Sticky

[FAQ] 4G voor Thuis: technische vragen

  • 10 August 2016
  • 53 reacties
  • 27548 Bekeken

Reputatie 5

Heb je technische vragen over 4G voor Thuis? In dit topic hebben we de meest gestelde vragen op een rijtje gezet. Staat je vraag er niet tussen? Reageer dan op dit topic of maak een nieuw topic aan. We pakken dit dan z.s.m. voor je op.

 

Is port forwarding mogelijk?

Ja, dit is mogelijk. Hoe je dit instelt lees je in dit topic:

https://forum.t-mobile.nl/installatie-andere-technische-vragen-480/uitleg-port-forwarding-instellen-270716

 

Hoe pas ik de DHCP server van mijn Huawei 4G-modem aan?

Hoe dat moet lees je in dit topic:

https://forum.t-mobile.nl/installatie-andere-technische-vragen-480/uitleg-dhcp-server-range-modem-aanpassen-273842

 

Kan het 4G-modem uitgebreid worden met een losse router (bijv. voor beter wifi-bereik)?

Dit kan zeker! De makkelijkste oplossing is om de router of WiFi-versterker d.m.v. een internetkabel op de Huawei router aan te sluiten en in Access Point mode te laten functioneren. Raadpleeg ook de handleiding van je WiFi-versterker of router. Wil je de volledige functionaliteit van je eigen router gebruiken, dan adviseren we je om DMZ te gebruiken en DHCP op de Huawei router uit te schakelen.

 

Er wordt om een wachtwoord gevraagd door het Huawei 4G-modem. Waar vind ik dit wachtwoord?

De standaard gebruikersnaam en het standaard wachtwoord zijn beide "admin".

 

Welke APN moet ik gebruiken voor 4G voor Thuis?

De APN voor 4G voor Thuis is anders dan voor alle andere abonnementen van Odido. Gebruik de volgende APN: APN: fms Laat gebruikersnaam en wachtwoord.

 


53 reacties

Ik heb interesse in port forwarding, maar wat wordt er bedoelt met 'dan stellen we het voor je in' ?



Met de 'virtual server' instellingen kan dit toch (al) bereikt worden?



Voor zover ik van internet begrijp is het zelfs mogelijk al het verkeer door te laten via de 'DMZ' instelling van de router. Iets waar ik persoonlijk nog meer interesse in heb trouwens.
Reputatie 5
@Xtreme_Machine

Leuk dat je interesse hebt in port forwarding! "Dan stellen we het voor je in" is niet zo handig geformuleerd, we sturen je namelijk een aantal instructies met zaken waar je op moet letten bij port forwarding. Ik zal dit anders formuleren. We kunnen deze instructies binnenkort hier op het forum gaan plaatsen.



Kun je mij in een privébericht hier op het forum je e-mail adres sturen? Dan stuur ik je de instructies door! 🙂
Ik heb zelf ook interesse in port forwarding!

Wat moet ik doen?

Met vriendelijke groeten.
Hallo allemaal.



Bij mij standaard is de mobile profile is "T-mobile NL(default)"

Username is leeg, wachtwoord is leeg, en APN is smartsites.t-mobile"



Klopt dit? Dit is anders dan wat hierboven is vermeldt. Moek ik zelf een nieuwe profiel aanmaken met APM fms?



Volgens mij het werkt port forwarding niet bij default omdat ook als je een DMZ of port forwarding instelt in de T-Mobile router de router heeft een interne ip adres. Dat is ten minste bij mij het geval.

Is het mogelijk om een publieke ip adres te verkrijgen, of hoe moeten we omgaan met port forwarding.



In de T-Mobile router onder de tab "Settings" klap je open links de "System" stuk en je selecteert "Device Information". Hier zie je "WAN IP adres.

Kan iemand hier advies geven?

Alvast bedankt.
Reputatie 5
@mynetwork

Ik ga de instructies voor port forwarding later vandaag hier op het forum plaatsen. Alle poorten staan nu open op ons netwerk namelijk dus geïnteresseerden kunnen goed aan de slag nu.



Enige voorwaarde is dat je de fms APN gebruikt, daar krijg je in tegenstelling tot smartsites.t-mobile wél een publiek IP-adres. Om hiervan gebruik te maken dien je inderdaad een nieuw profiel op de router aan te maken. Gebruikersnaam en wachtwoord mogen weer leeg blijven 🙂
Beste Dennis,

Bedankt voor je uitleg .Ik heb aangepast de APN in fms en nu inderdaad krijg ik een publieke IP adres. Ik heb een Virtual server opgezet (udp) in de modem, om port forwarding op te zetten naar mijn OpenVPN server, maar ik krijg niet aan de praat.

