Huawei B2368-66 limited IP-pool

  • 14 February 2023
  • 15 reacties
  • 464 Bekeken

Ik heb een issue met mijn router.

het lijkt erop dat de router maar 32 IP adressen uitgeeft.

heel erg vervelend , duurde een hele tijd voordat ik daarachter kwam.

inmiddels 5 acces points van Unifi gekocht , verschillende hardware ter reparatie aangeboden omdat ik dacht de het een hardware matige issue was

met 3 kanttekeningen

1.de WiFi van de Huawei uit heb gezet , die gebruik ik niet(wifi gaat via Unifi AP’s)

  1. Ik inlog met admin en ww CPE@huawei
  2. het 4g gedeelte van de router werkt prima, haal geregeld 70 a 80 mbs (gemeten met Speedtest.net)

volgens mij is mijn probleem op te lossen met 3 opties;

1. een nieuwere firmware (helaas niks gevonden bij huawei- maar heb ook geen idee of het ondersteund wordt door Tmobile)

  1. Router in bridge modus zetten (heb alleen deze functie niet kunnen vinden in de instelling)
  1. Omruilen voor nieuwe router.   Ik heb tmobile al meerdere malen gebeld met verzoek tot omruilen met nieuwe WNC AF55 Buitenrouter, die volgens specificaties wel gewoon 255 ip adressen kan uitgeven.

volgens Tmobile is het geen probleem om een router om te ruilen als je Tmobile voor thuis hebt, maar omdat 4g voor thuis onder de mobiele afdeling zit is dat niet mogelijk. En moet je weer 24x10 euro betalen.

er wordt gesteld dat ik het modem had moeten terug sturen in de 14 dagen periode na aanschaf.

helaas is er op het moment van aanschaf niet duidelijk met mij gecommuniceerd dat het apparaat maar 32 IP adressen kan uitgeven. Dat verwacht je natuurlijk ook niet, mijn oude linksys router van 20 jaar oud geeft probleemloos 255 ip adressen uit.

Ik hoop van harte dat dit probleem op te lossen is of dat ik andere opties overzicht het hoofd heb gezien.

Eerlijkheid gebied me te zeggen dat in geval er geen oplossing wordt gevonden ik niet zal schromen om Tmobile in gebreke te stellen, aangezien het modem vanaf dag 1 gebreken heeft vertoond.

 


15 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Het modem heeft geen gebrek,  dit is 'as designed'. Voor een normale consumenten lijn is dit ook ruim voldoende. 

Als workaround kun je ook nog denken aan het toevoegen van een aparte dhcp server in je LAN, bijvoorbeeld op een Synology NAS of via een 2e router. 

‘ Voor een normale consumenten lijn is dit ook ruim voldoende’

right. 

Ik zou graag willen opmerken dat er tegenwoordig veel ‘slimme apparaten’ te koop zijn, lampen, stopcontacten maar ook witgoed wat je middels WiFi verbindt. Of een mesh WiFi netwerk aan te leggen met acces points. ( Ieder acces point heeft een ip adres nodig). Daarmee zeg je in feite dat de mensen die dat aanschaffen geen normale consumenten zijn ?

De problemen zijn vanaf dag één begonnen met het modem, maar dan vooral verbindings problemen met de WiFi. Allen goede WiFi in kamer waar het mode staat.

Onder andere door informatie op het forum hier ben ik toen overgegaan tot het plaatsen van WiFi access points en de WiFi op de bf2368. Waardoor ik nu dus tegen het probleem aanloop dat er maar maximaal 32 apparaten verbonden kunnen worden met het netwerk.

Ik begrijp best dat er limitaties aan het 4G voor THUIS abonnement zitten, zoals een datalimiet van 100 of 500 gb en een beperkte verbindingssnelheid ,geen vast IP adres,etc.

Maar dat je maar een beperkt aantal apparaten kunt gebruiken vind ik misleidend. Het wordt namelijk duidelijk gecommuniceerd vanuit t-mobile dat er een datalimiet is en een snelheidslimiet, etc 

Maar niet dat er maar 32 apparaten verbinding mee kunnen maken. 
Als dit duidelijk gecommuniceerd zou zijn door t-mobile zou ik niet tot aanschaf zijn overgegaan.

