Beantwoord

4G (extra snel) internet voor thuis

  • 5 December 2022
  • 6 reacties
  • 193 Bekeken

Beste,

verhuis binnenkort naar het buitengebied en zal 4G internet voor thuis afsluiten. De "extra snel" versie, met buitenunit. De buitenunit wil ik niet aan de gevel van de woning bevestigen maar aan het tuinhuis. Geldt er een maximale afstand tussen binnen en buitenunit (via FTP Cat6 grondkabel)?

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door eric 6 December 2022, 11:23

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Ik zou de binnen en buiten unit bij elkaar houden en dan met de ethernet kabel naar je huis gaan. Daar kun je normaal een kabelafstand tot 100 meter mee overbruggen. In je huis kun je dan met een switch en of Wifi Mesh system de verbinding distribueren. 

Reputatie 4
Badge

Wat is de afstand tussen je huis en de tuinhuis?

Hoe langer de kabel hoe snelheidverlies er zal optreden. Je kan zoals eric aangeeft tot 100 meter maar zal dan waarschijnlijk niet meer de volle snelheid hebben.

Binnen en buiten unit bij elkaar houden in het tuinhuis is zeker te overwegen (afstand ca 30 mtr). Heb dan nog wel wat praktische zaken als kabel ingraven, stroomvoorziening, signaal in woning distribueren etc. op te lossen.

Buiten unit bij tuinhuis en binnen unit in woning geen optie dus.

Andere mogelijkheid is om de buiten unit aan een paal/schutting vlak bij het huis te monteren. De buiten/binnen unit wordt geleverd met een kabel van 7 mtr en dat zou precies voldoende moeten zijn. Ben dan wel gebonden aan die plek met als nadeel dat het 4G signaal daar evt niet optimaal is. Heb met de T-Mobile Speedtest gemeten op de plek waar de buiten unit dan zou komen: 254 Mbps upload en 70 Mbps download. Zegt dat iets? 

Reputatie 7
Badge +14

De snelheden voor 4G voor thuis sims worden “teruggeschroeft” tot het aanbod wat erbij hoort. Natuurlijk is het beter de dekking te hebben van 254 Mbps en dan 100 Mbps teruggeschroeft te krijgen, andersom kan natuurlijk niet.

De monteur die de installatie komt uitvoeren heeft een kaart naar welke richting de antenne staat waarop jouw buitenantenne gericht moet worden. Dat is leidend, ook om verstoring van de dienst door meerdere 4G voor thuis gebruikers te voorkomen.

Reputatie 4
Badge

30 meter lijkt me wel mogelijk om te overbruggen tussen binnen en buitenunit. Goede kabel is het belangrijkste. En om in je woning internet te willen hebben zal je die overbrugging toch een keer moeten doen. Ik heb een kabel van 15 meter en die geeft totaal geen problemen.

Je hebt iig een goede ontvangst bij je woning.

Bedankt beiden voor jullie reacties!

Ik ben niet thuis in deze materie maar krijg wel het gevoel dat het “goed zal komen”.

@feplas: voor de zekerheid (zodat ik het goed begrijp): jij hebt 15 mtr kabel tussen buiten en binnen unit en geen (merkbaar) verlies aan snelheid? En mbt de kabel denk ik zelf aan een FTP grondkabel (cat 6a) omdat hij mogelijk in de buurt (of bij) een stroomkabel komt te liggen. Voldoet dit aan “goede kabel”?

Reageer