Beantwoord

Wegvallende Wifi 5G op LTE CPE B2368-66

  • 28 August 2020
  • 85 reacties
  • 5949 Bekeken

Reputatie 4
Badge
  • is een gewaardeerde antwoordgever
  • 198 reacties

De LTE CPE B2368-66 die bij de 4gvt extrasnel voor 240 euro aangeschaft moet worden voldoet niet  aan de verwachtingen. Met regelmaat, een aantal keer per dag, worden we op het netwerk geconfronteerd met wegvallende verbindingen op de wifi 5g. De wifi 2,4 geeft op dat moment geen problemen. Onlangs een tijdklok op de binnenrouter gezet in de hoop dat door een dagelijkse reset dmv spanningswegval van 5 minuten de router reset waardoor dit niet meer zou gebeuren. Helaas.

De oplossing zou een andere router voor de wifi achter de LTE CPE B2368-66 te hangen maar dat vind ik toch echt wel iets te ver gaan. Voor 240 euro mag je toch  goed functionerende hardware verwachten. Een vriend hier verderop die onlangs ook 4gvt extra snel heeft aangeschaft ervaart de zelfde problemen. De problemen doet zich voor op laptops, telefoons, chromecast enz.

Kan T-mobile hier eens naar kijken? Is er misschien nieuwe firmware die we zonder problemen kunnen installeren waardoor dit probleem misschien opgelost kan worden?

icon

Beste antwoord door Dave 6 May 2021, 15:46

Bekijk origineel

85 reacties

Allen,

 

Ik probeer te begrijpen wat hier gebeurt. Er is (€ 240 eenmalig) en wordt (€ 35 pm) betaald voor apparaten waaronder een router c.q. een permanente dienst. Die router c.s lijkt bij diverse gebruikers niet te voldoen aan wat bij aankoop en daarna is toegezegd c.q. wat redelijkerwijs verwacht mag worden van de betreffende apparaten en dienst. Waaronder een normale G5-connectie. Het probleem lijkt te zitten in de software waar de router op draait. Normaal gesproken voldoende reden voor een update lijkt het. T-M is dat alleen niet van plan. Zonder onderbouwing/toelichting. Wat wel wordt “aangeboden”  is reparatie van de router. Los van het feit dat je dan een behoorlijke tijd zonder internet zit, is de vraag wat er dan gerepareerd gaat worden. Software blijft wat die is, dus ik vrees dat het apparaat dan als het ware in originele staat wordt geretourneerd richting afzender. Geldt hetzelfde niet voor het doen van een netwerkklacht? Immers mast/zender/uitzendsignaal lijkt in orde te zijn. Dus daaraan gaan sleutelen zonder de software van de cliënt te updaten, lijkt me een weinig zinvolle weg. Klopt mijn redenering c.q. waar ga ik de mist in? 

 

Idee: T-M gaat er alsnog serieus mee aan de slag:

  1. Vijf serieuze gedupeerden/klagers krijgen een nieuwe leenrouter die eerst is nagekeken op en in vergelijkbare omstandigheden als bij de gedupeerden getest op eventuele problemen. Indien die zich niet voordoen gaat stap 2 in werking.
  2. De 5 betrokkenen gaan 1 maand de nieuwe leenrouter gebruiken om te zien of daarmee het 5G-probleem is opgelost.
  3. T-M onderwerpt in dezelfde maand de 5 “oude” routers aan een test, grondige inspectie, eventueel reparatiebeurt en vervolgens weer een test. Als ze weer in orde zijn gaat stap 4 in werking
  4. De routers wisselen weer van eigenaar/gebruiker.
  5. De kosten van deze operatie zijn voor T-M.

 

Frans

Reputatie 7

Hi @feplas,

Dit ga ik even navragen, kijken of hier wat over bekend is! :thumbsup:

Reputatie 1

Bedankt en niet bedankt voor deze update. Een reparatie waarbij het modem moet worden ingeleverd en we hem na onbepaalde tijd ongerepareerd (er zijn geen onderdelen voor te krijgen) terug krijgen terwijl we ondertussen geen internet hebben is voor ons helaas geen optie. TM behandeld dit als 'een' mobiel, vervangbaar toestel, maar dat is het niet, dit is voor ons de backbone van ons thuisinternet. We kunnen niet 'eventjes' zonder, wij werken en studeren er mee.

