Beantwoord

Waarom is mijn snelheid nu lager dan voorheen?

• 15 januari 2018
  • 8 reacties
  • 2247 Bekeken

In het begin was ik laaiend enthousiast over de snelheid van 4g voor thuis.
Na eerst alleen via het modem van 200 euro zonder externe antenne al op 45 mb te zitten.
Toch maar besloten om ook een externe antenne van ca 200 euro aan te schaffen.
Hiermee verdubbelde mijn snelheid en dat ging als een speer.

Maar de laatste tijd heb ik steeds vaker weer problemen met internet.
In bijgevoegde printscreen ben ik begonnen met resultaten inclusief de antenne.

Ik wil T-Mobile toch vragen wat hier de oorzaak van is.
Ik weet dat mijn antenne niet is verschoven, en dat de signaalsterkte niet is veranderd.
Naar aanleiding van de geconstateerde lage snelheid in December had ik wel ineens weer even een hogere snelheid te pakken.
icon

Beste antwoord door Tabali 24 januari 2018, 14:29

Hallo arnoldscustoms,

Ik kan me inderdaad voorstellen dat hier onduidelijkheid over is. Ik zal proberen je wat meer informatie te geven over de snelheden van 4G Voor Thuis.

Het klopt inderdaad dat snelheid van mobiel internet meer fluctueert dan dat van de vaste lijn. Het tijdstip, de locatie, het aantal gebruikers, demping op het radiosignaal, de bebouwing en zelfs de atmosfeer kunnen factoren zijn die de snelheid kunnen beinvloeden.

Voor de duidelijkheid moeten we dit wel scheiden van een snelheidsbeperking (cap) vanuit het abonnement. Dit is namelijk gekoppeld aan het profiel van het abonnement. Ik heb het profiel van jouw abonnement bekeken en zoals het hoort staat de cap op jouw abonnement op 300 Mbps. Dit is bij de nieuwe variant niet het geval.

Zoals Frits Flinkevleugel al aangegeven heeft is ons netwerk gebouwd voor unlimited en dus niet overbelast.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.
Bekijk origineel

8 reacties

Je bent niet de enige met dit probleem. Op dit forum zijn tal van klachten over de teruglopende snelheid.

Ik ben ook benieuwd naar een verklaring van T-mobile, maar tot dusverre wordt er niet op gereageerd.

Mijn idee is dat 4G voor Thuis aan het eigen succes ten onder is gegaan. Het netwerk kan de toestroom van klanten niet aan en ook het gebruik van internet op mobiele telefoons neemt natuurlijk steeds meer toe.
Die uitschieter bij jou in december was in de kerstnacht, misschien tijdens een mooie TV uitzending, waardoor het internet verkeer een stuk minder was.
Ik zou toch graag een inhoudelijke reactie van T-mobile, helemaal al om het feit dat ze nu zeggen een lagere snelheid te bieden bij een unlimited abonnement.
En de standaard hoge snelheid ongewijzigd blijft bij lopende abonnementen.

Ik wil mijn oude snelheid terug.
Ik kan niet overstappen naar unlimited omdat ik geen jaar vast wil zitten.

En nu gaat ook nog eens het weekendbundel er van af.
T- mobile wil van zijn klanten af, lijkt het.
Reputatie 1
T-mobie heeft een uitgebreid en up to date netwerk in Nederland met het minste aantal klanten t.o.v. de andere providers. Er is dus een grote netwerk capaciteit en ik kan me niet voorstellen dat het netwerk overbelast zou zijn.
Badge +2
Hallo arnoldscustoms,

Ik kan me inderdaad voorstellen dat hier onduidelijkheid over is. Ik zal proberen je wat meer informatie te geven over de snelheden van 4G Voor Thuis.

Het klopt inderdaad dat snelheid van mobiel internet meer fluctueert dan dat van de vaste lijn. Het tijdstip, de locatie, het aantal gebruikers, demping op het radiosignaal, de bebouwing en zelfs de atmosfeer kunnen factoren zijn die de snelheid kunnen beinvloeden.

Voor de duidelijkheid moeten we dit wel scheiden van een snelheidsbeperking (cap) vanuit het abonnement. Dit is namelijk gekoppeld aan het profiel van het abonnement. Ik heb het profiel van jouw abonnement bekeken en zoals het hoort staat de cap op jouw abonnement op 300 Mbps. Dit is bij de nieuwe variant niet het geval.

