Beantwoord

4G voor thuis geen mail meer versturen naar Microsoft-, AOL- en t-online.de accounts

• 23 april 2019
  • 11 reacties
  • 1506 Bekeken

Beste,

Sinds enkele weken kunnen wij via 4G voor thuis geen mail meer versturen (via onze Exchange server) naar Microsoft-, AOL- en t-online.de accounts.

Een en ander heeft altijd probleemloos gewerkt maar t-mobile/Capitar hebben iets aangepast waardoor onze mail niet meer wordt bezorgd. Kan iemand aangeven wat er aangepast is/wat wij moeten veranderen zodat de mail wél aankomt?

Hieronder de melding:

Van: Mail Delivery System [mailto:MAILER-DAEMON@tmobile-filter.capitar.com]
Verzonden: donderdag 11 april 2019 12:32
Aan: Administratie Lion Sports
Onderwerp: Onbestelbaar: Factuur Lion Sports

This is the mail system at host tmobile-filter.capitar.com.

I'm sorry to have to inform you that your message could not
be delivered to one or more recipients. It's attached below.

For further assistance, please send mail to postmaster.

If you do so, please include this problem report. You can
delete your own text from the attached returned message.

The mail system

: host eur.olc.protection.outlook.com[104.47.10.33]
said: 550 5.7.1 Unfortunately, messages from [194.187.76.151] weren't sent.
Please contact your Internet service provider since part of their network
is on our block list (S3150). You can also refer your provider to
http://mail.live.com/mail/troubleshooting.aspx#errors.
[DB5EUR03FT044.eop-EUR03.prod.protection.outlook.com] (in reply to MAIL

Foutmelding m.b.t. PTR:

Ligt het probleem in het continu wisselende ip-adres? Als dit vast kan worden is er wellicht ook een oplossing? Kan t-mobile hier wat mee? Capitar?
icon

Beste antwoord door tmoesel 29 april 2019, 08:13

Zorg dat je een werkend gmail account hebt, dan kun je in die Internet Connector de smarthost optie volgen en bij gmail een app password laten genereren. Dan kun je in ieder geval technisch gezien wel email doen laten aankomen op adressen waarvoor dat nu niet werkt. Maar er is ook een domeinnaam in het geding, dus zakelijk/commercieel, dus het kan zijn dat de oplossing kwa naamgeving bij mensen die de emails ontvangen niet wenselijk is, dan zul je ergens moeten betalen denk ik. Bij google betaal je sowieso ook wel, in dit geval gezien de error log loop je het risico dat dat is met de factuur adresgegevens en andere reclame technisch interessante info van je klanten. Als je dat niet wilt, zul je op zoek moeten naar een bedrijf die het email verzenden tegen betaling kan afhandelen. Dit is niks nieuws, er zijn er talloze. Als consument kan je alleen nog bij XS4ALL terecht. Die bieden een vast IP adres, alle anderen een dynamisch IP adres wat niet vaak of vrijwel nooit veranderd, maar dat is nog steeds niet vast en daardoor onbetrouwbaar als het gaat om email servers.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 3
Badge +2
Het probleem ligt _niet_ in jouw wisselend IP adres. Verzenden vanaf dat adres naar T-Mobile is namelijk wel gelukt. Het probleem zit in het IP adres 194.187.76.151. Dat is niet een gewisseld adres van jou, maar een adres van T-Mobile/Capitar. T-Mobile zelf moet hier iets aan doen. Jij zelf kunt hier niets aan doen.

151.76.187.194.in-addr.arpa name = tmobile-filter.capitar.com.

Voor info over foutmelding 550 5.7.1. zie https://mailchannels.zendesk.com/hc/en-us/articles/202191674-Fixing-the-550-5-7-1-RBL-Sender-blocked-IP-or-domain-error

Over tmobile-filter.capitar.com hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1675617
Reputatie 6
Badge +11
@Franck de Leeuw
Waar staat die Exchange server? In het 4GvT netwerk? Of elders?

En hoe legt het apparaat waarmee je email wilt verzenden er contact mee?

En hoe legt de Exchange server op zijn bert weer contact?

Ergens zal denk ik een verouderde of minder veilige methode worden gebruikt en onlangs heeft ook b.v. Google zaken aangepast m.b.t. SMTP.
Reputatie 3
Badge +2
Heeft T-Mobile eigenlijk een werkend postmaster adres?
postmaster@tmobile-filter.capitar.com ?
Reputatie 6
Badge +11
Heeft T-Mobile eigenlijk een werkend postmaster adres?
Alleen T-Mobile Thuis heeft/biedt email, en verzenden kan alleen met authentificatie. Bij T-Mobile Mobiel (wat 4GvT is) is dit er niet (meer). E.v.t. minder veilige/oudere SMTP acties m.b.t. andere SMTP servers worden afgevangen voor zover ik van berichten heb kunnen afleiden.
Reputatie 3
Badge +2
Ik vind dat als ze mail accepteren, ongeacht of dat door afvangen gebeurt of op een meer normale manier, ze een postmaster horen te hebben. Bovendien verwijst de foutmelding naar postmaster voor assistentie!
Reputatie 3
Badge +2
Even getest of ze een smtp server hebben.

