Beantwoord

Latency problemen voor 4G klanten zijn echt nog niet opgelost

• 1 november 2019
  • 52 reacties
  • 1682 Bekeken

Reputatie 1

Hallo allen,

Jullie kunnen je inlezen via deze link:

https://nos.nl/artikel/2308170-klachten-bij-toezichthouder-over-traag-internet-bij-t-mobile.html

of anders via deze link, waar de hele discussie wordt gevoerd over deze zaak:

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/28-10-latency-issues-316274/index20.html

Iedereen die T-Mobile thuis heeft is inmiddels weer blij, want het lijkt erop dat voor hen de meeste ellende alweer is teruggedraaid, maar bij ons 4G klanten (ik zit in het buitengebied) gaat AL ONS NETWERK VERKEER op dit moment nog steeds via DUITSLAND

Vroeger zat ik met mijn hele kantoor te bellen voipen internetten alles via de 4G en dat werkte fantastisch, maar sinds afgelopen vrijdag is dat volledig ten gronde gericht.

Ik ben benieuwd hoeveel meer 4G (al dan niet zakelijke) klanten nog steeds gruwelijk veel problemen hebben

Gaan jullie er al wat aan doen t-mobile? of moeten we de hele discussie onder de titel “4G latency issues” Nog eens voeren?

De boel lijkt aan het Thuis-front inmiddels al wat gesust, maar mijn 4G-Thuis en Kantoor verkeer gaat nog steeds via AS3320

Het letterlijke antwoord van mijn server provider Leaseweb (echt geen kleintje) was:

We hebben geen idee waarom al uw verkeer via duitsland bij ons aankomt… Wij zitten gewoon op de amsix, en dat weet t-mobile ook…

Afijn, als jullie meer willen weten, roep maar.

Groet, Tony

icon

Beste antwoord door David 8 november 2019, 16:11

Goedemiddag allemaal,

We hebben ons weliswaar nog niet in het topic laten zien, maar hebben het (natuurlijk) zeker opgemerkt en zijn er ook al mee aan de slag gegaan. Om een goed netwerk op het huidige hoge niveau te houden én doorlopend te verbeteren, is er regelmatig onderhoud nodig op verschillende plekken in het land. Afhankelijk van het type onderhoud kan dit een simpele of complexe operatie zijn. Dit is dus nodig om ons netwerk continu te verbeteren, maar kan er soms ook voor zorgen dat een gebruiker hier tijdelijk hinder van ondervindt. Uiteraard proberen we dit tot een minimum te beperken.

Mochten jullie nog vragen hebben, dan horen we dat graag!

Bekijk origineel

52 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Hallo@tonytee 

De problemen waren met AS50266 tmobile-thuis en niet met AS31615 TMO-NL-AS

Dit zijn technisch 2 verschillende providers met elk hun eigen netwerk.

De aanpassingen van DTAG voor T-Mobile thuis pakte niet zo goed uit en zijn daarom terug gedraaid.

Bij mobiel zijn geen grote aanpassingen geweest.

Wellicht dat je een raceroute kunt toevoegen zodat er ook naar gekeken kan worden.

DTAG heeft een prima netwerk mits alles goed is ingesteld natuurlijk.

Reputatie 1

Hallo@tonytee 

De problemen waren met AS50266 tmobile-thuis en niet met AS31615 TMO-NL-AS

Dit zijn technisch 2 verschillende providers met elk hun eigen netwerk.

De aanpassingen van DTAG voor T-Mobile thuis pakte niet zo goed uit en zijn daarom terug gedraaid.

Bij mobiel zijn geen grote aanpassingen geweest.

Ha @Hidden.nld , dank voor je reaktie.

Ik weet dat het er zo uit ziet, maar de praktijk wijst anders uit.

Ik heb dat ook al uitgebreid laten weten in de thread die ging over de Thuis problemen

De 4G “verbindingen” waar ik a jaren met groot plezier gebruik van maak, en waar ik veel van mijn klanten ook “achter” heb gezet zijn afgelopen vrijdag ook, net als de Thuis lijnen keihard kapot gegaan.