Ik heb zelf de logs bekeken, maar ik krijg het niet voor elkaar om dit werkend te krijgen.

Als ik de modem eruit haal, en direct een VPN op zet, dan werkt het wel, dus mijn VPN server zou goed zijn ingesteld, maar ik zie geen logs in de modem.

Is het mogelijk om de logs te bekijken, door middel van de GUI of eventueel telnet/ssh?

Dan kan ik ten minste zien als de modem iets blokkeert of de verkeer komt helemaal niet binnen in de modem.

Ik heb de zelfde opstelling werkend op mijn voorige ISP verbinding.

Ik kan trouwens mooie snelheden halen via de modem 🙂 .

Bedankt.
In het kader van portforwarding, hoe vaak veranderd het publieke IP-adres, aangezien zaterdag mijn IP-adres is veranderd en ik sindsdien dus niet meer bij mijn server kan vanaf buitenaf.



Verder werkt het internet erg netjes.
Reputatie 5
@mynetwork

Is het inmiddels al gelukt?



@Houtsma

Het IP-adres verandert in principe iedere 24 uur. Hierom raden we aan om DDNS te gebruiken. Instructies hiervoor staan in dit topic.
Reputatie 1
Hoi,



Mijn NAT-Type van mijn Xbox One staat op Strikt en ik wil dit graag op Open hebben staan. Nu heb ik Port Forwarding naar mijn weten goed ingesteld, maar het staat nog steeds op Strikt.



Ik heb wat verder rondgekeken op internet en blijkbaar gebruiken jullie een Carrier-grade NAT en heb ik een public IPv4 adres van jullie nodig. Klopt dit?
Reputatie 5
@D4rryl

Gebruik je ook de fms APN? Zie dit topic. Alleen met deze APN krijg je een publiek IPv4 adres.



Gebruik je een eigen router voor port forwarding of gebruik je alleen het Huawei 4G-modem?
Hoi Dennis,

In middels werkt het wel. Ik heb alleen een probleem. De IP address veranderd zo vaak dat soms lukt geen verbinding te maken omdat de ddns is nog net niet bijgewerkt op de publieke dns-servers.

Is het mogelijk om jullie de ip address alleen te veranderen 1 keer in een maand of week. dan blijf ten minste een paar dagen het zelfde.

Ik begrijp dat jullie zijn bezig met mogelijk maken om de ip aan de MAC van de modem te koppelen. Dat zou het mooiste zijn. Dan gaan we (redelijk) statische IP's hebben die misschien een keer in het jaar of half jaar verandert. Ik volg nauwlettend de ontwikkelingen.
Reputatie 7
Hey Mynetwork,



De vaste(re) IP-adressen staan op het moment nog op de roadmap, er wordt dus onderzocht of dit mogelijk is. Je kunt in dit topic alle huidige punten vinden die op het moment worden gecontroleerd op haalbaarheid, daar zullen ook de updates worden geplaatst. Houd dat topic dus goed in het oog! 🙂
Reputatie 2
Hi ik heb aan mijn netwerk een domotica systeem hangen en ik vroeg me af of het mogelijk is om een aantal vaste adressen ip toe te kennen. Nu krijg ik steeds nieuwe bij een herstart en kan ik de boel steeds aanpassen. Kan het niet vinden in de modem van huawei.
Reputatie 7
Hi Tribble,



Op dit moment is dat nog niet mogelijk, maar we zijn ermee bezig, zoals je ook in dit topic kunt lezen. 🙂 Op het moment wordt er aan de tests gewerkt, dus hopelijk kun je er gauw gebruik van maken!
Hoi allemaal,



Ik heb een tweetal vragen, dingen waar ik nu momenteel het meest tegenaanloop:


  1. Het op willekeurige momenten wegvallen van het hele netwerk.
Hierbij zie ik een rode lamp op de router. En geeft de router via de ping ook aan geen netwerken te kunnen bereiken. Ik snap dat er updates uitgevoerd moeten worden, maar dit probleem doet zich dagelijks voor. Werken toevallig alle servers/masten op Windows 10 die de updates forceert? ;)




  1. (de 2 pakt die dan niet). 2. Het dichtknijpen van de verbinding.
Als ik een grote download binnenhaal, wat een langere tijd duurt, ongeacht welk tijdstip op de dag (ook s'nachts), word de verbinding dichtgeknepen, daarmee te zeggen dat er wel een verbinding is maar niks meer gedownload wordt. Tot een minuut heb ik gemeten voordat er weer gedownload kan worden.



