Beantwoord

VoIP via 4G voor thuis

• 20 november 2016
  • 28 reacties
  • 5006 Bekeken

Ik ben sinds kort overgestapt op 4G voor thuis van T-mobile, om te kijken of dit goed werkt. Mijn bevindingen zijn positief, snelheid en uptime zijn goed.

Omdat ik op dit moment zowel beschik over het 4G abonnement van T-mobile als een adsl abonnement, zou ik graag mijn adsl abonnement op willen zeggen. Echter mijn 'vaste' telefoon (VoIP) gaat via de adsl lijn en is afgesloten via mijn huidige adsl provider. Nu zijn er verschillende partijen waar ik een VoIP abonnement kan afsluiten, alleen is het technisch mogelijk om dit via de 4G verbinding van T-mobile te laten verlopen? Zijn er restricties vanuit t-mobile wellicht?

Ik zag dat in het modem (Huawei E5186s) wel twee telefoonpoorten zijn verwerkt en dat de interface van het modem dit ook lijkt te ondersteunen, klopt dit?

Heeft iemand hier ervaring mee?
Tips zijn welkom, ik zou graag zo kort mogelijk zonder telefoon zitten.
icon

Beste antwoord door Iwan_HTC 23 november 2016, 07:40

Hi Paul,

Kleine update; Een medewerker van T-Mobile heeft het getest met een voip server, helaas gaat dit niet werken. Het modem lijkt de instellingen te negeren die je bij de voip instellingen invoert en probeert alsnog via het 097 nummer naar buiten te bellen.
Hiermee kun je niet bellen dus krijg je de melding dat de oproep niet is toegestaan.

Voor nu is het dus helaas niet mogelijk om te bellen via het modem.
Bekijk origineel

28 reacties

Hi Paul,

Er zit wel een optie voor voip in het modem, echter weet ik niet of deze werkt.
Ikzelf heb geen voip telefonie, echter moet het mogelijk zijn om je nummer vanaf je provider naar een andere voip partij te loodsen.
De verbinding van T-Mobile zou dit gewoon toe moeten staan zonder restricties, andere diensten worden immers ook niet geblokkeerd.
Hi Paul,

Kleine update; Een medewerker van T-Mobile heeft het getest met een voip server, helaas gaat dit niet werken. Het modem lijkt de instellingen te negeren die je bij de voip instellingen invoert en probeert alsnog via het 097 nummer naar buiten te bellen.
Hiermee kun je niet bellen dus krijg je de melding dat de oproep niet is toegestaan.

Voor nu is het dus helaas niet mogelijk om te bellen via het modem.
Bedankt voor je antwoord Iwan,

Ik heb ondertussen een VoIP verbinding opgezet via de 4G router en een FritzBox die ik al had van mijn ADSL provider. Op de FritzBox heb ik alle VoIP instellingen gezet en mijn telefoons mee verbonden, daarnaast heb ik FritzBox zo ingesteld dat hij niet meer werkt als modem/router door de DHCP uit te schakelen. Het IP adres wordt dus gegeven door de Huawei 4G modem. Let op: daarbij is het belangrijk om de SIP ALG setting uit te zetten in de Huawei, anders wordt het VoIP signaal vanuit de FritzBox geblokkeerd. Beetje gepiel maar werkt prima op deze manier.
Beste PvdL,

Bedankt voor je bericht.

Ik heb ook inmiddels Voip over de router van T mobile, maar het lukt niet 100% goed. De verbinding valt af en toe weg. Teveel jitter volgens de provider.Ik heb mijn oude Gigaset van Siemens gewoon op de router aangesloten. Het is slecht als we gebeld worden en beter als we zelf bellen.

Kun je de Jitter onderdrukken met de Fritzbox, bijv de 7430?

Ik begrijp dat je de instellingen met de provider in de Fritzbox zet en de Huawei als doorgeefluik gebruikt.!?

Graag een reactie van je.
Dat klopt, de VoIP instellingen staan in de FritzBox en de Huawei dient als doorgeefluik. Van Jitter of een wegvallende verbinding heb ik (nog) geen last gehad, echter deze setup draait nog maar een paar dagen dus echt conclusies kan ik daarover nog niet trekken.