 

Ik ben erg teleurgesteld in A) het produkt dat mij ondeugdelijk lijkt en B) het ontbreken aan (mogelijkheden voor) goede en juiste service vanuit TM. Het blijft bij kluitjes in het riet 😔

Reputatie 4
Badge

Bedankt en niet bedankt voor deze update. Een reparatie waarbij het modem moet worden ingeleverd en we hem na onbepaalde tijd ongerepareerd (er zijn geen onderdelen voor te krijgen) terug krijgen terwijl we ondertussen geen internet hebben is voor ons helaas geen optie. TM behandeld dit als 'een' mobiel, vervangbaar toestel, maar dat is het niet, dit is voor ons de backbone van ons thuisinternet. We kunnen niet 'eventjes' zonder, wij werken en studeren er mee.

 

Ik ben erg teleurgesteld in A) het produkt dat mij ondeugdelijk lijkt en 😎 het ontbreken aan (mogelijkheden voor) goede en juiste service vanuit TM. Het blijft bij kluitjes in het riet 😔

Ook van mij uit bedankt voor de update en niet bedankt.

Ok kan er een heel verhaal over gaan schrijven maar wil dit kort houden. Ik sluit me aan bij @RioWasHere .

Teleurgesteld in de slechte service en garanties die worden afgegeven door T-mobile. Volgende keer een product aanbieden die nog in de markt staat voor verbetering. Dan kan ook de garantie gegeven worden.

Dit noem ik de klant opzadelen met een slecht product die uit de markt ligt.

Reputatie 4
Badge

Hi @mkamer,

Ik heb geen andere informatie voor je dan het eerdere bericht wat ik hier heb geplaatst. Voor de zekerheid, dat is deze reactie: 

Als je dus een probleem met betrekking tot de hardware (of het netwerk) wilt melden dan kun je de daar gegeven procedure doorlopen. Een alternatieve oplossing heb ik jammer genoeg niet voor je.

Voor nu nog een hele zonnige avond in ieder geval!

Dat is een slechte oplossing. Je moet eerst de router terug sturen en dan krijg na controle je huidige of een nieuwe router terug. Al die tijd zit je dus zonder internet. Gezien de huidige situatie in deze wereld is dit niet wenselijk. Iedereen is voor zijn werk afhankelijk van de internetverbinding maar ook privé is het niet wenselijk om zonder internet te zitten. De oplossing om een mobiele telefoon als router te gebruiken is een onmogelijke oplossing.

Graag een passende werkbare oplossing. Meer vragen we niet.

@David Zou je ons a.u.b. kunnen helpen met de brakke router? Ik zou graag een nieuwe (andere) router willen hebben. En ik denk dat ik niet de enige ben.

Beste Bert, Ferry bedoeld dat je kan internetten met 1.een apparaat wat met WiFi met je modem verbonden is of met 2.een netwerkkabelmet je modem verbonden is . Met je telefoon en tablet kan je alleen maar met WiFi verbinden. Maar als je een pc, Mac of laptop hebt met een netwerkaansluiting kun je die ook met een kabel aan je modem hangen(wel de WiFi op je pc Mac of laptop uitzetten!) . De reden om met een netwerkkabel je modem te verbinden is om  de snelheid van je internet te meten. Je kan dan uitsluiten of je lage snelheid aan de WiFi ligt of aan de verbinding van je modem met de zendmast .

Reputatie 3

Nee joh, alle technici zijn al 3 weken verschrikkelijk druk met het weer werkend krijgen van automatisch tegoed aanvullen. Wat is dit product slecht getest zeg.

