Beantwoord

Verbindingsproblemen

Beste..
Recentelijk heb ik een 4G router aangeschaft, perfect geholpen en voorgelicht, en wilde bij aanschaf zeker weten dat ontvangst (Mbps) goed zou zijn. Heb gevraagd om twee mnd proeftijd, maar is kennelijk slechts 1 maand standaard. Uiteindelijk na goed overleg accoord gegaan.. en Mbps (ontvangst/binnenhalen) keurig tussen de 20 en 25 Mbps. Omdat ik minimaal 18 tot 20 moet hebben dik tevreden en blij met abonnement.

PROBLEEM: helaas is bijna meteen na mijn 'proefmaand' zakt het helemaal terug naar 5 tot 10 Mbps. Na telefonisch contact blijkt er 'kennelijk' niets veranderd, echter heb ik de resultaten van de speedtest opgeslagen en die vertellen me iets anders. Oplossing zou een buitenantenne kunnen zijn.. vandaag monteur geweest, heeft mijn bevinden gezien en hij stond er ook van te kijken dat de verschillen zou groot zijn. Buitenantenne heeft ook totaal NIET geholpen.. dus wat nu?

Wat kan het probleem zijn? .. is de mast verdraaid? .. instellingen veranderd? .. update?

Wil graag op een korte termijn een antwoord, anders gaat alles terug.
.. en eerlijk is eerlijk.. dat zou ik best jammer vinden.
icon

Beste antwoord door Hakuin 23 mei 2018, 08:53

Meet je via wifi? Je zou een speedtest bekabeld moeten doen. Als die snelheid goed is komt het door je wifi. Staat het modem op een andere plaats of meet jij op een andere plaats?
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 4
Badge +1
Meet je via wifi? Je zou een speedtest bekabeld moeten doen. Als die snelheid goed is komt het door je wifi. Staat het modem op een andere plaats of meet jij op een andere plaats?
Best Hakuin,

Onderstaand is gemeten volgens speedtest via site T-mobile... is uiteindelijk slechts 8.5 Mbps download en 5.4 Mbps upload.. dus ook drie keer niks. Is ook via wifi... heb geen vast kabel 9daarom gekozen voor deze router)

Voor wat betreft je opmerking over mijn meting; deze is telkens op dezelfde wijze uitgevoerd.. kortom, te vergelijken met elkaar en betrouwbaar. Komt bij dat alles (draait op wifi / geen vaste aansluiting) met de 20-25 Mbps perfect werkte.. lekker snel, geen storingen en/of problemen. Alleen dus sinds een bepaalde periode slechts 5-10 Mbps is alles traag en komt het straks dus niet goed. Er moet dus iets bij jullie aangepast, veranderd en/of gewijzigd zijn... want zoals eerder gezegd; bij mij is de situatie onveranderd gebleven (behalve dan slechte ontvangst). Plaats v modem is overigens niet veranderd.

http://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/106cc6f0-5ea1-11e8-ad48-375455b42104
Best T-Mobile,

Ondanks de reactie door Hakuin, vind ik het vervelend en verdacht stil rondom mijn probleem. Wellicht dat iemand van de technische dienst zich in mijn probleem wil verdiepen...

Feit is dat Mbps momenteel nog steeds schommelt tussen 5-10 Mbps, en ik NIET tevreden ben... terwijl ze in de winkel (verkooppunt) juist zo d'r best hebben gedaan. Moet niet al te lang meer duren anders gaat het terug de winkel in. Is het nou zo moeilijk te achterhalen waarom het van 20-25 naar 5-10 Mbps is gegaan???

Ik (wij) als leek (klant) kunnen dat niet en zijn wat dat betreft volledig afhankelijk van jullie. In alle jaren dat ik klant was bij KPN niet zo'n situatie als deze aan de hand gehad. Pfffff.......
Reputatie 7
Badge +19
Hoi Zeldenrustlaan,

Ik heb hierbij mijn collega (die hier veel meer verstand van heeft dan ik) om hulp gevraagd! Ik hoop dat hij na het weekend tijd heeft om hiernaar te kijken en met jou mee te denken!