Ik heb te weinig verstand van zaken als Jitter (Packetloss, Delay, Burst) om te zeggen of je dit kunt oplossen met de settings in de FritzBox. Wellicht dat iemand anders je op dit forum hiermee kan helpen.
Bedankt voor je reactie.

Ik ga verder informeren.
Reputatie 6
Badge +11
@JSML11
In de FritzBox 7360 heb ik geen settings voor jitter etc gezien voor zover ik weet. Wel kan je aangeven of je VoIP via IPv4 of IPv6 wilt of een voorkeur voor de 1 of de ander. In theorie zou met IPv6 betere kwaliteit geboden moeten kunnen worden (QoS), maar 4GvT heeft alleen IPv4 link.

KPN (ExperiaBox) had een extra (ATM?) kanaal met 10.x.x.x adressen voor voice, dat suggereert dat jitter etc onder controle te krijgen is.

Bij XS4ALL zie ik dat niet, maar ook met alleen IPv4 heeft VoIP verkeer een eigen categorie (kleur in de monitoring). Als de Broadcom apparatuur direct aan de andere kant van de 'grondkabel' ook die categorisering maakt, is de jitter in theorie ook goed onder controle. Maar dan ga ik uit van (lichte) aanpassingen in de IP-stack aan beide kanten van de grondkabel en ik weet niet hoe de implementatie er uit ziet. Wel is duidelijk dat als je de ADSL verbinding compleet overlaad met up- en downloads, de belkwaliteit via een b.v. DECT toestel nog gewoon prima is.

Als er een ander IPv4 netwerk tussenhangt (dus 4GvT in dit geval) en de VoIP paketten krijgen geen speciale behandeling, ben je voor jitter/belkaliteit dus afhankelijk van dat netwerk.
Als je b.v. een Android toestel een SIP/VoIP client maakt met je vastelijn nummer i.p.v. de FritzBox, heb je ook die situatie. Dan wordt b.v. je stem 'uitgerekt' (traag praten hoort de gesprekspartner dan) of gepruttel (spraakpakketen worden gedropt).

Wel interessant om te weten dat de Huawei zijn RJ11 telefoon connectors linkt met het mobiele nummer. Het zou gunstig zijn als dat 097 nummer ook een ander nummer kan zijn wat volgens de regels/lijstjes/afspraken wel voice doet, het liefst gewoon het vastelijn nummer. En natuurlijk dat de Huawei VoLTE gebruikt voor voice transport, dan is in 1 klap al het jitter/belkwaliteit gedoe opgelost.
Bedankt voor het bericht, al is het behoorlijk technisch voor mij.

Maar wie weet kunnen ook anderen hun voordeel ermee doen.

VOIP gaat moeizaam, maar beter als ik de pc niet aan heb staan.Teveel verbindingen tegelijk lukt niet.
Ondertussen heb ik mijn VoIP setup alweer een weekje lopen, en de bevindingen zijn prima. Helemaal geen last van stem vertragingen of 'gepruttel'.
Reputatie 6
Badge +11
Ik heb vorige week 3x met een 0800 nummer gebeld en toen was de belkwaliteit ook prima. Dit was met SIP account van ADSL provider op Android GalaxyS5 die via 5G WiFi met de Huawei verbonden in dezelfde ruimte. Was midden overdag en de Huawei had ik op '4G only'.

In de afgelopen jaren heb ik echter wisselende resultaten gehad met verschillende VoIP implementaties. En dan bedoel ik VoIP over een willekeurige, snel genoeg geachte internet verbinding. In grofweg 5% van de gevallen was de geluidskwaliteit dusdanig, dat ophangen en opnieuw proberen noodzakelijk was of met mobiel nummer i.p.v. VoIP.