Reputatie 4
Badge

@GrannySmith 

Ik denk dat het product wel getest is. Wanneer je na een testperiode in een live situatie terecht komt zal dat altijd weer situaties geven die in de test niet boven water zijn gekomen. Ook is alles wat door de lucht gaat erg storingsgevoelig en is niet altijd even goed inzichtelijk wat het niet makkelijk maakt om een probleem snel op te lossen. Obstakels die er voorheen niet waren kunnen grote problemen opleveren. Een nieuwe magnetron in huis kan zomaar een probleem opleveren voor het zenden en ontvangen. De gemeente kan iets laten bouwen of plaatsen waardoor signalen niet meer met de verwachte snelheid meer aankomen. Of doen je buren iets waardoor er storingen ontstaan. Iets wat T-Mobile niet in de hand heeft. Wat vandaag werkt kan volgende week een probleem zijn. Een kleine aanpassing in één van de systemen kan gevolgen hebben voor een ander systeem. Zelfs een update van besturingssystemen van de servers kunnen  nadelige gevolgen hebben. Iets wat in de it wereld regelmatig gebeurd.  Ik denk afhankelijk van ernst van het probleem en het aantal klanten wat daardoor geraakt is er door T-mobile een prio aan gegeven worden. Dat is bij de andere providers ook zo. Daardoor kan een oplossing langer duren dan ieders verwachting.

 

Zoals ik het op dit moment ervaar is de service bij T-Mobile beter dan bij bijv. KPN. Daar heb ik in het verleden verschillende issues gehad waarbij je het gevoel kreeg tegen een enorme grote hoge muur aan te lopen.

Op mijn werk krijg ik van leveranciers producten waarvan zij beweren dat het hufterproof is. Bij veel producten bewijs ik het tegendeel en heb ik in een korte tijd het doel van het product om de zeep geholpen. En toch geloof ik erin dat zij dit getest hadden.

 

Wanneer ik kijk naar dit product geloof ik in het product. Het abonnement is goed. Een jas die mij i.i.g. goed past. Je moet als gemiddelde internetter flink aan de bak om over de bundel van 500 gig te gaan. De aanvullers zijn beter dan bij het oude 4gvt. Met 5 gig aanvullen kan je weer even vooruit. Mijn situatie is 2 personen, veel gebruik van het internet, netflix, videoland, iptv en selectief downloaden uit nieuwsgroepen. 

De problemen die er nu zijn, zijn niet zodanig dat het niet werkbaar is. We kunnen nog steeds internetten. Waarschijnlijk zullen veel gebruikers van het probleem wat ik heb met de wifi niet eens last van hebben, De 2,4 wifi is voor standaard gebruik nog steeds heel goed te gebruiken en voor veel gebruikers meer dan voldoende.

Wat zijn jouw ervaringen met de nieuwe 4gvt?

 

Ik woon in een buitengebied en heb geen problemen met de B2368. Ik doe alles met de 500 GB databundel, verbruik (2 personen) is gemiddeld 10 GB per dag en dan let ik nergens op, dus doe alles met data. 

Omdat het bereik van 5 Ghz wifi iets minder is maak ik alleen gebruikt van 2.5, behalve voor mijn Chromecast en daar heb ik met films kijken geen last van uitval o.i.d.

Reputatie 4
Badge

De huawei is voor de verbinding wel een hele goede stabiele router. 

Succes

Ferry

@David Ik sluit mij aan bij de vraag van feplas. Een omweg om de 5ghz werkend te krijgen is een extra router, maar dat is nou juist het hele punt van dit topic!

Ik heb helemaal geen zin om extra te betalen voor hardware als ik een apparaat heb aangeschaft die dat gewoon moet kunnen. 

Overigens is de dekkingskaart is bij mij helemaal prima, heb ook bijna altijd 95 download, maar de 5ghz van de router is zo instabiel als wat (en nee ik heb geen extra router aangesloten).

 

 

 

Reputatie 7

Hi lezers,

Helemaal helder en dit ga ik navragen. Gezien de feestdagen eraan komen kan het even duren voor ik een reactie heb.

