Sticky

[FAQ] 4G voor Thuis: technische vragen

  • 10 August 2016
  • 42 reacties
  • 25436 Bekeken

Reputatie 5
Badge +12
Heb je technische vragen over 4G voor Thuis? In dit topic hebben we de meest gestelde vragen op een rijtje gezet. Staat je vraag er niet tussen? Reageer dan op dit topic of maak een nieuw topic aan. We pakken dit dan z.s.m. voor je op.

Is port forwarding mogelijk?
Ja, dit is mogelijk. Hoe je dit instelt lees je in dit topic.

Hoe pas ik de DHCP server van mijn Huawei 4G-modem aan?
Hoe dat moet lees je in dit topic.

Kan het 4G-modem uitgebreid worden met een losse router (bijv. voor beter wifi-bereik)?
Dit kan zeker! De makkelijkste oplossing is om de router of WiFi-versterker d.m.v. een internetkabel op de Huawei router aan te sluiten en in Access Point mode te laten functioneren. Raadpleeg ook de handleiding van je WiFi-versterker of router. Wil je de volledige functionaliteit van je eigen router gebruiken, dan adviseren we je om DMZ te gebruiken en DHCP op de Huawei router uit te schakelen.

Er wordt om een wachtwoord gevraagd door het Huawei 4G-modem. Waar vind ik dit wachtwoord?
De standaard gebruikersnaam en het standaard wachtwoord zijn beide "admin".

Welke APN moet ik gebruiken voor 4G voor Thuis?
De APN voor 4G voor Thuis is anders dan voor alle andere abonnementen van T-Mobile. Gebruik de volgende APN:

APN: fms
Laat gebruikersnaam en wachtwoord leeg.

42 reacties

Hoi @Adrislui , welkom bij de community.

Dat je A-technisch bent is natuurlijk geen probleem, maar het 4G voor thuis product biedt in de basis gewoon standaard internet connectiviteit. De foutcode van Nintendo geeft aan dat deze geen “peer to peer” verbinding kan opzetten, en dat komt omdat een router standaard alle poorten blokkeerd. Dat is o.a. voor de veiligheid.

Als je dit wil omzeilen zul je zelf aan de knoppen moeten gaan zitten, of iemand vinden die dat voor je kan doen. Je moet een poort forwarden naar je switch. Alle IP informatie die je nodig hebt en uitleg van je Switch vind je hier.

In dit topic is al een link te vinden naar iemand die het stap voor stap heeft uitgelegd. Om je het nog makkelijker te maken heb ik de meest relevante content er even uit gehaald:

  1. Navigeer in een webbrowser naar 192.168.1.1
  2. Login op het modem maar doe dit niet met het ‘user’ account wat aangegeven staat op de sticker van het modem maar gebruik de volgende gegevens:
  3. Pas het wachtwoord van het admin account meteen aan
  4. Ga naar ‘Network setting’ → Broadband
  5. Bij internet setup, klik op de eerste regel op modify, pas in de pop-up de volgende items aan:
    • zet vinkje uit bij 'Auto APN'
    • vul bij APN in: fms
    • Klik onderaan op Apply
  6. Als het modem vraagt om te rebooten reboot deze 

Door de APN aan te passen naar ‘fms’ (deze is speciaal bedoeld voor 4G voor Thuis gebruikers) krijg je een publiek IPv4 adres en valt de ‘dubbele’ NAT er tussenuit omdat hier alle poorten open staan. 

 

Vervolgens is het mogelijk om poorten te forwarden. Zorg dat het betreffende apparaat eerst een vast IP-adres heeft door te navigeren naar: ‘Network setting’ → ‘Home Networking’ → ‘Static DHCP’ en zet het vinkje aan bij het apparaat wat je een statisch IP-adres wilt geven, noteer het in IP. Vervolgens kun je de poorten voor dit apparaat forwarden door te navigeren naar ‘Network Setting’ → ‘Nat’ in het eerste tabblad kan je een ‘new rule’ toevoegen. Vul hier het betreffende poortnummer in, het protocol en het interne IP-adres. 

 

 

 

Beste,

 

Ik loop vast vanaf het punt dat ik moet inloggen. Het ip adres plus wachtwoord kloppen niet. De enige manier hoe ik in het systeem kom is door in te loggen met mijn eigen router gegevens. Maar vervolgens zie ik nergens de tab broadband waardoor ik niet verder kan gaan. 
 

Wat kan ik nu doen?

 

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @Adrislui , welkom bij de community.

