Vraag

Waarom gaat mijn internet zo snel op?

Hallo! Ik heb via facebook meerdere malen contact opgenomen maar konden mij niet helpen en verwezen mij door hierheen.

Ik heb sinds kort t mobile 4 g voor thuis router. Het internet is prima, maar mijn internet gaat enorm snel leeg. Ik kijk alleen videoland via mijn chromecast en heb hem ook op lage kwaliteit (500 mb per uur) ingesteld. Nu heb ik zaterdag bijvoorbeeld het meeste ooit vebruikt. Eerdere dagen was het ook veel meer dan verwacht maar hier schrok ik van. Ik heb alleen ‘s middags 2/3 uurtjes en ‘s avonds een paar uurtjes gekeken en de volgende dag had ik volgens de app 22.000 mb verbruikt. Dan zou ik uitgerekend dus 44 uur videoland hebben gekeken. Dit kan niet kloppen. Ik zet elke avond netjes de router uit en sluit mijn laptop ook helemaal af uit voorzorg dat ik dus niet ongemerkt mb’s opmaak. Maar nog steeds gaat het snel leeg. Nu heb ik nog voor 20 dagen 3000 mb over... ik zou graag een oplossing vinden en hoop dat jullie ook mb’s voor mij kunnen aanvullen ter compensatie naast de dagelijkse 5gb want dat is dus niet genoeg voor nu.

Mvg

13 reacties

Geen idee waarom het specifiek bij u zo snel opgaat, maar als een mede 4G voor thuis gebruiker die ook altijd snel door de eerste 100GB heen ben wilde ik toch even het volgende wat mij opviel delen.

Wat mij namelijk opviel is dat wanneer de app aangaf dat ik door de 100GB heen was en ik dan in mijn eigen router (die achter de 4G router staat) ga controleren wie (welk apparaat) zoveel verbruikt heeft ik bijvoorbeeld maar op 80GB uitkwam in de periode waarin de app zegt dat ik 100GB gebruikt heb. Dit vond ik natuurlijk vreemd, maar als ik vervolgens ook naar het uploaden ging kijken wat ik deed, dan zag ik dat in mijn geval daar de missende 20GB was. (in mijn geval uploaden van foto's naar icloud enz)

Dus de conclusie voor mijzelf die ik heb moeten trekken is, de 100GB data is niet alleen voor de download, maar ook de upload gecombineerd.

Zoals ik zei wellicht niet de verklaring voor uw situatie, maar iets om in het achterhoofd te houden.
Goedendag,

sorry voor mijn late reactie maar lukte mij even terug niet om op mijn mobiel in te loggen en reageren. Helaas heb ik nog steeds problemen en ben ik al weken druk bezig met t mobile via facebook messenger. Ook las ik op een forum dat je wel maandelijks kan opzeggen met een t-mobile 4g thuis abbonnement maar op messenger zeiden ze dat dit niet kon. Ik ben helaas net door mijn 30 dagen heen in die hele maand hebben ze nog niks kunnen oplossen.

Zij kunnen niet nagaan of het verbuik klopt, en ik zelf ook niet. Er zijn zat data trackers maar geen trackess bij apple die exact tracken waaraan je alles verbruikt. Alleen my data manager maar door de vpn bescherming kan ik facebook en instagram niet meer gebruiken en wordt van alles geblokkeerd erdoor.

Als ik gewoon mijn 4G bij kpn aan heb en dan ook social media check, een spelletje doe en eventueel een uurtje stream ben ik hooguit paar honders mb kwijt. Videoland ook ingesteld op lage kwaliteit 500 mb per uur. Maar de router verbruikt veel meer met dezelfde activiteiten, danben ik zo 2gb kwijt. 3 weken terug op een zaterdag schrok ik pas echt toen ik dus alles echt serieus in gang zette het contact. Ik heb toen smiddags 3 uurtjes gestreamd en savonds max 3 uurtjes. Dan zou ik dus met 500 mb per uur op max 3gb uitkomen nou misschien 4 als het wat uitloopt. Social media kost paar honderd mb max (via 4g bij kpn wel als ik het ene uur na het andere uur vegelijk en check op mijn app). Nou volgende dag keek ik en was ik 20GB kwijt. In die weken heb ik alles geprobeerd, icloud synchonisatie is uit, app updates helemaal uit ook via wifi dus uit.