Fijne feestdagen! :santa:

Reputatie 1

@Jempi ik had ook problemen met kwaliteit en bereik van de wifi , dus heb ik   de hele wifi ( 2.4 en 5G) uitgezet op de B2368 en er een managed wifi setje met 5 stuks Ubiquiti UniFi AC Lite achter gehangen. Kost wel wat maar werkt super goed.

Reputatie 7

Hey Ferry (en andere lezers),

Op dit moment hebben we nog geen nieuwe update, maar we zijn er druk mee bezig. Ik hoop snel meer duidelijkheid te hebben!

Reputatie 4
Badge

Hallo @David ,

Ik ben het met het antwoord niet eens. Mijn Chromecast, telefoon en laptop verliezen gelijktijdig de 5g verbinding met de router. Deze 5g verbinding is op dat moment niet terug te vinden in de lijst van beschikbare wifinetwerken. En dat alles binnen een straal van 7 meter van de router. Niks geen zolder of dikke betonnen muren. Geen magnetron die aanstaat. Geen overbevolking van wifi netwerken. Geen flatgebouw. We zitten op dat moment gewoon op de bank tv te kijken of te werken aan tafel.

T-Mobile heeft ons een product geleverd waarvoor we hebben moeten betalen. Volgens mij bestaat er nog iets van garantie en zorgplicht vanuit de leverancier. Omdat meerdere klanten hiervan last hebben doe ik dit via de het forum zodat iedereen die daar ook last van hebben kunnen meelezen en reageren.

Vreemd dat andere merken geen problemen geven met de wifi. Helaas mogen we voor het extra snel abonnement geen andere router gebruiken waardoor we gebonden zijn aan Huawei. Zorg dan wel dat de kwaliteit van de router goed is en erken problemen die worden aangegeven.

Bij deze vraag ik T-Mobile hier toch verder naar te kijken en contact op te nemen met Huawei voor een firmware update waarin een betere stabiliteit van de wifi wordt geboden.

Graag verneem ik jullie reactie en vertrouw erop dat verantwoording genomen gaat worden.

Groet. Ferry

Hallo @David 

Ook ik ben het niet eens met het antwoord. TM levert het signaal via de mast, TM heeft een buitenantenne geleverd die het uitgezonden signaal oppikt en via het modem de eveneens door TM geleverde router bedient die uiteindelijk het wifi-signaal verspreid op locatie. E.e.a. is ook door TM geïnstalleerd. Voor deze gehele keten met soft- en hardware is TM het eerste aanspreekpunt als het gaat om de kwaliteit van de beoogde/afgesproken/gegarandeerde prestatie. Pas daarna is de klant aan zet. Dus als het WIFI-signaal op locatie aan de eisen voldoet is het vervolgens aan de klant hoe die daar mee omspringt. Als er incidentele en/of structurele problemen zijn bij klanten die vermoedelijk/onmiskenbaar te maken hebben met waar TM voor verantwoordelijk is, dan is de actie aan TM. Dat TM vervolgens bij zijn eigen toeleverancier(s) te rade moet gaan is louter een omstandigheid die enige vertraging zou kunnen opleveren maar TM is de eindleverancier, de probleemhebber en ook de probleemoplosser richting de 4GvT-ES-klanten.

Frans    

Reputatie 4
Badge

Hallo @David. Is er al nieuws.
Jullie kunnen niet alleen service geven op jullie 4g netwerk. Ook moeten jullie service geven op de goederen die jullie aan ons verkopen. In dit geval de binnen en buitenrouter. Of er problemen zijn met 4g of het wifinetwerk mag geen verschil in service maken. Het apparaat wat jullie ons hebben verkocht werkt niet naar de verwachtingen die je als consument mag hebben.

Ik heb 25 jaar in de it gezeten en weet wat je moet doen om zaken uit te kunnen sluiten. 

Graag vernemen wij allen van T-mobile wat jullie gaan ondernemen om het probleem op te lossen.

Groet. Ferry

Reputatie 4
Badge

Hallo @ankeviersma ,

Duurt idd erg lang. 7 maanden en dan ook  nog wel de vraag of we serieus genomen worden door T-mobile. 