Het is zeker niet de bedoeling dat je een onplezierige ervaring hebt met 4G voor Thuis, dus we gaan zeker met je meedenken. 🙂
Beste Jaimy,

Eindelijk eens een reactie van iemand die mee wil denken. Hoop idd dat we hulp krijgen van je collega. Ter verduidelijking stuur ik ook nog wat afbeeldingen van de metingen...

Gr
Walter
Badge +2
@zeldenrustlaan

Dank je voor je post en je vraag.

Inderdaad vreemd dat je zo een groot verschil in snelheid ervaart. Dat zou niet moeten!!
Wat je zou kunnen doen om het probleem te isoleren is het simkaartje uit de router te halen en dit in een mobieltje stoppen. Vervolgens drie speedtesten (www.speedtest.net) op verschillende tijdstippen uitvoeren. Ik zal ondertussen dan even je verbinding resetten.

Dit vraag ik omdat je nu via wifi verbonden bent. Dit betekent dat je twee 'draadloze' verbindingen hebt waarbij je data kunt verliezen. Ik ben benieuwd wat je meet aan snelheden in een mobieltje.

Laat je het ons weten!
Reputatie 7
Badge +19
Hoi Zeldenrustlaan,

De reactie hierboven is dus van onze netwerkexpert (Tabali), maar dat had je wellicht al begrepen!

Ik stuur er nog even een berichtje achteraan om om jouw gegevens te vragen, zodat wij in het systeem nog even verder met je mee kunnen kijken. Kun je mij jouw naam, adres, het 097-nummer en geboortedatum toesturen in een privéberichtje? Dan zet ik dit weer door naar Tabali! 😃 Dank alvast!
Reputatie 6
Badge +11
@zeldenrustlaan
Als je met de 4GvT SIMkaart in je mobiel wel tegen de 25/25 download/upload snelheden haalt en vervolgens in de 4Gmodemrouter na een dag of wat weer veel lager, dan zou het volgende een begin van de zoektocht naar verbetering kunnen zijn:
https://forum.t-mobile.nl/search?q=Carrier+Aggregation

Verder testen via een bekabelde verbinding op een PC:
https://thuis.t-mobile.nl/orientatie/speedtest/
@ Tabali; komend weekend kan ik even een extra gsm lenen, zal ik de SIMkaart even overzetten en zoals voorgesteld drie metingen doen. Resultaten zal ik je dus na het weekend toespelen.

@ Jaimy; dank voor het contact, heb nu (eindelijk) het gevoel dat er wellicht een oplossing zal/gaat komen. Stuur ff berichtje naar mijn mail-adres.. zal ik je de gegevens toespelen.

@ tmoesel; je benoemd een bekabelde verbinding.... ik zit in het buitengebied, en juist daarvoor is gekozen voor een router, alles werkt hier met wifi !

@ all; heb nu ook screenshots gemaakt van de wifi-speedtest via mijn GSM. Zoals de monteur van Guidion ook wist te vertellen.. het wifi signaal/sterkte is prima!

=> a. doe voor de volledigheid dit weekend test zoals beschreven
=> b. hoe nu verder? ... wifi lijkt gewoon prima te zijn...

Gr. Walter
Reputatie 6
Badge +11
@zeldenrustlaan
Zo te zien zal WiFi niet echt de bottleneck zijn, ook dat je aangeeft dat het buitengebied is, dan is vaak de kans op verstoring in de 2.4GHz band kleiner hoewel een magnetron of b.v. een draadloos videosysteem (ook in ISM band en niet WiFi) je transfers aardig kan verstoren. Maar op 5GHz WiFi is nog gunstiger. En het gaat maar om max 25Mbps.