Zoals Frits Flinkevleugel al aangegeven heeft is ons netwerk gebouwd voor unlimited en dus niet overbelast.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.
Reputatie 6
Badge +11
@arnoldscustoms
De belasting op de netwerksegmenten van T-Mobile bij jouw in de buurt is vrijwel zeker toegenomen, gemiddeld over een dag of een week. Voor zover ik me herinnner heb je en E5186s-22a en een xpol antenne met optimalisatie voor 1800Mhz. Met die combinatie zul je niet meer dan 150Mbps DL halen en dan ben je de enige in die cell en dan moet de signaalkwaliteit ruim beter zijn dan wat het lijkt of ik mij herinnner. Gangbaar was(/is?) max 300 gebruikers per mast als ik me goed herinnner.

Je kan kijken of je met b.v. LTEwatchH geforceerd alleen op 900MHz gaat zitten, xpol afkoppelen en/of vervangen door antenne die ook 900MHz focus heeft. De kans is wel vrij groot dat daar de belasting ook wat hoger is. Gister zag ik dat mijn E5186s-22a op een 900MHz carrier zat (afgaande op cell-ID en RSRP):
http://www.speedtest.net/result/6996902935

Mobile operators verdienen natuurlijk het makkelijkst geld als ze een toestand hebben met veel weinig-data-gebruikende-gebruikers die een relatief overgebudgetteerd abo hebben. Een Unlimited GO smartphone klant die een paar honderd MB per dag gebruikt voor 35 euro per maand zal een 'betere' klant zijn dan een heel huis met 4GvT en vele GB's per etmaal. Zie ook het 'onder 1 dak' nieuws, liefst heeft men 4 of meergezinsleden die allemaal GO Unlimited jaarcontract hebben en ook nog TV en DSL/glas internet. Dus jouw gedachte 'T- mobile wil van zijn klanten af' begrijp ik wel. Ook als je naar nieuwe U4GvT kijkt: de strategie druipt er vanaf.
Excuus, deze had ik helemaal gemist.
Ik was inderdaad van plan om eens met de instellingen te gaan stoeien, maar dan moet het eerst wat aangenamer in temperatuur worden.

Blijft natuurlijk het feit dat het met de huidige setup wel al als een speer gelopen heeft met boven de 100 mb down. En dat is van het en op het andere moment gewoon niet meer haalbaar. Met 13 mb download nu is dit wel heel groot verschil.
Ik ben nog niet met lte watch in de weer geweest, maar heb wel even een goede reset gehad dit weekend. Daarna ging het weer even als een speer (80mb) op zaterdag avond rond een uur of half acht.
Maar de dag er na was het al weer mis.
De afstelling van de antenne is dus nog goed, het tijdstip was ook niet een moment dat ik de enige zou zijn.

Heb de modem op zolder in de garage staan met de antenne extern. Ik heb verdorie 190 euro voor die antenne uit gegeven, maar door het gekut van T-Mobile is dit weggegooid geld.

Ik moet 1800 euro betalen voor de glasvezel aansluiting, en helaas zijn wij hier in de buurt als laatste aan de beurt. Maar wat ben ik blij als we dadelijk fatoenlijk kunnen internetten,
Krijg een 500 mb verbinding, ook al blijft de helft over dan ben ik nog blij.

Ik kom hier niet verder mee, en in mijn andere topic wordt niet inhoudelijk door T-Mobile gereageerd(zoals we gewnd zijn)
In het begin toen alles als een speer liep heb ik zelfs overwogen om onze beide mobiele abonnementen ook om te zetten naar die van T-Mobile.

Wat ben ik blij dat we dat niet hebben gedaan.
Badge +2
Beste arnoldscustoms,

Ik begrijp dat de snelheid die je ervaart nog steeds ''optimaal' is op dit moment. Als ik je post doorlees vraag ik me wel af of de beperking van de snelheid nou direct te maken heeft met een zwakker of sterker signaal? Dit kun je zien op de startpagina van je modem. Als je signaalsterkte gemiddeld of zwakker is zou dit natuurlijk de snelheid kunnen beperken. Maar dit kan ook een andere oorzaak hebben.

Ik zou, als ik me in in jouw situatie bevond, kijken of er een verband is tussen de signaalsterkte (op het modem) en de snelheid van de internetverbinding (speedtest). Zo ja,kun je inderdaad dingen uitproberen met de locatie van het modem en de antenne.
Als dit niet het geval is dan zou het betekenen dat de beperking vanuit het netwerk komt. Ik zou in dat geval dan zelf het simkaartje in een smartphone stoppen en een snelheidstest doen om de boel te verhelderen.

Als een smartphone ongeveer dezelfde resultaten geeft denk ik dat we moeten concluderen dat dit de snelheid is die het netwerk je op dit moment kan bieden. Dit kan in de loop van de tijd natuurlijk veranderen door omgevingsfactoren zoals ik in mijn eerdere post heb uitgelegd. Als de snelheden echter significant verschillen dan kan het toch in de apparatuur zitten.

Hoe dan ook we zullen altijd ons best doen om je van dienst te zijn.

Laat je ons weten wat je bevindingen zijn?

Reageer