Beantwoord

VoIP via 4G voor thuis

• 20 november 2016
  • 28 reacties
  • 5006 Bekeken

Toon eerste reactie

28 reacties

Nou dr is werkelijk geen peil op te trekken. Soms werkt inbellen wel, echter dan hoor je via de dect de tegenpartij niet. Wanneer je echter uitbelt werkt het wel en hoor je elkaar.
Ik weet niet of dit nu echt aan de situatie bij mij ligt of dat het aan budgetphone ligt.
Het wel of niet aan hebben van de softphone op de iMac lijkt geen verschil te maken.
Reputatie 6
Badge +11
Ik kan me vaag herinneren dat ik dit zo'n 2 jaar geleden ook een keer heb ervaren, maar exacte omstandigheden weet ik niet precies meer. Ik dacht dat het met latency te maken had.

Het zou kunnen zijn dat de Fritzbox spraakpakketten met een te hoge latency niet accepteerd. Of dat de pakketten uberhaupt niet aankomen omdat ze ergens in NAT/firewall geblockt worden. SIP ALG aan in Huawei zou in theorie de oplossing moeten zijn volgens SIP ALG definitie, echter de praktijk is anders, zie b.v. dit:
http://www.voip-info.org/wiki/view/Routers+SIP+ALG

Ik zou toch de SIP ALG aan zetten, wellicht heb je dan spraakvertraging of echos, maar dan geeft het misschien hints waar het achterliggende probleem zit. Wellicht de SIP provider vragen om tips.

Voor sommige protocollen is het soms nodig om 'keep-alive' paketten te verzenden omdat anders een verbinding verloren gaat. Met verbinding bedoel ik hier een enkele ip-connectie, niet een hele sessie zoals je die als gebruiker ziet. Op de lagere niveau's in een mobile link gebeurt van alles als er een tijdje ( denk aan 20 seconden) niks wordt verzonden.
Ik huur sinds kort een kantoor waar geen internetlijn beschikbaar is dus ik heb noodgedwongen 4G voor thuis genomen. Ik bel VOIP dus gezien de reacties hierboven vond ik het nogal spannend of het allemaal zou werken. Voor mij werkt het tot op heden (fingers crossed) echter perfect!

Mijn set-up:
Huawaei E5186 modem
Panasonic KX-TGP550 telefoon
VOYS voip provider

VOIP instellingen staan in de Panasonic telefoon. In het Huawei modem heb ik op basis van het advies in eerdere reacties SIP ALG uitgezet hoewel ik geen idee heb wat dat eigenlijk is of doet.

Over de snelheid van 4G voor thuis ben ik dik tevreden. Je gebruikt wel veel data; op basis van mijn eerste dagen denk ik net over de 50GB heen te gaan waardoor ik 100GB nodig heb.

Reageer