Om nog wat meer duidelijkheid te krijgen, graag ook merk en type van die 'GSM' die je gaat gebruiken voor het testen?.

En je gebruikt nu de Huawei B618s-22d van T-Mobile neem ik aan?

Waarschijnlijk zit jij ook met het euvel dat in buitengebieden de 4G beter doorkomt op lage frequentiebanden (900MHz voor T-Mobile NL, 800MHz voor de anderen in NL) en het netwerk zal, vooral als er toch al een limit op de snelheid zit, de 4G link prefereren op die frequentieband. Maar op 900MHz heeft T-Mobile maar de helft van de capaciteit van een standaard 4G link ( in 1800MHz band). Zie ook aanverwante topics:
https://forum.t-mobile.nl/search?q=10MHz

Je kan kijken hoe de masten erbij staan om wat meer feeling ermee te krijgen en b.v. de buitenantenne anders te richten, zodat signaal slechter is maar hogere snelheid potentieel (maar is niet echt een aanrader natuurlijk).

https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1z2A6xdROL41ulQ0mDYD3Q5SqKkQ

Ikzelf heb gisteren wat aanpassingen gedaan aan thuisnetwerk en o.a. ander 4Gmodem ingezet (die had ik al lang). Die kan 4G+ op het T-Mobile NL netwerk, maar ook die 'parkeert' op 900MHz, maar kan wel e.v.t. andere frequentieband 'bijschakelen' (Carrier Aggregation) zodat de downlink snelheid flink hoger kan zijn. Op drukke tijdstippen is het nog niet bijster veel, maar zolang ik nog 10Mbps of meer haal zodat ik zonder haperen HD video streaming kan kijken vind ik het wel acceptabel.

Ik zeg niet dat je een high-end 4Gmodem moet kopen, wel dat T-Mobile maar 1 4Gmodemrouter levert die helaas suboptimaal is voor hun eigen netwerk in buitengebied. In de stad zal het ding beter werken.
Beste tmoesel,

4G router Huawei B618s-22d klopt, en test gsm vanavond opgehaald en is een Samsung S6.

Het buitengebied-verhaal begrijp ik natuurlijk wel, maar ik begrijp werkelijk NIET waarom, zomaar ineens, het Mbps terugvalt van 20-25 naar gemiddeld 5-10 Mbps. Eenvoudiger was geweest als het signaal altijd 5-10 was geweest, maar het heeft juist een periode (beginperiode/aanschaf) werkelijk PERFECT gewerkt... en nu ineens niet meer.

=> dat is eigenlijk het probleem.

Vermoedelijk hebben de geleerden de zendmast verdraaid, dat doen ze namelijk bij bijvoorbeeld concerten als 'de Toppers in de Arena' ook. Omdat er dan vele mensen op één plek zijn, draaien/stellen ze de zendmasten van de omliggende industrieterreinen bij zodat iedereen weer bereik heeft. Als avond voorbij is, stellen ze deze terug... en iedereen tevreden.

Ik ben bang dat er met de zendmast die mijn Router voorziet van een stabiel signaal ook zoiets is gebeurd... maar dat kan ik alleen maar gissen.

Mooiste van het hele verhaal is nog dat er zestig meter verderop (bij de buren) een enorme zendmast staat, maar helaas alleen van KPN en Ziggo. Als T-Mobile nu ballen zou tonen en daar ook een deel van huurt, de juiste zendapparatuur weghangt, zal ik (en velen met mij) SUPER-tevreden zijn in de toekomst.. maar ook dat zie ik niet gebeuren.

@ T-Mobile: wellicht toch wel een goed idee. (Overigens wordt bovenstaande ook ondersteund door bevindingen van monteur van Guidon, die namens jullie hier is geweest)

Naar het weekend meer info omtrent testresultaten.

