Beantwoord

Publiek ip adres van mijn dongel zichtbaar?

• is een Master Poster
  • 23 reacties
Beste,
Is het mogelijk om het publieke iP adres van mijn dongel op afstand (‘n externe lokatie) op te vragen?
Misschien een optie voor in de T-mobile app?
Dit adres verandert regelmatig en stopt de verbinding met ddns.
Als 2de vraag: kan ik dit iP adres vast zetten (static maken)?
Groet
icon

Beste antwoord door tmoesel 27 april 2018, 20:46

Je kan b.v. via de dongel https://whatismyipaddress.com/ benaderen. Een vast IP adres is niet mogelijk. Maar een DDNS client moet juist in dit geval solaas bieden. Als de mobiele link verbroken wordt, en daarna weer wordt opgebouwd, zal de DDNS client dit moeten detecteren en dan weer een update doen op jouw account bij je DDNS provider. Ook ergens in het webmenu van de dongel staat meestal wel ergens zijn WAN IP adres.

Het kan zijn dat die detectie lang duurt, b.v. lander dan 10 minuten.

Het kan ook zijn dat je dongel of het systeem wat erachter zit, niet weer correct en uit zichzelf een her-connect doet, dan lijkt dat eigenlijk de oorzaak.

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 5
Badge +11
Je kan b.v. via de dongel https://whatismyipaddress.com/ benaderen. Een vast IP adres is niet mogelijk. Maar een DDNS client moet juist in dit geval solaas bieden. Als de mobiele link verbroken wordt, en daarna weer wordt opgebouwd, zal de DDNS client dit moeten detecteren en dan weer een update doen op jouw account bij je DDNS provider. Ook ergens in het webmenu van de dongel staat meestal wel ergens zijn WAN IP adres.

Het kan zijn dat die detectie lang duurt, b.v. lander dan 10 minuten.

Het kan ook zijn dat je dongel of het systeem wat erachter zit, niet weer correct en uit zichzelf een her-connect doet, dan lijkt dat eigenlijk de oorzaak.
Beste tmoesel.
De dongel hangt aan een rpi op een externe lokatie, ik kan inderdaad het systeem weer aan de gang krijgen als ik daar naar toe rij met watismijnip.
Het WAN ip statisch maken kan niet, pech.
Het zou echter ideaal voor mij zijn (ipv erheen rijden) dat in de app het ip adres zichtbaar is wat T-Mobile stuurt naar mijn dongel 😬.
Dit zou technisch mogelijk moeten zijn.
Ik denk inderdaad dat na een restart er geen goede connectie plaats vind.
Als ik terplaatse kom draait alles correct, echter op een ander WANip.
Groet
Reputatie 5
Badge +11
Een mobiel systeem van losse componenten op afstand weken of maanden draaiend houden kan knap lastig zijn en kan beteken dat je hier en daar diep moet graven. Cruciaal is dat b.v. na een powercycle het systeem ten allen tijde uit zichzelf weer aan het internet vebindt. Als je dat betrouwbaar werkend hebt, is de rest wel op een aantal manieren op te lossen.

Wat voor DDNS provider gebruik je?
Wat voor DDNS client gebuik je?
Waarom en hoe vaak valt de mobile internetverbinding weg?

Je kan in de RPi een script op gezette tijden verbinding laten maken met een computer bij je thuis b.v., dan kun je daaraan wel zien wat zijn momentane publieke ip adres is. B.v. een dummy webpagina van een webserver bij je thuis laten opvragen en in de log kan je dan ip adres vinden.
Beste tmoesel,
Ddns heb ik via https://my.noip.com, een Enhanced type.
Ik heb in mijn RPi een script draaien, die een reboot inzet als de communicatie vast staat.
Of dit de reden denk ik niet, vandaag stond hij weer vast, terwijl de NUC gewoon was blijven draaien (te zien aan de RPi timer).
Is het mogelijk het public (openbare WAN) ip adres te tonen bv in de app?, dan kan ik deze corrigeren in noip.
Groet,
Jan
Reputatie 5
Badge +11
Die T-Mobile app is alleen voor account beheer en heeft ook geen verbinding tussen accounts, laat staan op een laag technisch niveau als dynamische IP adressen. Het is echt valse hoop om te denken dat je daarmee het vastlopen o.i.d. kan omzeilen/oplossen.