Mijn punt is: 4GvT is momenteel een data-only dienst en behandelt Voice-over-IP ook als data. En het kost niks extra's. Als er maar 1 computer met Windows/Skype tegelijk gebruikt wordt, dan kan Windows weten dat Skype een spraakapplicatie is en dus voorrang moet hebben op een download. Maar mocht tijdelijk de 4GvT verbinding druk zijn, even terugschakelen naar 3G of 2G, last hebben slechte ontvangst o.i.d., dan krijgen de 64kb/s voice paketten geen prioriteit over de vele Megabits/s download paketten van een andere computer.

Voice-over-LTE (ook wel 4G bellen genoemd en wordt rond deze maanden in NL bruikbaar met een geschikt toestel) leidt de spraakpaketten over aparte drager ('bearer') op de 4G/LTE verbinding, ook al zijn de spraakpakketten op zich IP paketten. Zodoende is er in ieder geval andere prioriteit aan te geven dan voor de 'gewone' data. Daarmee heb je dan dezelfde situatie als het vastelijnbellen van kabel of ADSL provider.
Reputatie 5
Badge +11
@all
Goed om te lezen dat velen van jullie inmiddels goed op weg zijn met VoIP over de 4G voor Thuis verbinding.

Mocht je VoIP verbinding niet (goed) werken, probeer dan inderdaad eens (zoals PvdL al aangaf) SIP ALG uit te zetten in de instellingen van het Huawei modem.

We zijn momenteel aan het kijken naar een nieuw model modem van Huawei dat VoIP wel goed ondersteunt:

Ik heb VoIP geprobeerd te testen met het huidige model en die schakelde inderdaad terug naar Circuit Switched bellen op 3G. Dan krijg je te horen "Deze oproep is niet toegestaan" omdat bellen vanaf 097-nummers wordt geblokkeerd door ons netwerk.

Zodra we meer informatie hebben over het nieuwe model modem, zullen we dat delen in dit topic.
Reputatie 2
Ik heb inmiddels ook VOIP kunnen instellen door mijn Fritzbox 7360 van XS4all in te stellen als client van het 4Gvt modem. De Voip instellingen in de Fritzbox zijn hetzelfde gebleven. Wel inderdaad SIP ALG op de Huawei uitgezet. Werkt allemaal prima. Voor instructie hoe je de Fritzbox als client instelt: Klik hier
Beste,

Wij hadden voor het 4g Thuis abonnement een abonnement van KPN welke 4g Buitengebied werd genoemd. Dit werkte niet.

Het meegeleverde modem is echter exact dezelfde als deze die bij 4G Thuis geleverd wordt van T-Mobile. Namelijk de Huawei LTE CP E5186.

Ik citeer even een stukje van DennisAmeling "We zijn momenteel aan het kijken naar een nieuw model modem van Huawei dat VoIP wel goed ondersteunt" Beetje vreemd zou ik zeggen. Ik zou T-mobile willen adviseren eens na te gaan of uw netwerk VOIP niet standaard blokkeert en of er geen firmware update kan worden gestuurd naar de bestaande modems.
KPN had met hetzelfde modem VOIP namelijk wel werkend. Met de instellingen die ik exact uit het KPN 4g Modem had overgenomen kreeg ik ook de stem dat het niet is toegestaan. Het lijkt mij dus duidelijk, of VOIP is afgevangen door het T-mobile netwerk of de software in het modem is verouderd. Ik hoop dat u hier iets aan heeft, en er snel een oplossing komt. Gr.
Dag,

Ik heb voip werkend via een abonnement bij budgetphone.nl
Met het startpakket werkte het direct. Het startpakket is een Linksys VOIP adapter. (gratis bij een free abonnement)
Alleen met enige vertraging in de spraak wat opgelost is door de SIP ALG in de router uit te zetten.
Reputatie 6
Badge +11
Beste,

Wij hadden voor het 4g Thuis abonnement een abonnement van KPN welke 4g Buitengebied werd genoemd. Dit werkte niet.

Het meegeleverde modem is echter exact dezelfde als deze die bij 4G Thuis geleverd wordt van T-Mobile. Namelijk de Huawei LTE CP E5186.

