Beantwoord

Trage internet snelheid 4g voor thuis extra snel

  • 18 January 2022
  • 11 reacties
  • 594 Bekeken

LS,

Ik heb sinds vorig jaar een 4g voor thuis extra snel abonnement, maar sinds die upgrade van 4g voor thuis naar extra snel, heb ik de extra snelheid nog niet echt gemerkt. Ik heb inmiddels al geheel vervangende apparatuur gehad, waarvoor dank, maar het helpt nog steeds niet.

Afgelopen weekend heb ik de buiten antenne naar het dak verplaatst om zo de ontvangst te verbeteren, maar ook dit helpt de snelheid niet omhoog. Ik kan vanaf die plek de mast met blote oog zien. Het zal fysiek 1km zijn.

Wat zou ik verder nog kunnen doen? Wat gegevens:

Signal Strength: -45 dbm

RSRP: -73 dBm

RSRQ: -7 dB

SINR: 8 db (fluctueert tussen 4 en 10)

De reguliere snelheid is rond de 25Mbit. Soms wat hoger naar 35mbit. Twee weken terug een keer 70 en zelfs 95 gemeten, maar dat was blijkbaar eenmalig. 

Koen

icon

Beste antwoord door feplas 24 January 2022, 08:22

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

11 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoe meet je deze snelheid? Via wifi, of heb je een PC met een kabel aangesloten aan het 4G modem?

goede vraag. beide meten dezelfde snelheid

Bekabeld:

pi@raspberrypi:~ $ speedtest
Retrieving speedtest.net configuration...
Testing from T-Mobile Netherlands (84.241.197.68)...
Retrieving speedtest.net server list...
Selecting best server based on ping...
Hosted by NFOrce Entertainment B.V. (Amsterdam) [2.28 km]: 27.554 ms
Testing download speed................................................................................
Download: 29.07 Mbit/s
Testing upload speed................................................................................................
Upload: 9.69 Mbit/s

via WIFI:

 

Wat overigens nog veel gekker is, is dat als ik mijn telefoon (binnenhuis) op 4G zet, ik wel een goede snelheid haal? Ik snap het niet meer.

 

 

Hoe meet je deze snelheid? Via wifi, of heb je een PC met een kabel aangesloten aan het 4G modem?

zie bovenstaande @eric 

Reputatie 7
Badge +14

Je hebt goede testen gedaan. Doe nu nog eens de modem sim in je telefoon en omgekeerd. Het is een kwestie van, waar komen die verschillen vandaan. Bijvoorbeeld kan de telefoon een hogere carrier aggregatie categorie hebben.  

@eric Een zeer bijzonder resultaat. vwb download is het niet hoger dan normaal gemeten. Op diezelfde tijd uiteraard via de mobiel een test gedaan en haalde 88mbit.

In het terminal venster een bekabeld resultaat en in het scherm via wiif. Let vooral op de uploadsnelheid van 85mbit (bekabeld)?!?! Die komt met de eigenlijke simkaart van 4g voor thuis extra snel enkel op 10mbit. 

 

Reputatie 4
Badge

@Koenmani 

Je hebt een extra snel abonnement met de volgende specs:

Download tot 100 Mbit/s
Upload tot 10 Mbit/s

Verkeer vanuit de mast naar telefoons zal altijd voorrang hebben. Hoe drukker het is op de mast hoe langzamer je internet is op 4gvt extra snel. Staat in de voorwaarde :wink:
Telefoon abonnement vergelijken met je 4gvt is dus een soort appelen met peren verhaal.

De sim van je 4gvt in een ander apparaat doen zal helaas geen sneller resultaat geven omdat dan door T-mobile de verbindingen tot 30Mbit/s geknepen zal worden. Testen met telefoon zal je dus niets wijzer maken.

Heb je het volgende al eens geprobeerd?

  1. Navigeer in een webbrowser naar loginpagina van je router
  2. Login op het modem maar doe dit niet met het ‘user’ account wat aangegeven staat op de sticker van het modem maar gebruik de volgende gegevens:
  3. Pas het wachtwoord van het admin account meteen aan
  4. Ga naar ‘Network setting’ → Broadband
  5. Bij internet setup, klik op de eerste regel op modify, pas in de pop-up de volgende items aan:
    • zet vinkje uit bij 'Auto APN'
    • vul bij APN in: fms
    • Klik onderaan op Apply
  6. Als het modem vraagt om te rebooten reboot deze.

Mocht dit geen beter resultaat geven raad ik je toch aan om met t-mobile contact op te nemen via de storingspagina. We zijn wel benieuwd naar hert resultaat.

Succes!!!

thanks voor het advies @feplas, maar helaas heeft deze instelling geen effect gehad

Ook een screenshot van de gemeten waardes:

En ook een foto vanaf het dak, waarop ik de antenne-mast kan zien. nogmaals, grove afstand +/- 1 km

Zoals je al voorstelde hen ik ook een ticket aangemaakt.

Reputatie 4
Badge

Ik heb even een screenshot gemaakt van mijn gegevens

Ik zit ongeveer 300 meter van de mast en heb bijna volle snelheid.

Speedtest geeft het volgende aan:

 

Wanneer ik een download start uit nieuwsgroepen is dit het resultaat:

 

Ik vrees dat die kilometer toch het verschil maakt. 

Reputatie 7
Badge +14

11MB/s is ongeveer 100mbit. Dus je piekt inderdaad tegen het maximum van het product. Dat zal mede komen omdat bij jou in de cell niet veel andere grootverbruikers zitten. Uiteindelijk deel je altijd de maximale bandbreedte met iedereen in zo'n cell.