Beantwoord

4G voor thuis - Nachtbundel

• 14 juni 2017
  • 6 reacties
  • 1065 Bekeken

Ik ben sinds een paar maanden positief gebruiker van 4G voor thuis. De snelheid en stabiliteit is tot nu toe uitstekend. Aandachtspunt zijn de bundels. Sinds ik volgens de teller onlangs in 1 (mooie zomer-) dag 74 GB zou hebben verbruikt (alleen Spotify gebruikt die dag) let ik op de tellers.

Gisteren heb ik bewust een aantal updates op telefoons en tablets uitgesteld tot na 12:15 uur en de huidige tellerstanden genoteerd.

Nu zie ik dat er geen MB's uit de nachtbundel zijn gegaan, maar wel van de normale bundel. HELP!
icon

Beste antwoord door tmoesel 14 juni 2017, 12:12

Ik weet niet precies wat je met "de teller" bedoelt; Is dit op pagina:
https://www.t-mobile.nl/my/verbruikstatus/verbruiksdetails
en dan op 'Openen' clicken?

Ik zou even kijken of er niet toch ergen een apparaat is wat ongemerkt door b.v. fout heel veel data genereerd. Ik heb een camera die 75MB/dag draaiend op een 1GB maandbundel zat te verstoken in 1 of ander cloud.

Ik heb zo geen handige tip algemene tip voor alle telefoons en tablets mb.t. updates. Soms begint de update pas juist bij opstaan als apparaat gebruikt gaat worden b.v om 6:15. Maar al met al zijn dit niet de grootste MB verbruikers.

Ik heb in begin 1x gehad dat een synchronisatie van ruim 50GB ver buiten de nachtperiode kwam, maar aangezien ik dat zelf geprogrammeerd heb, was het relatief eenvoudig om dat met grotere garantie in 1 nachtperiode te proppen.

Mocht er nog herhaaldelijk iets dreigen van tegen de 100G op 1 dag, dan zal ik denk ik iets met throtteling/proxy/gateway aanpassen voor bepaalde apparaten doen denk ik.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 6
Badge +11
Ik weet niet precies wat je met "de teller" bedoelt; Is dit op pagina:
https://www.t-mobile.nl/my/verbruikstatus/verbruiksdetails
en dan op 'Openen' clicken?

Ik zou even kijken of er niet toch ergen een apparaat is wat ongemerkt door b.v. fout heel veel data genereerd. Ik heb een camera die 75MB/dag draaiend op een 1GB maandbundel zat te verstoken in 1 of ander cloud.

Ik heb zo geen handige tip algemene tip voor alle telefoons en tablets mb.t. updates. Soms begint de update pas juist bij opstaan als apparaat gebruikt gaat worden b.v om 6:15. Maar al met al zijn dit niet de grootste MB verbruikers.

Ik heb in begin 1x gehad dat een synchronisatie van ruim 50GB ver buiten de nachtperiode kwam, maar aangezien ik dat zelf geprogrammeerd heb, was het relatief eenvoudig om dat met grotere garantie in 1 nachtperiode te proppen.

Mocht er nog herhaaldelijk iets dreigen van tegen de 100G op 1 dag, dan zal ik denk ik iets met throtteling/proxy/gateway aanpassen voor bepaalde apparaten doen denk ik.
@tmoesel, bedankt voor jouw antwoord. Met teller bedoel ik inderdaad de verbruiksstatus. Ik heb (en zeker niet na het verdwijnen van 75GB in een paar uur) geen apparaten die ik automatisch laat synchroniseren. Enige continu verbinding is de cv-ketel.

De verbruiksstatus van de nachtbundel is ongewijzigd en dat terwijl ik alle updates vannacht heb laten doen. Wel is er veel van de normale bundel verdwenen. Toeval? Lijkt me niet. Volgens mij gaat er iets mis. Enige conclusie is dat de downloads/updates van vannacht via de normale bundel zijn gegaan en niet via de nachtbundel.
Reputatie 6
Badge +11
Ik zou even wachten tot na middernacht, dan is ook het verbruiksdetails van 14-06-2017 beschikbaar.

Zomaar 74GB (of nu inmiddels 75GB ?) verdwenen lijkt me sterk en zal echt wel door TMO systeem geteld/geamninistreed worden neem ik aan. Een fout/bug hierin lijkt me zeldzaam.

Het kan ook nog zijn dat hety verbruik van buiten komt: Met een (deels) open APN kan jouw modemrouter IP paketten van een willekeurige computer ontvangen en die zullen gewoon meetellen, ook al komen ze niet bij een apparaat voorbij de modem je in huis terecht. B.v. een DDoS aanval op jouw IP adres zou in theorie kunnen. Je kan ook even kijken wat de pagina:

http://192.168.8.1/html/statistic.html

aangeeft.
Wellicht een wat late reactie, maar dat komt dan ook omdat ik pas sindskort weet waar volgens mij de GB's naar toe zijn gegaan. Niet Netflix of anderzijds, maar de automatische updates via mijn zoon's PlayStation 4. Ik ben uren door de menu's gegaan om uit te zoeken wat voor updates dat ding draait en of en hoe ik het kan uitzetten of uitstellen (naar s'nachts bijvoorbeeld). Het lijkt er ook op dat dat apparaat in standby modus updates installeerd en synchroniseert met PlayStation Cloud. :@

De beperking van 100GB houdt me bezig met het uitzoeken welk apparaat waar MB's voor nodig heeft. Zo'n onbeperkt abonnement zoals KPN dat nu biedt zou een uitkomst zijn, maar ik ben wel enorm tevreden over de service van T-Mobile tot nu toe, de stabiliteit en de snelheid van de verbinding.

T-Mobile, maak SVP deze service "Unlimited"!!!
Reputatie 6
Badge +11
Waarom zou T-Mobile iets veranderen als je enorm tevreden bent en blijft betalen en het aantal mobiele klanten voor T-Mobile met een 255.000 is gestegen in een jaar tijd?
Geen verbetering zonder verandering is een bekende uitspraak binnen bedrijven die graag zaken beter willen doen. Als een bedrijf producten en diensten levert dan hoop ik dat dat in eerste instantie gedaan wordt om een klant tevreden te stellen. Een tevreden klant blijft en zal daarmee omzet genereren.

Ik ben tevreden over de stabiliteit en snelheid van het 4G voor thuis product. Echter ontvreden over het verdienmodel (vanuit klant-perspectief). Zoals het er nu uitziet moet ik zelfs naast de weekendbundels, bundels bij gaan kopen.

Wanneer concurrenten van T-Mobile, zoals KPN, met een vergelijkbare stabiele en snelle 4G voor thuis product komen en daarvoor minder in rekening brengen, dan stap ik over. Waarom meer betalen dan nodig is?

T-Mobile geeft aan te willen leren van haar klanten. Bij deze... 🙂

Reageer