Beantwoord

Verbetering ontvangst 4G modem huawei E5186s-22a.

• 10 januari 2018
  • 3 reacties
  • 920 Bekeken

Ik ben verhuisd naar het buitengebied (de Veluwe, zonder glas en CAI) en wil mijn 4G dataontvangt verbeteren. Net als ik al mijn woongenot heb verbeterd 😀.
Recentelijk heb ik hiervoor een LTE MiMo Antenne besteld. Maar daar wordt het niet heel veel beter van.
Het schijnt een goede (richt)antenne - poynting-xpol-a0006 - te zijn. Het ding is deze antenne werkt niet in het 900 mHz 4G uitzendgebied van T-Mobile.

In de afbeelding de resultaten van het modem waarbij de interne antenne wordt gebruikt.
Daaruit lees ik af dat het signaal op de 900mHz band aanzienlijk beter is dan dat op de 1800 mHz band.

Mijn vraag is of een externe antenne die wel de 900 mHz band ondersteund verbetering gaat aanbrengen.
Ik wil graag de navolgende waarden behalen:

RSRP minimaal -90 dBM
RSSI minimaal - 75 dBM
RSRQ is al bijzonder goed op de 900 band.
SINR minimaal naar 13 dB

Nu zit ik te denken aan een poynting-xpol-a0002, echter de gain (8 dBi) hiervan is lager (3 dBi) dan de antenne die ik in huis heb gehaald. Mijn vraag is of een dergelijke antenne mij gaat helpen. Ik wil hier twee “probleempje” mee oplossen. 1.) soms lijkt de doorvoer van data te haperen. 2.) De maximale download ligt nu rond 18 Mbps. Die wil ik graag wat hoger. Naar bijv 25-30 Mbps.
icon

Beste antwoord door tmoesel 11 januari 2018, 11:13

Als je een betere en/of duurdere antenne zou kopen ben je nog steeds afhankelijk van de netwerk resource scheduling technieken en strategieen van Huawei (al dan niet in opdracht van T-Mobile NL). Ikzelf heb ook zitten denken om een poynting-xpol-a0002 te kopen een jaar geleden, maar heb i.p.v. daarvan een ander niet-Huawei modem(s) gekocht (met aansluitingen voor externe antenne). Dit modem kan in theorie tot 600Mbps DL, maar als belangrijkste, het kan o.a. de 900Mhz en 1800MHz combineren, iets wat de Huawei's geleverd door T-Mobile niet kunnen. O.a. de ping tijden zijn opvallend beter en ook de DL snelheden kunnen beduidend hoger zijn, maar ligt erg aan welke mast/cell-ID. Met een hoop hoge bomen is het erg lastig om nog b.v. een RSRP beter dan -100dBm
te krijgen.

Verder zijn er legio '4G-Antennes' met een totaal fake Gain getal, meestal in prijsklasse factor 5 tot 10 lager dan die types van poynting. Zelfs de DC-detectie weerstand ontbreekt omdat men blijkbaar de principes erachter niet heeft begrepen tijdens het 'ontwerpen' (=nabouwen). Dan kan het zijn dat je die antenne aansluit, maar nog steeds de interne wordt gebruikt. Ik zeg niet dat je huidige "LTE MiMo Antenne" ook van dit caliber is, maar de term MiMo i.c.m. LTE klinkt bedenkelijk, want LTE is defacto en per standaard MiMo dus als dit op de doos staat, is de kans groot dat het ding slechter is dan de interne antenne of ook niks doet omdat de switch niet wordt gemaakt.

Het haperen wat je aangeeft kan zijn dat de modem er te lang over doet om van ene naar ander cell-ID te gaan, de RSRP waardes zijn erg slecht, het is uberhaupt opmerkelijk dat er verbinding is. Maar het kan ook gewoon iets op IP niveau zijn, b.v. dat DNS response te laag is. Ik zie regelmatig dat de queue aan DNS requests overvol is en met een meer complexe website met alllerlei banners etc is het T-Mobile netwerk dan niet in staat om het geheel voldoende snel te voltooien. Je kan b.v. al je IP verkeer, dus ook DNS, via een VPN routeren, dan kan het soms een stuk werken.

