Beantwoord

Uitleg: T-Mobile 4G voor thuis extra snel (Huawei B2368) NAT issues en Publiek IPv4 Oplossing

  • 3 August 2021
  • 11 reacties
  • 4038 Bekeken

Reputatie 2

Beste allemaal, 

Zelf liep ik tegen verschillende issues aan met 4G voor thuis Extra snel en heeft het mij best wat tijd gekost om dit op te lossen. Omdat ik iedereen de moeite wil besparen heb ik hier het e.e.a. beschreven met hetgeen wat voor mij bijgedragen heeft om dat op te lossen. 

Allereerst heeft het betrekking op het modem: Huawei B2368 wat bij ‘4G voor Thuis extra snel’ hoort, hierbij had ik de volgende twee issues: 

  • Playstation NAT Type 3 had (strict) waardoor ik verbindingsproblemen had
  • Was niet mogelijk was om apparatuur van buiten mijn netwerk bereikbaar te maken 

Hierbij heb ik geprobeerd Playstation in DMZ te plaatsen, porten te forwarden maar niets leek te helpen, hij bleef altijd op Type 3 staan. Na rondspeuren op het forum heb ik bijvoorbeeld dit topic gevonden van 4 jaar terug maar hier kon ik mijn issue alleen ook niet mee oplossen maar is wel een ingrediënt geweest om het issue op te lossen. 

Kort gezegd zat het probleem in het volgende: bij gebruik van 4G voor Thuis krijg je een ‘gedeeld’ IP-adres. Dit betekend dat je niet direct een Publiek IPv4 adres hebt. In dit geval kun je wel poorten forwarden maar heeft het geen nut omdat er nog een tweede laag tussen zit waar je zelf geen invloed op hebt, er is sprake van een dubbele NAT. Dus aanpassingen die je aan de kant van het modem doet  hebben geen effect op deze tussenlaag. 

 

Met behulp van de onderstaande stappen heb ik het probleem op kunnen lossen:

  1. Navigeer in een webbrowser naar 192.168.1.1
  2. Login op het modem maar doe dit niet met het ‘user’ account wat aangegeven staat op de sticker van het modem maar gebruik de volgende gegevens:
  3. Pas het wachtwoord van het admin account meteen aan
  4. Ga naar ‘Network setting’ → Broadband
  5. Bij internet setup, klik op de eerste regel op modify, pas in de pop-up de volgende items aan:
    • zet vinkje uit bij 'Auto APN'
    • vul bij APN in: fms
    • Klik onderaan op Apply
  6. Als het modem vraagt om te rebooten reboot deze 

Door de APN aan te passen naar ‘fms’ (deze is speciaal bedoeld voor 4G voor Thuis gebruikers) krijg je een publiek IPv4 adres en valt de ‘dubbele’ NAT er tussenuit omdat hier alle poorten open staan. 

 

Vervolgens is het mogelijk om poorten te forwarden. Zorg dat het betreffende apparaat eerst een vast IP-adres heeft door te navigeren naar: ‘Network setting’ → ‘Home Networking’ → ‘Static DHCP’ en zet het vinkje aan bij het apparaat wat je een statisch IP-adres wilt geven, noteer het in IP. Vervolgens kun je de poorten voor dit apparaat forwarden door te navigeren naar ‘Network Setting’ → ‘Nat’ in het eerste tabblad kan je een ‘new rule’ toevoegen. Vul hier het betreffende poortnummer in, het protocol en het interne IP-adres. 

 

Bovenstaande stappen werken ook om bijvoorbeeld je NAS, Webserver, 3D printer, IP-camera, e.t.c. van buitenaf bereikbaar te maken. Echter heb je bij 4G voor thuis geen vast publiek IP-adres, deze kan volgens mij elke 24 uur veranderen. Om dit op te lossen kan je een domeinnaam koppelen aan je publieke IP-adres middels een Dynamic DNS (DDNS) en dient er een applicatie te draaien in je netwerk die ervoorzorgt dat de domeinnaam juist gerouteerd wordt naar jouw thuisnetwerk. Binnen het modem kun je de instellingen hiervoor vinden door te navigeren naar: ‘Network setting’ → ‘Dynamic DNS’ waarbij ‘No-ip’ en ‘DynDNS’ ondersteund worden. Online kan je hier meer over vinden hoe dit werkt en de gegevens vervolgens hier in het modem in stellen. 