Op de t-mobile-router heb ik vanuit een lan poort een netwerkkabel aangesloten op de wan-poort van een netgear-router. Beide routers staan op DHCP.

De t-mobile-router heeft als ip-adres 192.168.0.1

De netgear-router heeft als ip-adres 192.168.1.1

De wifi van de t-mobile-router heb ik na het aansluiten en testen uitgezet omdat deze overbodig is en je liever niet wil gebruiken. Zou alleen maar storing kunnen geven.

Succes. Ferry

Reputatie 4

Hallo @ankeviersma ,

Duurt idd erg lang. 7 maanden en dan ook  nog wel de vraag of we serieus genomen worden door T-mobile. 

Op de t-mobile-router heb ik vanuit een lan poort een netwerkkabel aangesloten op de wan-poort van een netgear-router. Beide routers staan op DHCP.

De t-mobile-router heeft als ip-adres 192.168.0.1

De netgear-router heeft als ip-adres 192.168.1.1

De wifi van de t-mobile-router heb ik na het aansluiten en testen uitgezet omdat deze overbodig is en je liever niet wil gebruiken. Zou alleen maar storing kunnen geven.

Succes. Ferry

Goedemorgen,

Idd omdat wij via TM deze outdoor set moesten kopen voor extra snel, dus als er service nodig is omdat deze outdoor unit niet goed werkt is dat wat TM moet verlenen en oplossen.

Ik gebruikte al vanaf het begin mijn eigen Netgear router achter de outdoor Huawei router dit is nu denk de snelste oplossing voor het wifi probleem van de huawei. helaas kost dat wel extra.

 

Dus TM actie! 

Ok hier zwaar teleurgesteld in de reactie van T-Mobile. Het is toch niet zo dat we met nootjes hebben betaald? De hele dag door word ik er met thuiswerken uitgegooid omdat de router dan een minuut lang hangt. Leest u even mee T-Mobile! Graag een fatsoenlijke oplossing. Bij voorbaat dank!

Reputatie 1

Het is niet zozeer de service vanuit T-Mobile die het probleem is, maar de hardware B2368.

Ik heb namelijk -na lang aandringen- een nieuwe set geleverd gekregen omdat, zoals bij velen, de verbinding ernstig instabiel was. Splinternieuwe B2368 in gebruik genomen: probleem nóg erger. Het is gewoon rotzooi en nieuwe hardware lost helemaal niks op. Je wisselt slecht spul in voor slecht spul.

Ik ben bereid zelf andere hardware aan te schaffen, maar dan ben je weer beperkt doordat 100Mbit UITSLUITEND in combinatie met de ellendige B2368 gehaald kan worden. De kortste klap zou zijn om die beperking op te heffen, aangezien de problemen met de B2368 niet opgelost kunnen/zullen worden door de afwezigheid van ondersteuning (firmware!) vanuit Huawei voor T-Mobile. Er zijn niet eens onderdelen voor te krijgen…

 

Dus moderators: is het bespreekbaar vrije hardwarekeuze aan te bieden in combinatie met de simkaart van 4GESvT?

Eigen modem gebruiken met 4g voor thuis blijkbaar wel mogelijk

Reputatie 4
Badge

Je kan dat heel hard roepen maar er zijn genoeg mensen geweest die hebben ondervonden dat snelheid zeker wel terug gezet wordt wanneer je andere hardware gebruikt of de set gebruikt op een andere locatie dan waar je het abonnement hebt afgesloten. De sim in andere hardware heb ik zelf ook geprobeerd. Snelheid was voor korte tijd goed maar werd teruggezet naar 30 Mbit/s
Pas dus op wat je zegt. Je kan andere toekomstige klanten in ontevredenheid brengen.😉

Beste Ferry,

Ik roep volgens mij niet hard?

dat is interessant wat je stelt want tegenstrijdig met sommige andere berichten.

heb je enig idee hoe dat technisch werkt , wordt er een apparaat-id meegestuurd met de communicatie met de zendmast? Of hoe moet ik dat voor me zien?

 

Reageer