Tips voor dataverbruik 4G voor Thuis

  • 10 October 2016
  • 7 reacties
  • 27110 Bekeken

Reputatie 5
T-Mobile heeft geen inzicht in waar je data aan op gaat (bijv. YouTube, Netflix, etc.) omdat dit niet mag van de Nederlandse wet. Wél kun je zelf, per apparaat, bijhouden wat je verbruikt. In dit topic geven we je wat tips hierover. We gaan er vanuit dat je middels WiFi verbonden bent met je 4G voor Thuis modem.

Windows 10 (Mobile)


In Windows 10 en Windows 10 Mobile kan je eenvoudig zien waar je dataverbruik vandaan komt. Ga hiervoor naar het Menu Start links onderin je scherm en druk op het tandwiel (Instellingen). Vervolgens druk je op “Netwerk en internet” > “Dataverbruik”. Je ziet dan het volgende scherm:



Druk onder de cirkel op “Verbruiksgegevens”. Je ziet dan per app/programma hoeveel data je hebt verbruikt in de afgelopen 30 dagen:



TIP: Normaal gesproken worden Windows Updates op ieder moment van de dag gedownload (óók als je deze hebt ingepland om ’s nachts te installeren). Het enige waar Windows namelijk rekening mee houdt is het tijdstip om de installatie af te ronden (’s nachts), maar dan zijn de updates al gedownload. Dit kan je voorkomen door jouw verbinding instellen als een “verbinding met datalimiet” waardoor updates niet automatisch worden gedownload.

Hiervoor ga je weer naar Menu Start > Tandwieltje (instellingen) > Netwerk en internet > Wi-Fi. Je ziet nu de naam van je 4G voor Thuis Wi-Fi netwerk staan. Klik hierop. Je ziet nu het kopje “Verbinding met een datalimiet”. Zet deze schakelaar AAN:



In de toekomst zullen apps als Netflix op je Windows 10 PC/Laptop hier mogelijk rekening mee gaan houden, zodat je minder data verbruikt.

Android


Op Android telefoons en tablets die verbonden zijn met WiFi kun je ook eenvoudig zien waar je data van 4G voor Thuis aan op gaat. Door het grote aantal verschillende fabrikanten en hun – soms eigen – menustructuren, is het lastig om precies aan te geven waar je deze instelling precies kunt vinden. Bij de meeste toestellen vind je dit onder Instellingen > Gegevensgebruik. Je ziet nu mogelijk een soortgelijk scherm als deze:



Als je niet het tabje “Wi-Fi” zit bovenaan, druk dan rechtsbovenin op het menu en selecteer “Wi-Fi-gebruik tonen”:



Je ziet hier het verbruik per app met je toestel over de 4G voor Thuis verbinding. Handig! :)

iPhone/iPad


Helaas biedt Apple niet de mogelijkheid om het dataverbruik van je iPhone/iPad op Wi-Fi netwerken te zien. Dit komt door een beperking in het besturingssysteem. Je kunt wel het totale dataverbruik in gigabytes zien met de app WifiMan. Je krijgt dan in ieder geval een idee van hoe groot het deel is van je 4G voor Thuis databundel dat je gebruikt op je iPhone of iPad.

iMac/MacBook


Sommige klanten geven aan dat met hun iMac/MacBook het verbruik de spuigaten uitloopt. Er is een bekend probleem met een onderdeel dat “nsurlsessiond” heet, zie ook de Apple Community: https://discussions.apple.com/thread/6605949?tstart=0. Door dit probleem wordt er constant data verbruikt.

Ook op iMacs/MacBooks is het niet mogelijk om het dataverbruik per app/programma te zien. Wel is er een app genaamd PeakHourApp waarmee je het totale dataverbruik van je iMac/Macbook kan inzien.

7 reacties

Databundel van 100gb is volstrekt onvoldoende voor een gezin met zes personen. Afgelopen maanden factuur van tussen de €100 en €140,- en dan hebben we nog maar even gewacht met een Netflix abbo...

En dat nu zowel kpn als Tele2 voor minder dan €40,- per maand unlimited data bieden.

T-mobile heeft inmiddels bijna 2 maanden geleden ons een enquete gestuurd waarin ze aangaven de bundels te gaan veranderen (onbeperkte data voor minder dan €40,- per maand). Daarin heb ik aangegeven daar grote behoefte aan te hebben en gevraagd per wanneer dit wordt ingevoerd.