 

Mochten er aan de hand van het bovenstaande toch nog vragen en/of onduidelijkheden zijn schroom vooral niet om deze te stellen, wellicht heb ik er een antwoord op. 

icon

Beste antwoord door mbogaarts 29 December 2021, 16:09

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7

Hoi @mbogaarts,

Supergaaf dat je dit deelt met de rest van de Community! Zulke instructies zijn altijd welkom en kan zomaar weer anderen helpen.

Veel plezier met het spelen van de game, samen met je maat! :v::thumbsup:

Hey! Ik heb hetzelfde probleem maar bij mij bestaat 192.168.1.1 niet?! 

Misschien enig idee wat ik wel zou kunnen doen?

Mvg, Cody

Reputatie 2

Hey! Ik heb hetzelfde probleem maar bij mij bestaat 192.168.1.1 niet?! 

Misschien enig idee wat ik wel zou kunnen doen?

Mvg, Cody

Hoi Cody, beste kun je even Google hoe je "default gateway" kunt vinden. Dat is de betreffende pagina waar je op in kan loggen wanneer je verbonden bent met het modem.

Indien je windows computer hebt kun je commando prompt openen en "ipconfig" intypen en op enter drukken. Krijgt dan lijst met wat gegevens en default gateway staat hier ook tussen. 

Hallo mbogaarts,

 

Dank je wel dat je dit hebt willen delen. Hier was ik al enige tijd naar op zoek. Jouw oplossing werkt als een zonnetje.

 

Thx again

Geweldige oplossing ! Bedankt !

Weet iemand of dit ook is op te lossen op de nieuwe WNC AF55 modem?

Heel erg bedankt.
Na meerdere outdated threads gelezen te hebben is dit eentje dit echt werkt!
Het is helemaal niet moeilijk...Als je weet wat je doet ;)?

Hoi,

Ik heb de Huawei B818-263 router en ik krijg het niet voor elkaar… Ik kan bij het inloggen alleen mijn eigen wachtwoord invullen, heb geen optie voor gebruikersnaam + ww om zo via die admin in te loggen. Ik krijg op mijn nintendo switch nu alleen NAT type D waardoor ik niet online kan verbinden met vrienden, dus ik zou het graag oplossen. Weet iemand hoe dit moet?

Reputatie 1

Beste allemaal, 

Zelf liep ik tegen verschillende issues aan met 4G voor thuis Extra snel en heeft het mij best wat tijd gekost om dit op te lossen. Omdat ik iedereen de moeite wil besparen heb ik hier het e.e.a. beschreven met hetgeen wat voor mij bijgedragen heeft om dat op te lossen. 

Allereerst heeft het betrekking op het modem: Huawei B2368 wat bij ‘4G voor Thuis extra snel’ hoort, hierbij had ik de volgende twee issues: 

  • Playstation NAT Type 3 had (strict) waardoor ik verbindingsproblemen had
  • Was niet mogelijk was om apparatuur van buiten mijn netwerk bereikbaar te maken 

Hierbij heb ik geprobeerd Playstation in DMZ te plaatsen, porten te forwarden maar niets leek te helpen, hij bleef altijd op Type 3 staan. Na rondspeuren op het forum heb ik bijvoorbeeld dit topic gevonden van 4 jaar terug maar hier kon ik mijn issue alleen ook niet mee oplossen maar is wel een ingrediënt geweest om het issue op te lossen. 

