Beantwoord

Is 500 GB wel echt 500 GB?

  • 27 August 2021
  • 1 reactie
  • 407 Bekeken

 Mocht dit op de verkeerde plek terechtkomen, ga ik ervan uit dat dit door moderators wel op de correcte plek gezet wordt :smile:

Sinds 2 maanden heb ik een prima 4G voor thuis extra snel verbinding in huis. Met z'n 2en verbruiken we echter (zeer ruim gerekend) zo'n 1Tb per maand aan data. De enige oplossing voor ons was dan ook 2 abonnementen nemen. Waarbij, wanneer nodig, het sim-kaartje in de outdoor unit vervangen wordt. Kan ik prima mee leven.

Nu heb ik, stat nerd dat ik ben, een mooi Excel bestandje gemaakt waairn ik mijn verbruikte data bijhoud. (mooi grafiekje dat eruit komt, automatische berekeningetjes wanneer ik mn simkaartje mag wisselen, hele ruitemeteuk) Dat houd ik bij op basis van de gegevens uit de MyT-Mobile app. Deze verbruiksgegevens staan in de app in MB's.

Nu heb ik toevallig even op de factuur gekeken waar ook de gebruiksdata in stonden en daar viel me wat op. Op de factuur staat het verbruik in KB's. Deze KB's komen overeen met het aantal MB's uit de app maal 1024. Oftewel, als er 200 000 KB in de factuur staat, komt dat overeen met (200000/1024=)195.31 MB. Nu ben ik het helemaal eens met het 1 KB = 1024 B, alleen vraag ik mij af hoe T-Mobile nu precies aan 500 GB per maand komt. 

Wordt er dan gerekend vanuit 500 GB? of 500 000 MB? of 500 000 000 KB? Als je dat, via de 1 KB = 1024 B, omrekent krijg je een volgend tabelletje:

1 GB = 1024 MB = 1048576 KB = 1073741824 B

Ik kan er nergens iets over vinden op de T-Mobile website/algemene voorwaarden etc. Ook op dit community forum niet. Ergens ga ik ervan uit dat 500 GB = 500 GB. Echter, ook vanuit mijn werk (en het leven überhaupt) ben ik goed bekend met spelletjes, woordspelingen e.d. om mensen te laten geloven wat ze willen geloven.

Ik weet niet echt wat het nu betekent als er wordt gezegd 500 GB per maand (vooral i.h.g.v 4G voor thuis extra snel). Is dat 500 GB? 500000 MB? 500000000 KB?

In het 'ergste’ geval, komt het neer op 466 GB per maand. (Dat is voor mij persoonlijk met abbo's 34+34=68 GB minder per maand dan beloofd). Wat ik gok (en hoop) is dat er met 500 GB, daadwerkelijk 500 GB bedoeld wordt.

Hoop dat iemand hier mij wat kan inlichten hierover!

icon

Beste antwoord door Dave 28 August 2021, 16:02

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7

Hi @timsu,

Je bent er inderdaad lekker ingedoken! :smile: Fijn om te lezen dat 4G voor Thuis bij jullie bevalt!

Over jouw vraag of 500 echt 500 is: In dit geval is 500 GB écht 500 GB, niet 466 GB, maar echt what you see is what you get

In dit topic wordt het door een voormalig Superuser goed uitgelegd. Het topic heeft al wat jaartjes op de teller, maar de uitleg is niet verouderd. 

Mocht je nog andere vragen hebben dan horen we het graag en voor nu nog een goed weekend!

Reageer