Dat je A-technisch bent is natuurlijk geen probleem, maar het 4G voor thuis product biedt in de basis gewoon standaard internet connectiviteit. De foutcode van Nintendo geeft aan dat deze geen “peer to peer” verbinding kan opzetten, en dat komt omdat een router standaard alle poorten blokkeerd. Dat is o.a. voor de veiligheid.

Als je dit wil omzeilen zul je zelf aan de knoppen moeten gaan zitten, of iemand vinden die dat voor je kan doen. Je moet een poort forwarden naar je switch. Alle IP informatie die je nodig hebt en uitleg van je Switch vind je hier.

In dit topic is al een link te vinden naar iemand die het stap voor stap heeft uitgelegd. Om je het nog makkelijker te maken heb ik de meest relevante content er even uit gehaald:

  1. Navigeer in een webbrowser naar 192.168.1.1
  2. Login op het modem maar doe dit niet met het ‘user’ account wat aangegeven staat op de sticker van het modem maar gebruik de volgende gegevens:
  3. Pas het wachtwoord van het admin account meteen aan
  4. Ga naar ‘Network setting’ → Broadband
  5. Bij internet setup, klik op de eerste regel op modify, pas in de pop-up de volgende items aan:
    • zet vinkje uit bij 'Auto APN'
    • vul bij APN in: fms
    • Klik onderaan op Apply
  6. Als het modem vraagt om te rebooten reboot deze 

Door de APN aan te passen naar ‘fms’ (deze is speciaal bedoeld voor 4G voor Thuis gebruikers) krijg je een publiek IPv4 adres en valt de ‘dubbele’ NAT er tussenuit omdat hier alle poorten open staan. 

 

Vervolgens is het mogelijk om poorten te forwarden. Zorg dat het betreffende apparaat eerst een vast IP-adres heeft door te navigeren naar: ‘Network setting’ → ‘Home Networking’ → ‘Static DHCP’ en zet het vinkje aan bij het apparaat wat je een statisch IP-adres wilt geven, noteer het in IP. Vervolgens kun je de poorten voor dit apparaat forwarden door te navigeren naar ‘Network Setting’ → ‘Nat’ in het eerste tabblad kan je een ‘new rule’ toevoegen. Vul hier het betreffende poortnummer in, het protocol en het interne IP-adres. 

 

 

Hallo, 

ik heb een Nintendo switch met NAT D? Ik krijg een foutmelding van Nintendo online als ik online wil spelen.  De foutmelding die ik krijg is 2618-0513. Nu heb ik een 4G modem van t-mobile. Hoe kan ik dit oplossen? Zou graag willen gebruikmaken van m’n switch in volledige capaciteit. ik ben zo A-technisch als het maar kan dus hoop dat iemand mij hierbij kan helpen! 

Hallo allemaal,

 

Ik maak gebruik van 4g voor thuis (router ZTE MF289D) probeer via port forwarding het NAT type te wijzigen naar type 2 (voor de PS5). Ik heb Upnp ingeschakeld  en via 'poort doorschakelen' enkele virtuele servers aangemaakt, maar niks lijkt te werken.

 

Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik mijn NAT type wijzig?

 

Gr Hans

Wat is de frequentie van het veranderen van het dynamische ip van de B2368-66?

Ik hoorde elke dag, maar wil het graag zeker weten. Tia!

Misschien heeft iemand een idee hoe ik mijn probleem op kan lossen.. sinds deze week hebben wij 4G extra snel voor thuis (Huawei B2368-66 modem) maar sinds dat moment heeft mijn Playstation 5 Type 3 NAT (Strict) waardoor het niet lukt om met vrienden te verbinden.

Ik heb geprobeerd PS5 een vast IP te geven en poorten te forwarden maar dit lijkt het niet op te lossen. Hoe kan ik dit wel oplossen?

Oplossing gevonden en heb ik hier omschreven:

 

Misschien heeft iemand een idee hoe ik mijn probleem op kan lossen.. sinds deze week hebben wij 4G extra snel voor thuis (Huawei B2368-66 modem) maar sinds dat moment heeft mijn Playstation 5 Type 3 NAT (Strict) waardoor het niet lukt om met vrienden te verbinden.

Ik heb geprobeerd PS5 een vast IP te geven en poorten te forwarden maar dit lijkt het niet op te lossen. Hoe kan ik dit wel oplossen?

Reputatie 7
Badge +17

@eric  ik ben daar ook wel benieuwd naar.