Hoe haal die maximale 18Mbps DL? 900 of 1800 ?
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 6
Badge +11
Als je een betere en/of duurdere antenne zou kopen ben je nog steeds afhankelijk van de netwerk resource scheduling technieken en strategieen van Huawei (al dan niet in opdracht van T-Mobile NL). Ikzelf heb ook zitten denken om een poynting-xpol-a0002 te kopen een jaar geleden, maar heb i.p.v. daarvan een ander niet-Huawei modem(s) gekocht (met aansluitingen voor externe antenne). Dit modem kan in theorie tot 600Mbps DL, maar als belangrijkste, het kan o.a. de 900Mhz en 1800MHz combineren, iets wat de Huawei's geleverd door T-Mobile niet kunnen. O.a. de ping tijden zijn opvallend beter en ook de DL snelheden kunnen beduidend hoger zijn, maar ligt erg aan welke mast/cell-ID. Met een hoop hoge bomen is het erg lastig om nog b.v. een RSRP beter dan -100dBm
te krijgen.

Verder zijn er legio '4G-Antennes' met een totaal fake Gain getal, meestal in prijsklasse factor 5 tot 10 lager dan die types van poynting. Zelfs de DC-detectie weerstand ontbreekt omdat men blijkbaar de principes erachter niet heeft begrepen tijdens het 'ontwerpen' (=nabouwen). Dan kan het zijn dat je die antenne aansluit, maar nog steeds de interne wordt gebruikt. Ik zeg niet dat je huidige "LTE MiMo Antenne" ook van dit caliber is, maar de term MiMo i.c.m. LTE klinkt bedenkelijk, want LTE is defacto en per standaard MiMo dus als dit op de doos staat, is de kans groot dat het ding slechter is dan de interne antenne of ook niks doet omdat de switch niet wordt gemaakt.

Het haperen wat je aangeeft kan zijn dat de modem er te lang over doet om van ene naar ander cell-ID te gaan, de RSRP waardes zijn erg slecht, het is uberhaupt opmerkelijk dat er verbinding is. Maar het kan ook gewoon iets op IP niveau zijn, b.v. dat DNS response te laag is. Ik zie regelmatig dat de queue aan DNS requests overvol is en met een meer complexe website met alllerlei banners etc is het T-Mobile netwerk dan niet in staat om het geheel voldoende snel te voltooien. Je kan b.v. al je IP verkeer, dus ook DNS, via een VPN routeren, dan kan het soms een stuk werken.

Hoe haal die maximale 18Mbps DL? 900 of 1800 ?
Dank voor je reactie:

18 Mbps DL is op de 900 mHz band. UL zit zo rond de 3,5 Mbps.
Het modem schakelt (denk ik) wel op de externe antenne...ik ontvang namelijk met de externe antenne aangekoppeld de 900 niet meer en de 1800 wel. 900 kan deze antenne niet aan. Logischerwijs lijkt mij dat een juiste conclusie.

LTE MiMo Antenne heb ik zelf bedacht (als leek 😉 ). Het is een officiële poynting-xpol-a0006.
met een horizontale en verticale antenne om het zo maar even te zeggen.

Dus:

- Antenne / modem (interne antenne) zo hoog mogelijk plaatsen. Ik heb veel hogere bomen. Modem staat nu op de Begane Grond.

- Beter investeren in een nieuw modem? Wat heb jij aangeschaft?

Qua VPN; dat ga ik een bevriend ICT-er vragen.
Reputatie 6
Badge +11
Ik gebruik doorgaans ook de E5186s-22a, maar heb de SIMkaart in diverse 'apparaten die 4G kunnen' gehad, o.a. een Netgear AirCard810s, waar ik op doelde. Dit is een MiFi apparaat en heeft geen ethernetporten, wel USB3. Er is ook een dockingstation bij te koop (ik weet niet of dit kwa router functies gunstiger is.

Je kan alle mastlocaties in de buurt nog eens bekijken, maar als er veel bos is, wordt het lastig. Op 900Mhz heeft T-Mobile maar 10Mhz spectrum, zo'n 20Mbps is wel ongeveer het beste wat je kan halen is mijn ervaring. Een bottebijl oplossing of test is de modem zelf met 12V voeding in een boomtop hijsen, maar op zolder voor een raam kan ook verbetering geven.

Met de poynting-xpol-a0006 kan je inderdaad de conclusie trekken wat je aangeeft. Een ander modem zal niet veel aan de onvangst/zend kwaliteit kunnen doen, maar het is denk ik vooral om Carrier Aggregation te kunnen en daardoor hopelijk minder haperingen. Ikzelf heb met modem op zolder doorgaans geen verbindingsproblemen, maar als ik modem 'op slechte plek wegstop' zie ik dat wel.

Een buitenantenne die zowel voor 900 als 1800 geschikt is (of geoptimaliseerd is) heb je in de situatie met eerder genoemde MiFi denk ik wel nodig in jouw situatie. De MiFi interne antenne is minder gunstig voor buitengebied (rural area).

Reageer