Beantwoord

4g thuis: modem in bridge modus, of mogelijkheid om een eigen modem in te zetten?

• 23 oktober 2017
  • 12 reacties
  • 1565 Bekeken

Best medewerker T-Mobile,

Ik heb deze vraag al telefonisch en via de chatfunctie gesteld, maar steeds konden medewerkers mijn vraag niet beantwoorden. Hopelijk kan dat hier wel.

Ik oriënteer mij op een 4g verbinding voor thuis. Het is voor mij echter een vereiste dat ik zelf de controle heb over de gebruikte netwerkapparatuur, ik wil daarom niet werken met de meegeleverde Huawei b618. Daarom heb ik een vraag in drie delen:

1. Kan dit meegeleverde modem in bridge mode, zodat ik een eigen router en overige netwerkapparatuur kan inzetten, zonder dubbel NAT in mijn configuratie te hebben?
2. Kan ik een eigen 4g modem configureren voor uw verbinding, zodat de meegeleverde apparatuur geheel achterwege kan blijven?
2b. Wanneer mogelijk, kan het abonnement afgesloten zonder verplichte aanschaf van het Huawei apparaat? (Dit zou een leuke bijkomstigheid zijn maar ik begrijp het volkomen als dit niet mogelijk is)

Ik hoor graag van u!

Groeten,
Fons
icon

Beste antwoord door Hidden.nld 21 januari 2018, 22:12

Hallo ,

Lees ook zeker dit draadje even door: [nieuws] 4G voor Thuis wordt Unlimited 4G voor Thuis!

Kort gezegd: je kan sinds kort 4g4t ook zonder modem krijgen! je kan dus gewoon een eigen router halen zonder dat je verplicht word het Huawei modem te kopen.
Bekijk origineel

12 reacties

Niet om dit draadje te Hijacken maar toch even een concrete vraag: hoe zet ik de B618s in bridge?

Ik heb dit modem/router nu een paar dagen in huis en moet bekennen dat ik met name de LAN en WAN instellingen om te huilen vind. Address Reservation en alternatieve DNS servers zijn (voor zover ik in de interface kan nagaan) een No Go. Daarnaast is het volstrekt onmogelijk om de individuele clients te monitoren. Een functie die bijvoorbeeld de Synology router wel ondersteunt.

En dan laat ik de niet-zo-flexibele instellingen (zoals scheduled restart en dergelijke) nog maar even buiten beschouwing.

Hoor het graag!
Reputatie 6
Badge +11
1.
De term 'bridge' of 'passthrough' komt hierin niet voor in ieder geval:
https://www.4gltemall.com/downloads/dl/file/id/145/product/1021/huawei_b618_b618s_22d_datasheet.pdf
2.
Eigen 4G modem werkt, maar:
2b.
het gaat je al met al meer geld kosten, die 199 euro zie ik als drempel/controlpoint om aan een maandelijks opzegbaar abo te beginnen. Bij KPN is de modem gratis maar jaarcontract.
Lekker vlot geantwoord al hè?
Door dat T immobile. Zeker een ingewikkelde vraag...
Ben hier ook wel nieuwsgierig naar, zit met het zelfde probleem.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi allemaal,

Excuses voor de late reactie!

Zoals jullie zelf al zeggen: inderdaad een ingewikkelde vraag. 🙂 Om deze reden ben ik dit aan het navragen bij mijn collega's die hier meer verstand van hebben. Ik hoop snel antwoord te hebben en dan koppel ik het uiteraard meteen aan jullie terug!
Jaimy,
Je hebt er maar eentje nodig die er verstand van heeft.
Dun gezaaid? Of gestopt met zoeken?
Ik wil ontvangen via mijn 4g modem en daarachter mijn KPN modem hangen.
Internet en TV hoop ik dan te krijgen:) TV van TM word je heel ongelukkig van, dat werkt niet.
Zoek jij nu eens iemand die dat soort dingetjes weet?
vr gr
Reputatie 6
Badge +11
@frogsfarms
Ik heb momenteel een eigen modem en eigen extra router in gebruik voor 4GvT abo (en met dubbel NAT setup, dus geen bridge-mode, is voor mij geen probleem).
De combinatie van modems die je voorstelt gaat niet werken zonder radicale firmware aanpassingen en als je dat zou doen heb je eigenlijk een variant van KPN Sneller Internet Buitengebied (SIB), dus met ExperiaBox en een kaal Sagemcom 4Gmodem.