Het WNC modem wat T-mobile momenteel aanbied icm het 4G voor THUIS abonnement kan wel 255 apparaten verbinden. Je zou kunnen zeggen dat ik mijn Huawei b2368 modem dus een half jaar te vroeg heb aangeschaft ?

Wat betreft het toevoegen van een 2e dhcp server in mijn LAN, daarmee plaatst ik een router achter een router. Ik dit wel eens geprobeerd maar geen goede ervaring ermee. Nog even contact met mobiel verbinden punt nl hierover gehad maar die raden het mij ook af in die zin dat je dan grote kans hebt op problemen en slechte performance. 2 kapiteins op een schip zeg maar.

Het kan overigens wel mits de b2368 in ‘bridge’ modus gezet kan worden. Wellicht dat iemand weet hoe je dat kan doen? Dat zou geweldig zijn ….

 

 

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Schilling,

4G voor Thuis is niet helemaal in mijn straatje, maar ik ga het toch proberen. Je kunt wel een andere DHCP-server gebruiken als je in het screenshot hierboven DHCP uitzet. Om jouw scheepvaartmetafoor door te trekken: dan gooi je als het ware één kapitein over boord. 😉 Stel op die tweede DHCP-server dan de Huawei (192.168.1.1) in als standaardgateway. Zo geef je de toewijzing van IP-adressen uit handen van de Huawei, zonder de gevolgen van een tweede router (dubbel NAT).

Reputatie 4
Badge

@Schilling

Ik liep in het verleden ook tegen dit probleem op en het max van 32 kom je vaker tegen dan je zou denken. Ik heb een netgear, asus, tp link en nog wat merken geprobeerd. Nu we allemaal met slimme apparaten bezig zijn worden we er bewust op gemaakt. Het max aantal apparaten heeft onder andere te maken met de verwerkingscapaciteit van de routers. Dat de huawei niet meer aan kan dan 32 ligt niet aan T-mobile. Wees blij dat de fabrikant er een max op heeft gezet. Je netwerk zou niet meer vooruit te branden zijn met alle storingen van dien. het zijn en blijven consumentenrouters hoe professioneel ze ook lijken.
Ik heb hier een meshnetwerk van tp link. 3 keer een deco p7. Deze communiceren onderling via wifi en wanneer dat niet toereikend is zal het stroomnet als bekabeld netwerk bijschakelen. De stations moeten dan wel op dezelfe stroomfase zitten. Op dit netwerk kan ik alles wat ik in huis heb laten verbinden. Dat aantal kan oplopen tot boven de 50. Verder nog niet geprobeerd. Volgens mij zat daar weer een max van 100 op. De oplossing die Eric geeft is ook een goede oplossing alleen zal het stroomverbruik daarvan waarschijnlijk wat hoger liggen. Dat weet ik niet.

In de eerste post lees ik WNC AF55 255 ip adressen kan uitgeven. Dat kan elke router. Verkijk je daar niet op. Soms lees je wat je wilt zien zoals in dit geval. Het gaat er om hoeveel apparaten tegelijk kunnen connecten. Staat dat ergens geschreven?

Succes met je puzzeltocht.
 

Beste Ferry, dank voor je reactie

“Je netwerk zou niet meer vooruit te branden zijn met alle storingen van dien”

ikzelf heb die ervaringen niet eerlijk gezegd. Mits je een goede router hebt, dus geen HUAWEI of ZTE maar een Teltonika, Pepwave, Cisco, Ubiquiti etc. Kun je makkelijk 100 apparaten en meer in een netwerk hebben. Uiteindelijk wordt de beschikbare bandbreedte netjes verdeeld over de clients. In de user experience is bandbreedte bepalend, niet het aantal clients wat verbonden is : iedereen begrijpt dat je niet met 32 4K tv’s tegelijkertijd kan gaan zitten Netflixen. Maar 100 slimme stopcontactjes en lampen etc : niks aan de hand.

