Vraag

Huawei B618s-22d: de T-Mobile uitvoering bij het Unlimited 4G voor Thuis abonnement ...

Reputatie 2
  • is een Master Poster
  • 124 reacties
Ik probeer al een tijdje er achter te komen wat deze router nu wel en wat niet kan:
Er ontbreken poorten (USB, DSL), de hardwareversie WL1B610FM samen met de Firmwareversie 11.192.01.00.55 ontbreekt het aan veel functionaliteit (DMZ, Portforwarding, etc) en wel bestaande functionaliteit werkt niet of gebrekkig (DDNS).
Het standaard product ( bijvoorbeeld https://www.routercenter.nl/product/785700/huawei-b618s-22d.html ) ken wel die poorten en heeft wel die functionaliteiten! En heeft blijkbaar OOK een handleiding.

Het prijsverschil is meer dan 100 euro, fors dus.
1. Wat heeft Huawei eruit gesloopt bij de T-Mobile uitvoering?
2. Is dat te repareren of kan ik beter de T-Mobile versie terugsturen en een "gewone" B618s-22d aanschaffen?
3. Waar is de handleiding te vinden van de T-Mobile versie?

Ik heb nog een paar dagen om dit modem om te wisselen en mijn geld terug te krijgen van T-Mobile.
Dus als iemand binnen afzienbare tijd mij meer kan vertellen, hou ik mij aanbevolen. Dank alvast!

4 reacties

Reputatie 4
Badge +6
Het gebrek aan duidelijkheid is voor mij al een geruime tijd een reden om niets van T-Mobile te kopen.

Het lijkt erop dat er wel wat is gebeurd t.o.v. oudere modellen, maar het kan goed zijn dat Huawei (of 1 van zijn vele chinese onderaannemers of iemand uit naam van een T-Mobile dochter ergens wereldwijd) zaken heeft aangepast zodat de prijs in ieder geval lager is of kan zijn dan in een gemiddelde NL winkel. Maar in feite nog steeds een kat in de zak, of in het ergste geval met fijne NL privacy schendende functionaliteit waar T-Mobile NL geeneens van op de hoogte is of maar gewoon geen aandacht aan schenkt.

Het DSL wat je noemt is heeft niks met ADSL te maken, maar is de mogelijkheid om oude vaste telefoons met RJ11 connectors aan te sluiten. Voice en/of bellen zit niet in het data-only abo, dus ik kan begrijpen dat 'TEL niet werkt. USB, b.v. om USB-harddisk aan te sluiten, is zodanig minimaal dat het eerder een risico en bron van problemen vormt m.b.t. je bestanden dan een nuttige functie.

Als DMZ en portforwarding niet kan dan heb je dus weinig aan DDNS en hoop ik voor jouw dat je je geld inmiddels terug hebt en een 4Gmodem gebruikt wat wel DMZ en/of bridgemode kan.

Hoe test je de werking van DDNS en welke APN heb je gebruikt?
Reputatie 2
Mij gaat het er niet om waar poorten af dan niet voor dienen, mij gaat het er om dat ze er gewoon uitgesloopt zijn! Net als bepaalde functionaliteiten!

En dat er geen handleiding is en dat T-Mobile niet reageert en niet wil vertellen wat hun router nu eigenlijk wel en niet kan ten opzichte van het originele Huawei product dat 120 euro duurder is.

DDNS kan je instellen via o.a. No-IP en dan kan je de dagelijkse IP wisseling volgen (immers geen vast IP-adres). Meer niet, want DMZ en Portforwarding ontbreken in de firmware.
APN heb ik natuurlijk gewoon op fms laten staan.

Schandalig dat T-Mobile GEEN documentatie en GEEN handleiding levert bij hun versie van het standaard Huawei product!
En hier op hun eigen Forum ook niet reageert ...
waarom heeft T-Mobile de huawei 5186s-22a niet meer als router?
Reputatie 2
Laat me raden: omdat de B618s-22d een nieuwere versie is dan de E5186s-22a en T-Mobile gelukkig met zijn tijd meegaat?
Dat er geen documentatie en specificaties zijn van deze B618-22d is daarentegen minder: helemaal als T-Mobile een voor hen aangepaste versie van de B618-22d levert bij hun abonnement!

Reageer