Ik citeer even een stukje van DennisAmeling "We zijn momenteel aan het kijken naar een nieuw model modem van Huawei dat VoIP wel goed ondersteunt" Beetje vreemd zou ik zeggen. Ik zou T-mobile willen adviseren eens na te gaan of uw netwerk VOIP niet standaard blokkeert en of er geen firmware update kan worden gestuurd naar de bestaande modems.
KPN had met hetzelfde modem VOIP namelijk wel werkend. Met de instellingen die ik exact uit het KPN 4g Modem had overgenomen kreeg ik ook de stem dat het niet is toegestaan. Het lijkt mij dus duidelijk, of VOIP is afgevangen door het T-mobile netwerk of de software in het modem is verouderd. Ik hoop dat u hier iets aan heeft, en er snel een oplossing komt. Gr.

4G voor Thuis van T-Mobile gebruikt en data-only SIMkaart (een 097 nummer) en kan derhalve geen spraakverbinding opzetten. Vandaar die stem dat het niet toegestaan is en ook is deze poging geen VOIP. VOIP is een datadienst vanuit T-Mobile 4GvT gezien en zowel de Huawei als rest van infrastructuur fungeren alleen als doorgeefluik zonder notie van soort of inhoud van de data. Je hebt dus een extra apparaat naast de Huawei nodig om VOIP te kunnen bedrijven.
Sorry heb het al gevonden vraag weer weggehaald 😉
Reputatie 6
Badge +11
Settings -> Security -> SIP ALG Settings
Wel nog een vraag, waar vind ik in het Huawei gebeuren, welke vaste ip adressen er zijn uitgedeeld. Ik zoek nu de aangesloten fritzbox.
Reputatie 6
Badge +11
De Huawei kan geen vaste IP adressen uitdelen en je kunt de MAC en/of IP adressen ook niet zien in de Huawei. Dus in de fritzbox kijken en zelf een administratie en/of dhcpserver aanhouden.
Sorry ik heb mijn vraag niet goed gesteld. Ik wil graag zien welke ip adressen de HUAWEI uitdeelt aan de vaste verbindingen via LAN. Ik heb mijn mijn Fritzbox als Client ingesteld, waarbij het IP adres niet is vastgezet, doch door de HUAWEI moet worden uitgedeeld. Ik kan nu via Fritzbox die dmv LAN kabel aan de HUAWEI hangt, middels wifi wel het internet op echter ik wil de instellingen van de Fritzbox wijzigen.Iik kan niet vinden welk IP adres de fritzbox heeft gekregen en derhalve niet in het menu van Fritzie komen.
Reputatie 2
Gewoon IP-adressen proberen vanaf de range 192.168.8.100. Mijn Fritzbox zit op 192.168.8.108. Beetje spelen met de laatste 3 cijfers
Gevonden 118... En heb de boel aan de praat met budgetphone, via Fritzbox naar de HUAWEI. Thx voor meedenken allen.

laterz Dan
Toch iets te vroeg gejuigd, gisteren werkte het allemaal, zowel uit als inbellen, met de softphone en via de dect telefoons aangesloten op de Fritzbox. Vandaag alleen nog uitbellen en inkomende gesprekken soms op de softphone, maar vaak ook helemaal niet.

Iemand nog een suggestie?
Reputatie 6
Badge +11
Omdat je over 2 of meer voice clients schrijft, kan het zijn dat je meerdere SIP / VoIP registraties actief hebt op hetzelfde account tegelijkertijd. In mijn ervaring is dat dit niet werkt en werd ook door SIP service provider bevestigd. In mijn geval was het Fritzbox en Android en daar de Fritzbox geen algeheel standby of deepsleep doet m.b.t. SIP, nam die vaak de connectie totdat de smartphone weer even actief was en zijn verbindingen weer herstelde/claimde. Enzovoorts herhalend.
Ik heb de fritzbox nu op vast ip gezet en herstart, nu werkt het weer. Ik zal voor de zekerheid de softphone uitschakelen voor de zekerheid kijken hoe lang het nu goed gaat. Thx voor de suggestie.

Reageer