Beantwoord

4G voor thuis valt vaak weg

  • 12 March 2023
  • 4 reacties
  • 140 Bekeken

Ik heb nu een maand 4G voor thuis, maar het netwerk valt zeker iedere dag een keer uit. Mijn postcode is 3722GZ, de snelheid en dekking is goed, maar het steeds uitvallen lijkt een storing? Als ik voor werk in calls zit, kan ik niet wegvallen, en dus is deze situatie niet houdbaar. Hoe kan ik dit oplossen?

icon

Beste antwoord door eric 12 March 2023, 17:11

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Heb je het product met buitenantenne, of alleen de binnenrouter? Probeer eens de PC met een kabel aan de router te verbinden. 4G voor thuis is een mobiel product, 1x per 24 uur wordt de dataverbinding opzettelijk verbroken. Als je precies op dat moment in een call zit kun je dat merken. Start daarom de router eens in de avond/nacht op. Dan zal dit niet overdag worden gereset.

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @Anne Bolsius, welkom op de Community! 🙋‍♂️

Jouw topic was in het wifi-subforum geplaatst, ik heb het nu in het juiste subforum gezet (4G voor Thuis). Binnen 24 uur zal een moderator jouw vraag oppakken. Is hert ook al gelukt met de tips van @eric

Heb je het product met buitenantenne, of alleen de binnenrouter? Probeer eens de PC met een kabel aan de router te verbinden. 4G voor thuis is een mobiel product, 1x per 24 uur wordt de dataverbinding opzettelijk verbroken. Als je precies op dat moment in een call zit kun je dat merken. Start daarom de router eens in de avond/nacht op. Dan zal dit niet overdag worden gereset.

Hoi Eric, bedankt voor je reactie? We zitten met z’n 2-en met 2 laptops en 2 telefoons op de wifi, dus een kabel is een optie. Bij aanschaf heb ik niet gehoord gekregen dat de dataverbinding opzettelijk verbroken wordt….waarom is dat precies? Maar ik ga het zeker proberen ‘m vanavond laat te resetten, dan hebben we er hopelijk geen last meer van!

Reputatie 7
Badge +14

Dat gebeurd dus met alle dataverbindingen die >24 uur open staan. Een verbinding neemt namelijk een radio resource in beslag. Na 24 uur is de kans groot dat er een “hangende’ verbinding is. Daarom wordt een reset gegeven. Dat duurt maar kort en een valide lange verbinding wordt ook direct weer opgezet, maar krijgt dan een ander IP adres. Die zijn namelijk dynamisch.

4G voor thuis is natuurlijk geen 1:1 vervanging voor een vaste internet lijn. Het is fantastich voor die plekken waar koper of glas geen optie zijn maar kent dus wat nadelen zoals dat IP adres, een databundel, afhankelijkheid van dekking en het genoemde 24 hr. reset. Maar voor jouw toepassing is de dekking dus goed en die reset kun je timen.. Of de 4G router alleen tijdens je werk aanzetten...

Reageer