Je zult echt de oorzaak van wegvallen van internetverbinding moeten achterhalen, als dat het probleem daadwerkelijk is. Maar het kan zoveel meer zijn. Nogmaals, DDNS client is er niet voor niks en die doet blijkbaar zijn werk niet goed. Ikzelf had vorig jaar b.v. een DDNS client inadyn-mt in gebruik. Die bleek op gegeven moment niet meer zijn werk te doen door ergens een fatal error m.b.t. account zaken bij dyn.com. Ik kwam er toevallig vrij snel achter, maar anders had ik op backup methodes (zie mijn laaste reactie) moeten terugvallen.

T-Mobile is helaas niet de gemakkelijkste als het gaat om always-on. Hun Huawei netwerk infrastructuur reset elke link minimaal 1x per 24 uur en soms zijn er omstandigheden waarin een client er erg lang (een paar uur b.v.) over doet om weer een werkende verbinding voor zichzelf te bewerkstelligen, of helemaal niet. Dat kan talloze oorzaken hebben, vooral in low-power systemen.

Verder, om wat voor SIMkaart/abo gaat het? Het kan zijn dat er detectie methodes actief zijn om oneigenlijk gebruik tegen te gaan, maar voor zover ik weet was/is dit bij T-Mobile niet het geval.
Beste tmoesel,
Duidelijk verhaal 👍
Ik heb een Tablet sim only (tablet next) abo.
Groet
Volgens noip.com helpdesk los ik dit op door installeren van DUC op de RPi, ik denk inderdaad dat ik het daarmee kan oplossen
Ik observeer inderdaad een lange aanmeldingstijd van mijn systeem naar het WW, het WAN adres verandert en DDNS neemt dit niet mee (te lange aanmeldings tijd voor noip).
Thuis mbv een pc lost DUC dit op, voor een RPi zie ik jou als expert voor het volgende.
Volgens hun installeer ik dit:
https://www.noip.com/support/knowledgebase/install-ip-duc-onto-raspberry-pi/

Alleen twijfel ik of dit ook draait na een herstart of reboot van scripts die checken of er communicatie is en mijn RPi herstarten/rebooten (zgn domocheck en state_checker scripts).
Na ge-google vond ik: http://raspberrypi.tomasgreno.cz/no-ip-client.html

In de 2de helft v/h verhaal komt crontab aan de orde, er moet een regel in gezet: @reboot sudo -u root noip2

Er zit naar mijn idee een verschil in installeren van beide, bij noip zetten ze het netjes in een dir en tomasgreno zet het denk ik direct in de root??

Wat denk jij, moet ik voor de noip installatie de regel @reboot sudo -u root noip2 veranderen naar:
@reboot sudo -u /home/pi/noip noip2 (oid?)

Of is, wat noip heeft beschreven volledig? (draait het weer na een reboot/herstart)
Zit ik er helemaal naast?
Groet.
Reputatie 5
Badge +11
Je moet het inderdaad zo te zien zelf bouwen voor RPi, zoals de knowlegdebase aangeeft.

Als je de noip2 executable hebt gebouwd kun je het eerst interactief testen door dongle eens handmatig te disconnecten etc.

Hoe je er vervolgens voor zorgt dat noip2 tijdens boot wordt geladen is een ander standaard probleem, maar wel belangrijk dat dat goed werkt natuurlijk. Via crontab raad ik af, er is een voorbeeld init script beschikbaar ( debian.noip2.sh ), de 'oude' methode, tegenwoordig is systemd meer gebruikelijk maar dan zul je zelf een service file moeten schrijven, of misschien is er wel iemand die iets dergelijks kant en klaar op github heeft staan.

Het nu blijkbaar ontbreken van een DUC is dus blijkbaar gewoon het probleem, maar is prima oplosbaar als je de diverse info's volgt, maar kost natuurlijk wel tijd en lezen enzo.
Ik heb een RPi voorbereid en draait nu.
Ik vraag me echter af ohet werkt, want stel:
De RPi is met het www verbonden mbv de dongel waarvan het WAN ip adres ineens verandert (NOip volgt deze niet).
Als deze wijzigt ziet DUC dit en geeft dat door aan noip, maar op dat moment is de dongel de verbinding kwijt met het www (het WAN adres is toch verandert?).
Hoe dan ook, we gaan het de komende 24h zien.
Reputatie 5
Badge +11
Er zijn DDNS clients die zelf het WAN IP adres bepalen van het systeem waarop ze draaien. Dat gaat in jouw geval niet, tenzij je die dongle in bridgemode hebt draaien. Een DDNS principe dat ook met NAT en/of CGNAT werkt legt elke x minuten contact met de noip server. Die kijkt dan of het bron IP adres van de request/connectie (dus het WAN ip adres van de dongle) gewijzigd is, zoja, dan wordt noip adress record voor je account aangepast. Als het principe niet zou werken, zouden bedrijven als noip enz vrij waardeloos zijn.