Eerst heb ik gedacht dat dat voornamelijk was door al het gerommel en overbelasting aan de Thuis kant, maar nu al het stof is neergedwarreld en iedereen juicht dat alles weer bij het oude is zit ik met al m’n 4G abonnementen nog steeds dik in de ellende.

En nee, het zit niet tussen de oren, sinds een maand of wat is de kwaliteit al flink achteruitgegaan maar was het tenminste nog bruikbaar, en sinds vrijdag is het “met een klap” godsonmogelijk geworden om nog te bellen, streamen, of wat voor low latency toepassingen ook te gebruiken.

Ik heb dat in de andere thread ook laten zien, ik heb diverse mtr’s laten zien vanuit mijn klanten door het hele land die niet meer via een rechte lijn bij mijn servers in AMS-01 en LON-11 kunnen.

Equinix niet meer rechtdoor bereikbaar, Leaseweb niet meer rechtdoor bereikbaar,

Londen via Duitsland, vertel mij maar dat dat een goed idee is…

Kortom, we zijn echt niet van de problemen af, al is het gros van de abonnees allang weer blij

Groet, Tony

Bij mij sinds kort ook 4g niet vooruit te branden. Er is wel degelijk iets veranderd, op een schaal van 1/10 was het voorheen 9 en nu 1. Complete drama: Ik kijk het nog even aan anders stap ik op.

Reputatie 1

klopt hoor, reageert allemaal trager dan voorheen. Speedtest is wel goed maar ping zit vaak boven de 30-40ms

Ik heb een trace gedaan naar een website die bij hosting2go in Amsterdam staat. En een site bij PCextreme in Amsterdam:

traceroute naar ergoago.nl

en dan een trace naar een website op PCextreme.nl

gaat zelfs via New York

Speedtest is niet slecht:

Reputatie 1

@Hoeiendag

die sprong via de VS is wel opvallend ja :)

Al denk ik dat je daarmee waarschijnlijk een toevallige uitzondering / routeerfout laat zien die mogelijk op een andere plek opgelost zal moeten worden..

Ik geloof niet dat daar perse t-mobile iets aan kan doen, het kan namelijk ook zijn dat betreffende provider zelf z’n optimale route niet goed adverteert…

Waar het in dit geval echt om gaat, en wat echt bewust door t-mobile geforceerd wordt is dat tripje duitsland.

dat is gewoon niet netjes, en daarvan kun je je echt afvragen of dat in het kader van netneutraliteit zelfs wel legaal is

Reputatie 4

Ik merk inderdaad dat het sinds enkele weken 4G stukken trager is dan voorheen. 
Echter was ik hierover meer vergeving gezind omdat ik zelf meer de gedachte had dat de 4G masten bij ons in de stad wat meer congestie hebben (je deelt het immers met anderen) en dus het netwerk wat trager reageert. 

Maar nu dat deze week bij Tmobile thuis het routering geval is voorgevallen, vraag ik me nu ook af ze niet enkele weken geleden hier de DTAG ertussen hebben gegooid, en dus dezelfde onlogische routing hebben geïntroduceerd waar T-mobile Thuis last van had. 

Aan jullie traceoutes te zien lijkt dit inderdaad het geval. 

Reputatie 1

Hier een traceroute van vanmorgen vanuit de trein naar mijn website bij PCextreme:

lijkt me voor zich sprekend zo. Het gaat gewoon allemaal via Duitsland

Reputatie 7
Badge +10

80.157.130.241 komt volgens het plaatje uit Frankfurt am main.

maar waar komt die info vandaan dan ? 

Niet uit de DNS naam, die is er niet.

Als het is omdat het ip geregistreerd is bij Deutsche Telekom AG en dus in de whois uit Duitsland komt dan klopt het niet. ze hebben immers een wereldwijd netwerk waarbij alle IP-adressen zijn geregistreerd in Duitsland.

Het verschil tussen Amsterdam en Frankfurt is ongeveer 7ms en terug naar Amsterdam zou dan 14ms zijn.

Reputatie 3

Waarschijnlijk raadpleegt die app een geolocation database, die niet 100% accuraat is. We zien ook geen aanwijzingen in de hostnames van level3 dat het uit Frankfurt terug komt, dus ik denk dat de conclusie dat het via Frankfurt gaat wat voorbarig is. Desalniettemin is het geen mooie verkeersroute.

