Vraag

Vragen m.b.t. (verplichte) modem 4G thuis abonnement

• 25 maart 2017
  • 9 reacties
  • 1640 Bekeken

Per 1 april verhuis ik. Op het nieuwe adres is de enige mogelijkheid/kans op een goede internetverbinding een 4G voor thuis abonnement.

Ik heb inmiddels al aardig wat rond zitten kijken hier op dit forum als ook bij andere aanbieders.
Als ik me niet sterk vergis bood T-mobile tot voor kort de (verplichte Huawei E5186s-22a) modem aan voor € 100,-.
Nu moet hier € 205,- euro voor betaald worden!?
Dat is toch te zot voor woorden. Het argument dat de wetgeving is aangepast (gelijke prijzen etc.) vind ik geen sterk argument. (€105,-) korting (de prijsverhoging v/d modem) zou ook op een andere manier doorberekend kunnen worden lijkt me
Daarnaast kan bijv. KPN wel een 4G modem aanbieden voor € 100,- bij een 4G voor thuis abonnement...
Ook zijn er op dit forum voorbeelden te vinden van gevallen waar een uitzondering wordt gemaakt en geen Huawei E5186s-22a modem verplicht hoefde te worden aangeschaft > praktisch een sim only abonnement dus, als ook verhalen over dat je wel zelf een andere modem kan aanschaffen, maar dan op een kwalitatief slechtere service moet rekenen.
Daarnaast wordt (door moderators) hier ook nog gezegd dat er in Q2 een andere (verplichte?) modem komt, maar verder geen indicatie over de prijs en of deze goedkoper of duurder zal zijn dan de verouderde en overpriced Huawei E5186s-22a modem i.c.m. een 4G voor thuis abonnement van T-mobile.
Waarbij dan ook nog geen duidelijkheid wordt gegeven of de Huawei E5186s-22a (kosteloos) omgeruild kan worden wanneer de nieuwe modem geleverd/verkocht gaat worden.

Hoe moet ik zo als potentieel nieuwe klant nu weten waar ik aan toe ben/wat de beste keuze is/welke service ik kan verwachten/wat wel of niet de mogelijkheden zijn wat betreft verschillende modems kunnen/mogen gebruiken bij een 4G voor thuis abonnement en wat voor service ik in de verschillende gevallen mag verwachten?

9 reacties

Reputatie 6
Badge +11
KPN rekent 25 euro aansluitkosten en het is een jaarcontract met de helft aan databundel (50GB ipv 100GB). Dus je bent daar sowieso 725 euro kwijt met risico op te weinig data.

TMO heeft een maand proeftermijn, dus mocht je binnen een maand vaststellen dat 4GvT voor jouw niet voldoet dan kan je de modem terugsturen en krijg je de 205 euro terug. Hou je het b.v. wel een volledig jaar (echter wel maandelijks opzegbaar of pauzeerbaar tegen 5 euro per maand) dan zijn de kosten 805 euro en dus 2x zoveel data.

Stel dat je 6 maanden 4GvT wilt en 6 maanden pauzeren, dan zijn de kosten 535 euro.

De E5186s-22a prijzen in webwinkels zijn momenteel hoger dan 205 euro. Een apparaat wat 300Mbps 4G+ kan kost al gauw 300 euro of meer en dan krijg je er een groot aanraakscherm en batterij bij maar geen ethernet poorten.
Te weinig concurrentie op de 4G voor thuis markt is misschien wel het probleem...
Klopt het dat er maar twee aanbieders zijn (KPN & T-mobile)?

Downloadlimieten...'t is net of het 1993 is ofzo...
Wat mij betreft mag het op nationaal niveau geregeld worden dat het op elke willekeurige plek in Nederland mogelijk moet zijn om een internetverbinding via een vaste lijn te kunnen krijgen.
Eerlijk gezegd vind ik het belachelijk dat KPN (of kabelproviders) buitengebieden links kunnen laten liggen.
In mijn geval komt het neer op KPN die weigert "een kastje" (vergeef me 't gebrek aan technische know how 😉 ) dichterbij te plaatsen zodat een fatsoenlijke verbinding over de telefoonlijn mogelijk wordt; enkele tientallen MB's is all i need... (en dat gaat tegenwoordig prima over een koperlijntje)

Met het huidige aanbod voor 4G voor thuis heeft T-mobile praktisch een monopolie positie.
KPN is geen optie; 50% minder data voor hetzelfde geld en dan ook nog zonder downloadlimiet tussen 00:00-06:00.
Waarom trouwens überhaupt een constructie waarbij je een modem moet kopen?
(vergeleken met hoe het geregeld is bij abonnementen via de kabel bij Ziggo etc.).
En het dan zo inperken dat je één specifieke modem moet kopen.
Als het specifieke model modem het punt is, is diezelfde modem tweedehands kopen dan wel een optie? (ik zag hier op het forum iemand die er één te koop aanbood).
De E5186s-22a prijzen in webwinkels zijn momenteel hoger dan 205 euro.
Hier ben je incl. verzendkosten 160 euro kwijt:
https://www.amazon.de/dp/B018TO4I9W/
Reputatie 6
Badge +11
@ARvso5GP
Dank voor de melding. Ik had maar heel kort gezocht laatst en met nederlandse cookies. Het zet mij weer even op scherp. Wel interessant dat in NL bij b.v. mobielverbinden.nl 275 gevraagd wordt voor een apparaat wat welliswaar goede LTE functionaliteit heeft, maar op router/wifi/netwerkgebied nogal wat te wensen over laat (en een niet te gebruiken telefoondeel heeft).