Een T-Mobile infrastructure kant link reset, b.v. de dagelijkse Zwangstrennug, duurt korter dan een minuut is mijn ervaring. Als je denkt dat je systeem veel langer geen internetverbinding heeft, dan in logbestanden kijken. Een goede DDNS client laat wel zien wat er gebeurd is, de standaard polling tijd is dacht ik 5 minuten bij DUC. Verder beter ook eerst testen ter plekke, dus o.a. eens de voedingsspanning kort onderbreken en kijken of je scripts etc hun werk dun.
Beste tmoesel,
Ik heb het werkend gekregen, duurt even maar dan heb je ook wat.
Groet
Beste tmoesel,
Ik loop nu tegen een volgende uitdaging.
De Alfa R36 router draait perfect op 3G met de Huawei e353 dongel.

Als (om wat voor ‘n reden dan ook, stroom storing oid) de router herstart, niet een reboot maar echt de stekker eruit/erin, dan komt de dongel niet meer online (lampje blijft knipperen).

De dongel eruit/ erin is dan de enige oplossing.

Het lijkt erop dat de dongel na een herstart wat met vertraging zou moeten starten.

Is er iets in de software van de modem te doen? Een aangepaste dialcode (ik gebruik nu *99#) waarbij er ergens een pauze kan worden ingebouwt?

Of (even doom denken) een USB kabel tussen de dongel en router met iets erin (schakeling) welke de dongel later inschakeld ???

Misschien heb jij een betere oplossing.

Als ik deze vraag ergens anders moet posten, geef je dit maar aan!

Groet,
Reputatie 5
Badge +11
Dit lijkt een geval m.b.t. usb_modeswitch. Veel 3G/4G dongles hebben primair een opslag protocol actief, via SD card of deel van interne flashgeheugen. De USB host (in jouw geval Alfa R36) moet er dan voor zorgen dat de dongle omgeschakeld wordt naar mobile communicatie device, wat op linux usb_modeswitch doet.
Jouw gedachte m.b.t. vertraging klopt denk ik, bij stroom inschakelen is de dongle veel sneller actief dan dat de R36 via zijn software analyseren kan wat er op zijn USB poort zit, althans that lijkt het geval en is veel voorkomend probleem.

In NL is het lichtnet zeer stabiel relatief gezien, dus je zou het zo kunnen laten als het systeem zo van stroom wordt voorzien.

Anders misschien kijken of er een delay setting in de R36 is, maar meestal draaien die routers op relatief oude software, veel ouder dan RPi b.v. Daarin zit dan ook gelijk een advies: haal die R36 uit het systeem en doe de alle functies van de R36 op de RPi. Raspbian/Debian heeft wereldwijd een zeer grote gebruikers groep en support, er is vrijwel niets wat niet werkend te krijgen is.

Je zou ook nog een UPS aan kunnen schaffen, maar dat lijkt me nogal overkill. Ik denk dat alle functionaliteit die je nastreeft ook in een (oude) 3G/4G smartphone is onder te brengen, inclusief bescherming tegen stroomuitval d.m.v. battery, maar dan krijg je ook te maken met alle complexiteit van Android/Google dus niet echt aan te bevelen.

Een moderator/klantexpert zou dit topic onder 'Installatie en andere technische vragen' kunnen plaatsen of onder 'Mijn toestel of tablet - Overige toestelmerken'.
Bedankt voor je snelle antwoord,
Ik heb het geheel nu op een onafhankelijke voeding staan, bedankt.
Toevallig stopte nu het geheel, dit moet een storing zijn geweest in ontvangst.
Hier heb ik speciaal een zgn Celf antenne voor geinstalleerd.
Nu deed T-Mobile me even de das om, hahaha, als je daar nog een oplossing voor hebt 🤜
Groet,
Jan
Reputatie 5
Badge +11
Waar die onderbreking aan ligt kan ik zonder o.a. uitgebreide info uit de dongle niets over zeggen. Een antenne kan helpen, maar is ook weinig over te zeggen als niet de omgevingsituatie (en ook mastlocaties en configuraties) duidelijk zijn. Maar als volgens T-Mobile de 3G en 4G dekking op jouw locatie maximaal is zou je geen antenne nodig moeten hebben. I.p.v. 3G dongle + antenne ben je waarschijnlijk beter af met alleen een 4G dongle (en goedkoper). O.a. heeft 3G maar ongeveer de helft van de efficientie van 4G.
Duidlijk verhaal

Reageer