Sindsdien gebruik ik ook veel kpn fon op de laptop om via daar te streamen om maar mb’s te sparen zodat ik niet weer halverwege de maand niks meer pver heb. Helaas keek ik net 10 minuten via rtl xl wat omdat fon eruit lag, en toen ik op t mobile app keek was ik bijna 800 mb kwijt. Dit kan NOOIT voor hooguit 10 minuten, minder zelfs maar ik reken het ruim (na opnieuw opstarten van mn laptop deed fon het namelijk weer).

T-Mobile kan mijn probleem niet oplossen omdat ik niet zwart op wit kan bewijzen dat zij veel mb’s opslokken. En ik kan het ook nergens checken, want alle trackers zijn niet gedetailleerd genoeg.

Iemand nog andere tips?
Reputatie 5
Badge +8
@Carmenvanhoorn Ik zie dat het dataverbruik je erg bezighoudt, ben je niet de enige. 800MByte is 6400Mbit en dat over 10 minuten (600 seconden) komt neer op videosnelheid van 6400/600 = ruim 10Mbit/s. Dat kan denk ik zeker, ervan uitgaande dat die RTL XL FullHD modus bedrijft. Voor een FullHD stream wordt meestal 10Mbit/s gerekend.

Het komt er min of meer op neer dat je voor al het video streamen de snelheid moet beperken, per site. Misschien dat als je in een klein venstertje kijkt of op en oude kleine monitor met weinig pixels het algorithme of de site de snelheid wel omlaag brengt, maar dat is eigenlijk een theoretische oplossing.

Ikzelf heb een managed switch en indien nodig kan ik daarmee de snelheid over de ethernetkabel naar de 'streaming-TV-kijk-computer' beperken tot b.v. 1Mbit/s. Dan is netflix, videoland, npostart enz maar ook downloads dus laag verbruik zonder overal op sites enz instellingen te doen.
Hey, bedankt voor de eindelijk nuttige reactie. Dit is voor het eerst dat ik over een switch hoor. Kan je me daar meer over vertellen & waar ik zoiets kan krijgen? Ik heb alle streamdiensten al op laagste kwaliteit dus max 500 mb per uur bij bijv videoland die ik momenteel het meest gebruik. Verder icloud helemaal uitgeschakeld, apps updaten helemaal uit alleen handmatig en eigenlijk alle voorgestelde oplossingen die mij via facebook al voorgesteld zijn uitgevoerd. Tot op heden kan nogsteeds niemand mij helpen, gezien ik niet kan bewijzen dat ik met de router zoveel meer mb’s verbruik met exact dezelfde activiteiten als wanneer ik niet de router gebruik zoals op normale 4g. Data trackers zijn niet nauwkeurig genoeg en de simkaart in de router is zogenaamd lijdend.... oftewel ik kan niks beginnen. Ik had hoop dat het goedkwam, hele eerste maand met ze in contact geweest en nu is mijn eerste 30 dagen voorbij en zit ik helaas het gehele jaarabbonnement eraan vast. Terwijl ik voor mijzelf alleen bij lange na 100gb niet opmaak normaal maar het de eersre maand gelijk al na 2 weken op was.

Ik hoor het graag, want denk dat die switch ook wel wat voor mij is.
Reputatie 5
Badge +8
De managed switch die ik gebruik is een TP-Link TL-SG108E. Ik had al een tijd niet bij de instellingen gekeken, maar heb eens expliciet nu even de donwloadsnelheid voor mijn 'streaming-TV-kijk-computer' (aangesloten op ethernet poort 4 van de switch) op 1 Mbit/s (ik vul 1000 kbps in, wordt na instellingen opslaan 1024). zie screenshot.