Zowel TV van T-Mobile (bij vaste T-Mobile Thuis glas/DSL aansluiting) als IPTV van KPN werken via IP multicasting, wat niet de bedoeling heeft om over standaard internet te distrubueren (want dan is het gratis af te tappen). Ook al richten mensen soms vragen aan medewerkers, als het de business van een internet provider (T-Mobile in deze) niet ten goede komt, lijkt het me logisch dat een medewerker er geen tijd aan besteed en dus niet antwoord.

Het echte/open internet TV van T-Mobile KNIPPR werkt wel over 4GvT, ziet er mooi uit als je bereid bent wat te knutselen met TV schermen/computers/HDMIkabels en muizen/afstandsbedieningen. Ik zelf heb het inmiddels weer opgezegd omdat het niet of nauwelijks gebruikt werd.
Badge +2
@circumflex

Allereerst wil ik je een gelukkig nieuwjaar wensen! Ik hoop dat je een goede jaarwisseling hebt gehad.

Om terug te komen op je vragen kan ik vertellen dat het nieuwe type modem (Huawei b618s) is geselecteerd op deze optie. De bridge modus zou dus (theorethisch) moeten dus werken op dit type.

Een ander type modem zou technisch gezien wel kunnen werken, in de voorwaarde van het abonnement is echter vermeld dat dit alleen gebruikt mag worden met de geleverde apparatuur van T-Mobile.

Ik hoop dat dit een antwoord is op je vragen,
Reputatie 6
Badge +11
@Tabali
Theorethisch is een/elk modem als bridge aangesloten, alleen de routing/masquerading functionaliteit die ervoor is geplakt maskeert het.
De vraag van klanten en ook de wettelijke eis is: Waar is de documentatie waar klanten direct kunnen vinden hoe de door T-Mobile verplichte apparatuur in bridgemode gezet kan worden?
Zu ik ook graag willen weten. Een vpn en dat soort zaken valt per definitie onder het kopje frustratie en andere ongemakken sinds deze modem...

Niet om dit draadje te Hijacken maar toch even een concrete vraag: hoe zet ik de B618s in bridge?
[...]
En dan laat ik de niet-zo-flexibele instellingen (zoals scheduled restart en dergelijke) nog maar even buiten beschouwing.
Euh... volgens mij heb ik ergens gelezen dat een T-Mobile mod binnen 48 uur een reactie moet geven.

Om te reageren of zelf discussies te starten op het T-Mobile Forum, moet je je eerst registreren. Hiervoor heb je een My T-Mobile account nodig. Je kunt wel alle onderwerpen en reacties lezen zonder te registreren. Stel je een vraag op het Forum, dan krijg je binnen 48 uur antwoord van een moderator.

Dat is bij deze vraag dus niet helemaal gelukt.

De vraag blijft echter wel staan!

Als het overigens mogelijk/legaal is om de werkelijk vreselijke Huawei B618s-22d te vervangen voor een eigen modem/router dan is dat helemaal geweldig. :)

Hoor het graag (binnen 48 uur 😉 )!
Reputatie 7
Badge +10
Hallo ,

Lees ook zeker dit draadje even door: [nieuws] 4G voor Thuis wordt Unlimited 4G voor Thuis!

Kort gezegd: je kan sinds kort 4g4t ook zonder modem krijgen! je kan dus gewoon een eigen router halen zonder dat je verplicht word het Huawei modem te kopen.
Draadje gelezen. dank voor de link. Zover ik kan lezen hoef ik niet over te stappen (wat in mijn geval een enorme verslechtering zou zijn). Dat betekent dat mijn huidige contract blijft gelden en ik volgens mij daarom geen ander modem in kan zetten.

Dus toch maar kijken hoe ik een knap router voor het Huawei ding kan zetten en de Huawei kan demoveren tot een armzalig modem 😉

Reageer