Gr. Walter
Reputatie 6
Badge +11
@zeldenrustlaan
Ter info: als het deze variant van de Samsung Galaxy S6 is (SM-G920F):
http://phonedb.net/index.php?m=device&id=7903&c=samsung_sm-g920f_galaxy_s6_lte-a_32gb__samsung_zero_f
=> die heeft hetzelfde probleem als de Huawei 4Gmodemrouters die T-Mobile levert: Hij kan welliswaar tot 300Mbps DownLink, maar kan niet de TMO NL banden 1800 en 900 MHz combineren. Die info is tegenwoordig vrijwel onvindbaar, maar het moet nog wel ergens hier op het forum staan als ik het wel heb.

Maar afgezien daarvan, mijn ervaring is dat er met een apparatenwissel rondom de 4GvT SIMkaart de eerste uren hoge snelheden gemeten worden/haalbaar zijn, na 1 dag of zo is het weer zoals het was. Als je met de SIMkaart naar een ander deel van het land zou gaan (wat bij Unlimited 4GvT niet is toegestaan) zou je weer heel andere effecten zien denk ik.

Het mobile netwerktbeheer van T-Mobile NL wordt gedaan door Huawei, het is de vraag (in ieder geval voor mij) in hoeverre T-Mobile NL tot in detail grip heeft op zaken m.b.t. een individuele gebruiker. Natuurlijk de abo zaken en men kan het 1 en ander resetten, maar het gros zal automatisch gaan en er zijn nog 3 miljoen andere gebruikers.

Op een smartphone kan je zelf in ieder geval met een app als G-NetTrack (Lite) wel vrij eenvoudig zien wat voor 'masten' (Global Cell-ID's) het apparaat mee verbonden is en bijbehorende signallwaardes van ontvangs en zendkwaliteit.

Met de oude T-Mobile 4Gmodemrouter (E5186) kan dat ook vrij goed met een Windows programma (LTEWatchH), met die B618 weet ik niet, er zijn mij geen berichten bekend dat het werkt.
All,

Resultaten niet verbeterd, heb inmiddels ook een ander SIMkaartje gekregen om te testen (soms zou een SIMkaart problemen kunnen geven) .... helpt echter ook niet.

Tegenwoordig heeft de con-collega KPN ook n dergelijk abonnement, ga daar eens even informeren naar de mogelijkheden. Ben bang dat oplossing voor T-Mobile zal zijn dat ze ook een stukje mast huren die hier ongeveer 60m verderop staat..... we hebben nu al zoveel geprobeerd, en niets helpt.

Gr Walter:(
Reputatie 6
Badge +11
@zeldenrustlaan
Bij KPN krijg je alleen een 4G buitengebied abo als je ADSL snelheid onder de 3Mbps ligt en er volgens hun voldoende (rest)capaciteit is en nog wat voorwaardes die KPN hanteert. Vrijwel naast een mast wonen is daarvoor geen garantie, maargoed vragen staat vrij.

Wat voor snelheid bereik je dan met een smartphone? of heb je dat niet geprobeerd?

Bij mij is het in ieder geval zo de verbinding 4G+ aangeeft, maar het is
of goed signaal maar lagere snelheid ( LTE Band 8 (900Mhz) )
of minder signaal maar hogere snelheid ( LTE Band 3 (1800Mhz) ).
Op normale tijdstippen/werkweek is 'lagere snelheid' dan ruim minder dan 20 Mbps. Voor sommige anderen zoals bij jouw is lagere snelheid blijkbaar minder dan 10 Mbps.
Ik heb hetzelfde probleem als de topicstarter. Niets veranderd, maar de downstream komt niet boven de 4mbit uit. De upstream haalt wel 13mbit. Graag iets aan doen T mobile, want het lijkt er op dat jullie op dit momemt in gebreke zijn.
Reputatie 6
Badge +11
ter info nieuw topic van Thijs1981NL
https://forum.t-mobile.nl/4g-voor-thuis-algemeen-477/waardeloze-downstream-304032/

Reageer