En wanneer je zelf in het bezit bent van de hardware, kun je dan sim only extra snel krijgen?

Nee, extra snel wordt alleen met hardware EN monteur geleverd.

@eric  ik ben daar ook wel benieuwd naar.

En wanneer je zelf in het bezit bent van de hardware, kun je dan sim only extra snel krijgen?

Nu de vraag waarom doen ze dat? @eric Ik heb hier in huis prima bereik. Jij ook een fijn weekend.

Reputatie 7
Badge +17

Kijk, waar het forum weer niet goed voor is!  Fijn weekend.

Hallo @eric  dat was de oplossing :) de monteur had alles wel aangesloten maar ik had nog niet de sim overgedaan. Bedankt.

Reputatie 7
Badge +17

Hallo @dkluivingh . Bij het extra snel abonnement hoort dedicated hardware met buitenantenne. Is die al door de monteur geplaatst? Als je de extra snel sim in een andere router gebruikt krijg je inderdaad de lagere snelheid maar wel de grotere databundel.

Hallo,

Ik heb sinds vandaag de 4G voor Thuis Extra Snel abonnement hiervoor had ik het abonnement 4G voor Thuis '18. Het probleem wat ik heb is dat mijn snelheid gecapt is op 30mbit/5mbit terwijl dit 100mbit/10mbit zou moeten zijn. Dit weet ik omdat ik gisteren nog 25mbit/25mbit haalde met mijn oude abonnement met dezelfde modem/router. Wie kan mij hiermee helpen?

Mvg Daniël

Reputatie 7
Badge +17

Dat laatste. Er zit een hard cap op. Je zou als je abonnement is afgelopen wel het 'snel' product kunnen nemen. Daar komt dan een buitenantenne en een grotere FUP maandbundel bij!

Beste,

Wij gebruiken momenteel een “4G voor thuis ‘18” abonnement in combinatie met een tp-link archer mr200 modem. We halen hier via de t-mobile snelheidstest zo’n 25Mbit/s mee.

Als ik in de buurt kijk op de dekkingsmap naar de snelheidstest kijk dan fluctueren de gemiddelde snelheden tussen de 100 / 160 Mbit/s.

Nu is mijn vraag als we zelfstandig een snellere modem + buitenantenne aanschaffen, gaan we daarmee ook een hogere snelheid krijgen met het huidige abonnement? Of zit hier een hardcap op daar het geen “4G voor thuis extra snel” abonnement is?

Met vriendelijke groet,

G.J.

Reputatie 7
Badge +19
Hoi Nadine,

Ik zie dat je hier ook een topic geopend hebt! Laten we het bij 1 onderwerp houden. ☺️
Reputatie 6
Badge +11
Hallo,

Helaas wordt ik via de klantenservice van het kastje naar de muur gestuurd en kom ik uiteindelijk hier uit.
Hopelijk kunnen jullie mijn simpele vraag snel beantwoorden.
Mijn tv moet opnieuw op het wifi netwerk komen.
Nu is de vraag, welk netwerk en wachtwoord wat onderop de router staat moet ik invullen?
Dan kan alles weer verbinding maken met het Google Chrome kasje en kan ik streamen.

Mvg Nadine

dubbele post, zie apart topic https://community.t-mobile.nl/installatie-en-andere-technische-vragen-480/wifi-netwerk-en-w8w-314432#post1510691
Reputatie 6
Badge +11
@tmoesel het is een Netgear LB2120. Ik zei router, maar eigenlijk is het meer een 4G modem.
Er staat DHCP IP Range, en het stond direct naast de lease time, dus ik dacht dat het er mee te maken had. Maar blijkbaar niet dus 😂.

OK duidelijk. Dit is een Dual-WAN router in feite, waarvan de ene WAN met 4G LTE modem is uitgerust.
Kwa routing is dit wel iets meer dan een standaard router gezien de mogelijkheden tot fail-over en dus ook verandering van het routing pad (als je dat wilt gebruiken en zo insteld).
@tmoesel het is een Netgear LB2120. Ik zei router, maar eigenlijk is het meer een 4G modem.
Er staat DHCP IP Range, en het stond direct naast de lease time, dus ik dacht dat het er mee te maken had. Maar blijkbaar niet dus 😂.
Reputatie 6
Badge +11
Mijn router vraagt om de range, dus ik dacht ik vraag het maar. Nu staat hij op standaard.
Ik had al zo'n vermoeden dat je "DHCP server" en "DHCP client" door eelkaar haalt. Of je hebt wel een hele eigenaardige router (om welk merk+type gaat het eigenlijk?).