Reputatie 1

Tsja dit is wat NetAnalyzer laat zien. 
Dit is naar hosting2go.nl  ook weer via Duitsland . De reden van de trage reactie en ping

Reputatie 1

Waarschijnlijk raadpleegt die app een geolocation database, die niet 100% accuraat is. We zien ook geen aanwijzingen in de hostnames van level3 dat het uit Frankfurt terug komt, dus ik denk dat de conclusie dat het via Frankfurt gaat wat voorbarig is. Desalniettemin is het geen mooie verkeersroute.

Inderdaad en vooral overbodig en inefficiënt. Zeker geen “verbetering voor onze klanten” zoals T-Mobile het doet beloven

Reputatie 7
Badge +10

AS31615 TMO-NL-AS laat wel zien dat er een peering is maar dat deze niet meer actief is toevallig op de zelfde dag als de aanpassing bij Thuis

in tegenstelling tot thuis heeft mobiel 3 actieve providers en zijn allemaal al meer dan een jaar actief, dus ook DTAG.

Reputatie 1

AS31615 TMO-NL-AS laat wel zien dat er een peering is maar dat deze niet meer actief is toevallig op de zelfde dag als de aanpassing bij Thuis

in tegenstelling tot thuis heeft mobiel 3 actieve providers en zijn allemaal al meer dan een jaar actief, dus ook DTAG.

@Hidden.nld 

Daar leg je (in ieder geval voor mij en m’n klanten) precies de vinger op de zere plek

wat ik beschreef als “een maand of wat geleden ging het ineens flink achteruit” staat hier letterlijk als:

“Leaseweb network last seen 2019-08-05.”

Mijn klanten en onze hele netwerk setup zijn voor een goede werking afhankelijk van precies die directe link. (of in ieder geval een werkende omweg in de buurt)

VPN-tunnels gaan stale en low latency verbindingen zijn jittery of vallen regelmatig weg.

Leaseweb zegt hier bij navraag over: 

(duurt even, want het lukt me zelfs amper in te loggen in de customer portal):

lsw: “It could be the rollback to AMS-IX has not been completed yet, as you can see with the 4G connections. For now are still routing to AS3320/DTAG, even if we do not announce the prefixes to DTAG, and send it to AS3257.”

lsw: “From our end, it should be good as we are announcing our prefixes to T-Mobile Netherlands on AMS-IX.”

Het zou fijn zijn als t-mobile hier nu eens inhoudelijk op reageert. Het is -nog steeds- stuk en voor ons onbruikbaar

Het is belachelijk dat één van onze projecten aan een t-mobile paal hangt vlak naast Evoswitch, (das eigenlijk alsof ze hun eigen accesspoint in de tuin hebben) maar dat het verkeer ertussen nog steeds wordt opgehouden in een file tussen de randstad en Duitsland.

Als de boel niet afgelopen vrijdag volledig werd vernield door ook alle thuis abbo’s dezelfde kant op te sturen waren we misschien zelfs niet eens achter de oorzaak van al onze problemen met 4g gekomen.

Voor dat we nu in technische details verzanden en aandacht geven aan anderen die dan gaan beweren dat het misschien toeval is: hier om mij heen veel 4g abbo’s en allemaal in een klap van “redelijk” naar “prut”.

Dus laten we vooral kijken naar de praktijk. Het argument dat het omschakelen alleen de vaste verbindingen betrof vind ik niet relevant. Het gaat om wat er hier-en-nu gebeurt.

Bij mij en 3 buren rondom mij heen is dat een gemiddelde (over de hele dag) van 2mb download, ipv van (gem) 12. En dat viel precies samen met de omschakeling. 

Dus T-mobile: luister naar je betalende klanten en kom in actie!!!

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb het neergelegd bij de moderators. met het verzoek om de bestaande peerings weer aan te zetten en mobiel met thuis te laten peeren.

Reputatie 2

Heb mijn eigen domein bij Internet Today, volgens tracert bij LeaseWeb gehost.

