je. Voor nu een goed weekend toegewenst!

Reageer