Vraag

Roaming met 4G voor Thuis

Reputatie 1
Ik kreeg net een email dat roaming in het buitenland voor 4G voor thuis niet geldt. Nou hebben wij onze boot als thuis en het leuke van een boot is dat je er mee kunt varen, ook naar het buitenland. Waarom gaan jullie er altijd van uit dat "Thuis" altijd van bouwmateriaal moet zijn en op een vaste plek? Er zijn duizenden bootbezitters in Nederland, zowel pleziervaart als beroeps, die graag van deze abonnementvorm gebruik maken. Al deze mensen, inclusief wij, zijn weer de klos met deze uitzondering (uitsluiting) van roaming. De mensen die het abonnement echt gebruiken op een vast adres gaan vast niet met hun stenen huis op vakantie.

3 reacties

Reputatie 5
Badge +11
Het is nogal een claim die je suggereert: b.v. 3000 bootbezitters x 12 maanden x 50 = 1,8 Meuro omzet dat TMO-NL zou mislopen.

Als het echt zo zou zijn, dan zou TMO-NL wel een "4G voor Boot" slogan hebben en zou onderstaande thread wel viral zijn gegaan:
https://forum.t-mobile.nl/4g-voor-thuis-algemeen-477/oproep-waar-behoefte-4g-voor-thuis-273712

Hopelijk heb je deze thread ook doorgelezen:
https://forum.t-mobile.nl/4g-voor-thuis-algemeen-477/work-progress-ideeen-4g-voor-thuis-269829

Vergeleken met de daadwerklijke bestaande miljoenen mobiele klanten is het aantal van duizenden weinig en de vraag is dan waar je je personeel op inzet als je net vaste/glasvezel (~gigabit) activiteiten bent begonnen waar nog veel kinderziektes zijn.

Het is mij duidelijk dat, als je enige (gedwongen of gekozen) woon/werk locatie je boot is, dat je dan ook graag goede internetervaring wilt hebben. En wat te denken van internationale vrachtwagenchauffeurs. En de camper etc. 'Thuis' is ook gewoon een slogan of marketing kreet, "4G voor Vast" zou de lading al beter dekken.

In jargon is 4G voor Thuis 'Fixed Mobile Access', dus niet-van-plaats-wisselende draadloze toegang'. Wetende dat de modem van de klant op een vaste plaats staat zou je b.v. extra kunnen investeren in capaciteit (netwerk, personeel, licenties, antenne rechten etc) en de mast op locatie die de modem bedient. Maarja, als de klant dan wegvaart naar het buitenland, moet je opeens gaan onderhandelen over speciale roamingdeals voor 'Boot' (dus niet GO Unlimited ) met buitenlandse partners.

Ik zou ook wel 4GvT roaming willen. Ik zou zeggen, laat de reactie op je vraag in een winkel bij het moederbedrijf van T-Mobile in het buitenland hier maar eens weten :)

Maar wat maakt 4GvT abo zo special voor jouw, zodat je niet met GO Unlimited data abo uit de voeten kan?

Om wat voor buitenlanden/vaarroute gaat het?
Heb je al gekeken wat de operators daar ter plekke aan 4G dekking te bieden hebben?
Of pre-paid mogelijkheden?
Of wellicht kun je uit de voeten met een buitenlands contract wat richting NL ook gunstig is?
Reputatie 1
Heel eenvoudig: Aan boord van een varend schip heb je geen mogelijkheid tot het hebben van een 'vaste' internetaansluiting. Ik wil echter wel graag meedoen met de rest van de mensen die in een vast huis wonen. Daarom is 4G voor thuis voor mij de beste optie. Welk alternatief heb ik? Er zit nog steeds een databundel op dus is het nog steeds niet een echt alternatief voor glasvezel of kabel. Maar goed, je kunt in ieder geval nog kiezen voor 100 Gb zodat je, net als alle andere mensen, gewoon Netflix kunt kijken en wat kunt downloaden en updaten. Aan 5 Gb per dag heb ik niks, zeker als dat betekent dat ik om de haverklap in die router moet gaan klooien met sms om de boel aan de praat te houden. Dat heb je 'thuis' toch ook niet? en hoezo onderhandelen met het buitenland? T-Mobile zit toch overal? Het is zelfs een Duitse firma dus waarom niet gewoon internetten in Duitsland? Dat roamen is alleen maar geven en weergeven en de klant centen uit de zak kloppen. Daar wil de EU nu juist een stokje voor steken. Dus vanwaar deze uitzondering? En is dat wel geoorloofd? Of zoekt T-Mobile weer de grens op van het toelaatbare?
Reputatie 5
Badge +11
OK, ik merk dat GO Unlimited voor jouw niet aantrekkelijk is. Per 2017-05-01 lijkt overigens dat na 5GB de snelheid naar 384k gaat, als je niet bij-SMSt, maar daar zal je dan ook wel niks aan hebben.

Als niet-roaming van 4GvT voor jouw een te groot probleem is, dan kun je je verdiepen in het 1 en ander en antwoorden vinden in openbare regels/wetten/dokumenten (bewegend leveradres, geen idee). In ieder geval eerst punt voor punt de (aanvullende) voorwaarden van je contract doornemen. En dan formeel beklag doen bij b.v. NL en EU instanties, e.v.t. uitmondend in een zaak voor een rechtbank. Of kijken of de concurentie (KPN) je wel kan bieden wat je wil. Satellite internet is een alternatief, maar dat zal ook wel niet naar wens zijn.

Reageer