Beantwoord

4G voor thuis / B818 Router / Wifi instabiel

  • 19 August 2022
  • 5 reacties
  • 173 Bekeken

  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties

All,

Sinds februari heb ik 4G voor thuis, in combinatie met de Huawei B818 router. Ik gebruik dat in ons tweede “huisje” en die staat ergens in Oost NL. Er is hier geen mogelijkheid voor vast internet.

Om een lang verhaal kort samen te vatten: ik ben niet zo tevreden over de B818 router. Hij werkt niet lekker, loopt net iets te vaak vast. 4G voor thuis werkt verder wel perfect hier!

Niet lelijk naar T-Mobile bedoeld 😇 maar zijn er tips voor een 4G router die stabieler is? Moet in ieder geval 2,4 en 5Ghz wifi hebben, 4 lan poorten of de mogelijkheid er een lan-switch op aan te sluiten. Mogelijkheid voor externe antenne zou leuk zijn. Ook aardig zou het zijn als er meer dan 64 wifi apparaten met de router kunnen connecten (ik ben ook wat aan het spelen met smart-zooi op 2,4 Ghz. en dan gaat het best snel).

Prijs max 300 euro of zo.

Bedankt voor reakties!

 

icon

Beste antwoord door eric 19 August 2022, 22:28

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

5 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Heb je een 4g voor thuis simonly of een met binnen router, dan kun je ook een eigen 4g router kopen en gebruiken. 

Jij hebt de b818 indoor router,  dus standaard 30mb en dus kun je een eigen router aanschaffen. 

Let wel op dat met meer dan 64 wifi aansluitingen je best richting de professionele oplossingen gaat. Je zou ook een 4g modem en een losse router met dhcp server kunnen inzetten. 

Check eens de mogelijkheden op deze website. 

Reputatie 4
Badge

 

wat je ook kan doen is van linksys een mesh systeem aansluiten. Er zijn diverse modellen en kunnen  uitgebreid worden waardoor je je wifi bereik groter maken. De meeste systeem kunnen via wifi 100 clients handelen. 

Tip. Kijk op marktplaats

Heb je een 4g voor thuis simonly of een met binnen router, dan kun je ook een eigen 4g router kopen en gebruiken. 

Jij hebt de b818 indoor router,  dus standaard 30mb en dus kun je een eigen router aanschaffen. 

Let wel op dat met meer dan 64 wifi aansluitingen je best richting de professionele oplossingen gaat. Je zou ook een 4g modem en een losse router met dhcp server kunnen inzetten. 

Check eens de mogelijkheden op deze website. 

Bedankt voor je reaktie.

Bedrijf waar je naar verwijst ken ik. Ze verkopen leuk spul, ik ga daar nog eens beter naar kijken. Heb je een tip qua merk of apparaat dat beter werkt dan die B818?

De optie van een apart 4G modem en een losse router overweeg ik ook. Die B818 die meegeleverd is werkt op zich wel, maar loopt te vaak vast (lees ik ook elders) en ik ben er niet heel enthousiast over. Overigens zie ik dat T-Mobile nu een andere router levert bij 4G voor thuis. 

Over die 64 apparaten… ik ben hier (=vakantiehuisje) aan het spelen met die goedkope smart-zooi van LCS. Lampjes in ons huisje, cameraatje, smart-stekkers, leuke tuinverlichting enz. enz. Het is niet duur (dus je koop het makkelijk 😁) maar het werkt allemaal wel via 2,4 Ghz. wifi en je zit zo aan de 30+ apparaten. De router heeft het daar al moeilijk mee, heb ik de indruk. Ik heb nu ook een zigbee-gateway en langzaam maar zeker ga ik alles voor Zigbee vervangen. 

Beetje overdreven luxe in een vakantiehuisje 🤣 maar 4G voor thuis maakt het wel probleemloos mogelijk.

 

wat je ook kan doen is van linksys een mesh systeem aansluiten. Er zijn diverse modellen en kunnen  uitgebreid worden waardoor je je wifi bereik groter maken. De meeste systeem kunnen via wifi 100 clients handelen. 

Tip. Kijk op marktplaats

Mesh is bekend. Thuis heb ik een Mesh systeem en dat werkt echt voortreffelijk.

Hier, op dit vakantieparkje, heb ik geen Mesh systeem nodig. Op zich levert die B818 ruim voldoende dekking in ons kleine vakantiehuisje en op ons terreintje, zowel op 2,4 als 5 Ghz. Maar die 818 op zich werkt niet stabiel (en dat lees ik ook elders steeds weer). Wifi valt regelmatig even weg. Het ding loopt met enige regelmaat vast (terwijl 4G signaal hier perfect is en we nog heel ruim in de data zitten). Daarom zoek ik hardware die stabieler is. Overigens levert T-Mobile nu een andere router bij 4G voor thuis, zag ik. 

Wat wel grappig is op dit vakantieparkje: er is wifi. Maar dat is sowieso al retetraag. Dekking is matig en in bijvoorbeeld stacaravans (die zijn meestal van aluminium) merk je heel goed het “kooi van Faraday” effect; buiten nog redelijk wifi-signaal, binnen niets meer. Wat veel medegasten doen is allemaal wifi-versterkers en repeaters aanschaffen. Daarmee wordt het nog slechter, want het wifi-netwerk is al overbelast, dan ga je met relatief grote zendvermogens het netwerk nog meer verstoren terwijl de snelheid nog meer afneemt 😁

 

Wat dat betreft is 4G voor thuis een perfecte oplossing. Op zich ben ik er erg tevreden over. 

Reputatie 4
Badge

Je hoeft natuurlijk niet meerdere units te kopen. Je kan er ook 1 kopen. Ik begrijp dat jij veel clients wilt koppelen aan de wifi. De meeste routers hebben daar een probleem mee. Of je moet echt diep in de buidel willen tasten. 

Het vreemde is dat ik o.a. ook een B818 router heb en niet de ervaring heb die jij hebt. 4G is stabiel, wifi is stabiel en geen vastlopers. Heb je al een een fabrieksreset geprobeerd en de router opnieuw ingesteld? Dat wil nog wel eens wat problemen wegnemen.