Beantwoord

Verbruik 4G voor thuis

• 29 oktober 2016
  • 13 reacties
  • 1306 Bekeken

Hoi, Sinds gisteren heb ik weer mijn nieuwe bundel 4G voor thuis gekregen. de 100GB.
Gezien de bundel twee dagen voor einde maand verbuik op was, op de 26e dus, zijn we weer overgeschakeld naar onze telefoon verbinding.
Nu kijk ik zojuist naar onze bundel, om te kijken of de 100GB er weer staat, blijkg dat we maar 94GB hebben staan, dus er is al - in 1 dag - 5,5 GB verbuikt. Dit terwijl we niet eens op de kast aangesloten zijn (zowel op Wifi als Ethernet). Hoe kan het nu dat we in 1 dag 5,5 GB verbuikt hebben terwijl we niet eens aangesloten zijn op het 4G modem????
icon

Beste antwoord door David 31 oktober 2016, 11:47

Hoi BjorntB,

Een opmerkelijke situatie inderdaad, hopelijk kunnen we daar wat meer duidelijkheid in scheppen.

In je My T-Mobile kun je precies zien hoeveel MB's je per dag verbruikt. Hier zie ik terug dat je op 28 oktober 554 MB hebt verbruikt. Op de 29e heb je 10599 MB verbruikt. Alles wijst er dus op dat er toch een apparaat (of meerdere apparaten) aangemeld is op het netwerk en data verbruikt. Wellicht kun je nogmaals controleren of er iets ingeschakeld staat?

We horen het graag van je!
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 6
Badge +11
@Limoen Meten is weten, zie o.a. deze thread voor tools en methodes
https://community.t-mobile.nl/4g-voor-thuis-algemeen-477/waarom-gaat-mijn-internet-zo-snel-op-306359

Maar zelfs al meet je 'achter' de router, dus in je thuisLAN, het verkeer tussen de router en het T-Mobile netwerk, exclusief thuisLAN, telt ook mee. De router zal zelf ook het 1 en ander aan acties doen zo door de uren en dagen heen, maar dat zal niet veel zijn. Als je zelf een router maakt en geen maatregelen neemt en ogenschijnlijk alle apparaten erachter niks doen, zijn dergelijke dagwaardes die je noemt niet gek.
De rest kan komen doordat een apparaat of iemand vanaf internet datapaketten naar jouw modem stuurt en die tellen ook gewoon mee. Als je in de router APN fms hebt ingesteld, is dit het geval.

Een 4G disconnect of router uitzetten is natuurlijk een oplossing, maar 1MB per dag met 100GB budget per maand is het denk ik niet waard, want dan is je huis ook niet bereikbaar (voor alarm, thermosstaat, camera, etc.).
Hoewel dit al een ouder topic is, wordt het hopelijk nog gelezen. Ik heb ook 4G voor thuis en heb een soortgelijk probleem als hierboven beschreven, maar gelukkig niet zoveel data. ik ben 3 dagen dagen van huis geweest (dag 1 weggegaan, dag 2&3 afwezig geweest, dag 4 thuisgekomen), waarin alle apparatuur met wifi was uitgeschakeld (laptops) of in mijn bagage zat (smartphone). Desondanks is er toch op dag 2: 340kb en op dag 3: 1mb afgeschreven.

Helaas kan ik uit de vorige berichten niet opmaken hoe de MBs/GBs zijn verdwenen. Graag wil ik weten hoe er dataverbruik kan zijn, als er geen apparaten met het WiFi-netwerk verbonden zijn.
thanks. Goede tip. Up and running
Reputatie 3
Ik gebruik PeakHour om te zien welke van mijn wifi access points actief zijn en met welke snelheid.
Wellicht iets voor jou om 100% uit te sluiten dat er toch niet een apparaat via wifi verbonden is ?
nope.. had ik al gecheckt.
Reputatie 3
Zou het misschien kunnen dat je een torrent programma op je imac hebt staan die zonder dat je het weet aan het uploaden is ?
Zie net dat er al 3.8GB verbruikt is, terwijl alles uitstond. Wel zie ik op de inlogpagina van het huawei modem:
a) er is 3.8GB verbruikt inde laatste 5 uur (dus nog voor de nieuwe bundel)
b) iedere paar seconden wordt er 10MB geupload....???

Wie kan helpen ? Alvast bedankt.
Ben sinds 2weken klant van 4G voor thuis en nu al door de 100Gb heen (gezin met 4 kinderen). Nu heb ik net een aanvuller van 100Gb gekocht en zie dat ik nu alweer 2.5GB verbruikt heb, terwijl alle devices uitstaan, behalve de iMac die niets up of download.....
Hoe kan dit.

btw, de 100Gb bundel is dat alleen voor download of down+upload?
Reputatie 7
Badge +20
Hoi Eagle18,

Wij kunnen en mogen niet inzien waar onze klanten hun MB's aan verbruiken. Dit in verband met de wetgeving op privacy. Je kunt dit zelf wel met een datateller in het oog houden, heb je deze ook al actief staan? Anders zou ik deze even instellen en dan in de gaten houden waar de data aan verbruikt wordt. Dan hopen we dat we de oorzaak gauw te pakken hebben! :)

Houd je ons op de hoogte? We zijn erg benieuwd!
Heb vanmorgen 4g voor thuis ontvangen en heb schijnbaar in 7 uur tijd (waarvan ik er 4 niet thuis was 5,5 gb verbruikt, aleen ik zou niet weten waaraan
Reputatie 7
Badge +20
Hey BjorntB,

Dit is ook de eerste keer dat we een dergelijk probleem tegenkomen, we moeten dus alles met je doornemen om uit te sluiten wat er precies verkeerd gaat. 😉

Wat ik je wil vragen is om dit in de gaten te houden en om te monitoren of je het probleem vaker tegenkomt. Als het blijkt dat dit continu gebeurt, dan kunnen we dit nader voor je onderzoeken en kijken wat er precies gebeurt. Op dit moment heb ik een aanvuller van 25 GB voor je aangezet, om het "spookverbruik" te compenseren.

Als je ons op de hoogte wilt houden dan zou dat heel mooi zijn! Mocht je nog vragen hebben, laat het dan weten.
Hoi,
Ik was al bang voor deze reactie. Ik gebruik deze internet verbinding - volledig apart - in mijn netwerk thuis. Die ik ook gebruik om thuis te werken.
Ik ben verre van een leek in computers en netwerken. Gezien op de 25e de bundel leeg was heb ik alles omgezet, naar mijn oude verbinding en er dus letterlijk niks is/was aangesloten. De WiFi verbinding sta ik thuis niet toe ivm veiligheid voor mijn werk.

Ik kan dus vrij simpel zeggen dat er 100% niemand op deze verbinding zat. Maar het nu wel weg is....
waar moet ik 10Gb in 1 dag voor gebruiken.....?!
Reputatie 7
Badge +20
Hoi BjorntB,

Een opmerkelijke situatie inderdaad, hopelijk kunnen we daar wat meer duidelijkheid in scheppen.

In je My T-Mobile kun je precies zien hoeveel MB's je per dag verbruikt. Hier zie ik terug dat je op 28 oktober 554 MB hebt verbruikt. Op de 29e heb je 10599 MB verbruikt. Alles wijst er dus op dat er toch een apparaat (of meerdere apparaten) aangemeld is op het netwerk en data verbruikt. Wellicht kun je nogmaals controleren of er iets ingeschakeld staat?

We horen het graag van je!

Reageer