Beantwoord

4G voor thuis maximale kabellengte tussen buiten en binnenrouter

  • 2 June 2022
  • 6 reacties
  • 264 Bekeken

Goedendag,

Op dit moment overweeg ik om T-Mobile 4G voor thuis te proberen n.a.v. slecht bereik via KPN. 
Hierbij zou ik gebruik willen maken van een buitenrouter en een binnenrouter, echter is het aantal plekken waar de kabel naar binnen kan worden geleid erg beperkt in mijn woning. Vandaar dat ik mij afvraag welke maximale lengte er gehanteerd wordt tussen de buiten en binnen router. 

Als ik het goed begrijp wordt er bij de aansluiting enkel een buitenrouter geplaatst, het naar binnen leiden van de kabel is dan aan de klant zelf? Zijn er nog bepaalde plaatsing eisen waarmee rekening gehouden dient te worden? Omliggend aan mijn huis bevinden zich enkele oude gebouwen / schuren / bomen die hoger zijn dan mijn eigen woning. 


Met vriendelijke groet,

Arne Noordegraaf

icon

Beste antwoord door eric 2 June 2022, 16:28

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

6 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @arne1612 welkom bij de community.

Ik weet niet hoeveel kabel erbij zit, maar het is gewoon een RJ45 ethernet kabel tussen ODU en IDU. Installateurs hebben vaak rollen van dit spul bij zich. 

De installateur aan de juiste kant van je huis de buitenrouter moet plaatsen. Er wordt namelijk “gestraald” op een bepaalde zendmast zodat er niet onnodige radio resources van andere antenne opstel punten gebruikt zal worden..

Inderdaad, hoe minder opstakels ertussen zit hoe beter. Je kunt een idee krijgen waar opstelpunten van T-Mobile t.o.v. jouw woning staan via antennekaart.nl.   De postcode checker geeft wel aan dat 4G voor thuis bij jou geleverd kan worden?

Hoi @arne1612 welkom bij de community.

Ik weet niet hoeveel kabel erbij zit, maar het is gewoon een RJ45 ethernet kabel tussen ODU en IDU. Installateurs hebben vaak rollen van dit spul bij zich. 

De installateur aan de juiste kant van je huis de buitenrouter moet plaatsen. Er wordt namelijk “gestraald” op een bepaalde zendmast zodat er niet onnodige radio resources van andere antenne opstel punten gebruikt zal worden..

Inderdaad, hoe minder opstakels ertussen zit hoe beter. Je kunt een idee krijgen waar opstelpunten van T-Mobile t.o.v. jouw woning staan via antennekaart.nl.   De postcode checker geeft wel aan dat 4G voor thuis bij jou geleverd kan worden?

Hoi Eric,

De postcode checker geeft inderdaad aan dat er tot 100 mbit geleverd kan worden met een buitenrouter op mijn adres. Ik vermoed dat de afstand tussen de buitenrouter en binnenrouter maximaal 10 meter zal zijn. De binnenrouter zou ik willen plaatsen in de bijkeuken omdat hier kabels naar binnen geleid kunnen worden, vanaf de bijkeuken is het maximaal 10 meter naar de uithoeken van mijn woning. 

Is er een minimale hoogte waarop de buitenrouter het best geplaatst kan worden? I.v.m. een schuin aflopend dak is de maximale plaatsingshoogte 2 a 3 meter hoog. Of zou ik er dan verstandig aan doen om van te voren een verhoging te regelen waar de buitenrouter aan bevestigd kan worden, welke vervolgens op de beste hoek van het huis geplaatst zou kunnen worden? 


Ik zie op de antennekaart een T-Mobile mast binnen 1500 meter welke diverse bands uitstraalt op diverse hoeken. Hoe kan ik deze hoeken, aangeduid in graden, het beste interpreteren op de map, is 0 graden bijvoorbeeld georiënteerd op de noordzijde?
 

Reputatie 7
Badge +14

Je bespreekt dat met de installatie monteur, die heeft ervaring met het ophangen van die ODU's. Maar als je een vrij zicht punt maakt boven je huis uit, dan kun hij alle kanten op.

Bedankt voor de reacties Eric. 

Komt het ook weleens voor dat een monteur geen geschikte plek voor plaatsing kan vinden? 

 Een plek met volledig vrij zicht is wellicht niet goed te realiseren op mijn woning. 

Reputatie 7

Simpel gezegd. stop de simkaart in je telefoon en doe een speedtest met de speedtest.net app :)

De maximale lengte voor POE is 100Meter via Cat6 kabel let er wel op dat dit een koperen kern heeft en geen CCA anders werkt het niet.

Simpel gezegd. stop de simkaart in je telefoon en doe een speedtest met de speedtest.net app :)

De maximale lengte voor POE is 100Meter via Cat6 kabel let er wel op dat dit een koperen kern heeft en geen CCA anders werkt het niet.

 

Helaas heb ik op voorhand geen T-Mobile simkaart tot mijn beschikking, anders was dit een prima optie geweest.  Weet je toevallig of de installatiemonteurs gebruik maken van kabels met koperen kern of zou dit iets zijn wat ik zelf moet regelen op voorhand?