Beantwoord

Snelheid bepaalde mast stort 's avonds in 8574VC

  • 1 augustus 2020
  • 3 reacties
  • 152 Bekeken

Hallo allemaal (en misschien ook wel meer de moderators, maar wellicht zijn er meer mensen die hetzelfde probleem ervaren):

 

Sinds een maand of 3 heb ik T-Mobile 4G voor Thuis, dus nog het oude 25/25 Mbit abonnement wat ook op de camping gebruikt mocht worden. Op de camping hebben we een vaste stacaravan en gebruik ik een Huawei 525 met een buitenantenne voor 4G. 

Dezelfde apparatuur heb ik meerdere jaren gebruikt voor een Tele2-verbinding (was zakelijk abo), maar omdat Tele2 Zakelijk ophield met bestaan ben ik bij 4G voor Thuis van T-Mobile uitgekomen. De verbinding is in dit geval met dezelfde mast als toen het nog Tele2 was.

De eerste maanden ging het prima en geen enkel probleem. De hele dag door haalde ik wel de 25/25 (voor zover ik weet natuurlijk, doe niet de hele dag speedtests :-)

De afgelopen twee-drie weken is er 's avonds echter een probleem. Het begint rond een uur of 20:00 - 21:00 en vanaf dat moment is de maximale downloadsnelheid nog maar ongeveer 0,5 tot 2 Mbit en is deze erg instabiel en fluctueert dus enorm. De upload op datzelfde moment? 16 Mbit/sec.

Om uit te sluiten dat het aan de Huawei of het abonnement ligt, heb ik ook nog de volgende toestellen uiteindelijk getest:

-Android 4G met Ben-abonnement

-iPhone XR met Tele2-abonnement

-iPhone XS met Tele2-abonnement

Deze telefoons halen op hetzelfde moment en dezelfde plek, ook allemaal een maximale snelheid van ongeveer 0,5-2 Mbit/sec download en upload ook zoiets. Rijden we met die telefoons een stuk verder zodat we op een andere mast zitten, dan halen deze telefoons direct weer zo'n 55 Mbit/sec bijvoorbeeld. Dit is dus op een hele andere mast, maar met de telefoons/abonnementen is niets aan de hand.

Alle telefoons zijn verbonden met mastnummer (cell_id / ECI) 5895702.

Is er een manier voor de moderators om te (laten) (be)kijken of die mast 's avonds inderdaad overbelast raakt of iets? Of herkent iemand uit dezelfde regio dit probleem toevallig?

Anders wil ik ook nog wel even een keer op avond met mijn telefoon wat dichter naar de mast toerijden om te kijken hoe de snelheid op enkele meters van de mast is natuurlijk. Maar zoals gezegd, overdag is het prima en de eerste tijd 's avonds ook (en de jaren ervoor met Tele2 ook - zelfde mast), dit is echt iets van de laatste 3 weken maar wel consequent elke avond vanaf ongeveer dezelfde tijd. 

icon

Beste antwoord door Waqqas 1 augustus 2020, 23:53

Hallo @rvdv01 

Wat je in dit geval het beste kan doen is een melding maken op de dekkingskaart en vervolgens gaan de netwerkspecialisten er naar kijken en je hopelijk binnen 10 werkdagen contacteren hierover.

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hallo @rvdv01 

Wat je in dit geval het beste kan doen is een melding maken op de dekkingskaart en vervolgens gaan de netwerkspecialisten er naar kijken en je hopelijk binnen 10 werkdagen contacteren hierover.

Camping, vakantie seizoen kan het zomaar het probleem zijn dat het veel drukker is geworden op die mast, is een klusje voor de netbeheerders om dit te onderzoeken en eventueel actie te ondernemen.

Dus die dekkings-klacht indienen is de eerste stap.

Oké, ga ik dat op die pagina even invullen! 

 

Bedankt! 

Reageer