Beantwoord

TV hapert met 4G voor thuis verbinding

  • 25 January 2022
  • 11 reacties
  • 255 Bekeken

Hallo, wij hebben 3 weken last van stil staan beeld en valt af en toe weg . op de dag gaat het meestal wel. s avonds tussen 18.30 en 22.00 is het het ergst. hebben 4G  150MBIT en een router huawei b816s voor internet.we hebben hem al al ruim 2 jaar. sinds 1.5 jaar kijken we tv via internet en nooit problemen gehad maar sinds 3 weken wel. de avant 5G heeft een vaste verbinding met de router. kabel vervangen, router verplaatst in huis, alles gereset  maar niets helpt. wij wonen in het buiten gebiedt van achterveld en wonen 2.5 km van de zendmast . speedtest gedaan 26 mb  .T mobiel gebeld maar konden niets doen voor doen . ligt aan het tv kastje de Avant. heb ik ook al weg gehad nieuwste software er in heeft een dag bij een ander gedraaid die glasvezel heeft en geen problemen . wie heeft de oplossing voor ons ? vrg gerard

icon

Beste antwoord door eric 27 January 2022, 09:57

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

11 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Gerard66 , welkom bij de community.

Je hebt al een hoop informatie gedeeld maar ik probeer het even wat helder te krijgen.

  1. Welk type abonnement heb je. In de 2e zin geef je aan 150 Mbit? Er zijn echter 2 types, “4g voor thuis standaard” als sim only/ met een B816s, maximaal 30 Mbit down en 5 Mbit up of een “4g voor thuis snel” met een binnenrouter en een buitenantenne. maximaal 150 Mbit down en 10 Mbit up.
  2. Welk TV product neem jij af, en is er een specificatie hoeveel Mbit die dienst nodig heeft voor hun kwaliteit? Past die kwaliteit zich nog aan, afhankelijk van de throughput, of is deze statisch? 

hallo Eric,

wij hebben Unlimited een maandelijkse startbundel van 150GB of 500GB. Ben je door je GB's heen, dan activeer je de rest van de maand onbeperkt gratis 5GB-aanvullers op basis van redelijk gebruik. Als je niet aanvult, surf je onbeperkt met 1 Mbit/s. De GB-aanvullers kun je kosteloos activeren in je My T-Mobile account.

Wij hebben een router zonder buiten antenne, dat is volgens T Mobiel niet nodig .

de  tv heeft 18 mbps nodig zeggen ze . nou heb ik vanavond de speed test weer gedaan maar dan zie ik in de grafiek dat het af en toe naar 16 zakt en dan kom ik op een gemiddelde uit op 21 .   

Reputatie 7

Snelste is even een T Mobile simkaart in je mobiel (mocht je dat nog niet hebben) en even testen op verschillende plaatsen met de speedtest.net app. Zo kan je ook makkelijk zien of het signaal binnen of buiten beter is. De resultaten worden bewaard dus je kan gewoon opeerdere plaatsen checken

Reputatie 7
Badge +14

Hoi Gerard,

Het maakt nogal verschil of je 150Gb of 500Gb bundel hebt. Het eerste product is het standaard 4G voor thuis en kent een maximum van 30 Mbit download. De tweede bundel hoort bij 4G voor thuis Snel. Dat kan tot 100 Mbit.

Om aan die hogere snelheden te komen plaatst een monteur ook ene buitenantenne. Dat T-mobile aangeeft dat dit niet nodig is klopt, voor het normale 4G voor thuis voldoet het modem met ingebouwde antenne zoals jij nu hebt met een standaard max snelheid van 30 Mbit down en 5 Mbit up.

Zeker bij een mobiele verbinding geldt dat de bandbreedte in de lucht vanaf de zender gedeeld worden door alle aanwezige gebruikers. Zo kun je dus inderdaad uitkomen op die gemiddeld 21. 

Dan nu naar de TV. je geeft aan “de tv heeft 18 mbps nodig zeggen ze”. Ik weet niet welke TV provider jij hebt, maar 18 Mbps is heel veel ! T-mobile zelf gebruikt over DSL en glasvezel 8 Mbit. Dus waarschijnlijk hebben we hier de issue te pakken. Je tv product is niet bedoeld om over een mobiele verbinding te gebruiken. Zijn er wellicht mogelijkheden in dat tv kastje om i.p.v. Full HD iets terug te schakelen naar b.v. een SD kwaliteit?

 

 

hallo,

het is nooit een probleem geweest maar waarom is het sins 3 weken wel dan ??

en waarom tussen 18.30 en 22.00 uur ? 

Reputatie 7
Badge +14

Dan zijn er juist in de avonduren veel mobiele gebruikers actief in de radiocell waar jij je bevind. Mobiel blijft een shared medium waar je de bandbreedte deelt. Garantie op een bandbreedte is er dus niet en blijkbaar is dat in de avonduren 'beperkt' tot 21 mbit gemiddeld. Het kan best dat er eerder meer beschikbaar was, maar dan zijn er wat klanten bijgekomen bij jou in de buurt.

De oplossing zit hem toch in het minder bandbreedte gebruiken van je tv ontvanger. 18mbit voor een tv signaal ia gewoon heel veel.

ik snap dan nog niet waarom heeft het 1.5 jaar top gewerkt en nu dus niet meer.

ik heb nu op mijn account gekeken en we hebben van de 155.000 mb 131.010 over .

ik moet het eff navragen wat het echt verbruikt ! maar ze zeggen als je een speed snelheid heb van 18 dan kun je alles kijken

ik heb voor mij tel ook t mobiel . dus de speed test gedaan met mij mobiel. bij de router gaan staan met de wifi uit en mobiel wifi aan 120 mbps buiten het zelfde gemeten. nu met wifi aan en mobiel uit kom ik op 25 mbps

nu snap ik het niet meer maar de hele avond doet de zender RTL 4 het zonder storing en de rest van de zenders wel storing !!!

Reputatie 7
Badge +14

Het 4g voor thuis product wat jij hebt is maximaal 30mbit. Een telefoon abonnement kan veel hogere snelheden krijgen. Maar als RTL 4 het goed doet en de rest niet is de verdenking toch echt je tv leverancier. Misschien zend hij rtl4 wel in SD en een andere zender in FHD uit? 18 mbit is echt veel voor een tv stream.