Zodra ik een livestream aanzet, verbruik ik veel van de bundel wat ik op zich niet erg vind, daarvoor heb ik dit abonnement, maar moet vaak halverwege stoppen omdat 1 van deze 2 zaken dan voorkomt, ik verlies kijkers hierdoor. Sinds dat KPN weigert hier glasvezel neer te leggen is dit momenteel mijn enigste optie, maar enige stabiliteit zou wel wat fijner zijn.
Reputatie 6
@MichaelvT Er kan vanalles aan de hand zijn, meest waarschijnlijke is dat de zend+ontvangst kwaliteit af en toe te weinig is. Ook dat kan weer meerder ooorzaken hebben, b.v. dat er vele andere TMO klanten bij in de buurt flink gebruik maken van het mobiele netwerk. Verder reset TMO minimaal 1x per 24 de verbinding voor alle mobile klanten.



Wat is de sessietijd doorgaans ? Log in op http://192.168.8.1/ om dit te bekijken.

Verder kan het zijn dat je de link op 4G-only moet zetten, zie https://community.t-mobile.nl/installatie-en-andere-technische-vragen-480/hoe-zet-ik-mijn-modem-vast-op-4g-270781

en ook APN fms instellen, zie https://community.t-mobile.nl/search?q=APN+fms



Glasvezel aanleggen is geen verplichting van KPN (of PTT), dit kun je zelf regelen of vragen aan verschillende partijen. 'weigeren' is derhalve niet aan de orde, het is ook geen 5 december, het is een investering die pas over meerdere jaren wordt terugverdient door de organisatie die aan het graven slaat. Als je geld voorschiet, in de orde van 1500 euro of enkele veelvouden ervan, krijge je het wellicht wel voor elkaar.
Mij 9 maanden aan het lijntje houden, me vertellen dat ze het voor ons van de VVE aan het uitzoeken zijn om vervolgens aan het eind van de rit te vertellen: "Nee, meneer. Dit gaan we niet voor u doen, het is te duur om de kabel omhoog te trekken," noem ik weigering. Ik ben er nogsteeds kwaad over.



Maar goed.


  • De sessietijd wordt gewist op het moment dat de verbinding wegvalt, dus de sessietijd kan nooit langer dan 24 uur zijn.


  • 4G-Only heb ik in het verleden al aan moeten zetten, vanwege dat de modem altijd terugspringt op 3G.
  • De APN fms in de community is wat onduidelijk weergegeven, momenteel staat het op smartsites.t-mobile
Reputatie 6

  • De sessietijd wordt gewist op het moment dat de verbinding wegvalt, dus de sessietijd kan nooit langer dan 24 uur zijn.


  • 4G-Only heb ik in het verleden al aan moeten zetten, vanwege dat de modem altijd terugspringt op 3G.
  • De APN fms in de community is wat onduidelijk weergegeven, momenteel staat het op smartsites.t-mobile


De screenshot zegt eigenlijk genoeg zo te zien; Ogenschijnlijk is de dekking voor de E5186s-22a te weinig. Wellicht was het ooit genoeg/beter, maar het kan goed zijn dat TMO NL iets veranderd heeft bij jouw in de buurt wat niet goed voor jouw uitpakt of dat er, zoals al aangegeven, veel meer/andere klanten zijn die een ruim betere signaalkwaliteit hebben en dan komt die E5186 van jouw in de verdrukking. Je kan een dekkingsklacht indienen en/of kijken of je de E5186 op andere plaats kan zetten of voorzien van buitenantenne. Kijk e.v.t. ook wat de SIMkaart doet in een moderne smartphone buitenshuis en kijk ook waar de masten staan. Zie o.a.

https://community.t-mobile.nl/4g-voor-thuis-algemeen-477/handige-video-s-om-4g-te-optimaliseren-281869



Je kan vaker in de modem inloggen/kijken om het 1 en ander te bepalen m.b.t. sessietijd. Als je een Linux computer tot je beschikking hebt verbondem met de E5186 kun je dit automatiseren m.b.v. een script en XML interpreter, zie o.a.

https://community.t-mobile.nl/storingen-netwerk-347/dagelijks-verbinding-verbroken-284186/



