Sticky

[FAQ] 4G voor Thuis: technische vragen

  • 10 August 2016
  • 53 reacties
  • 26073 Bekeken

Reputatie 5
Badge +12
Heb je technische vragen over 4G voor Thuis? In dit topic hebben we de meest gestelde vragen op een rijtje gezet. Staat je vraag er niet tussen? Reageer dan op dit topic of maak een nieuw topic aan. We pakken dit dan z.s.m. voor je op.



Is port forwarding mogelijk?

Ja, dit is mogelijk. Hoe je dit instelt lees je in dit topic.



Hoe pas ik de DHCP server van mijn Huawei 4G-modem aan?

Hoe dat moet lees je in dit topic.



Kan het 4G-modem uitgebreid worden met een losse router (bijv. voor beter wifi-bereik)?

Dit kan zeker! De makkelijkste oplossing is om de router of WiFi-versterker d.m.v. een internetkabel op de Huawei router aan te sluiten en in Access Point mode te laten functioneren. Raadpleeg ook de handleiding van je WiFi-versterker of router. Wil je de volledige functionaliteit van je eigen router gebruiken, dan adviseren we je om DMZ te gebruiken en DHCP op de Huawei router uit te schakelen.



Er wordt om een wachtwoord gevraagd door het Huawei 4G-modem. Waar vind ik dit wachtwoord?

De standaard gebruikersnaam en het standaard wachtwoord zijn beide "admin".



Welke APN moet ik gebruiken voor 4G voor Thuis?

De APN voor 4G voor Thuis is anders dan voor alle andere abonnementen van T-Mobile. Gebruik de volgende APN:



APN: fms

Laat gebruikersnaam en wachtwoord leeg.

53 reacties

Reputatie 7
Badge +20

@veravandijen Ik heb je in dit topic van een reactie voorzien. 

ik heb sinds een week een nieuw abonnement bij T-mobile 4G/5G binnenmodem en buitenmodem AF 55.

Bedraad internet werkt, maar er kan geen wifiverbinding worden gemaakt. Wachtwoord niet juist????? kan ook niet inloggen op de modem?????? Monteur is te druk en komt nog voor afspraak. Wanneer??? Hoe verbinding te maken met wifi??

Reputatie 7
Badge +17

Als je via de mobiele verbinding sms verstuurd,  wordt dat per stuk in rekening gebracht.  Dat zit niet in het data abonnement inbegrepen. Er zijn ook manieren om sms via internet te versturen,  is ook veel technische uitleg over, b.v. hier.

Bedankt @eric :purple-heart:
Kun je ook nog iets zeggen over waarom ik extra kosten op mijn account krijg als ik sms-forwarding aan zet?

Reputatie 7
Badge +17

Volte is inderdaad voorbehouden aan mobiele toestellen op een mobiel netwerk. Dat gaat met een router en 4g voor thuis data abonnement helaas niet werken. 

Hoi @LiPhiCo 4G voor thuis is dus alleen een data abonnement als soort van alternatief voor je internet aansluiting via koper. Het versturen van sms kan nog wel om b.v. databoosters te bestellen, maar als je naar andere nummers gaat smsen is er geen smsbundel actief en betaal je dus per stuk. 

Je gaf aan dat je een voip dienst uit je modem wilt gebruiken. Dat is geen onderdeel van 4G voor thuis, dus dat zul je bij een voip provider moeten aanschaffen. Bij die partij kun je dan ook het technische support vragen om dit aan de praat te krijgen. Maar de door mij genoemde termen zul je daar ook tegenkomen. Wat mogelijkheden: nummer 1, Nummer 2.

 

soort van alternatief voor je internet aansluiting via koper” 
Ja, daar was ik al bang voor -\_/- , nummer 1 en 2 zijn echter allebei skeer … beetje jammer, maar ik begrijp dat we het er maar mee moeten doen.

Ik mis eigenlijk alleen nog waarom, “Volte zal dus zeker niet mogelijk zijn”

Thanks @eric (sometimes even heroes cannot but bring bad news) :<3:

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @LiPhiCo 4G voor thuis is dus alleen een data abonnement als soort van alternatief voor je internet aansluiting via koper. Het versturen van sms kan nog wel om b.v. databoosters te bestellen, maar als je naar andere nummers gaat smsen is er geen smsbundel actief en betaal je dus per stuk. 

Je gaf aan dat je een voip dienst uit je modem wilt gebruiken. Dat is geen onderdeel van 4G voor thuis, dus dat zul je bij een voip provider moeten aanschaffen. Bij die partij kun je dan ook het technische support vragen om dit aan de praat te krijgen. Maar de door mij genoemde termen zul je daar ook tegenkomen. Wat mogelijkheden: nummer 1, Nummer 2.

 

Ik ben er inmiddels wel achter dat sms-forwarding aanzetten in mijn router een prijs heeft:

0,60 Euro Extra kosten deze maand.

Ik weet niet of dat een aantal berichten betreft, of alleen het aanzetten van de dienst. Ik heb het maar snel weer snel uit gezet, want ik ben niet op zoek naar extra kosten (...).