Live TV NPO1 via NPOstart heeft nu toch moeite om een balans te vinden, hapert af en toe. Maar een willekeurig filmpje van mijn youtube history gaat goed naar lagere beeldkwaliteit zonder te haperen.
Iets van NPOstart terugkijken gaat verrassend goed. Je moet niet met je neus tegen het scherm zitten, dan zie je wel dat de kwaliteit laag is, maar het principe werkt dus wel.

Er zijn diverse apparaten die iets dergelijks kunnen, het mooiste is dat dit ook in de modemrouter zit ingebouwd, inclusief mooie grafieken enz. 2 jaar terug heb ik wel gekeken naar wat voor apparaten dat kunnen, maar ondertussen nog nooit over de 100GB gegaan (ik heb nog het oude abo van nu 50 Euro/maand met in de nacht onbeperkt, dat helpt wel). Misschien dat iemand anders zo een merk/type weet of in gebruik heeft.
Hallo,

Bedankt. Dus eigenlijk bedoel je dat dit in de router instellingen van T-Mobile gewoon in te stellen is? Of juist niet en dus verstandig om zo’n switch te kopen. Nog steeds ben ik benieuwd waar ik het kan kopen, welke je aanraad. Heb je eventueel een link hiervan zodat ik me erover kan inlezen? Gr.
Reputatie 4
Badge
De switch
https://www.coolblue.nl/product/468925/tp-link-tl-sg108e.html?tid=pla-415438347813&ref=829609&gclid=EAIaIQobChMIpYPZxJbb3gIV6rztCh2l0wE_EAQYASABEgJ0n_D_BwE
Je kan daar ook de handleiding lezen.
Reputatie 5
Badge +8
De 4Gmodemrouter (Huawei B618) die T-Mobile bij een 4G voor Thuis abo levert kan in ieder geval geen snelheid limiteren.

Het enige wat ik zo kan aanraden is die TL-SG108E, die heb ik zelf en weet wat er mee kan. Je kan e.v.t. de 5-poorts variant nemen, die is iets goedkoper.

Verder, als je ook voor WiFi apparaten de snelheid wilt limiteren, heb je een extra los WiFi AccessPoint nodig en moet je de WiFi van de B618 uitzetten (of niet gebruiken). Het WiFi AccessPoint sluit je dan aan op 1 van de poorten van de TL-SG108E.

Als je ook nog een KPN ADSL lijn actief hebt, en dus 2 internet verbindingen, zou je een router met 2 ingangen (dual-WAN) kunnen overwegen. Je moet wel flink in de configuratie ervan duiken wil het echt voordeel hebben. Zie o.a. dit:
https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/huawei-4g-b525-modem-en-experiabox-in-zelfde-dhcp-range-443385/index1.html#post569177

Routers of switches die zaken kunnen regelen aan de hand van datavolume zijn meestal niet voor consumenten bedoeld en daardoor nogal complex en prijzig (duurder dan een jaarcontract 4GvT).
Gratis routeroplossingen zijn er ook wel, die draaien dan op een (mini)computer en zijn erg veelzijdig, flexibel maar ook complex. In feite maak je dan zelf je router. Maar dan is met b.v. een monitoring programma als darkstat precies te zien hoeveel data er wanneer door welk apparaat wordt gebruikt.
Hallo, bedankt voor de reacties. Maar zoals mijn topic aanduid zit ik met mijn router bij T-Mobile en heb ik geen abbonnement bij KPN.

Helaas nu echt drama. Ik heb net 2 uurtjes gestreamd met videoland lage kwaliteit (500 mb per uur, ook met hun contact gehad en kan max oplopen tot 750 mb per uur echt niet meer). Na een uur zag ik al dat ik van de 5gb dagbundel nog maar 1500 mb over had na 1 uur dus klopte al niet en weer een screenshot op fb messenger verstuurd. Nu een uur later is alles vast gaan lopen en als ik de app open kreeg ik de pop up dat ik met 1gb handmatig kon aanvullen. Ten eerste is dit al fout want ze zeggen steeds dat je een aanvuller van 2gb hebt. Nu het grootste probleem is dat ik nieteens op de knop aanvullen kan klikken en blijft het grijs geblurd de knop.

