Beantwoord

Vraag: Huawei E5186s-22a, is hier een manual van?

• 4 december 2016
  • 10 reacties
  • 3254 Bekeken

Het enige wat ik heb is een snelstart en uitgebreide spec's maar een handleiding/manual ontbreekt nog.
Bv de diverse links van de Huawei of overzicht lan clients.
icon

Beste antwoord door Skyrider 4 december 2016, 15:07

Goedendag continent.

Het enige wat ik voor je kon vinden is een Engelstalige handleiding die je hier kunt vinden: Huawei E5186 Quick Start Manual

Hopelijk is dat de goeie. Heb je hier toevallig genoeg aan? Je kunt de handleiding via de browser bekijken, of downloaden door op de groene "download" linkje te klikken die je bovenaan op de pagina kan vinden.

Vriendelijke groeten,
Skyrider
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 4
Badge +9
Goedendag continent.

Het enige wat ik voor je kon vinden is een Engelstalige handleiding die je hier kunt vinden: Huawei E5186 Quick Start Manual

Hopelijk is dat de goeie. Heb je hier toevallig genoeg aan? Je kunt de handleiding via de browser bekijken, of downloaden door op de groene "download" linkje te klikken die je bovenaan op de pagina kan vinden.

Vriendelijke groeten,
Skyrider
hier de datasheet
http://www.4gltemall.com/ftp/files/Huawei_E5186_Datasheet_Specifications.pdf
Toch vreemd dat voor een apparaat van € 300,- slechts een handleiding voor dummies te vinden is.
In deze handleiding staat dat de Huawei E5186 wel 2 RJ11 / FXS poorten heeft maar dat deze nog niet operationeel zijn. Is het dus niet mogelijk om er een DECT telefoon op aan te sluiten of via VOIP te bellen? Vreemd, wat kun je dan mee?
Klopt dat nog steeds of is de firmware inmiddels aangepast?

Ik zoek nl een 4G-router met telefonie mogelijkheid
voor een plek waar geen kabel- en geen telefonieaansluiting is en
waar ik internet (4G?) en een locaal netnummer (via VOIP?) nodig heb.
Is de Huawei E5186 (Fritz!Box 6840 ?) geschikt?
Bovenstaande link over de specificaties werkt niet meer, maar ik vond de gids hier nog: http://www.hetinternethuis.nl/productbestanden/Huawei_E5186_Datasheet.pdf
Daarin staat dat er het wel mogelijk zou moeten zijn.

Maar goed, ik hoop dat er iemand is die er ervaring mee heeft.
Reputatie 6
Badge +11
@Ad9
De hier gelinkte datasheet van de E5186 modem is voor zover ik weet de enige vrij beschikbare productspecificatie van het apparaat dat nieuwe 4GvT gebruikers van T-Mobile moeten kopen bij afsluiten van een abbo. Het document komt van elders, maar zou wettelijk gezien op T-Mobiles site moeten staan. Frappant is dat de footer meldt "Commercial in Confidence" en de stijl doet mij denken aan business-to-business en niet iets voor eindgebruiker.

Verder is er natuurlijk nog een bepaalde versie van firmware actief. Elders op dit forum is door T-Mobile medewerkers gemeldt dat de modem geen firmware update meer krijgt.

Feit is dat 4GvT een data-only dienst is (097 nummer) en daardoor niks met de RJ11 poorten kan. In theorie zou je er wel een 06 SIMkaart in kunnen stoppen en dan zouden de RJ11 poorten wellicht wel doen waarvoor ze bedoeldt zijn, maar dan is het geen 4GvT meer in huidige vorm. Dus ook een Fritzbox LTE met DECT/RJ11 gaan gebruiken is geen oplossing. Je kan wel een Fritzbox of ander internettelefonie kastje achter de Huawei schakelen en dan een VoIP account bij een derde partij afsluiten. Dat is wat een aantal 4GvT gebruikers op dit forum doen (zoek even op VoIP etc).

Verder is de Fritz!Box 6840 een LTE category3 (100 down / 50 up) apparaat en mist het de ondersteuning voor 900Mhz (LTE frequentieband 😎 die TMO-NL in gebruik heeft. In de praktijk met een mast dichtbij op 1800Mhz is dit geen probleem momenteel, maar er worden nu ook category16 (1000 down / 150 up ) apparaten in gebruik genomen (Netgear MR1100, Telstra Australie) die veel freqentiebanden kunnen combineren.

Als je nog geen LTE router hebt is de $270 o.i.d. die ik gezien heb voor de MR1100 een veel betere investering dan een Fritzbox denk ik. Wel is het nog even wachten op een variant geoptimaliseerd voor de EU (juiste frequentiebanden voor alle operators). Maar ook een LTE USB dongle ( 150 down / 50 up, category4) van 60 euro in een (oude) ADSL router voldoet.
Dank je voor de uitgebreide toelichting!

Dus, de oplossing om VOIP te laten werken, is om een voip adapter/router op de rj45/LAN poort aan te sluiten? En dan wordt de rj11/telefoon poort verder genegeerd?

Voip over 4G zou geen probleem moeten zijn lees ik hier. Huawei E5186s heeft alle hardware specs om VOIP-DECT te laten werken en ze leveren én onderhouden het T-mobile netwerk. Data van de RJ11 poort is vast als telefonie herkenbaar, maar software instellingen worden genegeerd.

Het zal neem ik aan een politiek besluit zijn van T-mobile/Huawei om de software niet geschikt te maken voor VOIP.

Ik zal met je info verder zoeken! 4G met Voip en lokaal telnr voor een "huisje op de hei" is toch lastiger dan ik dacht. PS: Ik had deze vraag misschien als een aparte vraag moeten posten, maar hij kwam voort uit de verwarring in beide handleidingen.
Wij hebben 2 VOIP telefoons met 2 lokale tel.nrs.
Eerst getest met het Lynksys kastje in het starterspakket (gratis) van Budgetphone op een eigen DECT telefoon met eigen (uitgezocht in het budgetphone scala) telefoonnummer (020 telnr.) werkte out of the box.....Je kan daarna altijd nog nummerportering doen voor je eigen tel.nr.
Daarna 2 VOIP telefoons gekocht,...probleemloos
Dank je, ik kijk het na. De budgetphone site is nu alleen slecht bereikbaar.
Is het Linksys kastje dan aangesloten op de Lan poort van de Huawei? Of heeft Linksys zelf een 4G sim?
Linksys Phone Adapter (https://www.voipshop.nl/linksys-pap2t-analoge-telefoon-adapter/pid=1126) op Lan poort idd. met 2 analoge (of 1) telefoonpoorten.

Reageer