 Echt super bedankt voor je snelle reactie @eric, maar je zegt het alsof het allemaal vanzelfsprekend is. Dat is het niet voor mij. Er zijn een paar zinsnedes die ik niet helemaal begrijp:

  • “Volte zal dus zeker niet mogelijk zijn” > wat is VoLTE dan precies?
  • “Als je een VOIP provider hebt” > is dat een betaalde dienst die je ergens kunt/moet kopen?
  • “STUN server” > wat is dat?
  • “omdat er NAT op het mobiele netwerk gebruikt wordt” > Waarom is NAT de reden dat er een STUN server nodig is?

Ik snap het iets van networking en een beetje van mobile IT, en ik begrijp uit je reactie dat ik dit niet moet willen. Bovendien kan ik dit natuurlijk ook zelf Googlen... 

Maar het is voor deze thread misschien beter dat jij dit zelf uitlegt.

Reputatie 7
Badge +17

4g voor thuis is een data only product. Volte zal dus zeker niet mogelijk zijn, als je een VOIP provider hebt dan zou je dat via data wel kunnen benaderen. Misschien dat er een STUN server nodig is van die voip provider omdat er NAT op het mobiele netwerk gebruikt wordt.

Ik heb een eigen modem (TCL 5G CPE) die VoLTE of VOIP kan ondersteunen voor spraak op een aangesloten telefoon. Is het mogelijk om hiervan gebruik te maken met mijn 4g-voor-thuis sim?

Hoi @Adrislui , welkom bij de community.

Dat je A-technisch bent is natuurlijk geen probleem, maar het 4G voor thuis product biedt in de basis gewoon standaard internet connectiviteit. De foutcode van Nintendo geeft aan dat deze geen “peer to peer” verbinding kan opzetten, en dat komt omdat een router standaard alle poorten blokkeerd. Dat is o.a. voor de veiligheid.

Als je dit wil omzeilen zul je zelf aan de knoppen moeten gaan zitten, of iemand vinden die dat voor je kan doen. Je moet een poort forwarden naar je switch. Alle IP informatie die je nodig hebt en uitleg van je Switch vind je hier.

In dit topic is al een link te vinden naar iemand die het stap voor stap heeft uitgelegd. Om je het nog makkelijker te maken heb ik de meest relevante content er even uit gehaald:

  1. Navigeer in een webbrowser naar 192.168.1.1
  2. Login op het modem maar doe dit niet met het ‘user’ account wat aangegeven staat op de sticker van het modem maar gebruik de volgende gegevens:
  3. Pas het wachtwoord van het admin account meteen aan
  4. Ga naar ‘Network setting’ → Broadband
  5. Bij internet setup, klik op de eerste regel op modify, pas in de pop-up de volgende items aan:
    • zet vinkje uit bij 'Auto APN'
    • vul bij APN in: fms
    • Klik onderaan op Apply
  6. Als het modem vraagt om te rebooten reboot deze 

Door de APN aan te passen naar ‘fms’ (deze is speciaal bedoeld voor 4G voor Thuis gebruikers) krijg je een publiek IPv4 adres en valt de ‘dubbele’ NAT er tussenuit omdat hier alle poorten open staan. 

 

Vervolgens is het mogelijk om poorten te forwarden. Zorg dat het betreffende apparaat eerst een vast IP-adres heeft door te navigeren naar: ‘Network setting’ → ‘Home Networking’ → ‘Static DHCP’ en zet het vinkje aan bij het apparaat wat je een statisch IP-adres wilt geven, noteer het in IP. Vervolgens kun je de poorten voor dit apparaat forwarden door te navigeren naar ‘Network Setting’ → ‘Nat’ in het eerste tabblad kan je een ‘new rule’ toevoegen. Vul hier het betreffende poortnummer in, het protocol en het interne IP-adres. 

 

 

 

Beste,

 

Ik loop vast vanaf het punt dat ik moet inloggen. Het ip adres plus wachtwoord kloppen niet. De enige manier hoe ik in het systeem kom is door in te loggen met mijn eigen router gegevens. Maar vervolgens zie ik nergens de tab broadband waardoor ik niet verder kan gaan. 
 

Wat kan ik nu doen?

 

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @Adrislui , welkom bij de community.

Dat je A-technisch bent is natuurlijk geen probleem, maar het 4G voor thuis product biedt in de basis gewoon standaard internet connectiviteit. De foutcode van Nintendo geeft aan dat deze geen “peer to peer” verbinding kan opzetten, en dat komt omdat een router standaard alle poorten blokkeerd. Dat is o.a. voor de veiligheid.

Als je dit wil omzeilen zul je zelf aan de knoppen moeten gaan zitten, of iemand vinden die dat voor je kan doen. Je moet een poort forwarden naar je switch. Alle IP informatie die je nodig hebt en uitleg van je Switch vind je hier.