Ik weet niet hoe APN smartsites.t-mobile zich gedraagt voor 4GvT want is ik die zou gebruiken kan ik 4GvT net zo goed opzeggen en iets goedkopers inzetten.
Wat is de DHCP IP Range van T-Mobile? En wat kan ik het beste als lease time instellen?
Reputatie 6
@marnick server side leasetime is 6 dagen volgens dit bericht:

https://community.t-mobile.nl/installatie-en-andere-technische-vragen-480/voorbeeldconfiguratie-mikrotik-912uag-5hpnd-met-me909s-120-mini-pcie-modem-306550



Ik zou zeggen 50 uur zo uit de losse pols. Je krijgt hoe dan ook binnen 24 uur een physical/data layer disconnect, dat is altijd een reden tot IP adres wissel. Je WAN DHCP client plus netwerk entiteit moet in ieder geval in staat zijn om een dergelijke disconnect te detecteren en zo bij hernieuwde verbinding weer direct om (nieuw) adres vragen.



Range weet ik niet exact, maar je zu hier

https://bgp.he.net/AS31615#_prefixes

kunnen kijken. Maar ik zie niet echt in waarom dat nuttig is om te weten.
@marnick server side leasetime is 6 dagen volgens dit bericht:

https://community.t-mobile.nl/installatie-en-andere-technische-vragen-480/voorbeeldconfiguratie-mikrotik-912uag-5hpnd-met-me909s-120-mini-pcie-modem-306550



Ik zou zeggen 50 uur zo uit de losse pols. Je krijgt hoe dan ook binnen 24 uur een physical/data layer disconnect, dat is altijd een reden tot IP adres wissel. Je WAN DHCP client plus netwerk entiteit moet in ieder geval in staat zijn om een dergelijke disconnect te detecteren en zo bij hernieuwde verbinding weer direct om (nieuw) adres vragen.



Range weet ik niet exact, maar je zu hier

https://bgp.he.net/AS31615#_prefixes

kunnen kijken. Maar ik zie niet echt in waarom dat nuttig is om te weten.


Mijn router vraagt om de range, dus ik dacht ik vraag het maar. Nu staat hij op standaard.
Reputatie 6
Mijn router vraagt om de range, dus ik dacht ik vraag het maar. Nu staat hij op standaard.

Ik had al zo'n vermoeden dat je "DHCP server" en "DHCP client" door eelkaar haalt. Of je hebt wel een hele eigenaardige router (om welk merk+type gaat het eigenlijk?).



Die range die je router nodig heeft slaat op de DHCP server, het process wat IP adressen uitdeelt aan je apparaten binnen je thuisLAN netwerk.

De DHCP client slaat op het process dat jouw router over de 4G verbinding een publiek IP adress vraagt aan de T-Mobile DHCP server (infrastructuur). Als je niet zelf routers bouwt of fabriceert heb je met dat laatste niks van doen.
@tmoesel het is een Netgear LB2120. Ik zei router, maar eigenlijk is het meer een 4G modem.

Er staat DHCP IP Range, en het stond direct naast de lease time, dus ik dacht dat het er mee te maken had. Maar blijkbaar niet dus 😂.
Reputatie 6
@tmoesel het is een Netgear LB2120. Ik zei router, maar eigenlijk is het meer een 4G modem.

Er staat DHCP IP Range, en het stond direct naast de lease time, dus ik dacht dat het er mee te maken had. Maar blijkbaar niet dus 😂.


OK duidelijk. Dit is een Dual-WAN router in feite, waarvan de ene WAN met 4G LTE modem is uitgerust.

Kwa routing is dit wel iets meer dan een standaard router gezien de mogelijkheden tot fail-over en dus ook verandering van het routing pad (als je dat wilt gebruiken en zo insteld).
Reputatie 6
Hallo,



Helaas wordt ik via de klantenservice van het kastje naar de muur gestuurd en kom ik uiteindelijk hier uit.

Hopelijk kunnen jullie mijn simpele vraag snel beantwoorden.

Mijn tv moet opnieuw op het wifi netwerk komen.

Nu is de vraag, welk netwerk en wachtwoord wat onderop de router staat moet ik invullen?

Dan kan alles weer verbinding maken met het Google Chrome kasje en kan ik streamen.



Mvg Nadine


dubbele post, zie apart topic https://community.t-mobile.nl/installatie-en-andere-technische-vragen-480/wifi-netwerk-en-w8w-314432#post1510691

Reageer