Nu zit ik zonder internet en heb ik er echt helemaal genoeg van. In de winkel al is nooit verteld dat er een max op zit van 100gb en is me meermaals beloofd dat het echt onbeperkt was, ja echt als ik er nogeens om vroeg. Sinds ik het in huis heb ervaar ik spookverbruik en gaat het razendsnel op binnen 10-15 dagen terwijl ik bewust alleen maar stream, snachts of als ik weg ben de hele router uit zet en heb na moeite zelfs een keer een nieuwe simkaart gehad om te kijken of daar het probleem lag. Alleen nu is de eerste maand allang voorbij en je kan binnen een maand maar opzeggen maar in die maand hebben ze mijn probleem nooit kunnen oplossen, dit is al einde maand 2. Is er een manier dat ik toch terug kan naar de winkel en kosteloos kan opzeggen zonder de resterende maanden te moeten betalen? Met paar uurtjes per avond 500 mb per uur verbruiken zou makkelijk moeten kunnen normaal gesproken en dit is echt belachelijk.

Meer mensen met dit probleem?
Reputatie 5
Badge +8
Er zijn genoeg mensen die bij lange na niet uitkomen met de 100GB, zich misleid voelen door 'Unlimited' en ook veel gedoe en irritatie ervaren vanwege het afkappen van de verbinding naar internet. Dat het aanvullen niet werkt komt ook nog wel eens voor, meestal is dit falen tijdelijk. Zie hier voor lotgenoten:
https://community.t-mobile.nl/4g-voor-thuis-algemeen-477/unlimited-4g-voor-thuis-klinkt-mooi-maar-is-het-niet-298678
Bedankt. Maar nog steeds zoek ik een oplossing voor mijn probleem. Het kan gewoon niet zo zijn dat ik met lage kwaliteit met een aantal uurtjes streamen 25 gb opmaak. Hoe los ik dit op?
Reputatie 5
Badge +8
Als je een stap verder wilt komen, zul het dataverbruik van alle apparaten die gebruik maken van je 4G voor Thuis moeten meten. Meten is weten is het simpele principe hier.

Zoals ik al aangaf, dat kan met een extra router die de mogelijkheid heeft om dataverbruik per apparaat, per applicate en per website weer te geven.

Een router die dat kan is b.v.
https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-lite/
de goedkoopste variant ERLite-3 is prima denk ik. Je kan in de data sheet
https://dl.ubnt.com/datasheets/edgemax/EdgeRouter_DS.pdf
wel zien hoe zoiets eruit ziet (Traffic Analysis).

Daarmee is het prima te ontdekken waar het verbruik heengaat. Een voorbeeld kan zijn dat iemand in de buurt het WiFi wachtwoord heeft weten te achterhalen en dus van jouw 4G voor Thuis gebruik maakt zonder dat je het weet.

Als het goedkoper moet, dan kan je zelf een router fabriceren en dan zelf een software tracking tool op je 'zelf gefabriceerde router' laten lopen, zie b.v.
https://alternativeto.net/software/darkstat/
Thanks ik ga er naar kijken. Was me niet helemaal duidelijk eerder wat die apparaten precies doen.

Maar ondanks dat vind ik het nogmaals belachelijk dat ik dan geld nog meer geld moet gaan uitgeven om mijn gebruik te meten terwijl t mobile gewoon goed internet hoort te leveren. Zeker voor de prijs die eraan zit die al hoger is als de meeste. Overigens wel blij met de snelheid maar als elke keer mijn internet zo snel opgaat terwijl ik ALLES 100x heb doorlopen op mijn telefoon instellingen dan klopt er echt wat niet.

Helaas kunnen of willen zij mij via fb messenger niet meer helpen en wordt ik naar de winkel gestuurd ermee.

Ronduit belachelijk dit. Ben er laatst achter gekomen dat de 2gb aanvuller het nieteens doet.

Doe eens wat aan de problemen t-mobile!!!! Zijn veel meer mensen met klachten lees ik vaak.

Reageer