2,4 Ghz of 5 Ghz ?

  • 19 February 2023
  • 4 reacties
  • 140 Bekeken

Sinds 2 maanden 4GvT (500 Gigabyte per maand). In het begin best snel maar wordt nu echt een drama.

TV kijken (Canal Digital) is niet te doen. Valt steeds weg (zwart beeld). Netflix pruttelt gewoon door, maar HBO max start geeneens op. Spotify is ook vaak stil.

Anyway  ..  waar kan ik het beste op kijken? 2,4 of 5 Ghz?

PS Ik zie heel veel technische antwoorden op de community, maar ik ben een gewone consument. Graag zou ik een antwoord in normale taal zien. Bij voorbaat dank.

PPS Soms haal ik de stekkers van de modems er uit en lijkt het even iets beter te gaan, maar dat kan ook verbeelding zijn.

PPPS Waarom is alles HD tegenwoordig? (ja ja .. Data is het nieuwe goud, ik weet het)

PPPPS Wordt er geen rekening meer gehouden met een normaal 30 inch teeveetje?

Bert


4 reacties

Hoi,

Wat heb je aan apparatuur staan? Buitenantenne / router en binnenmodem? Welke snelheid meet je? Ik gebruik de app Speedtest.

Frans

Reputatie 7
Badge +2

Hallo Bert,

Hoe is je tv verbonden met het internet? Is het een smart tv of gebruik je een chromecast? Als het een smart tv is kan je deze het beste bekabeld aansluiten op de router. Gebruik je een chromecast dan is 5 GHz de WiFi met de beste snelheid, mits je type chromecast dit ondersteund en je 5 GHz voldoende in bereik is.

Interessant is inderdaad ook om de snelheid te meten met een speedtest app. Liefst bekabeld, of anders op 5 GHz meten. Je signaalsterkte ontvangst op de 4G is voldoende?

Mvg. Marcel

Beiden, bedankt voor de respons.

Buitenrouter WNC AF55 8GB WT, Binnen Wistron NeWeb (en nu wordt het al weer veels te technisch geleuter voor een gewone consument).

Speedtest varieert van 70 Mb/s tot 1 Mb/s en vice versa (download). Soms is upload sneller dan download. Zegt genoeg over het gebruik van 'de mast’ hier in de buurt. Monnickendam.

Signaalsterkte is goed.

TV is android (ingebouwde chromecast) Netflix geen probleem, al het andere wel.

Wat kan hier beter? 

PS Ik wil geen kabels trekken in huis. Alles draadloos. Het is tenslotte 2023 en Tesla had gelijk.

Reputatie 4
Badge

Beste @Bert Boot 

Om alles uit te kunnen sluiten zal je toch de snelheidstest via een bekabelde aansluiting moeten doen. Misschien ligt het aan wifi. Mocht dat daar niet aan liggen kan je je verhaal het beste even bij T-mobile neerleggen. Er zal dan gekeken moeten worden naar de verbinding tussen mast en router. Wij kunnen dat niet en je dus daar ook niet verder in adviseren.

Sluit met een kabel een computer of laptop aan en doe dan de snelheidstesten.

Voor je antwoord op 2,4 of 5. 

2,4 heeft een lagere snelheid dan 5 maar 2,4 komt met bereik verder dan 5. In principe zou je met 2,4 ook goed moeten kunnen streamen. Wist je dat je bij elke streamingsdienst de kwaliteit kan instellen? Kijk daarvoor even bij instellingen van de betreffende streamingsdienst.

Succes

Ferry

Reageer