Kort gezegd zat het probleem in het volgende: bij gebruik van 4G voor Thuis krijg je een ‘gedeeld’ IP-adres. Dit betekend dat je niet direct een Publiek IPv4 adres hebt. In dit geval kun je wel poorten forwarden maar heeft het geen nut omdat er nog een tweede laag tussen zit waar je zelf geen invloed op hebt, er is sprake van een dubbele NAT. Dus aanpassingen die je aan de kant van het modem doet  hebben geen effect op deze tussenlaag. 

 

Met behulp van de onderstaande stappen heb ik het probleem op kunnen lossen:

  1. Navigeer in een webbrowser naar 192.168.1.1
  2. Login op het modem maar doe dit niet met het ‘user’ account wat aangegeven staat op de sticker van het modem maar gebruik de volgende gegevens:
  3. Pas het wachtwoord van het admin account meteen aan
  4. Ga naar ‘Network setting’ → Broadband
  5. Bij internet setup, klik op de eerste regel op modify, pas in de pop-up de volgende items aan:
    • zet vinkje uit bij 'Auto APN'
    • vul bij APN in: fms
    • Klik onderaan op Apply
  6. Als het modem vraagt om te rebooten reboot deze 

Door de APN aan te passen naar ‘fms’ (deze is speciaal bedoeld voor 4G voor Thuis gebruikers) krijg je een publiek IPv4 adres en valt de ‘dubbele’ NAT er tussenuit omdat hier alle poorten open staan. 

 

Vervolgens is het mogelijk om poorten te forwarden. Zorg dat het betreffende apparaat eerst een vast IP-adres heeft door te navigeren naar: ‘Network setting’ → ‘Home Networking’ → ‘Static DHCP’ en zet het vinkje aan bij het apparaat wat je een statisch IP-adres wilt geven, noteer het in IP. Vervolgens kun je de poorten voor dit apparaat forwarden door te navigeren naar ‘Network Setting’ → ‘Nat’ in het eerste tabblad kan je een ‘new rule’ toevoegen. Vul hier het betreffende poortnummer in, het protocol en het interne IP-adres. 

 

Bovenstaande stappen werken ook om bijvoorbeeld je NAS, Webserver, 3D printer, IP-camera, e.t.c. van buitenaf bereikbaar te maken. Echter heb je bij 4G voor thuis geen vast publiek IP-adres, deze kan volgens mij elke 24 uur veranderen. Om dit op te lossen kan je een domeinnaam koppelen aan je publieke IP-adres middels een Dynamic DNS (DDNS) en dient er een applicatie te draaien in je netwerk die ervoorzorgt dat de domeinnaam juist gerouteerd wordt naar jouw thuisnetwerk. Binnen het modem kun je de instellingen hiervoor vinden door te navigeren naar: ‘Network setting’ → ‘Dynamic DNS’ waarbij ‘No-ip’ en ‘DynDNS’ ondersteund worden. Online kan je hier meer over vinden hoe dit werkt en de gegevens vervolgens hier in het modem in stellen. 

 

Mochten er aan de hand van het bovenstaande toch nog vragen en/of onduidelijkheden zijn schroom vooral niet om deze te stellen, wellicht heb ik er een antwoord op. 

admin login met CPE@huawei lukt niet. Modem is al gereset naar fabrieksinstellingen. ZIjn er nog andere wachtwoorden beschikbaar? Thanks

Reputatie 1

admin login met CPE@huawei lukt niet. Modem is al gereset naar fabrieksinstellingen. ZIjn er nog andere wachtwoorden beschikbaar? Thanks

Weet iemand of dit ook is op te lossen op de nieuwe WNC AF55 modem?

Dit vraag ik mij dus ook af want de AF55 doet echt helemaal niks qua dmz of port forwarding.

 

APN fms is ingesteld maar niks werkt.

Jammer dat ze modems leveren maar geen oplossing mbt port forwarding. Ik ben nu ook al 3 dagen bezig om het werkend te krijgen.

 

Als dit zo doorgaat zeg ik het abbo weer op binnen de 14dagen bedenktijd want ze hebben beloofd dat het zou werken maar werkt dus gewoon totaal niet.

 

Reageer