AF%% indoor slecht wifi signaal

  • 5 February 2023
  • 10 reacties
  • 134 Bekeken

Bekabeld vanaf de AF55 indoor router prima signaal (95Mb) maar wifi signaal is tragisch slecht qua sterkte en bereik, zowel 2.4 als 5. Heb verschillende kanalen geprobeerd maar dit helpt niets. Het lijkt wel of de router antenne het niet doet, zelfs mobieltje op de router gelegd geeft nog een matig signaal.


10 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Hallo RobZonnemaire,

De 95 mbps voor 4G voor thuis is een hele mooie snelheid, tevens de maximale. Deze zal je met wifi alleen op 5 GHz kunnen benaderen. Op 2.4 GHz zal je dat lang niet halen. De 5 GHz heeft echter weer een beperkt bereik, de 2.4 GHz iets meer.

Als de WiFi dekking onvoldoende is zal je met een bedrade access point moeten gaan werken. Bij 4G voor thuis voorziet T-mobile hier niet in. Er zijn allerlei accesspoints of (mesh) WiFi sets in de handel die je bedraad achter de indoor unit kan plaatsen voor betere WiFi.

Mvg. Marcel

Hallo Marcel, bedankt voor je bericht. Met mijn mobieltje op de router krijg ik niet meer dan zo'n 15 mbps op 5G. Ik gebruik nu een extender maar zal een extra router aankoppelen als de slechte wifi van de AF55 indoor “normaal" is. Is jou bekend of T-mobile nog een ander type indoorrouter heeft? Groet, Rob

Reputatie 7
Badge +2

De AF55 is het huidige / nieuwste type router voor 4Gvt. Naar mijn weten is er geen ander (recent) type router.

De AF55 is het huidige / nieuwste type router voor 4Gvt. Naar mijn weten is er geen ander (recent) type router.

Je zegt dat 5Ghz een goede ontvangst zou moeten hebben maar dit heb ik niet en 2,4 valt verder dan 10 meter vaak weg. Zou dit niet aan de router antenne kunnen liggen / defect?

Reputatie 7
Badge +14

Nee, wifi is niet bedoeld voor grotere afstanden. Ook wordt wifi vaak beinvloed door weer andere wifi zenders van buren. Bijvoorbeeld in een appartementen complex is wifi helemaal een lastig verhaal.

Zorg dus voor een goed Mesh systeem of gebruik een LAN/kabel netwerk.

 

Eric, ik heb in de loop der jaren zo'n 5 routers gehad en allemaal gaven / geven ze een redelijk goed bereik.  Alle invloed omstandigheden zijn mij bekend en zijn niet van toepassing. De AF55 indoor router heeft gewoon een opvallend slecht bereik en in die mate dat ik me afvraag of dit aan de interne routerantenne ligt. Ik heb inmiddels een extra router besteld die ik er bedraad aan koppel en een beter bereik zal leveren. Is afdoende en goedkoper dan Mesh.

Reputatie 7
Badge +14

Ok! Zet dan in die nieuwe router de DHCP server uit, dan wordt het een access point en zou het moeten kunnen werken.

Ik schakel wifi van de AF55 helemaal uit en de nieuwe router neemt het (via lan kabeltje) netwerk over, anders heb ik nog steeds de slechte wifi van de AF55 👍

Reputatie 7
Badge +14

Niet alleen de wifi van de af55 uitzetten, ook de DHCP service van je nieuwe router. De AF55 deelt al IP adressen uit en conflicteren met elders DhCp service uit je nieuwe router.

Dank je, nu via nieuwe router 70 - 85 Mbps download op wifi 👍👍 probleem opgelost

Reageer