“In de eerste post lees ik WNC AF55 255 ip adressen kan uitgeven. Dat kan elke router. “

helaas pindakaas . De bf2368 dus maar 32. Vreemd genoeg wel meer op adressen indien via de WiFi van de router verbonden.dus het kan heel goed dat het met WiFi boosters wel kan werken (als je niet in een oud pand met stenen muren woont zoals ik) Helaas geeft de WiFi van de b2368 veel problemen met wegvallende verbindingen (ik ben daarmee niet de enige te zijn hier op het forum) ik heb die dus uit gezet en bedrade Unifi ap’s gebruikt. Wifi werkt als een trein, voorbeeld: ik kan nu binnen het netwerk in iedere ruimte video streamen vanaf mijn NAS. Overigens blijkt nu dat in de specs van de WNC AF55 staat dat daar 64 apparaten mee kunnen verbinden. Daar zou ik dus ook mee uit de voeten kunnen.

“Ik heb een netgear, asus, tp link en nog wat merken geprobeerd.’

Heb je van die merken 4g routers getest of alleen routers voor je thuisnetwerk?

heb nu een oude HUAWEI nog uit de tijd van Kpn 4g voor thuis. Die het prima doet. Alleen een beetje langzaam, maar dat komt wellicht doordat er een +14dbi sector antenne aanhangt die een sterk signaal ontvangt van 1 zendmast. maar dus niet van zendmast kan veranderen. Van de week krijgen we de Omni antenne binnen en gaan we kijken of het wat uitmaakt. Wellicht dat sommige zendmasten niet geschikt zijn voor snel toegang voor 4g voor thuis. Ik heb daar helaas geen informatie over kunnen vinden


Ik heb nu wel de melding 

WAN connection INTERNET_TR069_R_UMTS1:IPv6 failed

WAN connection INTERNET_TR069_R_UMTS1:IPv4 connected

iemand enig idee wat dat betekend ? Als ik het Google kom ik op de het oostenrijkse tmobile forum waar iemand die issue bespreekt maar mij verder onduidelijk wat er precies aan de hand is en wat het betekend?

 

 

Reputatie 4
Badge

@Schilling 

Ik wil geen discussie voeren. Het is wat je leest en wat ik schrijf is goed bedoeld.😉

In het eerste stuk zeg je al een goede router. De merken die je opnoemt zijn van een heel ander kaliber, afhankelijk natuurlijk dan weer welk type. Nogmaals. De huawei is een consumentenrouter. Ergens moet een grens gelegd worden en in de huawei maar ook bij andere merken kan dat 32 of een veelvoud zijn.

Je 2de deel zeg je helaas pindakaas. Dat is dus niet waar.
Er kunnen 255 adressen aan apparaten gegeven worden alleen kunnen er maar 32 tegelijk connectie maken. In de nieuwe 4GvT router kunnen 255 apparaten een ipadres krijgen maar helaas kunnen er maar 64 een connectie krijgen.
Nu zou je uit de voeten kunnen met 64 connecties. Over een paar jaar is dat ook weer te weinig. Onze eisen liggen steeds hoger en de consumentenhardware kan daarop achter lopen. 

Ik heb best wel wat routers geprobeerd omdat ik tegen hetzelfde probleem liep als jij. Ook omdat de wifi van de huawei  niet heel goed en onstabiel is. Zie mijn eerderen posten. Gebruik inmiddels 3 jaar 4GvT extra snel en in combinatie met de tp link p7 is dat naar volle tevredenheid. Een tijdklok op de huawei router zodat deze elke nacht om 04.00 uur even voor een minuut uitgaat. Hierdoor heb ik dan weer 24 uur een ononderbroken connectie. Ik raad iedereen met dit soort problemen zo'n soort setting aan.

Controleer je snelheid even met speedtest. Ik begrijp dat je een andere buitenantenne op de router hebt zitten? Misschien is de snelheid teruggezet naar 30 Mbit/s omdat je iets anders gebruikt dan T-mobile voorschrijft?

Die WAN melding komt omdat 1 van de apparaten waarschijnlijk ipv6 niet goed is ingesteld? Ik heb geen idee. Nooit eerder gezien en ook nooit mee bezig gehouden.