In dit topic is al een link te vinden naar iemand die het stap voor stap heeft uitgelegd. Om je het nog makkelijker te maken heb ik de meest relevante content er even uit gehaald:

  1. Navigeer in een webbrowser naar 192.168.1.1
  2. Login op het modem maar doe dit niet met het ‘user’ account wat aangegeven staat op de sticker van het modem maar gebruik de volgende gegevens:
  3. Pas het wachtwoord van het admin account meteen aan
  4. Ga naar ‘Network setting’ → Broadband
  5. Bij internet setup, klik op de eerste regel op modify, pas in de pop-up de volgende items aan:
    • zet vinkje uit bij 'Auto APN'
    • vul bij APN in: fms
    • Klik onderaan op Apply
  6. Als het modem vraagt om te rebooten reboot deze 

Door de APN aan te passen naar ‘fms’ (deze is speciaal bedoeld voor 4G voor Thuis gebruikers) krijg je een publiek IPv4 adres en valt de ‘dubbele’ NAT er tussenuit omdat hier alle poorten open staan. 

 

Vervolgens is het mogelijk om poorten te forwarden. Zorg dat het betreffende apparaat eerst een vast IP-adres heeft door te navigeren naar: ‘Network setting’ → ‘Home Networking’ → ‘Static DHCP’ en zet het vinkje aan bij het apparaat wat je een statisch IP-adres wilt geven, noteer het in IP. Vervolgens kun je de poorten voor dit apparaat forwarden door te navigeren naar ‘Network Setting’ → ‘Nat’ in het eerste tabblad kan je een ‘new rule’ toevoegen. Vul hier het betreffende poortnummer in, het protocol en het interne IP-adres. 

 

 

Hallo, 

ik heb een Nintendo switch met NAT D? Ik krijg een foutmelding van Nintendo online als ik online wil spelen.  De foutmelding die ik krijg is 2618-0513. Nu heb ik een 4G modem van t-mobile. Hoe kan ik dit oplossen? Zou graag willen gebruikmaken van m’n switch in volledige capaciteit. ik ben zo A-technisch als het maar kan dus hoop dat iemand mij hierbij kan helpen! 

Hallo allemaal,

 

Ik maak gebruik van 4g voor thuis (router ZTE MF289D) probeer via port forwarding het NAT type te wijzigen naar type 2 (voor de PS5). Ik heb Upnp ingeschakeld  en via 'poort doorschakelen' enkele virtuele servers aangemaakt, maar niks lijkt te werken.

 

Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik mijn NAT type wijzig?

 

Gr Hans

Wat is de frequentie van het veranderen van het dynamische ip van de B2368-66?

Ik hoorde elke dag, maar wil het graag zeker weten. Tia!

Reputatie 1

Misschien heeft iemand een idee hoe ik mijn probleem op kan lossen.. sinds deze week hebben wij 4G extra snel voor thuis (Huawei B2368-66 modem) maar sinds dat moment heeft mijn Playstation 5 Type 3 NAT (Strict) waardoor het niet lukt om met vrienden te verbinden.

Ik heb geprobeerd PS5 een vast IP te geven en poorten te forwarden maar dit lijkt het niet op te lossen. Hoe kan ik dit wel oplossen?

Oplossing gevonden en heb ik hier omschreven:

 

Reputatie 1

Misschien heeft iemand een idee hoe ik mijn probleem op kan lossen.. sinds deze week hebben wij 4G extra snel voor thuis (Huawei B2368-66 modem) maar sinds dat moment heeft mijn Playstation 5 Type 3 NAT (Strict) waardoor het niet lukt om met vrienden te verbinden.

Ik heb geprobeerd PS5 een vast IP te geven en poorten te forwarden maar dit lijkt het niet op te lossen. Hoe kan ik dit wel oplossen?

Reputatie 7
Badge +17

@eric  ik ben daar ook wel benieuwd naar.

En wanneer je zelf in het bezit bent van de hardware, kun je dan sim only extra snel krijgen?

Nee, extra snel wordt alleen met hardware EN monteur geleverd.

@eric  ik ben daar ook wel benieuwd naar.

En wanneer je zelf in het bezit bent van de hardware, kun je dan sim only extra snel krijgen?

Nu de vraag waarom doen ze dat? @eric Ik heb hier in huis prima bereik. Jij ook een fijn weekend.

Reputatie 7
Badge +17

Kijk, waar het forum weer niet goed voor is!  Fijn weekend.

Hallo @eric  dat was de oplossing 🙂 de monteur had alles wel aangesloten maar ik had nog niet de sim overgedaan. Bedankt.

Reputatie 7
Badge +17

Hallo @dkluivingh . Bij het extra snel abonnement hoort dedicated hardware met buitenantenne. Is die al door de monteur geplaatst? Als je de extra snel sim in een andere router gebruikt krijg je inderdaad de lagere snelheid maar wel de grotere databundel.

Hallo,

Ik heb sinds vandaag de 4G voor Thuis Extra Snel abonnement hiervoor had ik het abonnement 4G voor Thuis '18. Het probleem wat ik heb is dat mijn snelheid gecapt is op 30mbit/5mbit terwijl dit 100mbit/10mbit zou moeten zijn. Dit weet ik omdat ik gisteren nog 25mbit/25mbit haalde met mijn oude abonnement met dezelfde modem/router. Wie kan mij hiermee helpen?

Mvg Daniël

Reageer