Beantwoord

4G+ voor 4G voor thuis

• 30 april 2017
  • 9 reacties
  • 662 Bekeken

hoi
weet iemand wanneer er 4g+ beschikbaar komt voor 4g thuis ?
icon

Beste antwoord door Tabali 3 mei 2017, 14:28

Hallo fderijke,

Dank voor je vraag. Ik denk dat jou vraag meer betrekking heeft op het netwerk en de mogelijkheden van het modem. Het is zo dat 4G+ beschikbaar is op ons netwerk. Gelukkig ondersteunt de Huawei E5186-22a wel 4G+.

Dus dit moet geen probleem zijn!
Bekijk origineel

9 reacties

Badge +2
Hallo fderijke,

Dank voor je vraag. Ik denk dat jou vraag meer betrekking heeft op het netwerk en de mogelijkheden van het modem. Het is zo dat 4G+ beschikbaar is op ons netwerk. Gelukkig ondersteunt de Huawei E5186-22a wel 4G+.

Dus dit moet geen probleem zijn!
Hoi
Bedankt voor je reactie.
Heb ik meteen nog een vraagje.
Ik woon in het buiten gebied.en ik zou t-mobile thuis willen.
Maar ik heb nu een gsm abonnement van t-mobile en een slechte ontvangst.dus ben ik bang dat ik met t-mobile thuis ook een slechte ontvangst zal hebben ?
M.v.g
Reputatie 6
Badge +11
@fderijke
Kijk even op https://www.t-mobile.nl/dekking hoe het met alleen de 4G dekking zit bij jouw. 4G voor Thuis is data-only.

Ondersteunt de mobile waarop je doelt 4G? 2G en 3G dekking staat los van 4G en verder schakelt een mobieltje voor een belgesprek terug naar 2G of 3G.
Hallo bedankt voor je reactie.
Ik heb een samsung s7.
En ik heb het over de data.4g dus.valt constant weg.
Volgens de dekkingskaart zou ik gewoon bereik moeten hebben.
Reputatie 6
Badge +11
@fderijke
Onder wat voor omstandigheden valt 4G weg? Ook tijdens grote download? Wat haal je met speedtest?
Reputatie 6
Badge +11
@fderijke
Is dit nog steeds aan de hand, voor zowel samsung s7 als andere apparaten?
Reputatie 6
Badge +11
@Tabali
De Huawei E5186-22a ondersteunt wel 4G+, de vraag blijft hoe dit dan effectief is op het TMO-NL netwerk. Als ik in de product beschrijving kijk, staat er nergens een 3GPP release compliance m.b.t. Carrier Aggregation, wat formeel vanaf Release 10 mogelijk is. Nu kan Huawei er natuurlijk voor gekozen hebben om op een aantal punten verder te gaan dan deze 3GPP standards releases.

Ik heb momenteel niet exact duidelijk welke bandcombinaties voor de opeenvolgende releases beschreven zijn, maar aangezien T-Mobile NL aan beide zijden van de 4G link Huawei apparatuur heeft, SingleRAN en frequencyspectrum met 'refactoring optie', (dus 900MHz GSM gebruik stoppen en gebruiken voor LTE), doet het er even niet toe.

Als de E5186s-22a daadwerklijk 300Mbps DL kan, dat zou b.v. 1800Mhz (20+10) + inter-band 900Mhz 10. Een vreemde 3CA combinatie van intra-band en inter-band, maar moet in theorie kunnen.

Uit HUAWEI E5186s-22a LTE CPE V200R001 Product Description Table 2-1 valt te lezen:

Working bands LTE:
FDD 2600/2100/1800/900/800 MHz
FDD DL CA 1800 MHz + 2600 MHz, 1800 MHz + 800 MHz, 2600 MHz + 800 MHz, 1800 MHz intra-band contiguous, 2600 MHz intra-band contiguous
TDD 2600 MHz
TDD DL CA 2600 MHz intra-band contiguous

Dus in de praktijk zou alleen '1800 MHz intra-band contiguous' kunnen, echter voor zover ik weet zullen dat voor de wat oudere CPE's/smartphones en eerste LTE-A hardware 2 dezelfde originele Release 8 blokken moeten zijn. Dus 2x 20 voor LTE cat6 of b.v. 2x 10 voor LTE cat4. Op die manier kon men (Qualcomm, HiSilicon, etc) relatief eenvoudig via een soort verdubbeling van de DownLink keten CA claimen.

Mijn conclusie: Ja de E5186s-22a kan 4G+, maar niet op T-Mobile NL netwerk. Klopt dit?

Wellicht zijn er mensen die in een Speedtest met een E5186s-22a met TMO-NL abo SIMkaart erin ruim boven 150Mbps DL komen. Wellicht onder een mast gaan staan met modem op 12V voeding of via invertor in auto.
Badge +2
@tmoesel

Op dit moment is jouw conclusie inderdaad helemaal juist!
Reputatie 6
Badge +11
@Tabali
Daar ik vorige week in de situatie kwam dat de modem niet meer 'mijn favoriete' cell wou selecteren ben ik nog eens rondgereden met de modem en diverse SIMkaarten. Hoogst gemeten DL van 138Mbps (vlak bij mast dus). Weer thuis maak ik nu gebruik van de standaard buitenantenne, o.a. omdat modem voor het raam eigenlijk in de weg stond, maar vooral om te voorkomen dat een cell die maar zo'n 10DL/7UL levert geselecteerd wordt. Dit perfomance-drop-punt had ik wel verwacht, maar ik wil (voorlopig) geen extra andere richtantenne (al dan niet geoptimaliseerd is voor bepaalde band(en)).

Reageer