Geen reactie. 4 weken terug gebeld naar klantenservice, die wisten nergens van. Ik moest maar afwachten of overstappen...
Afgelopen week nog een keer contact gezocht met T-mobile, ditmaal met een klacht in de hoop nu wel reactie te krijgen op toch vrij normale vraag. Krijg ik een link naar deze pagina op het forum (stel daar de vraag maar) en wordt klacht als afgehandeld gemeld. *zucht*

Offtopic: vind dat ik best wat moeite doe om klant te blijven (loyaal en geen zin in gedoe overstap) maar heb niet de indruk dat dat wederzijds is :-)

Terug ontopic: hoewel de kans klein is denk ik: als iemand van T-Mobile hier me antwoord kan geven dan graag.

Voor mensen die hier terecht komen en zich orienteren: ontvangst en snelheid van 4G voor thuis is top! Heb je echter een wat groter gezin, dan is de grootste bundel zwaar onvoldoende en lopen je maandkosten heel snel op. Kies dan voor kpn of Tele2!
Reputatie 7
Hi Ev02,

Goed dat je het ook hier even bij ons hebt neergelegd!

We zijn zeker aan het onderzoeken of en hoe we het product kunnen verbeteren, maar dat heeft nogal wat tijd nodig. Ik verwacht dat er binnenkort wel wat nieuws komt, maar wanneer dit precies wordt en wanneer dit dan daadwerkelijk aangeboden kan worden, daar kan ik nu geen uitspraak over doen. We zullen dat in ieder geval in dit topic met iedereen delen.

Laten we hopen dat er op tijd een oplossing voor jouw probleem komt!
Wij zitten met hetzelfde probleem.
En overweeg daarom KPN internet buitengebied.
€ 39 per maand geen modem kosten en onbeperkt internet.
Dus Netflix is geen probleem; maar je moet er natuurlijk geen 6 televisies aanhangen gelijktijdig.
Dan moet je gewoon meer abonnementen nemen.

Waarom kunnen de grote providers in hun masten geen straal antennes plaatsen voor klanten in het buitengebied ; ontlasten het 4G netwerk en supersnel internet.

https://www.dataweb.nl/straalzender-straalverbinding/

Of anders maar wachten op 5G netwerk.:-(
Reputatie 7
Hoi Marchel_Tmob,

Je kunt in dit topic meer lezen over dit onderwerp. Daar plaatsen we een update zodra we die kunnen geven. Hopelijk kunnen we er begin volgend jaar meer duidelijkheid over gaan geven!
Hoi jaimy, het is al een tijd geleden dat het begin van dit jaar is begonnen. Volgens veel klanten is er nog niet veel veranderd, met betrekking tot het datalimiet. Ook zie ik weinig reactie van t-mobile over deze kwestie. Uw klanten zouden graag een verandering zien na 10 maanden en liever geen kant en klaar antwoord deze keer.
Reputatie 6
Hoi jaimy, het is al een tijd geleden dat het begin van dit jaar is begonnen. Volgens veel klanten is er nog niet veel veranderd, met betrekking tot het datalimiet. Ook zie ik weinig reactie van t-mobile over deze kwestie. Uw klanten zouden graag een verandering zien na 10 maanden en liever geen kant en klaar antwoord deze keer.
Dit https://community.t-mobile.nl/4g-voor-thuis-algemeen-477/nieuws-4g-voor-thuis-wordt-unlimited-4g-voor-thuis-296937 is het antwoord waar Jaimy op doelt.

En dit https://community.t-mobile.nl/4g-voor-thuis-algemeen-477/unlimited-4g-voor-thuis-klinkt-mooi-maar-is-het-niet-298678 is alweer de volgende fase waar jij op doelt denk ik. Ik zou mijn heil maar zoeken in straalverbinding o.i.d. of politiek voor iedereen breedband glasvezelaanleg afdwingen.

Aanvullend op de start van dit topic:

  • in Netflix kun je per profiel instellen wat de beeldkwaliteit is. Via de app lukt dat niet maar als je in de app naar Instellingen - Accountgegevens gaat, wordt je browser geopend met meteen je accountpagina. Als je daar een profiel openklikt, zie je de optie “Instellingen voor afspelen". Via Wijzigen kun je die op "Laag” instellen. Je merkt er niet veel van (tenzij je een 4K TV hebt uiteraard) maar je dataverbruik is maar 10% van de hoogste kwaliteit.
  • Door op je laptop je verbinding in te stellen op “Verbinding met datalimiet” voorkom je ook dat Onedrive constant synchroniseert. Je ziet dat aan het pauzesymbooltje.

Reageer