Beantwoord

4G voor thuis camera hapert na het plaatsen van nieuwe 5G mast


  • is een Top Poster
  • 6 reacties

Sinds het plaatsen van 5G mast heb ik problemen met 4G voor thuis. De camera is soms niet vanaf buiten toegankelijk. Hoe kan dat?

 

Camera type:XS-NVR2108-4K8P

Internet snelheden up en down rond de 21mbs 

icon

Beste antwoord door yalerta 22 March 2022, 20:10

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

16 reacties

Reputatie 7
Badge +5

@FG1 

Dank voor de uitmuntende openingspost met een voor de medegebruikers van dit forum verhelderend inzicht over jouw specifiek probleem.

Wacht rustig de reactie af van andere meelezers in dit forum die waarschijnlijk nog hun glazen bol aan het oppoetsen zijn of in de kikkerdril zitten te roeren.

Zo. nu over naar het probleem.

Je bent met internet verbonden via een 4G modem?

Stond die mast er al langer en zijn de antennes veranderd of is er sprake van een nieuwe mast?
Welke providers maken er gebruik van de mast?

Camera type XS-NVR2108 lijkt een Dahua Netvideo Recorder, maar dit maakt voor de werking weinig uit.

De snelheid van de verbinding is niet direct ter zake m.b.t. bereikbaarheid van de camera's

Hallo  Yalerta,

 

4G Modem mobiel internet klopt.

Volgens een brief die ik had gekregen van T-Mobile zijn denk ik de antennes verander naar 5G. Zo weet ik ook dat de mast hier op een paar honderd meter van ons vandaan staat.

Geen idee welke providers van deze mast gebruik maken. Dat stond ook niet in de brief. Als je belt met de helpdesk weten de medewerkers niet waar de mast staat. Het antwoord op welke providers er dan nog meer gebruik van maken zullen ze ook niet weten,

Reputatie 7
Badge +5

Hebben er geen andere gebeurtenissen plaats gevonden in het “eigen” netwerk achter die modem?

Apparatuur erbij geplaatst op hetzelfde moment van de wijziging aan de mast?

Of de bereikbaarheid van jouw 4G modem verstoort wordt door het 5G signaal heb ik geen idee van. (ontbrekende kennis 😣)

Andere providers minder relevant, Tmobile blijkt dus het aanspreekpunt omdat die je geïnformeerd hebben over de wijziging.

Hallo  Yalerta,

 

Wij hebben niks veranderd. Kan het iets met het signaal zijn of drukte (bijvoorbeeld dat wij teveel internet gebruiken op dat moment)? Vaak doet hij het wel maar nu al even een tijd niet.

Reputatie 7
Badge +14

5g radio signaal maakt nog steeds gebruik van een 4g core netwerk. Ook kun je alleen gebruik maken van 5g met het juiste toestel/modem en abonnement. Zo'n beetje alle zendmasten van T-Mobile hebben de afgelopen twee jaar 5g erbij gekregen, dus dat dit bij jou in de buurt ook is gebeurd is niets bijzonders.  

Wat wel bijzonder is,, hoe maak jij contact van die camera? Is dit een inkomende verbinding direct op de camera, of zit er nog een port forwarding op een 4g modem? En wat voor mobiel abonnement heb je dan? Want inkomende poorten openen o mobiel kan niet zomaar, dus streamt de camera niet naar een server waarop jij dan de beelden kan bekijken?

 

Reputatie 3

Ik heb hetzelfde.

Heb nog het oude 4GVT abo, met 100Gb. per maand en ongelimiteerde snelheid. Dat was altijd constant meer dan 100Mbps down en 20Mbps up.

Een jaar geleden vrijwel opeens werd dat een stuk minder, soms rond de 30Mbps. down of nog lager.

Klacht ingediend, ben toen teruggebeld door een techneut van het t-mobile netwerk bedrijf en die vertelde onomwonden dat dit te maken heeft met de ombouw van de mast naar 5G. Volgens antennekaart.nl is er niets veranderd aan vermogen of richting van de antennes op de mast. Hier in huis is qua opstelling ook helemaal niets veranderd.

Ik haal nu soms 70/20, meestal 20/20. Was in het begin 4 van de 5 streepjes signaal, tegenwoordig net 2.
Op dezelfde mast zit ook Vodafone, met hetzelfde 4G modem (b618s-22d) heb ik daarop 5 streepjes vol signaal, ik ontvang daarop met gemak 120/30. Ergens dit jaar ga ik t-mobile opzeggen en mijn Red Unlimited van Vodafone gebruiken. Is nog goedkoper ook. Ik betaal extra (eur 45,-) voor de hogere snelheid t.o.v. de huidige 4GVT abonnementen maar krijg dat dus niet meer.

Dus laat je niets wijsmaken, het komt inderdaad door de ombouw naar 5G.

Reputatie 7
Badge +5

Wij hebben niks veranderd. Kan het iets met het signaal zijn of drukte (bijvoorbeeld dat wij teveel internet gebruiken op dat moment)? Vaak doet hij het wel maar nu al even een tijd niet.