Die range die je router nodig heeft slaat op de DHCP server, het process wat IP adressen uitdeelt aan je apparaten binnen je thuisLAN netwerk.
De DHCP client slaat op het process dat jouw router over de 4G verbinding een publiek IP adress vraagt aan de T-Mobile DHCP server (infrastructuur). Als je niet zelf routers bouwt of fabriceert heb je met dat laatste niks van doen.
@marnick server side leasetime is 6 dagen volgens dit bericht:
https://community.t-mobile.nl/installatie-en-andere-technische-vragen-480/voorbeeldconfiguratie-mikrotik-912uag-5hpnd-met-me909s-120-mini-pcie-modem-306550

Ik zou zeggen 50 uur zo uit de losse pols. Je krijgt hoe dan ook binnen 24 uur een physical/data layer disconnect, dat is altijd een reden tot IP adres wissel. Je WAN DHCP client plus netwerk entiteit moet in ieder geval in staat zijn om een dergelijke disconnect te detecteren en zo bij hernieuwde verbinding weer direct om (nieuw) adres vragen.

Range weet ik niet exact, maar je zu hier
https://bgp.he.net/AS31615#_prefixes
kunnen kijken. Maar ik zie niet echt in waarom dat nuttig is om te weten.

Mijn router vraagt om de range, dus ik dacht ik vraag het maar. Nu staat hij op standaard.
Reputatie 6
Badge +11
@marnick server side leasetime is 6 dagen volgens dit bericht:
https://community.t-mobile.nl/installatie-en-andere-technische-vragen-480/voorbeeldconfiguratie-mikrotik-912uag-5hpnd-met-me909s-120-mini-pcie-modem-306550

Ik zou zeggen 50 uur zo uit de losse pols. Je krijgt hoe dan ook binnen 24 uur een physical/data layer disconnect, dat is altijd een reden tot IP adres wissel. Je WAN DHCP client plus netwerk entiteit moet in ieder geval in staat zijn om een dergelijke disconnect te detecteren en zo bij hernieuwde verbinding weer direct om (nieuw) adres vragen.

Range weet ik niet exact, maar je zu hier
https://bgp.he.net/AS31615#_prefixes
kunnen kijken. Maar ik zie niet echt in waarom dat nuttig is om te weten.
Wat is de DHCP IP Range van T-Mobile? En wat kan ik het beste als lease time instellen?
Reputatie 6
Badge +11
  • De sessietijd wordt gewist op het moment dat de verbinding wegvalt, dus de sessietijd kan nooit langer dan 24 uur zijn. [img]https://uploads-eu-west-1.insided.com/tmobile-nl/attachment/923e6409-ace9-473f-8187-8a7e4052d081.png[/img]
  • 4G-Only heb ik in het verleden al aan moeten zetten, vanwege dat de modem altijd terugspringt op 3G.
  • De APN fms in de community is wat onduidelijk weergegeven, momenteel staat het op smartsites.t-mobile

De screenshot zegt eigenlijk genoeg zo te zien; Ogenschijnlijk is de dekking voor de E5186s-22a te weinig. Wellicht was het ooit genoeg/beter, maar het kan goed zijn dat TMO NL iets veranderd heeft bij jouw in de buurt wat niet goed voor jouw uitpakt of dat er, zoals al aangegeven, veel meer/andere klanten zijn die een ruim betere signaalkwaliteit hebben en dan komt die E5186 van jouw in de verdrukking. Je kan een dekkingsklacht indienen en/of kijken of je de E5186 op andere plaats kan zetten of voorzien van buitenantenne. Kijk e.v.t. ook wat de SIMkaart doet in een moderne smartphone buitenshuis en kijk ook waar de masten staan. Zie o.a.
https://community.t-mobile.nl/4g-voor-thuis-algemeen-477/handige-video-s-om-4g-te-optimaliseren-281869

Je kan vaker in de modem inloggen/kijken om het 1 en ander te bepalen m.b.t. sessietijd. Als je een Linux computer tot je beschikking hebt verbondem met de E5186 kun je dit automatiseren m.b.v. een script en XML interpreter, zie o.a.
https://community.t-mobile.nl/storingen-netwerk-347/dagelijks-verbinding-verbroken-284186/

Ik weet niet hoe APN smartsites.t-mobile zich gedraagt voor 4GvT want is ik die zou gebruiken kan ik 4GvT net zo goed opzeggen en iets goedkopers inzetten.

Reageer