ctjacobs@xs9:~$ telnet tmobile-filter.capitar.com 25
Trying 194.187.76.151...
Connected to tmobile-filter.capitar.com.
Escape character is '^]'.
220 xs9.xs4all.nl ESMTP Sendmail 8.15.2/8.15.2/Debian-8; Tue, 23 Apr 2019 22:18:20 +0200; (No UCE/UBE) logging access from: shell.xs4all.nl(OK)-IDENT:944351@shell.xs4all.nl [194.109.21.9]
helo chris
250 xs9.xs4all.nl Hello IDENT:944351@shell.xs4all.nl [194.109.21.9], pleased to meet you
quit
221 2.0.0 xs9.xs4all.nl closing connection
Connection closed by foreign host.

Ik ga niet testen of ze ook een postmaster adres hebben, dat laat ik over aan degenen die een reden hebben om de postmaster te mailen.
@Franck de Leeuw
Waar staat die Exchange server? In het 4GvT netwerk? Of elders?

Bij ons op de server (als tweede virtuele server, DC en RDC) verbonden met kabel naar de Huawei router.
En hoe legt het apparaat waarmee je email wilt verzenden er contact mee?

We maken verbinding via Outlook, Outlook voor Mac en telefoons. Geen SMTP of POP maar verwijzen naar onze Exchange

server:
https://mail.lionsports.nl/EWS/Exchange.asmx

En hoe legt de Exchange server op zijn bert weer contact?

Ergens zal denk ik een verouderde of minder veilige methode worden gebruikt en onlangs heeft ook b.v. Google zaken aangepast m.b.t. SMTP.
Bijkomende problemen met 4GVT is dat wisselend ip-adres. Om de mailserver vindbaar te maken maken we nu gebruik van een no-ip account. In de Plesk omgeving van onze domeinnaam staat een CNAME die mail.lionsports.nl doorverwijst naar ons hopto.org adres dat er weer voor zorgt dat het ip-adres op elk moment klopt en de mail binnenkomt. Omgekeerd werkt dit kennelijk niet voldoende met SPF checks en dergelijke maar heb geen idee.

Een vast ip-adres zou ook een oplossing zijn. Ik ben nu met allerlei kunst en vliegwerk bezig om remote desktop, alarm en mail werkend te krijgen/houden. Alles werkt nu op zich maar de mail bijft dus een probleem, zit hem wellicht in de SPF maar weet dit niet zeker. Of gebruik maken van een andere SMTP maar weet even niet hoe/wat/waar ik dat moet doen.
Reputatie 6
Badge +11
Het is tijden geleden dat ik iets dergelijks met Exchange server heb gedaan, dus ik spreek niet echt uit ervaring. Maar het is mij wel duidellijk dat het probleem zit in de mailuitwisseling over de 4GvT verbinding. De Exchange server doet mailtransport vanuit een onbetrouwbaar domein (je 4GvT), dat heeft geen (vaste) reverse DNS. Dus je moet een betrouwbare tussenstop introducen, wat een smarthost is voor zover ik zie. De link tussen jouw Exchange server en de smarthost moet dan via authenthicated encrypted SMTP, zodoende loopt T-Mobile geen risco op email hacks en spam enz.

Ik denk dat je beter op een andere plaats kunt kijken, b.v. Microsoft Exchange handleiding naar het hoe en wat van 'Internet Connector', specifiek vaar de versie van Exchange server waar het om gaat.
Jouw oplossing om via de SMTP van Gmail te werken, zou dat ook kunnen werken met een Exchange server? En zo ja, hoe dan eventueel?
Reputatie 6
Badge +11
Zorg dat je een werkend gmail account hebt, dan kun je in die Internet Connector de smarthost optie volgen en bij gmail een app password laten genereren. Dan kun je in ieder geval technisch gezien wel email doen laten aankomen op adressen waarvoor dat nu niet werkt. Maar er is ook een domeinnaam in het geding, dus zakelijk/commercieel, dus het kan zijn dat de oplossing kwa naamgeving bij mensen die de emails ontvangen niet wenselijk is, dan zul je ergens moeten betalen denk ik. Bij google betaal je sowieso ook wel, in dit geval gezien de error log loop je het risico dat dat is met de factuur adresgegevens en andere reclame technisch interessante info van je klanten. Als je dat niet wilt, zul je op zoek moeten naar een bedrijf die het email verzenden tegen betaling kan afhandelen. Dit is niks nieuws, er zijn er talloze. Als consument kan je alleen nog bij XS4ALL terecht. Die bieden een vast IP adres, alle anderen een dynamisch IP adres wat niet vaak of vrijwel nooit veranderd, maar dat is nog steeds niet vast en daardoor onbetrouwbaar als het gaat om email servers.

Reageer