Beantwoord

Snelheid 4Gvoor thuis daalt 's avonds

  • 20 July 2021
  • 6 reacties
  • 199 Bekeken

Reputatie 2

Overdag zijn de snelheden best redelijk. 15 tot 20 mbit is haalbaar en om acceptabel.

Hoe later op de dag hoe minder snelheid. En Netflixje in de avond zit er echt niet meer in.

Hoe kan dit, een vooral hoe kom ik er vanaf. Heb ingesteld op de modem enkel 4G netwerk gebruiken om schakelen naar 3G te voorkomen. Ontvangst is gewoon 3 streepjes.

 

icon

Beste antwoord door eric 22 July 2021, 08:36

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Toen ik de nieuwe modem op de vertrouwde plek zette viel me verbinding weer weg Binnenkomende signaal nog steeds prima, maar de snelheid valt weg. Lang verhaal kort, de oude modem staat op een andere plek en lijkt nu wel voldoende snelheid te kunnen halen. Op zich bijzonder want de modem stond al 3 jaar op de zelfde plek zonder problemen en in de omgeving is niet iets veranderd zoals nieuwbouw of sloop waardoor het signaal anders binnen zou kunnen komen.
 

Goed te horen dat je het zo hebt kunnen oplossen. Er is in 3 jaar tijd natuurlijk ook wel het e.e.a. aan upgrade en changes gedaan in het netwerk. Zo kunnen opstelpunten vervangen zijn (die antennes zitten op locaties die voor x jaar gehuurd worden) maar ook het toevoegen van 5G zijn zaken die invloed kunnen hebben. Heb je toevallig gelijk een modem gekocht wat ook 5G ondersteund?

Reputatie 3

Als je kijkt op https://antennekaart.nl/kaart/4g?lat=52.42461660&lng=5.51651001&zoom=11&providers=t-mobile

 

En dan 1e filter op Sectorlayout, zit je dan in de straalrichting van de mast?
Ik heb zo vermoeden dat je niet in het stralingsveld zit van de mast.

Je kan eventueel ook je adres in PM sturen zodat ik het voor je kan checken.

Reputatie 2

Ik heb vandaag een andere modem gekocht om uit te sluiten dat de modem aan het einde van zijn latijn is.

Om de nieuwe modem te configureren heb ik hem even op een andere plek gezet. Ik haalde 26 Mbit up en bijna 5 Mbit down.

Toen ik de nieuwe modem op de vertrouwde plek zette viel me verbinding weer weg Binnenkomende signaal nog steeds prima, maar de snelheid valt weg. Lang verhaal kort, de oude modem staat op een andere plek en lijkt nu wel voldoende snelheid te kunnen halen. Op zich bijzonder want de modem stond al 3 jaar op de zelfde plek zonder problemen en in de omgeving is niet iets veranderd zoals nieuwbouw of sloop waardoor het signaal anders binnen zou kunnen komen.

met het verplaatsen lijkt het probleem nu verholpen te zijn. De nieuwe modem heeft wel stabielere snelheden dan de oude. Maar beide behalen snelheden die aanvaardbaar zijn en het mogelijk maken om bijvoorbeeld netflix te kunnen kijken.

Reputatie 7
Badge +14

Vooral de ping en jitter geeft toch de indruk dat er slechte ontvangst is. Jij gaf aan dat het overdag wel goed is? Want ook de wifi tussen je modem en je telefoon kan natuurlijk van invloed zijn. Wel eens met een vaste pc / laptop aan je modem getest?

Wat voor modem gebruik je? Zit daar een buitenantenne aan? Een andere plek voor het modem zoeken is natuurlijk ook altijd een goed idee. Wat zegt de dekkingskaart over jouw locatie? Je kan via die pagina ook een probleem melden.

Reputatie 2

Hoi Eric,

 

Ik heb de modem terug gezet naar fabrieksinstellingen. Helaas zonder resultaat.

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @goofyboy 

Het locken van een device aan een technologie kan bijwerkingen hebben. Afhankelijk van hoe je dit gelocked hebt b.v. dat je modem nu geen carrier aggregatie toestaat. Het mobiele netwerk stuurt dynamisch gebruikers tussen masten en frequentie banden binnen een technologie. Dit blokkeer je misschien nu en blijf je hangen op een frequentie die op dat moment in gebruik is voor andere gebruikers op een andere locatie binnen de cell.

Omdat je 3 streepjes 4g signaal hebt is er toch geen risico dat je naar 3g terugvalt? Haal die sturing er gewoon vanaf en bekijk het dan.

Reageer