Vraag

Go Unlimited haalt de beloofde snelheid niet

• heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
Beste T-Mobile,

Ik heb een GO Unlimited 4G voor thuis abonnement (097-nummer simkaart in een HUAWEI Wifi spot routertje).
Echter, deze router haalt (ondanks dat ik op mijn locatie vol bereik heb van T-Mobile) slechts 15.51Mbps downloadsnelheid in plaats van de beloofde 71.8Mbps in Noord Brabant (zie gegevens op de website van T-Mobile). Ik heb gecheckt hoe de 4G is op mijn adres en die is optimaal.
Ik woon anti kraak en kan dus geen vaste internetaansluiting aanleggen. Vandaar mijn keuze voor 4G voor thuis. Ideaal zou je zeggen. Nu game ik graag en heb ik dus het GO Unlimited abonnement afgesloten zodat ik alles eruit kan halen wat erin zit. Echter, met 15.51Mbps downloadsnelheid (omgerekend ongeveer 1,9 MBps) is dat een snelheid om te huilen. De beloofde 71.8Mbps zou ongeveer een downloadsnelheid van 8,9 MBps moeten halen. Daarmee valt inderdaad te gamen. Ik begin nu spijt te krijgen van het abonnement, met zulke lage snelheden. Nu heb ik gezien dat mijn routertje een max. downloadsnelheid biedt van 150Mbp/s. Dus de snelheden die T-Mobile biedt, kan hij makkelijk halen.

Vandaar de volgende vraag:
Hoe kan het dat ik zulk traag 4G internet heb?

Ligt dit:
1) aan mijn routertje? Zo ja, kan ik dan een betere router ontvangen voor dit abonnement?
2) aan mijn locatie? Zo ver ik heb gezien is hier volledig bereik en ook het routertje geeft alle streepjes weer.
3) aan iets anders? En zo ja, hoe kan ik zorgen dat de snelheid de beloofde norm bereikt?

3 reacties

Hoi Clevr.
Even uit eigen ervaring: schaf een buitenantenne aan. Ik haalde eerst ook maar ong. 15 mbps. Maar met m'n buitenantenne haal ik tussen de 80 en 85 mbps. Ik heb gekozen voor een antenne van Poynting. Kost wat, maar dan heb je ook wat. En ik hoefde 'm niet eens buiten te bevestigen, hij staat gewoon op zolder.
Kleine kanttekening nog. Wat de buitenantenne niet veranderd heeft is de ping-tijd. Die blijft rond 30ms. Dat is voor gaming best hoog. Iets om mee te nemen in je overweging, wellicht.
Oh, en die streepjes op het modem zeggen erg weinig. Mijn modem toont met buitenantenne minder streepjes dan zonder, maar biedt nu wel een zes keer zo hoge snelheid...
Reputatie 5
Badge +11
De speedtest download laat ruim lagere waarde zien dan upload, terwijl er ruim 3x meer download als upload snelheid zou kunnen zijn. Lijkt mij dat de mast (cell-ID) waar je op zat flink druk is, kan ook wat anders zijn.

Maar wie heeft jouw 71.8Mbps beloofd?
Dat gemiddelde per provincie ken ik ondertussen, maar dat getal is geen belofte.

Wellicht kun je hier wat mee (en verdere URL naar soortgelijk onderwerp met E5577):
https://forum.t-mobile.nl/installatie-en-andere-technische-vragen-480/geen-goed-bereik-met-4g-voor-thuis-modem-280170

Reageer