De opmerking van @eric verder uitgelegd.
Het kan zijn dat je NVR (camera's) verbinding maken d.m.v. een service. Hierbij maakt jouw NVR een verbinding met een server ergens op het internet en stuurt daar de beelden naartoe. Middels de app op je telefoon/pc/tablet/laptop maak je verbinding naar die “server” die jouw beelden ontvangt en door geeft naar jouw apparaat.

Als er aan die server kant iets gewijzigd is kan dit ook het slechtere functioneren veroorzaken.

De 2e opmerking van @eric betrof een poortmapping verhaal. In een dergelijk geval maak je een DIRECTE verbinding naar je eigen modem. Om de camera’s te bereiken moeten er in de modem poorten opengezet worden. Maar bij een 4G modem lijkt een dergelijke verbinding niet aannemelijk omdat IP adressen via het 4/5 G netwerk regelmatig wijzigen van IP adres.

En dan de opmerking van @GrannySmith over de snelheid, Tsja en dan kom je weer terecht bij Tmobile. Als de mast meer verbindingen maakt (vol zit) of de achterliggende structuur onvoldoende capaciteit heeft … vul de rest zelf even in.

Opent de vraag; Hoe maak je verbinding met je NVR (camera)

Reputatie 3

Wij hebben niks veranderd. Kan het iets met het signaal zijn of drukte (bijvoorbeeld dat wij teveel internet gebruiken op dat moment)? Vaak doet hij het wel maar nu al even een tijd niet.

En dan de opmerking van @GrannySmith over de snelheid, Tsja en dan kom je weer terecht bij Tmobile. Als de mast meer verbindingen maakt (vol zit) of de achterliggende structuur onvoldoende capaciteit heeft … vul de rest zelf even in.

Ik vermoed dat er gewoon meer toestellen nu zijn met 5G en dat die meer van de bandbreedte van de mast vergen. Misschien zelfs voorrang krijgen.

Net even gemeten; 23/7. Waar het dus ooit 120/30 was. 

Reputatie 7
Badge +14

Het klopt dat abonnementen voor smartphones voorrang hebben op 4g voor thuis data. Maar alleen als er sprake is van congestie. Dat staat in de aanvullende voorwaarden t.b.v. 4g voor thuis.

Congestie (maatregel):

• De internetsnelheid die je kan halen met de mobiele dienst 4G voor Thuish angt onder andere af van de dekking op jouw leveringsadres. Ook de drukte van het mobiele verkeer speelt een rol. Is er heel veel dataverkeer(ook wel congestie genoemd) op de 4G-mast? Dan krijgt het verkeer van mobiele gebruikers van T-Mobile zonder 4G voor Thuis* voorrangt otdat er weer minder dataverkeer is.

Reputatie 3

Het klopt dat abonnementen voor smartphones voorrang hebben op 4g voor thuis data. Maar alleen als er sprake is van congestie. Dat staat in de aanvullende voorwaarden t.b.v. 4g voor thuis.

Congestie (maatregel):

• De internetsnelheid die je kan halen met de mobiele dienst 4G voor Thuis hangt onder andere af van de dekking op jouw leveringsadres. Ook de drukte van het mobiele verkeer speelt een rol. Is er heel veel dataverkeer(ook wel congestie genoemd) op de 4G-mast? Dan krijgt het verkeer van mobiele gebruikers van T-Mobile zonder 4G voor Thuis* voorrangt otdat er weer minder dataverkeer is.

Je linkt naar de algemene voorwaarden van februari 2022. Ik heb echter een abonnement en contract met de algemene voorwaarden waarop staat: "Geldend vanaf 29 juni 2017” en die zijn dus voor mij vigerend. Daar staat niets over congestie o.i.d. in. Alleen een artikel met de tekst “Wij kunnen daarom niet instaan voor een volledige beschikbaarheid van ons netwerk.” of dat er wel eens geen bereik zou kunnen zijn.

Die voorrang voor mobiel is natuurlijk ook kul. 4GVT werkt als een mobiele verbinding, zelfde infrastructuur. En met een abonnement van EUR 43,28 per maand betaal ik meer dan het SIM only abonnement “Onbeperkt Gb en bellen” (van EUR 35,- per maand).

Kortom; mijn t-mobile abonnenement gaat er binnenkort uit en mijn zakelijk unlmited Red van Vodafone draait al tot tevredenheid op een andere b681s-22d, 10Gb per dag. Prima.

5g radio signaal maakt nog steeds gebruik van een 4g core netwerk. Ook kun je alleen gebruik maken van 5g met het juiste toestel/modem en abonnement. Zo'n beetje alle zendmasten van T-Mobile hebben de afgelopen twee jaar 5g erbij gekregen, dus dat dit bij jou in de buurt ook is gebeurd is niets bijzonders.  