Via 4G voor Thuis zo traag als str.nt… haal iets van 0,1mbps (WAT? HUH? - 4G voor Thuis geeft ruim 100 mbps bij SpeedTest bij mij, dus moet veel, veel sneller kunnen). Diezelfde toegang vanuit een luizige KPN VDSL haalt meer dan 25 mbps.

Een tracert laat zien dat verkeer naar LeaseWeb vanuit 4G voor Thuis hier ook via DTAG gaat.

Man, man, man. Hoe maak je dingen stuk die altijd goed werkten. Waarom zitten die Telco’s toch altijd, altijd hun klanten dwars voor dat vele geld dat we er tegenaan gooien.

Reputatie 5
Badge +4

Speedtest 4G gedaan in Terneuzen Zeeland, ben er wel blij mee 😊

Reputatie 2

@Waqqas,

Dat is het punt niet. Bij mij ongeveer dezelfde resultaten met SpeedTest. Maar de peering van een aantal spelers is momenteel stuk, ik download vanuit sommige sites zo ongeveer met de ptt modemsnelheid  uit de 80’er jaren via 4G voor Thuis. Via KPN naar diezelfde sites gaat prima.Er is dus echt iets goed mis in de routering ergens bij t-mobile… volgens mij in ieder geval naar LeaseWeb.

Reputatie 6

Ik dacht dat het aan de stroopwafels lag die ik zaterdag op de markt heb gegeten, 4G was al wat traag aanvoelend maar gisteren en vandaag lijkt wel helemaal op een strooppot, we gaan het wel even aankijken, maar vertrouw op weinig goeds.

Dat er nog geen enkele reactie is van een tmobile medewerker is zegt mij al genoeg.

Zwijgen en hopen dat het overwaait.

Reputatie 1

Dat er nog geen enkele reactie is van een tmobile medewerker is zegt mij al genoeg.

Zwijgen en hopen dat het overwaait.

Nou niet als het aan mij ligt

Het zou jullie sieren t-mobile, als je op z’n minst even kunt laten weten wat de plannen zijn of wat de status is

Reputatie 2

Volgens mij heeft t-mobile in het geheel geen interesse meer in het 4G voor Thuis product. Moderators hier op het forum reageren ook nauwelijks of niet. En dat terwijl het in essentie een mooi product is.

Maar luisteren naar de 4G voor Thuis klanten lijkt er niet meer bij. Ik was van plan naast glasvezel wat hier volgens Glasvezel Buitengebied medio 2020 gaat komen, het (dure) 4G voor Thuis abonnement te handhaven als fall-back. Maar dat zit er niet meer in na dit DTAG debacle. Ik zal KPN Buitengebied als fall-back gaan aanhouden.

Hallo t-mobile…. luistert u mee? Er zijn hier ontevreden klanten… u weet wel die mensen die uw salaris betalen…

Reputatie 7
Badge +10

De webcare was even overladen door de problemen met het aanpassen van de Transit bij thuis. je moet namelijk elk probleem behandelen maar eerst even kijken wat nou echt het probleem is. de problemen waren specifiek, packetloss. en de klant meld dat zijn wifi ### is.

Ik heb hierover contact gehad met een moderator en die is het aan het uitzoeken. voor webcare zijn termen als transits peering bgp packetloss latency geen termen waar ze alle dagen mee te maken hebben. 

Reputatie 3

Ah, maar praktijkervaring als het mis gaat is de best mogelijke opleiding :)

Reputatie 1

ik zal de discussie een beetje aan deze kant proberen te houden,

maar ik vind het toch wel erg schunnig dat ik op allerlei plekken klachten zie voorbij komen, die erg lijken op wat wij hier allang bespreken,

en die dan vervolgens met een kluitje-in-het-riet antwoord worden afgehandeld

het argument wat @Hidden.nld noemt, waarbij de gemiddelde webcare medewerker nog even moet wennen aan de lastige termen snap ik best en daar is ook wel wat voor te zeggen, maar voor mij voelt het alleen maar als vertragen, vertragen.

Er is echt wel kennis aanwezig om hier iets mee te doen.

Deze thread loopt al dagen en er is nog geen één eerlijk inhoudelijk antwoord langsgekomen terwijl op allerlei andere plekken allerlei mensen van het kastje naar de muur worden gestuurd

Reageer