Succes met je speurtocht naar de voor jou beste oplossing.

Beste Ferry, 
niks mis met een discussie toch, althans ik zeg niet de waarheid in pacht te hebben en waardeer je reactie, Ik heb ook je oudere posten doorgelezen , heel informatief.

Maar goed, nogal waardeloos dat je om de gebreken van de Tmobile routers te compenseren(waarvoor geen nieuwe firmware wordt uitgebracht) je klaarblijkelijk 3 zaken moet aanschaffen en moet installeren;

  1. Een tijdschakelaar /om hem in de nacht ipv overdag te resetten
  2. eigen router /om meer dan 32 apparaten te kunnen verbinden 
  3. eigen WiFi access points /omdat de ingebouwde WiFi slecht is en af en toe wegvalt

Ik gebruik nu tijdelijk een HUAWEI b525s-23a en haal momenteel niet meer dan 30mb met de sector antenne, gericht op de 4g mast 500 meter verderop...ik ga straks alle ‘overbodige WiFi lampen en slimme stopcontacten, laadpaal van de WiFi gooien en de b2365 weer aanzetten.

maar volgens onderstaande reactie op het forum zou je wel degelijk je eigen 4g router moeten kunnen gebruiken en de 100mb snelheid halen. Mits je een goede (omnidirectionele?) antenne gebruikt.

Eigen 4g router gebruiken

Ik hoor graag of andere mensen ervaringen hebben met gebruik van niet Tmobile 4g routers.

Reden dat ik het wil weten en komende week ga testen is dat het zo *intens primitief* is om de drie bovenstaande dingen te moeten aanschaffen en installeren om goed en stabiel internet te krijgen. Veel makkelijker zou zijn om een je eigen 4 g router te kopen en afhankelijk van je afstand tot zendmast de juiste antenne te nemen. Je kunt dan bvb een teltonika,pepwave etc kopen die wel firmware updates krijgt , en twee WiFi antennes die je met kabels kan verlengen. Of kan bridgen als je met je eigen router wilt werken. Etc etc.

Reputatie 4
Badge

@Schilling 

Zeker niks mis mee een discussie maar ieder zijn mening en dat kan vaak onprettig eindigen. Je kent het waarschijnlijk. Een discussie op een verjaardag🤐

Ik lees dat je nu 30 Mbit/s hebt. Je bent dus terug gezet in snelheid. Sorry maar mooier kan ik het niet zeggen. Elk ander apparaat wat je wilt gaan gebruiken is zinloos mits je aan de basis de huaweiset gebruikt. Ik heb me ook al verbaasd dat dat nodig is maar heb me er maar bij neergelegd. Dit ga jij, net zoals vele anderen niet winnen. Die tijdklok is niet nodig maar wel handig. Om de 24 uur zal het signaal vanuit de mast onderbroken worden, gerekend vanaf het moment dat de router connectie maakt met de mast. Dat is om spooksessies af te breken zodat je niet onnodig je data verbruikt. Alleen maar fijn. Die tijdklok helpt je de dag door zonder die onderbreking.

T-mobile wilt zich niet bezighouden met firmwareupdates en bij Huawei kom je er ook al niet uit. Niet te doen dus en moet je je wel neerleggen bij dit alles of je moet kijken of het gras ergens anders groener is. Mijn ervaring is dat het overal hetzelfde is. Iedereen heeft wel wat. Het feit dat T-mobile voor een acceptabel bedrag een bundel van 500 gig heeft mij de doorslag gegeven om dit te blijven gebruiken en alles om mij heen op te bouwen zoals ik het zelf wil zien. Dan maar 3 oplossingen. eigenlijk 2. 

  1. Aan de huawie 3 x een tp link p7
  2. een tijdklok.

Nooit meer problemen gehad.😉

Hoi, ben het helemaal met eens, 500gb en 100mb is prima voor ons gezin met 4 grote kinderen. En prima te doen voor 35 euro.

Maar ik heb reeds geïnvesteerd in 5x Unifi AP, CloudKit en security cameras.

