Beantwoord

Data Sim Only gebruiken met Port forwardingen

  • 4 July 2021
  • 8 reacties
  • 1234 Bekeken

Ik heb gelezen dat het met het 4G voor thuis abonnement mogelijk is port forwarding te gebruiken door de APN aan te passen naar fms.

Het abonnementsgeld is echter niet op te brengen voor een kleine vereniging.

Het Data Sim Only abonnement is beter betaalbaar en biedt precies dat gene wat we nodig hebben. Kunnen we dit abonnement ook port forwarding gebruiken of zitten dan vast aan 4G voor thuis?

Of zijn er andere alternatieven?

icon

Beste antwoord door eric 5 July 2021, 08:04

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @gsamplo , welkom op het forum.

Een data sim only abonnement is inderdaad bedoeld voor 1 device, een laptop of tablet. Het heeft een dynamisch publiek internet adres. Dit zit echter achter een NAT ter beveiliging dat je device niet kan worden gedetecteerd en aangevallen vanaf het 'boze' internet. 

Een poort forwarding is op zo'n device dus niet mogelijk en heeft ook geen zin. Als je het mobiele apparaat graag wil benaderen vanaf een ander (vast) netwerk zou je een VPN tunnel kunnen opbouwen vanaf het mobiele apparaat naar je vaste infrastructuur.

Het is de bedoeling dat de SIM in een 4G modem/router gebruikt gaat worden. Dit om het alarm en de CV in het verenigingsgebouw op afstand te kunnen besturen. Een Data Only abonnement ligt dan voor de hand. Het dataverbruik zal minimaal zijn.

Vooral voor het alarm is het belangrijk dat de server van de fabrikant het alarm kan bereiken. Achter een NAT gaat dat niet werken ben ik al achter. VPN is teveel gedoe en gaat mogelijk ook niet werken met de server van de alarmboer.

Dan blijft blijkbaar 4G voor thuis over maar dat is 3x zo duur als een data abonnement. Dat kan de club niet trekken.

Reputatie 7
Badge +14

Inderdaad, als er vanaf buiten naar binnen gecommuniceerd moet worden, dan kun je daar geen standaard mobiele sims voor gebruiken. Misschien heeft de alarmleverancier wel een VPN concentrator dienst? Dan kan je jouw 4G modem/router daarheen een tunnel laten opbouwen en kan je leverancier zo bij het alarm uitkomen. Of heeft hij een oplossing waar de (prepaid) simkaart direct in de alarmcentrale gestopt kan worden!

Maar het blijven inderdaad wel afhankelijkheden. Een vaste internetlijn is natuurlijk het simpelst. Een ondanks de kosten is 4G voor thuis dan misschien voor jullie een optie. Gebruik dan wel een DDNS dienst op je 4G router, ook bij 4G voor thuis krijg je een dynamisch IP adres.

Een vaste internetlijn zou inderdaad heel prettig zijn. Het verenigingsgebouw staat echter op een eiland. Dus geen vaste internet verbinding.

Of de leverancier (Satel) iets met VPN kan weet ik niet. Normaal regelt de installateur alles in maar dit gaat buiten hun kennis.

Reputatie 7
Badge +14

Voor het merk Satel bestaan toch  communicatie mogelijkheden. Toch raar dat jouw leverancier hier niet over kan adviseren?

Effe weekje weg geweest.

Er zijn inderdaad communicatiemogelijkheden. Wij hebben gekozen voor de ETHM-1 internet module.

Ik vraag me af of het dan wel zou werken met een GSM module.

Reputatie 7
Badge +14

De ETHM-1 is bedoeld voor een ethernet aansluiting in een LAN netwerk waar dan weer een router met internet accessbijhoort voor communicatie UIT/IN het gebouw. Er zijn modules zoals op deze pagina waar direct een simkaart in gebruikt kan worden. Maar voor verder advies over deze centrale zou je toch de leverancier moeten vragen.

Klopt allemaal wat je zegt. We willen in het gebouw sowieso internet hebben.Niet alleen voor het alarm maar straks ook voor de thermostaat van de CV en misschien ooit camera's. Met een GSM kaart in het alarm werkt het alarm dan misschien wel goed maar hebben we nog steeds geen internet. Dat lost mijn probleem dus niet op.

Voor het alarm is de ETHM-1 dan de “standaard” oplossing zoals je die thuis ook krijgt. Aansluiten op je modem/router en het werkt.

Tot zover is alles gelukt. We konden alleen niet voorzien dat de NAT van 4G providers roet in het eten gooit.

Reageer