@Hirzo
Het zou wel goed zijn als ook Vodafone een 'Mobile voor thuis' zou aanbieden, maar wellicht valt er (momenteel nog) onvoldoende aan te verdienen. Ik vind niet dat er sprake is van monopolie. KPN is dan een stuk minder interessant wat betreft databundel grootte, het kan zijn dat op bepaalde locaties de 1800Mhz+800Mhz van KPN hogere snelheden geeft dan de 1800MHz+900MHz van TMO. De laatste frequentiebandcombinatie wordt namelijk niet door de E5186s-22a ondersteund (wel de afzonderlijke). Maar dit 4G+ is allemaal nog in uitrol, dus wellicht speelt dit nu nog geen rol.

Het bij wet regelen van vaste lijn kan al gauw op de techniek gaan achterlopen. KPN voldoet denk ik aan verplichting dat er vastelijn internet mogelijk moet zijn, ook al is het maar 2Mbps of zo. Glasvezel is natuurlijk wel sneller, maar als je moet gaan graven is mobiel een veel goedkopere en sneller geinstalleerde oplossing en ook makkelijker verder te upgraden in de toekomst. Zie b.v. in Australie waar Telstra nu in theorie 1 Gigabit/s LTE kan leveren met een Netgear MR1100

Gezien veranderingen in de wetgeving zal TMO-NL de aanvullende voorwaarden m.b.t. 4GvT moeten aanpassen denk ik. Een eindgebruiker moet nu vrij zijn in de keuze van randapparaat en als de provider een bepaald randapparaat verplicht stelt, dan moet de specificatie openbaar en door provider gepubliceerd worden. Het is alweer een tijdje geleden dat ik de nieuwe regelgeving heb doorgelezen, dus pin me er niet op vast.

Je mag wettelijk gezien nu dus je eigen 4G LTE apparaat gebruiken. Wat beschikbaar, handig, kosten effectief, gewenst, aanbevolen of wat support krijgt etc is een ander verhaal (zowel vanuit klant als vanuit provider gezien). Het kan b.v. zijn dat de provider snel firmware updates levert i.p.v. dat je zelf je updates moet gaan doorvoeren (is voor 4GvT niet aan de orde).

Het probleem van weinig concurentie zou je helemaal terug kunnen voeren op de 4G techniek en implementatie. Huawei is vrijwel monopolist in de dongle/mifi/(router) markt. In 3G tijden gebruikten ze veelal chipsets van Qualcomm, nu is alles van eigen dochteronderneming HiSilicon. De grote concurentie zit hem in de compleet geintegreerde chips voor smartphones, daar zijn de aantallen veel groter en ook meerdere leveranciers van capabele chipsets.

Gezien het feit dat TMO-NL nu voor 35 euro/maand onbeperkt data aanbiedt (en bellen en deels internationaal) zouden mensen ook 1 'thuis' kunnen omruilen voor een (paar) unlimited abbo(s) met een 4G smartphone. Maar er moet dan eerst nog een acceptabel particulier Machine2Machine abbo / concept komen voor camera's, thermostaten etc.
Badge +2
@Hirzo
Het klopt inderdaad dat de prijs van het modem is gewijzigd naar 205 euro. Je geeft aan dat de prijsverhoging ook op een andere manier doorberekend kan worden. Hoe bedoel je dit?

Als je mij even een privebericht verstuurt kunnen we even overleggen en kan ik kijken wat ik voor je kan betekenen.
@Hirzo
Het klopt inderdaad dat de prijs van het modem is gewijzigd naar 205 euro. Je geeft aan dat de prijsverhoging ook op een andere manier doorberekend kan worden. Hoe bedoel je dit?

Bijvoorbeeld zoals met de huidige actie van 12 maanden lang 10,- korting op de abonnementskosten.
Ik word knettergek van het gebrek aan internet mogelijkheden op m'n nieuwe adres...
KPN weigert een kastje dichterbij te plaatsen. Nu haal je hier 1 a 2 mb/s over de telefoonlijn als het mee zit, daar ga ik niet aan beginnen.
Op m'n telefoon heb ik binnen alleen dicht bij het raam 4G, maar ook dan niet altijd. Zal dat dan ook zo zijn bij de 4G voor thuis modem?
Tot wanneer loopt de actie van 10,- p/maand korting op de abonnementskosten?
Wanneer komt er een (verplichte) 4G plus LTE A modem en kan bij het afsluiten van een abonnement op dit moment de dan oude modem omgeruild worden?

B.v.d. voor de antwoorden
Badge +2
@Hirzo

Dat zijn wel goede vragen waar ik niet direct het antwoord op heb.
Ik zal dit even moeten navragen.

Dank je voor je post!
Al nagevraagd/antwoord gekregen?
Badge +2
@Hirzo

Excuses voor de late reactie. Ik heb het momenteel heel erg druk met mijn werkzaamheden.

Om terug te komen op je vragen. Er is geen einddatum van de actie bekend momenteel. Dus eigenlijk loopt de actie zolang de actie loopt. Deze kan dus elke dag afgelopen zijn.

Vooralsnog geen nieuw modem. Het omruilen van een modem doen eventueel alleen als deze defect is. Ik denk dat je dan toch een beslissing moet maken hoe lastig dit ook is.

Reageer