Vraag

T-Mobile of KPN?

• 3 september 2017
  • 2 reacties
  • 637 Bekeken

Zit in mijn proeftijd van een maand bij T-Mobile, e.e.a. loopt 15/9 af. Indien T-Mobile mij op een briefje zou willen geven dat per 1/10, 1/11, desnoods 1/12 de datalimiet eraf ging dan hadden ze aan mij een langdurige klant. De stroperige traagheid waarmee e.e.a. wordt aangepakt, zoals ik in diverse topics mag lezen doet het ergste vrezen voor de toekomst. Alles is 'in onderzoek' maar dan ook al maand in, maand uit. Zijn 4GvT klanten voor T-Mobile verliesgevend, zijn ze ze liever kwijt dan rijk? Mijn dilemma is een 80-90 Mbps-verbinding met datalimiet via T-Mobile versus een 60 Mbps KPN-verbinding zonder datalimiet. Met 100 GB kom ik niet uit, weekendbundels (omslachtig en blijven ze wel?) verzachten het leed. Ik wil echter zorgeloos internetten, zonder dagelijks mijn verbruiksstatus te checken.

Ik neig ernaar het bij deze test te laten en op KPN over te stappen, tenzij T-mobile eindelijk eens uit onderzocht is en gewoon een voorstel kan doen voor ongelimiteerd 4G Internet voor thuis.

2 reacties

Reputatie 3
KPN Vaste ADSL Lijn + 4G buitengebied voor 34 euro per maand ongelimiteerd (1e 6 maanden 24 euro), gratis 4g modem.
T-Mobile 50 euro voor alleen 4G gelimiteerd op 100GB (+ weekendbundel als je geluk hebt)

Ondanks de iets lagere snelheid zou de keus voor mij erg makkelijk zijn.
Reputatie 6
Badge +11
@bierowitsch
Uit jouw bewoordingen lees ik nauwelijks een dilemma, de keus lijkt me makkellijk. Kijk ook naar totaalkosten op 1 jaarbasis zou ik zeggen.
Voor algemeen gebruik is een snelheid van grofweg 30Mbps DL of meer voldoende en max snelheid kan in de loop der tijd ook makkelijk minder worden (bij mij van 80 naar 45, als ik T-Mobile modem gebruik, met eigen moderner modem is snelheid wat hoger). Verder wordt bij T-Mobile NL elke mobile verbinding 1x per etmaal gereset, wat knap verstorend kan zijn als je een lange download of upload hebt of had lopen want die wordt dan afgebroken. Voor vast internet is normaal dat dit maanden achtereen verbonden blijft, alleen als je zelf modem herstart of bij storing/onderhoud bij provider.

KPN is in 1ste helft van 2017 een pilot gestart met hybride 4G+DSL (biedt T-Mobile Duitsland al langer als product aan, geen datalimit). Of men dit ook echt als product gaat inzetten weet ik niet, ze hebben in theorie daar wel een capaciteits en stabilteits verbeterings methode in handen wat wellicht selectief ingezet kan worden. Dat zou T-Mobile ook kunnen doen, maar T-Mobile heeft geen staatsverplichting om op elk adres een analoge telefoonlijn (dus alleen analoog vast bellen) te bewerkstelligen. Ik denk dat KPN nu in theorie minder 'gedoe' heeft met alles rondom telefoonlijnen. T-Mobile zal denk ik eerder hier en daar selectief (kleine) masten plaatsen met vooral ook nieuwe frequentiebanden actief.

Reageer