Wat wel bijzonder is,, hoe maak jij contact van die camera? Is dit een inkomende verbinding direct op de camera, of zit er nog een port forwarding op een 4g modem? En wat voor mobiel abonnement heb je dan? Want inkomende poorten openen o mobiel kan niet zomaar, dus streamt de camera niet naar een server waarop jij dan de beelden kan bekijken?

 

Hallo Eric,
Harde schijf van de camera is direct verbonden met de router . Geen  port forwarding  zit rechtstreeks aan router aangesloten. 

Ook maakt mijn mobiel gebruik van wifi, waardoor deze contact zoekt met de modem (netwerk). Internet via wifi is werkt hierdoor soms niet.
Kan het zijn dat de modem het niet aankan /verouderd is?

 

 

5g radio signaal maakt nog steeds gebruik van een 4g core netwerk. Ook kun je alleen gebruik maken van 5g met het juiste toestel/modem en abonnement. Zo'n beetje alle zendmasten van T-Mobile hebben de afgelopen twee jaar 5g erbij gekregen, dus dat dit bij jou in de buurt ook is gebeurd is niets bijzonders.  

Wat wel bijzonder is,, hoe maak jij contact van die camera? Is dit een inkomende verbinding direct op de camera, of zit er nog een port forwarding op een 4g modem? En wat voor mobiel abonnement heb je dan? Want inkomende poorten openen o mobiel kan niet zomaar, dus streamt de camera niet naar een server waarop jij dan de beelden kan bekijken?

 

Hallo Eric,
Harde schijf van de camera is direct verbonden met de router . Geen  port forwarding  zit rechtstreeks aan router aangesloten. 

Ook maakt mijn mobiel gebruik van wifi, waardoor deze contact zoekt met de modem (netwerk). Internet via wifi is werkt hierdoor soms niet.
Kan het zijn dat de modem het niet aankan /verouderd is?

 

 

Kan het zijn dat de router het niet aankan /verouderd is?

Reputatie 7
Badge +14

De harde schijf van de camera zit rechtstreeks op de router. De camera zelf zit ook met een kabel op die router? De beelden worden dus wel opgeslagen?

Dan blijft de vraag, hoe benader jij de harde schijf? Heb je een port forwarding gemaakt op de router naar de harde schijf, of is er een service van de harde schijf die de beelden op een server op publiek internet toegankelijk maakt? 

Als dit heeft gewerkt, dan is er geen twijfel of de router het aankan. Alleen is niet helemaal duidelijk hoe het zit aangesloten. Als je vanaf de wifi op de router soms geen verbinding hebt , dan kan natuurlijk ook aan de dekking liggen. Heb je een buitenantenne, en als je een mobiele telefoon ernaar legt, heeft die wel dekking...

De harde schijf van de camera zit rechtstreeks op de router. De camera zelf zit ook met een kabel op die router? De beelden worden dus wel opgeslagen?

Dan blijft de vraag, hoe benader jij de harde schijf? Heb je een port forwarding gemaakt op de router naar de harde schijf, of is er een service van de harde schijf die de beelden op een server op publiek internet toegankelijk maakt? 

Als dit heeft gewerkt, dan is er geen twijfel of de router het aankan. Alleen is niet helemaal duidelijk hoe het zit aangesloten. Als je vanaf de wifi op de router soms geen verbinding hebt , dan kan natuurlijk ook aan de dekking liggen. Heb je een buitenantenne, en als je een mobiele telefoon ernaar legt, heeft die wel dekking...

Hallo Eric,

 

Geen idee of er een port forwarding is gemaakt. Ik heb de internet kabel gewoon in de router geplugd. Hopelijk zijn de beelden niet publiek te zien. Ga met een app naar de harde schijf.

Ik heb geen buiten antenne maar weet wel dat internet regelmatig wegvalt. Na het plaatsen van de. nieuwe 5G antenne door T mobile lijkt het of de router het aantal mb data niet aankan.  Mijn telefoon verbindt namelijk ook met wifi. Soms heb ik geen internet op mijn mobiel als deze op de wifi staat, zet ik mijn mobiel op mobiel internet dan heb ik wel internet.

 

Zal een nieuwe router de moeite waard zijn? Of is dit weggegooid geld?

 

 

 

Reputatie 7
Badge +14

Ik blijf het moeilijk vinden me voor te stellen wat je interne netwerk nu precies doet.

Natuurlijk kan een apparaat, zoals een router kapot. Als je op een bepaald moment wel internet via mobiel wel werkt, maar via wifi en de 4g router niet dan kan hardware inderdaad onderdeel zijn van je onderzoek. Ben je in de gelegenheid om eens een ander modem/router te proberen?

Hallo Eric,

Het is vreemd dat de verbinding regelmatig wegvalt. Het kan zijn dat het ligt aan het wisselende ip adres. Wel is het vreemd dat na het plaatsen van de nieuwe antenne dit alles voorkomt. 

 

Een nieuwe router heb ik niet zo tot mijn beschikking zou er dan een moeten kopen of dat Tmobile er een in bruikleen kan geven?