Tijdklok ga ik installeren . En dan een 2e router om alle apparaten adressen te geven-dat is enigszins buiten mijn comfortzone maar ik hoop dat het inderdaad zo makkelijk is als @TMTV  hierboven uitlegt

ik ga dan maar de HUAWEI b525 achter de b2365 zetten. Geen idee hoe ik b2365 nog kan configureren als ik daar de dns uitzet maar goed dan resetten we wel een paar keer naar de fabrieksinstellingen indien nodig..

Hoi @Schilling,

4G voor Thuis is niet helemaal in mijn straatje, maar ik ga het toch proberen. Je kunt wel een andere DHCP-server gebruiken als je in het screenshot hierboven DHCP uitzet. Om jouw scheepvaartmetafoor door te trekken: dan gooi je als het ware één kapitein over boord. 😉 Stel op die tweede DHCP-server dan de Huawei (192.168.1.1) in als standaardgateway. Zo geef je de toewijzing van IP-adressen uit handen van de Huawei, zonder de gevolgen van een tweede router (dubbel NAT).

Dank voor tip, maar het lukt me niet dit te configureren, dns uitzetten op de HUAWEI lukt wel. Ook op de 2e router de standaardgateway instellen lukt, maar wat met dns , subnet etc instellingen?. En moet de 2e dhcp met een vast op verbinden met wan oid ? Voor mij helaas grotendeels abracadabra . Ik probeer het antwoord te googelen maar weet niet goed wat ik moet zoeken. Tips welkom!

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb nu wel de melding 

WAN connection INTERNET_TR069_R_UMTS1:IPv6 failed

WAN connection INTERNET_TR069_R_UMTS1:IPv4 connected

iemand enig idee wat dat betekend ? Als ik het Google kom ik op de het oostenrijkse tmobile forum waar iemand die issue bespreekt maar mij verder onduidelijk wat er precies aan de hand is en wat het betekend?

Hier hoef je je geen zorgen om te maken. Het betekent dat je verbonden bent met IPv4 en niet met IPv6. Er hoeft er maar één verbinding te hebben.

Dank voor tip, maar het lukt me niet dit te configureren, dns uitzetten op de HUAWEI lukt wel. Ook op de 2e router de standaardgateway instellen lukt, maar wat met dns , subnet etc instellingen?. En moet de 2e dhcp met een vast op verbinden met wan oid ? Voor mij helaas grotendeels abracadabra . Ik probeer het antwoord te googelen maar weet niet goed wat ik moet zoeken. Tips welkom!

In het screenshot bovenaan zet je DHCP op Disable. De tweede router verbind je met een kabel met de Huawei. Aan beide kanten moet de kabel in een LAN-poort. Op de tweede router zet DHCP aan en moet je bij standaard (of default) gateway 192.168.1.1 invullen. Als je een screenshot stuurt van een vergelijkbaar scherm op die tweede router komen we er vast wel uit.

Het is allemaal wat omslachtig inderdaad, maar in plaats van wachten tot er iets verandert, is het handiger om er maar het beste van te maken. Je gebruikt de TM-apparatuur dan alleen om de hogere snelheid te behouden en verder heb je alles in eigen hand.

Hoi, ik heb een edgerouter-X gekocht waarvan ik de eth(0) kan configureren om verbinding te maken met de 4g router. Ik zet op de 4g router dhcp uit en stel de edgerouter in met het adres van de 4g router = 192.168.1.1 . Wat vul ik in bij dns en gateway ?

Dank voor alle hulp so far !

 

Reputatie 7
Badge +6

@Schilling 192.168.1.1 moet bij Gateway en DNS server staan. Bij Address moet iets anders staan, maar wel in dezelfde IP-range, dus 192.168.1.x, waarbij x een nummer tussen de 2 en 255. Als je beide appraten verbindt met de LAN-poorten zou het moeten werken. Ik ben benieuwd!

Ik ben nu 5 uur bezig geweest, op zich wel het een en ander geleerd. Maar nog geen success.

heb je verder nog tips?

Reputatie 7
Badge +6

Kun je screenshots plaatsen van de instellingen in beide routers? Dan kunnen we controleren of alles goed staat.

Reageer