Beantwoord

4g voor thuis is supertraag

Hoi,

Ik heb 4g voor thuis met een mifirouter en vind de snelheid veel te traag..gemiddeld zit ik op 12 mbps en dat voor 36 euro in de maand...ik vind dit echt niet kunnen en zou dus graag een beter alternatief willen voor mijn internet met de mifi router...suggesties?
icon

Beste antwoord door Hidden.nld 5 januari 2019, 11:15

Hallo @Aborra,

Het is tot 225mbps. en location = key.
Je kan het beste even opzoeken waar de 4G mast staat bij jou in de buurt. op die manier kan je dan de beste locatie bepalen voor je mifirouter

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 5
Badge +11
Welk merk en type mifirouter gaat het om?

Een 4Gmodemrouter waar je met een PC via kabel kan verbinden is sowieso al een betere optie om mee te beginnen.
ik heb de tplink m7650
Reputatie 5
Badge +11
OK, vrijwel hetzelfde apparaat kwa specificaties als ik heb, met verschil dat er op mijn Netgear connectoren voor buitenantenne zitten en daar heb ik ook een buitenantenne op aangesloten. Ik zit zo'n 2,5km van welke T-Mobile mast dan ook af, als ik de buitenantenne afkoppel, gaat de snelheid (speedtest.net) ook richting de 10Mbps DL, althans dat was zo maanden geleden.

Ik heb mijn Netgear aangesloten via USB kabel, heb WiFi uit staan. In jouw geval zou WiFi een bottleneck kunnen zijn als je b.v. veel interferentie van andere 2.4GHz WiFi netwerken hebt, maar ik denk het niet. Meest aannemelijke is dat de capaciteit op jouw locatie beperkt is, dus meestal veel ook veel andere T-Mobile gebruikers i.c.m. matige signaalkwaliteit via antennesysteem.

Het kan zijn dat je beperkt bent door binnenshuis en gewapende betonmuren enz, dan zou een andere 4Gmodemrouter met buitenantenne een optie zijn. Om te kijken of je ueberhaupt wel tegen de 25Mbps DL en 25Mbps UL kan komen zou je eens met de M7650 bij een mast kunnen gaan staan en dan een speedtest doen. Dan weet je in ieder geval dat het niet aan jouw apparaten ligt.

Om signaalkwaliteit te kunnen beoordelen is er hopelijk ergens in het menu van de inlogpagina een statuspagina met RSRP. Dat getal is een goede indicator hoe sterk het signaal is. Je kan een dekkingsklacht indienen voor jouw locatie, wellicht dat T-Mobile dan kan kijken of met iets kan verbeteren.
of overschakelen naar tablet@work want deze zou snelheden geven tot 225mbps
Reputatie 7
Badge +10
Hallo @Aborra,

Het is tot 225mbps. en location = key.
Je kan het beste even opzoeken waar de 4G mast staat bij jou in de buurt. op die manier kan je dan de beste locatie bepalen voor je mifirouter
4g voor thuis is maar maximaal 25mbps dus dan zal de location niet het verschil maken in vergelijking met
tablet@work met maximale snelheden tot 225mbps
ik ben overgeschakeld naar tablet@work en heb nu gemiddelde snelheden van 30 mbps ivp de 15mbps bij 4 g voor thuis metzelfde mifirouter 😀
soms snelheden zelfs van 70mbps 😍
Reputatie 5
Badge +11
@Aborra Ik had al zo'n gevoel dat er door het 1 of ander er meer beperkingen op 4G voor Thuis zitten dan alleen de 25/25 snelheidslimiet. Met de instelling dat het maar 25/25 is bestaat er een kans dat er bewust of onbewust een soort fuikwerking ontstaat. Hoe en wat is een geheim of euvel van de smit. Ook al is TMO NL 4G+ en kan het Carrier Aggregatie, weinig wijst erop dat dat laatste bij 4GvT actief is.

Het huidige Unlimited 4GvT is volgens de aanvullende voorwaarden ook locatiegebonden en ook niet in buitenland bruikbaar en kan geen lage snelheid. Alleen al je van doen hebt met downloadprincipes die aaneengesloten brokken van groter dan 5GB vereisen is U4GvT een uitkomst (of willekeurige portforwards nodig hebt). Anders, en vooral met mifi apparaten, kun je bijna net zo goed een standaard mobiel data abo nemen zoals je nu hebt. Of je smartphone als hotspot gebruiken, dan kan je voor hetzelfde maandbedrag er ook nog mee bellen.
tmoesel schreef:

@Aborra Ik had al zo'n gevoel dat er door het 1 of ander er meer beperkingen op 4G voor Thuis zitten dan alleen de 25/25 snelheidslimiet. Met de instelling dat het maar 25/25 is bestaat er een kans dat er bewust of onbewust een soort fuikwerking ontstaat. Hoe en wat is een geheim of euvel van de smit. Ook al is TMO NL 4G+ en kan het Carrier Aggregatie, weinig wijst erop dat dat laatste bij 4GvT actief is.

Het huidige Unlimited 4GvT is volgens de aanvullende voorwaarden ook locatiegebonden en ook niet in buitenland bruikbaar en kan geen lage snelheid. Alleen al je van doen hebt met downloadprincipes die aaneengesloten brokken van groter dan 5GB vereisen is U4GvT een uitkomst (of willekeurige portforwards nodig hebt). Anders, en vooral met mifi apparaten, kun je bijna net zo goed een standaard mobiel data abo nemen zoals je nu hebt. Of je smartphone als hotspot gebruiken, dan kan je voor hetzelfde maandbedrag er ook nog mee bellen.

Ik had gehoord dat als je een smartphone veelvuldig gebruikt als hotspot dat dit ook de levensduur van de batterij van de smartphone aantast..
Reputatie 5
Badge +11
Aborra schreef:

Ik had gehoord dat als je een smartphone veelvuldig gebruikt als hotspot dat dit ook de levensduur van de batterij van de smartphone aantast..

Het klopt dat huidige LiPo accu's (alles met nominaal 3.7V cellspanning) een eindig aantal laadcycli hebben. Als je 'zeker' wilt zitten kwa batterij levensduur moet je smartphone gewoon niet gebruiken.

Maar het deel van de chipset in een smartphone wat opladen en algehele energievoorziening doet kun je op zeer verschillende manieren configureren. Dat weet doorgaans alleen de fabrikant van de smartphone hoe dat is opgezet.
Maar 1 methode is, om als je een smartphone of mifirouter continue aan de lader hangt, de battery niet te gebruiken en hem alleen maar op te laden tot een bepaald percentage (lees voltage). Piekvermogen van een moderne smartphone kan flink hoger zijn dan wat 1 USB2 poort kan leveren, maar verbruik van alleen een modern 4G+ modem chipsetdeel is beperkt en kan zonder batterij vanaf lader o.i.d. draaien.
Degene van wie je die de bewering hebt gehoord, doet aannames over een (willekeurig) (smartphone) ontwerp wat achterhaalt kan zijn.
Het kan ook zijn dat diegene een verkoper van telecom/abonnementen is en argument gewoon aanhaalt om jouw een extra abo te verkopen (in het verleden of om de aankoop voor jouw te rechtvaardigen).

Reageer